Göra nytt trädgårdsland

Om det bara inte var en massa sten i vägen ;)
Äh, stenen är näring. Det tar bara lite tid för den att vittra ;)

Nja en viss mängd ler vill man ha i sin jord, annars håller den knappt någon fukt. Den småländska pinmon är knappast känd för att vara god odlingsjord :). Men man kan gräva i den när som helst på året om man vill se det hela positivt, den är lika horribel året om. Man skulle kunna tro att den var bra på att dränera men det är den inte heller.
Jo jag vet att en blandning är bäst, men hellre sand än ler. Sanden går att jordförbättra 🤷‍♀️ men att sanden inte håller fukt är inte sant, den har gott om texturella porer.
Vad har ni under? Nära till berggrunden eller vad hindrar dränering? Vilken kornstorlek är det?
 
Hittills inte, men jag har dem täckta. Hade du täckt?

I somras experimenterade jag med att tillsätta effektiva mikroorganismer (tex som bokashi, men också egengjorda). Bäddarna som fått mikroorganismer höll fukt otroligt mycket bättre än de som inte fått. Det tyckte jag var spännande!
Japp, jag gjorde lasanger och så täcker jag överst (det gör jag även på marken eftersom jorden inte håller någon fukt själv så försöker jag mata den så mycket jag kan med diverse organiskmateria). Så nu har jag återgått till grävda land förutom mina jordfabriker där den ena är den gröna tunnan på bilden som jag fyller med diverse vegetativt, gammalplantjord från växthuset och hästgödsel och så en större låda i trä som jag gör på samma vis med.Det går ok, men de torkar ut snabbare än de om är i backen.
 
Äh, stenen är näring. Det tar bara lite tid för den att vittra ;)


Jo jag vet att en blandning är bäst, men hellre sand än ler. Sanden går att jordförbättra 🤷‍♀️ men att sanden inte håller fukt är inte sant, den har gott om texturella porer.
Vad har ni under? Nära till berggrunden eller vad hindrar dränering? Vilken kornstorlek är det?
Sannolikt mer sten. Har du gjort jordtesten än där man får ge sig ut och gräva en grop och gå igenom alla lager och göra kemiska tester och sånt? I isåfall är det likt jordarten uppe i skogen, med en tunt skikt förna överst, sedan röd jord med stora stenar i. I de övre 5- 20 cm är det mindre sten typ max 20 cm i diameter, sedan blir den större och tätare packad när man kommer en 30-40 cm ner så ligger stenarna diktan varandra i stort sett som om man tagit en skopa med sten och sedan packat den allt vad man kan det är typ bara nävavis med sand/grus emellan (inte mycket luft eller porer). Då är stenarna från 20 cm och upp mot 30-60 cm i storlek. Jag brukar ge upp vid 40 cm om jag inte ska plantera typ klematis eller något annat som kräver djup.
 

Bifogade filer

  • IMG_1639.JPG
    IMG_1639.JPG
    569 KB · Visningar: 29
Äh, stenen är näring. Det tar bara lite tid för den att vittra ;)


Jo jag vet att en blandning är bäst, men hellre sand än ler. Sanden går att jordförbättra 🤷‍♀️ men att sanden inte håller fukt är inte sant, den har gott om texturella porer.
Vad har ni under? Nära till berggrunden eller vad hindrar dränering? Vilken kornstorlek är det?
Vem är det som lär er det där om ler? Ler är ju jättebra näringsrik och fuktighetshållande, skapar jättefina aggregat. Enda nackdelen är att det är petigt när den ska grävas/hanteras och att den är värdelös att bygga på. Men att odla i är ju guld. Sveriges bästa jordar är ju leriga moräner :).
 
Vem är det som lär er det där om ler? Ler är ju jättebra näringsrik och fuktighetshållande, skapar jättefina aggregat. Enda nackdelen är att det är petigt när den ska grävas/hanteras och att den är värdelös att bygga på. Men att odla i är ju guld. Sveriges bästa jordar är ju leriga moräner :).
Jo, lärarna säger att ler är bäst. Det är mest jag som är less på att försöka odla i den i trädgården. Bor mellan två av tegelbrukens lergropar... ;) styv lera 1-2 meter djupt, sen blöt flytlera några meter i berggrunden. Huset står dessutom på torpargrund... 🙄🤦‍♀️

Men man kan bli lite lycklig av sånt här också 😍
20191119_135801.jpg
 
Jag ska skapa ett nytt trädgårdsland, på en just nu gräs- och ogräsbevuxen yta.
När nuvarande land grävdes upp i gräsmattan vet jag att det gjordes på senhösten, med vanlig spade och att det skulle bara grävas och "vändas" för att det skulle bli lättare att få bort gräsrötterna efter vintern.

Men...
Måste man göra som ovanstående?
Eller kan man köra ett varv med jordfräsen? Nu eller till våren? (vi har fortfarande plusgrader här, ingen tjäle som krånglar till det)
Eller hur gör man på bästa sätt?

Det är inte nödvändigt att gräva/fräsa/bearbeta jorden.

Jag skulle börja med att luckra och syresätta jorden med grep (tryck ner och vicka den lite bara).
Sedan 3-5 cm gödsel (om din jord inte redan är väldigt bördig).
Sedan löv/halm/småkvistar/silage, ca 5 cm.
Sedan - för rotogräsen - kartong, 30 cm omlott vid skarvarna och minst 40 cm utanför bädden (liksom föregående lager).
Sedan löv/halm/småkvistar/silage, ju mer desto bättre (gärna 40-60 cm). Fyll på om ogräs kommer igenom.
Om du har flis eller täckbark på toppen. Men var noga med att inte mylla ner den, då tar den näring i stället för att tillföra.

Till våren kommer det vara delvis multnat. När den befintliga växtligheten under kartongen dör, drar den till sig marklevande organismer, som kommer bryta ner den och blanda näringen från gödslet och de döda ogräsen i det översta jordlagret.

Nackdel - svårt att så nästa säsong, främst för småplantor (eller att så i jordfyllda rännor).
Fördel - gynnar mikrolivet i jorden, lätt arbete, släpper inte ut kol och gaser ur jorden till atmosfären, leder inte till erosion, ogräset blir en tillgång (näring).
 
Egengjorda det låter spännande berätta gärna mer
Det går enkelt att kultivera mjölksyrebakterier och jästsvamp av tex sköljvattnet från ris, eller potatis. Det finns massor av info om hur egna LAB Lactic Acid Bacyeria görs inom KNF (Korean Natural Farming). I EM finns också en fotosyntesbakterie som verkar behöva laboratoriemiljö för säker framställning. Den är bra på att överleva i många olika miljöer och kan därför ge mat åt de andra bakterierna även i miljö där de inte skulle klara sig själva.

Det går också att förmera ett bra lokalt mikroliv genom att gräva ner en bytta halvkokt ris där det växer bra och låtabakteriekulturen flytta in där, mata den och placera den i sin odlingsbädd. Det kallas IMO (indigenous micro organisms) inom KNF.

Edit: autocorrect. 😱
 
Det går enkelt att kultivera mjölksyrebakterier och jästsvamp av tex sköljvattnet från ris, eller potatis. Det finns massor av info om hur egna LAB Lactic Acid Bacyeria görs inom KNF (Korean Natural Farming). I EM finns också en fotosyntesbakterie som verkar behöva laboratoriemiljö för säker framställning. Den är bra på att överleva i många olika miljöer och kan därför ge mat åt de andra bakterierna även i miljö där de inte skulle klara sig själva.

Det går också att förmera ett bra lokalt mikroliv genom att gräva ner en bytta halvkokt ris där det växer bra och låtabakteriekulturen flytta in där, mata den och placera den i sin odlingsbädd. Det kallas IMO (indigenous micro organisms) inom KNF.

Edit: autocorrect. 😱

Delvis knapplån

Och vi som av miljö- och klimatskäl inte använder importvaran ris, ska vi gräva ner en bytta kokt potatis från egen odling? Eller en bytta med kokta korngryn från åkern?

Och det växer ju bra överallt där man anstränger sig det lilla minsta (utom möjligvis i värsta sortens småländsk pinnmo då:p )

Är det inte enklare att använda vanliga överblivna rester från köket, eller grönsaksrens, att just använda kokt ris, tycker jag låter mer som en magisk idé, lite som det finns magiska idéer inom biodynamisk odling.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Biodynamiskt_jordbruk


Beroende på hur mycket luft som kommer till, så får man en nerbrytning med större eller mindre mängder anaeroba bakterier om man gräver ner något. Det mikroliv som redan finns i närområdet kommer att aktiveras.

Jag tycker det låter lite skumt, att man skulle behöva köpa särskilda bakteriekulturer.

Gör man rätt, och sköter sin kompost eller täckodling med de naturliga material som finns tillgängliga, så behöver man egentligen inte köpa något alls.

För mindre grönsaksodlingar, kan man få tillräckligt med jordförbättring och näring ur kompost. Har dessutom tillgång till gödsel från djur, så är det mycket enkelt.

En sak som jag tycker är så fantastisk, är att hästgödsel kan användas utan att den behöver brinna först.
 
Kul, tack! Isälvssediment på min tomt, vilket låter intressantare än sten, grus och sand som jag alltid sagt förut.
Ja, den där kartan var jättekul!

Större delen av mina åkrar och vallar anses vara "sandig morän" enligt kartan.

Jag skulle nog snarare vilja kalla det för "sten på sten med små inslag av sandig morän".

Fy sjutton vad man får plocka sten efter harvning! Innan stenplockningen, så ligger det ofta som ett lager sten på marken, man ser liksom inte "jorden".
 
Delvis knapplån

Och vi som av miljö- och klimatskäl inte använder importvaran ris, ska vi gräva ner en bytta kokt potatis från egen odling? Eller en bytta med kokta korngryn från åkern?

Och det växer ju bra överallt där man anstränger sig det lilla minsta (utom möjligvis i värsta sortens småländsk pinnmo då:p )

Är det inte enklare att använda vanliga överblivna rester från köket, eller grönsaksrens, att just använda kokt ris, tycker jag låter mer som en magisk idé, lite som det finns magiska idéer inom biodynamisk odling.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Biodynamiskt_jordbruk


Beroende på hur mycket luft som kommer till, så får man en nerbrytning med större eller mindre mängder anaeroba bakterier om man gräver ner något. Det mikroliv som redan finns i närområdet kommer att aktiveras.

Jag tycker det låter lite skumt, att man skulle behöva köpa särskilda bakteriekulturer.

Gör man rätt, och sköter sin kompost eller täckodling med de naturliga material som finns tillgängliga, så behöver man egentligen inte köpa något alls.
Eftersom originalreceptet är ris men många (däribland jag) inte vill importera skrev jag ris eller potatis. Korngryn har jag inte provat så jag vet inte, men borde funka.

Tanken är inte att ha kvar det i jorden utan inokulera kolhydraten med bakterier som vi vill ha i odlingsjorden, föröka dem och flytta dem till odlingsplatsen.

Håller med om att det inte borde behövas, utan jag svarade på en fråga. För den som står med av monokultur och konstgödsel ’dödad’ jord helt utan mikroliv kan stöd för att återföra mikroliv till jorden vara användbart. Detta är en metod, men inte den enda.

Jag skrev om de ’egengjorda’ bakteriekulturerna eftersom de är ett alternativ till köpta som det inte talas om, medan bokashi är i ropet.

Själv är jag inte övertygad kring att tillsätta bakterier men tycker det är intressant att skaffa egen erfarenhet.
 
SGU:s jordartskartor går tillbaka på mätningar under sextio-sjuttiotalet, nu finns det även kartor som visar lerhalt (åkermark). Redan vid 5 % lera betecknas jordarten som"lerig" och går lerhalten över 40 % är det styv lera.
 
Spetta till önskat djup om det inte jättestor sten i vägen ;)
Numer är det enbart upphöjda trädgårdsland som gäller hos mig :)

Det går att gräva bort rätt stora stenar också... att göra rosgropar hos mig är inte okomplicerat. Tomten sluttar och består av morän i grunden som de fyllt upp för att plana ut den. Dvs jag hittar både krossmassor och morän :meh:
 
Det går att gräva bort rätt stora stenar också... att göra rosgropar hos mig är inte okomplicerat. Tomten sluttar och består av morän i grunden som de fyllt upp för att plana ut den. Dvs jag hittar både krossmassor och morän :meh:
Jo man kan gräva och gräva och gräva lite till, tills man får under ett par rejäla spännband under den flera hundra kilo tunga stenbumlingen och så lyfta upp stenen med traktor förutsatt att man 1 har en traktor 2 man kommer fram med traktorn 3 traktorn orkar :D
Gjort så en gång och tänker inte göra om det igen :p
 
Jo man kan gräva och gräva och gräva lite till, tills man får under ett par rejäla spännband under den flera hundra kilo tunga stenbumlingen och så lyfta upp stenen med traktor förutsatt att man 1 har en traktor 2 man kommer fram med traktorn 3 traktorn orkar :D
Gjort så en gång och tänker inte göra om det igen :p

Stöter jag på en sådan sten får rosen bo någon annanstans :laugh:
 
Ja, den där kartan var jättekul!

Större delen av mina åkrar och vallar anses vara "sandig morän" enligt kartan.

Jag skulle nog snarare vilja kalla det för "sten på sten med små inslag av sandig morän".

Fy sjutton vad man får plocka sten efter harvning! Innan stenplockningen, så ligger det ofta som ett lager sten på marken, man ser liksom inte "jorden".

Du är stenrik med andra ord :angel: :rofl:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 142
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 459
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
162 605
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp