Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

KL.

Till alla er som tycker att TS är hemsk som hellre väljer att avliva.
Har ni läst det inlägg där det står att hon haft hästen utlånad på foder men att den tappade muskler och hull på 2månader, och fick åka hem igen?!
Tycker ni då fortfarande att det är rätt att utsätta denna gamla häst för detta en gång till????

Med tanke på att hästen inte mådde bra när den var utlånad så tror jag också att det är bäst att ta bort den.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

jag tycker du gör helt rätt. Du har gett hästen 7 år av glädje ta bort henne som du säger hon kommer inte att lida av det. Hoppas det går bra för dig
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag tycker att du tar ett större ansvar genom att se till att hon får sluta sina dagar bra än att du skulle hyra ut henne på foder eller sälja henne och inte kunna garantera ett bra hem.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag tycker absolut du gör rätt i att ta bort henne, som sagt, en död häst lider inte, hon har säkert haft ett bra liv, bättre att låta henne dö på topp än hålla henne vid liv så länge som möjligt, särskilt när du inte vet hur hon kommer få det om du lämnar bort henne.
DET är ansvar. I mina ögon :)

//Marina
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag har gått lite i samma tankar,fast jag ska inte flytta.Tycker bara att han är gammal och stel(oxå 23) och han älskar att bli riden.Men jag har kvar honom tills vidare.Men skulle jag vara tvungen att göra mig av med honom så skulle jag ALDRIG sälja honom.Då tar jag bort honom hemma och begraver honom.Så jag tycker du gör rätt.hon kan ju hamna var som helst.Kram!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Själv skulle jag letat efter något bra ställe där hon då skulle leva som "vildhäst". De flesta hästar uppskattar detta oavsett ålder och det kostar inte jättemånga kronor. Själv vet jag någon som gjort samma sak, skillnaden är att hennes häst är halt (lider inte) men kommer aldrig att blir bra.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Orkade inte läsa igenom hela tråden. Men jag tycker att du gör rätt. Hästen har haft ett långt, bra liv. Finns ingen idé att hålla den vid liv in absurdum. Och jag har full förståelse för att du väljer att ha kvar den unga hästen. Så länge du inte plågar något djur måste du ändå prioritera ditt eget liv. Om det hade varit en möjlighet hade du ju haft kvar båda hästarna! Att sitta och säga att "det går om man vill" känns lite... Naivt?

Så låt hästen avsluta sina dagar hemma, i lugn och ro.

Vet inte hur jag ska formulera det här utan att det blir fel - men ett hästliv är ett hästliv. Givetvis ska man låta sin häst leva länge, ha det bra, ge den chanser. Men det är en häst! Det är inte "mord" att ta bort en låt vara frisk, men gammal häst.

Utifrån hur du beskriver situationen tycker jag inte att du ska oroa dig över om det du tänker göra är moraliskt rätt eller fel. Koncentrera dig på hästen, och när den är borta, minnet av den!

Du tar ditt ansvar, lycka till.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag vill bara säga att du gör helt rätt. Man ser så jäkla många annonser på hästar 20+ som säljs för någon tusenlapp och tyvärr vet man ju precis vad som händer med dem förr eller senare, hur friska och pigga de än är :( De får åka miltals runt i Europa innan de slutar på nåt slakteri i Italien (om de inte dör på vägen). Där får man 10 -15 000 för en häst på slakteriet och tyvärr finns det folk som inte drar sig för att tjäna pengar på det här :( (vet om flera fall där detta har hänt, vet till och med en tjej som köper upp gamla och skadade hästar för att skicka dem till slakt)
Men jag förstår att beslutet är jättehemskt och tungt! Du får all min respekt för att du tar ditt ansvar och låter din häst, som har gett dig så mycket, sluta sina dagar hemma i lugn och ro istället för att utsättas för den stress och lidande som många av transporterna ute på kontinenten innebär.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Har inte läst hela tråden men delar... jag tänker som såhär: visst kan den gamle hästen säjas o det finns de som verkligen bryr sig o så MEN risken är mycket stor att den hamnar på nån slakttransport eller vansköts o då anser jag att det är snällare att avliva.

En död häst lider inte som nån sa.

Inte för att jag ska va fördomsfull mot raser men just varmblod finns det många av till en låg prislapp så att verkligen hitta en ägare till en så gammal häst är nog inte helt lätt.

Livstidsfoder han nån föreslagit oxå o det är ju inte fel faktiskt men åter... det gäller att hitta den som vill ha en häst så o är införstådd med vad en gammal häst innebär.

Prova seriösa alternativ är aldrig fel men jag lutar definitivt hellre åt avlivning än försäljning av en så pass gammal häst...
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

*kl*

Har dålig koll på hur gammal den här tråden är men om man inte genom kontakter hittar ett hem som man är 100% säker på är ett riktigt riktigt bra hem då låter det i mina öron mycket bättre att låta hästen somna in.

Visst, hon kan leva och ha hälsan i fler år till. Men hos fel änniskor kan hon också gå en långsam död till mötes, och kanske en plågsam sådan också.

Min mamma (som inte ens är gammal eller sjuk) säger alltid att hon vill dö med näsan i rabatten (hon älskar att greja i trädgården och anlägger nog en ny rabatt varje år...). Jag tror att det är bäst för hästen att få somna in när den har det bra.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Själv skulle jag letat efter något bra ställe där hon då skulle leva som "vildhäst". De flesta hästar uppskattar detta oavsett ålder och det kostar inte jättemånga kronor. Själv vet jag någon som gjort samma sak, skillnaden är att hennes häst är halt (lider inte) men kommer aldrig att blir bra.
Vilka ställen känner du till där man kan hyra in en häst att leva som vildhäst för "inte så många kronor" ?
Vindskydd? Tillgång till uppvärmningsbart behandlingsutrymme? Foder? Hovvård?
PL
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag förstår på ett sätt hur du tänker, men jag anser ändå, att den dagen du köpte hästen åtog du ju dej ansvaret för den. Livet ser ju kanske lite annorlundare ut några år senare (man kanske har köpt en ny häst etc.), men jag anser inte, att man bara därför liksom kan "avskaffa sej problemet" genom att avliva sin äldre, fullt friska häst, bara för att man kanske inte har tid, ork, pengar eller lust att ta hand om den, även fast det kanske är bekvämast för en själv (för då har man ju ett "problem" ur världen)
Om verkligen du själv inte kan ha kvar den, får du försöka ordna det på bästa sätt. Du kanske kan hyra ut den på foder? Btw anser jag inte att 23 år är såå särskilt gammalt för en häst. Om den fräsch och pigg nu kan den säkert leva rätt många år till (men det vet man ju såklart inte med säkerhet).


Så det är bättre att sälja hästen till en osäker framtid än att låta den somna in lycklig och frisk?
Jag ska ta bort min 17-åriga travarvalack eftersom jag inte har råd att ha honom kvar längre(arbetslös) och jag VÅGAR inte sälja honom. Kunde jag hitta ett bra hem så hade jag sålt honom direkt men han är så stressad och ogillar främlingar. Har också gamla skador i ben och rygg och är väldigt svårriden. Vem köper en sådan häst?
Jo, personer som inte är tillräckligt kunniga för att förstå vad en sådan häst kräver och därför skadar den omedvetet eller sånna personer som inte bryr sig om hur hästen mår utan bara vill ha nåt att flänga runt på.
Och så ska min vän inte sluta sina dagar!:mad:

Alltså samma problem som TS, som för övrigt ska veta att hon är en väldigt stark och modig person som faktiskt ger sin vän ett fint slut! Avlivningen är svårare för ägaren än hästen, sköts det rätt så bör ju hästen inte fatta riktigt vad som händer.

C0pyright:
Jag antar att du inte är vuxen med egen ekonomi och ansvar för då hade du vetat att livet ändras och ibland är det OMÖJLIGT att ha kvar alla sina djur tex. Enligt mig ska man inte ha fler djur än man har råd till med försäkring, vet. vård, kvalitetsfoder och allt annat som hör till.
 
Senast ändrad:
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag tycker att du gör helt rätt!

avlivade en häst i juni i år som vi hade haft i vår familj sen hon var 3 och nu var hon 18.

Saken är den att vi lånade ut henne från våren 06 till en tjej som var jätte gullig och mån om hästen... hon utgav sig inte alls för att vara duktig på något vis och hon skulle rida 3-5 dagar i veckan lite lugna skogsturer och ibland lite jobb på volt men inga hårda pass, detta passade oss utmärkt eftersom hästen skulle få pension efter lång och mycket trogen tjänst ( snällare häst fick man leta efter hon gjorde allt vi bad om ) Så hon fick åka iväg till nya stallet ungefär 15minuer från oss. Efter någon månad ringer tjejen och säger att hästen är halt och hon är orolig och vill att vi ska titta på henne... kommer dit och hästen är klart halt på flera ben och har bitmärken och sår överallt. Visar sig då att den fått gå tillsammans med en "elaking" i en liten hage där hon inte kunnat komma undan. Så vi säger att du måste ge henne en egen hage där hon kan vila upp sig och det fick hon men sen ville tjejen efter några månader flytta hästen till ett annat stall för hon tyckte inte om ägaren av det gammla stallet och inte heller om hästhanteringen, visst det går mycket bra sa vi och hjälpte henne att flytta hästen till det nya som verkade bättre. Jag var där flera gånger och klippte hästen och tittade till henne och såg att hon blev sämre och sämre hon var halt mycket och hade ingen glans i ögon eller päls så vi bestämde i samråd med tjejen att ta hem hästen igen så hon fick ta det lugnt i sommarhagen. Hon kom hem i början på maj och vi tog bort henne i mitten på juni för hon var så olik den Janina vi var van vid hon hade tappat livsgnistan totalt ( vilket vi tror berodde på hemlängtan och stor omstälnning från vårt 3hästars stall till stor stall på 15-20 hästar ) så nu i efterhand önskar jag att vi gett henne den avslutning en trotjänare borde ha fått när vi tänkte ge henne en lugn pension borde hon fått en lugn tid trapalanda.

Så avliva din häst innan den blir ett vrak.

Lycka Till Emma
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

NEj...! gör inte det de finns så många bra hem för den å du kan ju hälsa på den så ser du ju att den mår bra! :D sen när det böprjar gå mot sitt slut kan du ju få be att vara med då vet du ju att den va lycklig dom sista timmarna!....! Tänk dej själv om de varit du... :(
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Själv tycker jag du borde kolla runt efter ett fint och bra hem till stoet. Annars så finns det väl inget annat du kan göra för henne..
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

*kl*

Tycker det här är ett hemskt jobbigt ämne. För rent praktiskt och realistiskt sett så kan man inte spara på hästar så att säga, säga blankt nej till att avliva så länge hästen inte lider och har livsgnista kvar. Hur stor sannolikhet är det att hästen skulle må sämre av att flytta i den åldern och att det kanske t o m leder till att den MÅSTE avlivas eller tappar livsgnistan? Ganska stor sannolikhet skulle jag påstå... Likaså finns det många hästar därute som det knappt finns någon användning för, marknaden är mättad. Att behålla hästar "bara för att" skulle knappast gynna hästmarknaden och hästägare i längden. I såna här fall måste man få vara egoistisk.

Och ja, jag tycker det är egoistiskt. (Lägger dock inte någon nämnvärd negativ laddning i ordet "egoistisk" eftersom det är hälsosamt, fullt naturligt och även bra helhetsmässigt att vara egoistisk till en viss gräns. Realistisk/praktisk skulle man även kunna kalla det.) Hästen skulle knappast själv välja att få sluta sitt liv, inte ens om den faktiskt led eller hade tappat "gnistan". Hästar är kämpar, de har starka överlevnadsinstinkter.
Det är det här (och för mycket empati/sympati för djur man lärt känna?) som gör att jag själv skulle ha extremt himla svårt för att skicka en frisk häst till slakt själv. Eller ens en sjuk/halt häst för den delen - men där är jag ju realistisk och inser att det i vissa fall vore djurplågeri att inte avliva.
Det vore ju i så många fall så "rätt" på alla sätt och vis praktiskt sett, ekonomiskt sett, och för ens eget lugn och ro - att man slipper oroa sig för att hästen kommer till ett dåligt hem, slipper känna ansvaret att ta tillbaka hästen trots att man egentligen inte kan om så är fallet osv.
Tror det är något speciellt med djurs energi (och lättare att upptäcka på vissa djur t ex hästar och hundar som man "använder" och umgås med på lite annat sätt än t ex guldfiskar :angel: ) eller om det är just livsgnistan/att jag inbillar mig att man så tydligt känner av deras sinnesstämning. Jag skulle knappt våga tänka ordet slakt i stallet och sedan titta någon av hästarna i ögonen.

Summan av kardemumman - jag skulle absolut inte klandra någon för att man gör på det här viset, men själv skulle jag aldrig klara av det. Nästan så jag är avundsjuk på folk som är mer realistiska/praktiska än så sentimentala och drömmande som mig :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 758
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 001
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 483
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp