Granne vill gräva på min mark

Det är normalt inga större problem att lägga en avloppsledning under befintlig el- eller fiberkabel som ligger relativt grunt. Under förutsättning att man vet exakt var den ligger, de som äger kablarna ansvarar för utsättning av läget. Däremot tar det mycket längre tid, för utsättningen, för att man måste vara försiktigare när man gräver i närheten, för att närmsta halvmetern (tror jag det är) måste handgrävas samt att det tar extra tid att lägga avlopprören eller slangen under en kabel som dessutom ofta måste stagas när den blir frilagd och återfyllnaden tar också längre tid.

Och det kan bli en hel del pengar, att lägga ett avlopp går fort om inget är i vägen men är det saker som krånglar till det rinner tiden iväg och så särskilt billiga är inte en grävare plus en extra som går i schaktet med spade.
Det kan också finnas anledning att lägga avloppsledningen grunt, t ex om den ska ansluta till infiltrationsbädd eller om det finns berg, och isolera den uppifrån. Vet inte om det underlättar eller försvårar korsandet av fibern, kan kanske bero på förhållandena i övrigt. Oavsett så innebär korsandet mer arbete och högre kostnader, precis som du har skrivit.
 

Liknande trådar

Hemmet Vägen har servitut. Annars skulle de inte kunna ta sig till och från sitt hus. Jag vet inte om det skulle ställa till problem för mig...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 820
Senast: Marty
·
Anläggning Det är såhär att vi bor inom detaljplanelagt område, mittemot vårt hus ska vi få arrendera en bit Mark för att kunna få hem min häst och...
Svar
3
· Visningar
1 472
Senast: macan
·
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
5 762
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag och min sambo har börjat kolla på hus och det är ju inte utan att vi känner oss lite villrådiga. :) Vad är det man ska tänka på...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp