Granne med aggressiv hund

I en del hyreshus är det förbjudet med farliga hundar.
Även om vissa hyresvärdar anger att man inte får ha viss ras eller vis hundtyp så är sådana "regler" inte giltiga, dvs det är inte möjligt i Sverige att som hyresvärd förbjuda vissa raser eller viss hundtyp. Endast allergihus får ha förbud mot pälsdjur, förbudet är då generellt och ska gälla alla pälsdjur (tex även katter).

Men att ta kontakt med hyresvärd/styrelsen för brf är ett bra tips för man får som hyresgäst inte störa andra hyresgäster, vilket ju innefattat störande hundar. Detta förutsätter dock att det störande beteendet sker på hyresvärdens fastighet.
 
Jag har anvant "ofarligt" spey mot anfallande hundar mer an en gang. Det har aldrig fungerat, inte ens pa en Chi som bet sig fast i min hund (som inte bet tillbaka - hon var en angel, Miss Mandy). Det har inte fatt nagon hund som varit i farten med att anfalla att tanka om.
Sjalv skulle jag kopa en "cattle prod", det finns de som ser ut som "ga stavar", en sadan vill jag ha.
Vi har nu haft flera incidenter dar bergs lejon (puma) har gett sig pa barn och husdjur runt Oregon och flera nara oss. De flesta har klarat sig och da genom att sticka pinnar i ogat :crazy: pa puman.
Det sager mig att en "cattle prod" skulle nog fungera bra pa en hund som anfaller och kan behovas nar jag ger mig ut i skogen igen.
 
Jag har anvant "ofarligt" spey mot anfallande hundar mer an en gang. Det har aldrig fungerat, inte ens pa en Chi som bet sig fast i min hund (som inte bet tillbaka - hon var en angel, Miss Mandy). Det har inte fatt nagon hund som varit i farten med att anfalla att tanka om.
Sjalv skulle jag kopa en "cattle prod", det finns de som ser ut som "ga stavar", en sadan vill jag ha.
Vi har nu haft flera incidenter dar bergs lejon (puma) har gett sig pa barn och husdjur runt Oregon och flera nara oss. De flesta har klarat sig och da genom att sticka pinnar i ogat :crazy: pa puman.
Det sager mig att en "cattle prod" skulle nog fungera bra pa en hund som anfaller och kan behovas nar jag ger mig ut i skogen igen.
Menar du grisfösare, en sån som ger elstötar?
 
Kanske? En sadan som man foser kor med "over here" och ger elstotar. Jag gissar att det ar samma. Den enda gangen nar spreyen fungerade var nar jag kastade flaskan pa den anfallande hunden nar den var tom.
Jag skulle tro att det inte är tillåtet i Sverige att gå runt (promenad etc) med en sådat "verktyg". Jag har dock inte kollat upp det men jag skulle bli förvånad om man fick göra det.
 
Fast om det galler att skydda mina hundar fran storre hundars attacker tror jag att jag skulle gora det vare sig det ar lagligt eller ej.
Smahundar kan jag hantera ... men en storre som inte bryr sig i mig och tanker attackera trots mina forsok att fa ivag den? Jag har haft mina tva rottisar i superslagsmal med 6-7 storre hundar inblandade och det ar definitivt inte kul. Hade jag da kunnat mota ivag "ring ledaren" sa hade vi inte blivit utsatt for den trauma det innebar. Bade for mig och for hundarna.
 
@hastflicka det är inte lagligt i Sverige att använda elstötar på djur i vardagshantering .
Att freda sig och sina hundar mot en attack kan knappast kallas vardagshantering. Dessutom är elstötar ett säkrare alternativ för angriparen än till exempel en spark, som kan ge bestående skador. En stöt är fruktansvärt obehaglig, men den gör inte ont, så den attackerande hunden får inget aderenlinpåslag som intensifierar attacken. El är sällan fel!
 
Att freda sig och sina hundar mot en attack kan knappast kallas vardagshantering. Dessutom är elstötar ett säkrare alternativ för angriparen än till exempel en spark, som kan ge bestående skador. En stöt är fruktansvärt obehaglig, men den gör inte ont, så den attackerande hunden får inget aderenlinpåslag som intensifierar attacken. El är sällan fel!

Det spelar ingen roll det är fortfarande inte lagligt.
 
Med tanke på hur restriktivt det är med el på lantbruksdjur så håller jag inte alls med om att "el är sällan fel" @Liran
Vi pratar om den extraordinära situationen att du och dina hundar blir utsatt för en aggresiv hundattack. Vilken metod förespråkar du som undviker skador på både angripna och angripare? Jag vet ingen annan metod än el, och är jätteintresserad av vilka handlingssätt du förespråkar!
 
Vi pratar om den extraordinära situationen att du och dina hundar blir utsatt för en aggresiv hundattack. Vilken metod förespråkar du som undviker skador på både angripna och angripare? Jag vet ingen annan metod än el, och är jätteintresserad av vilka handlingssätt du förespråkar!
Poängen är väl att det är olagligt att överhuvudtaget ha med sig verktyget du förespråkar. Man kan alltså åka dit på det ganska så rejält.
 
Alltså. Jag tyckte att det var relevant att nämna rasen med tanke på vilka skador den kan orsaka, för att öka försåelsen för vad för typ av människa som äger den osv. Däremot känns det inte relevant att veta helt hundra, eller föra en diskussion kring, hurvida det är en bully, amstaff eller en blandras osv. Det är en stor och stark hund som kan orsaka stor skada och som ägs av två personer med noll hundkunnighet och vett. Det var det jag ville fokusera på.
Jag har aldrig hört talas om bully och visste inte vad det var för hund - håller med om att det har betydelse om det är en fransk bulldog eller något i bullmastiff-storlek vi pratar om. Men det är något sånt här vi pratar om alltså? Ett kompakt muskelpaket?

36425
 
Läste bara trådstarten, men är det tal om en hane grannen skaffat sig? Och du har en tik? I så fall knappast sannolikt att det nånsin kommer bli slagsmål, låt hundarna hälsa skulle jag säga så din tik kan säga åt jyplingen att hålla sig på mattan.

Fast nej.

Det finns gott om aggressiva hundar som skiter fullständigt i om övriga hundar är tikar eller hanar, så skaderisken med att låta sin hund hälsa på en dylik av den storleken är ganska skaplig..
 
Läste bara trådstarten, men är det tal om en hane grannen skaffat sig? Och du har en tik? I så fall knappast sannolikt att det nånsin kommer bli slagsmål, låt hundarna hälsa skulle jag säga så din tik kan säga åt jyplingen att hålla sig på mattan.
Nej men va? Riktigt så fungerar det inte med aggressiva hundar. och varför i hela friden skulle TS och TS hund
hund behöva utsättas för den situationen? Det är ju en enorm risk!
Tror du på allvar att hundar och tikar aldrig hamnar i slagsmål?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
882
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 444
Senast: Gruvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp