Göra om badrum?

lady_vip

Trådstartare
Behöver all hjälp jag kan få:D

Vi måste göra om badrummet i vår nya lägenhet i år, helst i sommar, pga mögelskador. Vissa delar räknar vi med att föreningens försäkring täcker eftersom det har läckt genom snedtaket, men det mesta får vi nog stå för själva.
Det vi kan göra själva gör vi själva, det vi behöver yrkesmänniskor till fixar vi och kladdar med rotavdrag. Men det är ändå viktigt att inte pengarna skenar iväg eftersom vi vill ha tillbaka pengarna vi har lagt ut vid försäljning. Men det är från 1958, så det behöver en uppfräschning....

Ska ladda upp bilder så fort som möjligt, har bara en dålig just nu
lgenheten008.jpg


Jag har ritat i Paint lite mått och hur vi skulle ev. vilja göra.
Badrumsritning.jpg


Dvs sätta in hörnhandfat, ta ut badkaret en bit och ha en "bänk" vid väggen där man kan sitta om man vill (och på så sätt få ut takhöjden lite), flytta toastolen och in med handdukstork i stället för element och ett skåp.

Men hur dyrt/omfattande är det att flytta toastol och tvättställ??

Det är ju väldigt dåligt planerat just nu och toastolen står tex nästan 40 cm från väggen trots att det är så litet...

Vi planerar att kakla allt, inkaklat badkar (och självklart "bänken") och kakla högt upp på väggen vid badkaret för att undvika mögel igen. Ev. blir det kakel ända till tak.

Ge oss tips!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Göra om badrum?

Vad kul för er att få göra om!

Jag tycker det ser konstigt ut att ha toaletten mellan handfatet och badkaret.
Skulle det fungera med handfatet på samma plats som förut och toaletten på vänster sida om dörren, d.v.s. mittemot badkaret?
Handukshängaren på höger sida från dörren.

Eller finns det rent av plats att få handdukshängaren på samma sida som handfatet (antingen mellan handfat och badkar eller på vänstra sidan handfatet och så kan ni köra en lite längre bänk (förvaringsyta för tvätt under?) på den högra väggen.

Skickar in en bild från vårt nyrenoverade badrum (finns mer i bloggen)
Badrum+Badkar.JPG
 
Sv: Göra om badrum?

Vårt badrum som också ska renoveras (som du redan vet!) ser exakt likadant ut som ert och från samma årtionde. Har fuktskada i vårt och ska också renoveras i sommar. Tänkte på det där med hörnhandfat, det är ju himla fiffigt egentligen. Har också kikat lite på det och är också intresserad av kostnaden att byta plats på "möblerna" i badrummet.

Hoppas på många svar!
 
Sv: Göra om badrum?

Då kan ni ju var med i min tråd;)

Men ska ert stambytas eller nåt sånt eller ni får stå för allt själva?
 
Sv: Göra om badrum?

Men frågan är hur svårt det är att flytta på grejerna...? För ditt förslag lät också väldigt bra!

Drömmen är ju en dusch (eller för sambon är det drömmen eftersom han inte får plats nu) och då kunde man satt den i hörnan innanför dörren och försökt få ihop det andra på nåt sätt...

Vad fint ert badrum blev!! Synd att vårt är minimalt, får satsa sen i hus:D Har ni gjort mycket själva?
 
Sv: Göra om badrum?

Fick ordning på bilderna så här kommer dem!

lgenheten026.jpg


lgenheten025.jpg


lgenheten023.jpg


lgenheten022.jpg


Används just nu till att förvara penslar och rollers:D
 
Sv: Göra om badrum?

måste bara säga att vi har exakt samma planlösning (vad fan heter det? :p) i badrummet, förutom att vi inte har snedtak och fönster.
tror vårat hus är byggt -63, och det är nog inte renoverat sen dess.

vi har vita halvkaklade väggar och när vi flyttade in var resterande väggar målat i mintgrönt!! :eek: vi målade om till vitt istället. slet bort det gamla orginal badrumsskåpet och satte dit en spegel med guldram istället.
vi har valt att inte lägga mer pengar än så eftersom det ska bli stambyte om nåt år, och vi ska inte bo här så himla länge..

jag tycker den här typen av kakel är snyggt (färgsättning å allt det där), plus att det borde vara lättsålt sen när ni väl tänker göra det.. man ska nog inte vara för färgstark eller ta ut svängarna för mycket, det är ju trots allt dyrt att göra om och kan minska antalet intressenter!
standard_badrum.jpg
 
Sv: Göra om badrum?

Där håller jag med dig till 100% procent, dels är vitt kakel enkelt att få tag på billigt och sen kör man nån liten detalj i mosaik eller liknande, så vi är helt inne på samma spår:D

Det är det jäkla snedtaket som ställer till det!
 
Sv: Göra om badrum?

Vi gjorde allt själva förutom själva rördragningen som en rörmokare gjorde.
Vårt badrum var tidigare två små rum med var sin dörr, en med toalett, det andra med dusch och handfat. Vi flyttade också väggen och tog en bit av det dåvarande sovrummet.

Jag kan förstå att en dusch står högt på önskelistan men badkar är toppen om man sedan får barn.

Skulle det kunna fungera att kakla upp en halvvägg (på vänstra väggen från dörren sett )för att göra en duschvägg där ni duschar i hörnet. Sedan tvättställ närmast badkaret.
Då får man köra toaletten på högra väggen.

Fanns möjligheten att flytta dörröppningen skulle man kunna fixa ett dörrhörn där?

Ni har ju tur med ROTavdraget så ni kan dra av hyrd arbetskostnad!
 
Sv: Göra om badrum?

Visst är det tur med rotavdraget!!

Barn ska vi inte ha medans vi bor i denna lägenheten, så det behöver vi inte ta hänsyn till;)

Får se vad som händer nu, sambon hade fått lite idéer nu i helgen om vägghängd toa osv...
 
Sv: Göra om badrum?

Under förutsättning att det är praktiskt möjligt och ni vill/har råd dra om vatten och avlopp:
Får det plats en duschkabin el dyl i hörnan till vänster om dörren?
I så fall skulle ni kanske kunna sätta toastolen eller tvättstället där toastolen är inritad på den nedre bilden och det andra där skåpet är inritat. Där badkaret står idag skulle ni kunna sätta in förvaring som är måttanpassad till snedtaket.
 
Sv: Göra om badrum?

Då kan ni ju var med i min tråd;)

Men ska ert stambytas eller nåt sånt eller ni får stå för allt själva?

Tack, vad snällt :D

Här ska det ske stambyte i sommar, vilket ska bli underbart! Har för mig att de betalar för stambytet (såklart) och sedan något standardutförande. Vill man ha utöver standard så kan man väl lägga till (vilket vi nog ska göra).

Ni då, är det stambyte som gäller, eller ni ska fixa ändå?
 
Sv: Göra om badrum?

Inget stambyte vad vi vet, men vi ska ta reda på det innan såklart;) Man kan ju hoppas att det är på G, men tror inte det tyvärr. Så vi får nog snällt fixa själva.
 
Sv: Göra om badrum?

Är det eg så enkelt att flytta på möblerna i en lägenhet? Jag menar avloppsrören är ju sammanslutna till varandra och inte samma diameter??? Eller?

Vi har 110rör till toa och 50 rör till handfat... Och mindre kan man ju göra dom men inte större väl?
 
Sv: Göra om badrum?

Vi tror inte heller att det är så lätt... PVn hade pratat med någon som hade sysslat med sånt här och han rekommenderade att göra väggfast och bygga en liten låda för rören så de kunde gå långs väggen och då dölja flottören där i. Så det är nog det enklaste sättet.

Och då kan man böja röret för toan lite så man kan flytta den 20 cm åt vänster och likadant med handfatet så kan vi ha vår "bänk" vid badkaret. Antagligen det enklaste och billigaste eftersom vi skulle få riva upp hur mycket som helst annars.
 
Sv: Göra om badrum?

Ja- men då så. Då har ni ju iaf en plan ;)
Är ju inte så kul om toa inte funkar som den ska sen menar jag.....

Det är ju verkligen så skönt att ha gjort om i badrummet. Känns så rent och fräscht efteråt...
 

Liknande trådar

Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
10 727
Senast: Daff
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 429
Senast: cherie
·
Äldre Ska ju såklart ta ut hantverkare asap och få offert men kul att få input från andra också :) Jag har tänkt fixa lite i mitt badrum i...
2
Svar
28
· Visningar
4 493
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 602
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp