Bukefalos 28 år!

Göra om loge till stall - bygganmälan?

miss_kala

Trådstartare
Vi planerar att inreda vår loge som stall så snart som möjligt. 3 boxar á 3 x 3,5m, stallgång och sadelkammare är det som ska byggas i den nu helt oinredda logen.
Behöver man anmäla detta till Länsstyrelsen? I så fall, är det en bygganmälan man ska göra, eller krävs bygglov? Behövs kanske andra tillstånd för att få bygga djurstall? Byggnaden har använts som ladugård / stall förr, dock inte själva logen.

/Emma
 
Sv: Göra om loge till stall - bygganmälan?

Inte bygganmälan men en förprövning. Detta gör du hos Länsstyrelsen. Blankett finns att hämta på deras hemsida. Det kostar inget att göra en förprövning men det kan bli väldigt dyrt om du inte gör den.
Jag ska göra det här och på blanketten står det att det är ca 4 veckors handläggningstid så gör det direkt om du tänkt bygga innan hösten
Du får inte börja bygga innan du fått ett OK på din förprövning.
 
Sv: Göra om loge till stall - bygganmälan?

Om det är jordbruk (näringsfastighet) utanför detaljplanerat område så krävs normalt inget tillstånd från från kommunen. Har du kommunalt vatten eller grannar nära så bör du kolla för säkerhets skull.

Förprövning krävs bara om anläggningen har viss storlek. Se SJV (http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/byggnation/forprovningochbesiktningavdjurstallar.4.b1bed211329040f5080003442.html) för exakt information.

Kommunen har hand om tillsyn över gödselhantering (miljö- & hälsa) och det kan vara bra att kolla detta på en gång eftersom det annars kan bli en dyr överraskning.
 
Senast ändrad:
Sv: Göra om loge till stall - bygganmälan?

En rättning där. Bygger du så att du efter bygget är klart får fem hästplatser eller fler på fastigheten (finns det redan boxar eller ligghallar på fastigheten?) så krävs förprövning. Alternativt om du har andra djurslag på fastigheten (alltså ko eller får eller liknande) så är det förprövningspliktigt beroende på hur många av de andra djuren du har. Om det bara finns tre hästplatser efter ombyggnaden så behöver du inte förpröva (du får göra det om du vill ändå förstås).
Kolla med din kommuns bygglovsavdelning om du behöver bygglov för ändrad användning av byggnad. Ibland kan det behövas trots att det är lantbruksfastighet, men oftast inte. Men fråga för säkerhets skull.
 
Sv: Göra om loge till stall - bygganmälan?

Tack för era svar! Ska ta och ringa i morgon och kolla vad de säger. Lika bra att göra allt rätt från början!
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
977
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 364
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 304
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 492
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp