Bukefalos 28 år!

golit löser Gaza-kriget

Det är nog pga moralpolisen som man kan känna sig trygg. Ingen skulle våga våldta.
Tänker att om du blev våldtagen och sedlighetspolisen såg det skulle de fängsla dig och köra rättegång mot dig för äktenskapsbrott + köra det i statistiken som just det. (är du inte gift? din våldtäktsman kanske var det -äktenskapsbrott)

(varför blev du ens våldtagen btw, hade du inte en manlig släkting med dig?)

they would want to know why the woman was alone with the man. In this situation the burden of proof would be on the woman. As well, if the offender is a member of the security forces apparatus or clergy, the case likely would never be prosecuted. The source stated that statistics on rapes in Iran are almost non-existent.

According to ex-political prisoners, this inhuman practice was based on the belief that women and girls dying as virgins would go straight to paradise.

Mortazavi quoted the father of one of the executed women prisoners as telling him after her execution: "What deeply pains and angers me in life is not the killing of my daughter but that they brought money and claimed it was for a marriage sanctioned by Sharia law. This act was more devastating and horrifying to me than the loss of my child."

Så fängslad politiskt, våldtagen efter att de tvingat till äktenskap med våldtäktsmannen (så att han inte bröt mot lag eller religion när han våldtog) för att hon inte skulle dö oskuld och komma till paradiset efter avrättningen. Så betalar de brudpris till pappan till råga på allt.

Känns jättetryggt.

https://iranwire.com/en/news/117116...were-raped-to-prevent-them-going-to-paradise/
https://www.refworld.org/docid/3ae6abc34c.html
Det är lätt att inte ha våldtäkter om man alltid skyller på att offret tiggde om det.
 
Jag har inte sagt att allt med Iran är bra. Jösses! Jag vet att det också är ett skit land på många sätt. Men jag blir så less när det finns noll nyanser och människor tror att det enda som syns i media ä r sanningen om ett land/konflikt.
Jag tycker inte att media har beskrivit Iran som ett skitland. Jag tycker de verkar ha beskrivit Iran som ett fantastiskt land med fantastiska människor som kämpar hårt för sin rätt, som har råkat ut för en riktigt hemsk stat och en helt fruktansvärd sedlighetspolis.

Jag tycker media har beskrivit Iranska kvinnors och deras mäns kamp mot sin stat och sedlighetspolisen väldigt postitivt. Med rätta dessutom.

Mycket nyanserat nog har de också haft många nogranna genomgångar av Irans historia som ett land med fler rättigheter för befolkningen och som en gammal högkultur med hög vetenskaplig höjd.

Våra tidningar och TV, de du nämnde, verkar också presentera stor variation av vinklar kring Israel, Gaza och Hamas och även ha förmågan att kritisera vår regering, eller hålla med dem, i deras olika uttalanden.
 
Senast ändrad:
Jag har varit där flera ggr och sett moralpoliser. Har ingen i denna tråd antar jag.

Finns såklart fler bra exempel. Poängen var inte att diskutera Iran utan att prata om hur onyanserad media är. Vi kan kanske hålla oss till Israel-Palestina för att undvika OT.
Moralpolisen står (eller stod i varje fall) på Märsta station och trakasserade både bussförare och passagerare.
De hör inte hemma i en demokrati.
 
Vems ärende går du egentligen?
Islams?
Vad har Islam med detta att göra? Det skulle du behöva förklara för mina tankar går direkt till islamofobi. Det låter konspiratoriskt på en islamofobisk grund.
Är du islamofob?

Tänker er för innan ni driver på hat och polarisering. Det kan inte sägas nog många gånger i en tid av ökat hat mot såväl judar som muslimer. Hat och polarisering leder Israel och Palestina konflikten åt helt fel håll, för det blir en ond cirkel av hat och polarisering. Med ökad islamofobi och ökad antisemitism. Det leder hela samhället åt helt fel håll, långt bortanför Israel och Palestina.
 
Vad har Islam med detta att göra? Det skulle du behöva förklara för mina tankar går direkt till islamofobi. Det låter konspiratoriskt på en islamofobisk grund.
Det är många som skriver i olika forum för att föra Islams sak framåt och jag ville sondera om det möjligtvis handlade om det. Vi har haft sådant på forumet förut.

Jag är emot när människor prackar på andra sin religion.
Särskilt om man inte är öppen med vad man håller på med.
När jag var liten så var det Jehovas Vittnen som gärna övertygade små barn.
Sedlighetspolisens agerande i Märsta var också ordentligt osmakligt.

Jag är inte Islamofob men anser att alla skall uppföra sig enligt Svensk lagstiftning och att det är fult att inte vara öppen med sina syften.
Glöm aldrig Pela och Fadime.
 
Det är många som skriver i olika forum för att föra Islams sak framåt och jag ville sondera om det möjligtvis handlade om det. Vi har haft sådant på forumet förut.

Jag är emot när människor prackar på andra sin religion.
Särskilt om man inte är öppen med vad man håller på med.
När jag var liten så var det Jehovas Vittnen som gärna övertygade små barn.
Sedlighetspolisens agerande i Märsta var också ordentligt osmakligt.

Jag är inte Islamofob men anser att alla skall uppföra sig enligt Svensk lagstiftning och att det är fult att inte vara öppen med sina syften.
Glöm aldrig Pela och Fadime.
Vad är Islams ärende?
Jag tror du blandar ihop religionen islam med politisk islam så kallad islamism. Det är förödande att inte kunna skilja på islam och islamism (muslimer och islamister). Att sätta likhetstecken mellan islam och islamism är islamofobi.
 
Vad är Islams ärende?
Det är att sprida sig i världen och få så många anhängare som möjligt.
Vissa Trogna Muslimer tar det där litet på fel sätt och blir Jihadister.
Eller så försöker de övertyga på andra sätt.

Vet du om att det inte går att lämna Islam och komma undan sharia även om man vill?

Judendomen är inte en missionerande religion. Den försöker inte sprida sig alls.
Kristendomen har en blandad och ibland mörk historia av mission med bl.a. korstågen.
 
Det är många som skriver i olika forum för att föra Islams sak framåt och jag ville sondera om det möjligtvis handlade om det. Vi har haft sådant på forumet förut.

Jag är emot när människor prackar på andra sin religion.
Särskilt om man inte är öppen med vad man håller på med.
När jag var liten så var det Jehovas Vittnen som gärna övertygade små barn.
Sedlighetspolisens agerande i Märsta var också ordentligt osmakligt.

Jag är inte Islamofob men anser att alla skall uppföra sig enligt Svensk lagstiftning och att det är fult att inte vara öppen med sina syften.
Glöm aldrig Pela och Fadime.
Om vi ska tala om missionerande så ska inte kristendom glömmas bort i sammanhanget.
Men när ställs frågan:
”Vems ärende går du egentligen? Kristendomens?”

Nej aldrig. För den som är kristen fundamentalist förutsätts vara ett undantag, men en muslimsk fundamentalist förutsättas företräda islam.
Islamofobi.
 
Om vi ska tala om missionerande så ska inte kristendom glömmas bort i sammanhanget.
Men när ställs frågan:
”Vems ärende går du egentligen? Kristendomens?”

Nej aldrig. För den som är kristen fundamentalist förutsätts vara ett undantag, men en muslimsk fundamentalist förutsättas företräda islam.
Islamofobi.
Ja jag tar upp det i ett senare inlägg och beroende på sammanhang hade jag frågat likadant i ett sådant fall.
Jag har stött på både Livets Ord, Sekten i Knutby, Jehovas Vittnen, Mormoner och Hill Song.
Och där skulle jag undra just det om de tog parti i en konflikt.
Men jag skulle uttrycka mig som " Är det du eller din kyrka som tycker så?" Om jag visste om den kristna religionstillhörigheten.
Eller kanske som "Kristendomen är inte lag ens i Sverige" om jag inte visste.
Många kristna grupper är trista i sin inställning till HBTQ och ligger inte så högt på min lista direkt.

Jag glömde. Abortmotståndare.
Då drar jag faktiskt gärna fram det kortet.
"Vilken Kristen sekt tillhör du då?"
 
Det är många som skriver i olika forum för att föra Islams sak framåt och jag ville sondera om det möjligtvis handlade om det. Vi har haft sådant på forumet förut.

Jag är emot när människor prackar på andra sin religion.
Särskilt om man inte är öppen med vad man håller på med.
När jag var liten så var det Jehovas Vittnen som gärna övertygade små barn.
Sedlighetspolisens agerande i Märsta var också ordentligt osmakligt.

Jag är inte Islamofob men anser att alla skall uppföra sig enligt Svensk lagstiftning och att det är fult att inte vara öppen med sina syften.
Glöm aldrig Pela och Fadime.
Pela och Fadime var kristna kurder. Jag nämner det då du skrev deras namn i sammanhang med islam. Jag ser ofta folk ta för givet att kurder som är utsatta för hedersrelaterat våld är muslimer och jag vill inte elda på misstro mot muslimer med sakfel.
 
Jag är lärare i religionskunskap. Förstår att du vill väl men du behöver inte.

Jag blir bara så matt, trött och deppig över allt hat och all polarisering som drivs på både medvetet och omedvetet.
Islam har litet att jobba på.
De behöver själva inom religionen hantera frågor som dessa.
Så länge de inte vågar för att någon mer helig Iman då utdelar repressalier så har de problem.
Ändringen av attityden måste komma från utövarna själva, de måste ställa sig utanför alla dumma påståenden och handlingar.

Efter att ha haft en Iman och Sedlighetspolis härjande runt i bussen medan den stod på Märsta Station så har jag blivit litet negativ. Det blev värre när en Muslim på mitt bussgarage stod och skrek att Kvinnor inte fick komma in i Mosken när det handlade om ett tyst rum för att samla sina tankar i och det var för alla.
Bara att ockupera ett rum på en arbetsplats på det viset är ju sjukt.
Några andra Muslimer ledde bort honom och förklarade att man inte gör så på en arbetsplats i Sverige.
Och det är just så det måste hanteras, internt.


https://timbro.se/smedjan/reportage/sfm-sprider-valdsbejakande-islamism-skattepengar/
 
Pela och Fadime var kristna kurder. Jag nämner det då du skrev deras namn i sammanhang med islam. Jag ser ofta folk ta för givet att kurder som är utsatta för hedersrelaterat våld är muslimer och jag vill inte elda på misstro mot muslimer med sakfel.
Ja religiös galenskap.
Det var bra att du klargjorde det
 
Pela och Fadime var kristna kurder. Jag nämner det då du skrev deras namn i sammanhang med islam. Jag ser ofta folk ta för givet att kurder som är utsatta för hedersrelaterat våld är muslimer och jag vill inte elda på misstro mot muslimer med sakfel.
Huruvida Fadime var kristen kan jag inte svara på men ett syskon har sagt att familjen inte var troende. Till en annan tidning har hon sagt att om något var de aleviter. Oavsett har religon inte haft en stor betydelse alls i det som skedde mot Fadime.
Ja religiös galenskap.
Det var bra att du klargjorde det
Det finns ingenting gällande Fadime som tyder på ”religiös galenskap”.
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
16 091
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 371
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 940
Senast: hollypolly
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
3 098
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp