Granne vill gräva på min mark

Varför ska man "självklart" låta någon gräva över sin tomt?
Mina föräldrar gjorde det, det slutade med ett mycket bredare "dike" än vad som sagts, förstörda träd, buskar och kantstenar på deras uppfart som de fortfarande inte fått ersättning för.

Nej, det är fan inte självklart.
En god granne kan snabbt bli en ovän i framtiden över petitesser.... vilket många glömmer...
 
Nja. Det kräver ju att de går vidare och får ett beslut på att det är tvingande att gå över just TS mark. Det behöver det inte vara.
Jag tänkte mer om man vill ha god grannsämja med sina grannar, vilket underlättar väldigt mycket i vardagen, så kan man ju kolla vart dem kan gräva ner kabeln där det inte kommer påverka en själv.
 
En god granne kan snabbt bli en ovän i framtiden över petitesser.... vilket många glömmer...
Ja, men där är ju risken lika stor att grannsämjan förstörs för att ex mina föräldrar sa ja och sen får tomten förstörd.
Visst , det var inte grannen själv grävde men det var ju "på grund av" grannen.

Om min granne frågar och jag säger nej och grannen blir sur på mig för det så lär ju inte grannsämjan varit tip top från början heller.
Det lär ju gå att gräva en annan väg, längre och krångligare kanske, men det lär inte vara totalstopp.
 
Jag tänker generellt som så att jag vill vara tillmötesgående mot mina grannar så långt det går, för man vet aldrig när man själv behöver något. Så länge det inte för med sig några hinder för mig själv, så ser jag inte varför jag skulle säga nej. För ett par år sedan kom det förbi en äldre man som presenterade sig och undrade om det gick bra att han någon gång då och då körde fyrhjuling mellan vårt boningshus och stallet. Han hade fått göra så för förre husägaren, för att komma till sin mark. Det hade jag inga som helst problem med, men kruxet var att vi hade satt upp elstaket där han brukade köra. Jag menade att om han kunde ta sig runt staketet så gick det bra, men jag tänkte ju inte precis riva staketet för honom (det frågade han inte efter heller). Så långt det bara går är jag alltså generös och medgörlig, men inte om det blir problem för mig själv. Men i sådana fall har man ju också ett bra skäl till att säga nej.
 
Vad menar du?
Jag menar: om grannen behöver gräva ner fiber genom min mark, jag kollar var det är mest lämpligt att gräva ner fiber på min mark utan att det ska påverkar mig och ger det som förslag till grannen.

Jag tolkade det som att jag skulle hänvisa grannen till annans mark för att lägga sträckningen där istället.

Som TS beskriver det finns det ingen plats där ts kan garantera att vara opåverkad av dragningen med hänvisning till avloppsfrågan.
 
Jag tolkade det som att jag skulle hänvisa grannen till annans mark för att lägga sträckningen där istället.

Som TS beskriver det finns det ingen plats där ts kan garantera att vara opåverkad av dragningen med hänvisning till avloppsfrågan.
Det var grannen som ville dra längst med en väg som går genom TS mark, vilket skulle påverkar TS plan till framtida avlopp.
På TS mark verkar det finnas en åker enligt TS, då borde grannarna kunna dra fibern längst kanten av åkern eftersom avloppet ändå inte kommer få ligga kant i kant med en åker.
 
Det var grannen som ville dra längst med en väg som går genom TS mark, vilket skulle påverkar TS plan till framtida avlopp.
På TS mark verkar det finnas en åker enligt TS, då borde grannarna kunna dra fibern längst kanten av åkern eftersom avloppet ändå inte kommer få ligga kant i kant med en åker.

Jag som lade ut mitt avlopp i bondens dränering hade aldrig i livet tillåtit en fiberkabel vid tomtgränsen.
 
Läs igen. Jag lade ut mitt rena vatten från reningsverket i dräneringen, d v s jag fick gräva från tomten ut på åkermarken och ansluta mitt i åkern. Det hade inte gått/blivit extremt mycket dyrare med en fiber att korsa.
Precis, rent vatten, nu pratar TS om avlopp och det får inte ligga kant i kant med en åker. Mtp diskussionen runt övergödning är reglerna runt avlopp väldigt stränga numera.
 
I mitt fall hör "åkern" inte till lantbruksfastighet. Den brukas inte. Det är en gräsbevuxen yta som en granne slår en gång om året, men formellt är det tomtmark till småhus.
 
Det är väldigt många markägare som upplåtit sin mark till fiberkabel för att någon av oss överhuvudtaget ska kunna ha tillgång till fiber. Skulle därför ganska mycket till för att jag skulle säga nej, men självklart ska det ske på mina villkor.
 
I mitt fall hör "åkern" inte till lantbruksfastighet. Den brukas inte. Det är en gräsbevuxen yta som en granne slår en gång om året, men formellt är det tomtmark till småhus.
Då låter det ju som att dra en fiber längst med den åkern vore perfekt, eftersom du ändå inte får bygga något för nära där, och grannarna vill troligen inte ha ditt avlopp under sin tomtmark ;)
 
Källa på vad?
Källa på att övergödning av åkrar är ett problem vi försöker jobba med, eller källa på att eget avlopp kan bidra till övergödningen?
Båda de sakerna är jag medveten om :)
Men jag jobbar med tillståndsgivning av enskilda avlopp, och har i så fall missat att det i information från vägledande myndigheter står att avlopp inte får ligga i en kant på en åker, och ville därför gärna ta del av vart du läst det.
 

Liknande trådar

Hemmet Vägen har servitut. Annars skulle de inte kunna ta sig till och från sitt hus. Jag vet inte om det skulle ställa till problem för mig...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 820
Senast: Marty
·
Anläggning Det är såhär att vi bor inom detaljplanelagt område, mittemot vårt hus ska vi få arrendera en bit Mark för att kunna få hem min häst och...
Svar
3
· Visningar
1 472
Senast: macan
·
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
5 762
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag och min sambo har börjat kolla på hus och det är ju inte utan att vi känner oss lite villrådiga. :) Vad är det man ska tänka på...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp