gravid? alkohol?

Sv: gravid? alkohol?

Jag opponerar mig mot de som inte tycker att man skall avråda från att dricka alkohol.

Avråda och avråda. Man kan ju anse att det mest effektiva och pedagogiska är att helt avråda från alkohol under graviditet. Det är då en rekommendation som för det första inte har vetenskapligt stöd vad gäller risken för alkoholskador hos barnen, och för det andra kanske inte heller har vetenskapligt stöd vad gäller frågan om vilken typ av information och rekommendationer som är bäst.

Men det vet jag alltså inte om det är så att den där nästintill skräckpropagandan är mest effektiv, själv ser jag den just som skräckpropaganda och inget att ha förtroende för just på grund av det. Jag vet att att absolutism inte är nödvändigt, och om absolutism är det enda rådet jag får av MVC, så måste jag ju själv skaffa mig den information jag behöver för att kunna fatta ett rationellt beslut. För jag vill inte avstå från gott Alsacevin och trevlig konjak helt och hållet om det inte verkligen finns goda skäl att göra det, och det gör det inte. Jag har inga som helst problem med att dricka ett halvt glas eller smutta en liten skvätt. Om man vet att man inte klarar det, är absolutism naturligtvis det bästa oavsett om man är gravid eller inte.

Sen kan man ju också diskutera det etiska i att ge råd som faktiskt inte är vetenskapligt underbyggda. Jag tycker att det är väldigt tveksamt, faktiskt. Att inte anta att gravida kvinnor är smarta nog att fatta att man kan dricka litegrann när man är gravid utan risk, men att man för den skull inte kan dricka hur mycket som helst.

Egentligen gäller ju samma sak även när man inte är gravid - lite går bra, men vid tillräckligt stor konsumtion riskerar man att bli beroende och få skador. Det vet ju "alla", och de allra flesta klarar av att hantera det. Vid graviditet blir gränserna för det lämpliga lägre, pga fostrets känslighet, men principiellt är det ju samma sak. Varför skulle gravida inte kunna hantera rekommendationer om litegrann istället för inget?

Särskilt med tanke på att nästan allt i hela världen är farligt i för stora doser.

Jag tror inte att du vet något om min inställning till alkohol.
 
Senast ändrad:
Sv: gravid? alkohol?

Lemoine?

Du inser inte att samhället inte drabbas av elände om jag tar ett glas vin till maten som icke-gravid? Du verkar ha personliga aversioner mot alkohol i allmänhet, men jag ska inte psykologisera. Du kan dock inte framföra dina personliga åsikter som vore de fakta, utan att backa upp dem med något av substans (nej, netdoktor och vårdguiden funkar inte).

Tänkte absolut inte ge mig in i tråden igen men jag måste bara fråga om ni inte läser de länkar som läggs ut??

Jag menar uteslutande gravida, och jag skiter fullständigt i om du tar ett glas eller en hel flaska.

Och jo jag anser visst att man kan utläsa i de länkar/citat här i tråden och för övrigt på nätet att alkohol skadar foster. Det enda som de inte är säkra på är när det gäller så små mängder som en till två enheter i en till två gånger i VECKAN. Det är inte mycket och jo jag tror faktiskt att folk i allmänhet dricker mer än något enstaka glas när de är ute och festar.

Och nej alla mina citat kommer inte från Lemoine..

Och varför fungerar inte vårdguiden?? Det är det stället man vänder sig till för att genom sjukvården få råd om sjukdomar. Eller du menar att vår vård i Sverige inte vet vad de talar om?

Och för att klargöra så avrådde inte min BM mig helt från att dricka alkohol utan hon sa att det var helt ok att ta något glas vin till maten..
 
Senast ändrad:
Sv: gravid? alkohol?

Vill ju heller inte berätta åt gänget, vill inte ta ut glädjen i förskott, mensen kan ju lika gärna dyka upp imorgon...
Nu vet jag att festen redan varit, men i ärlighetens namn, hur svårt kan det vara? Vilken stor grej folk gör av allting. Det är väl bara att säga någonting i stil med:

"Vi försöker bli gravida så jag vill inte dricka. Och oavsett så behöver jag en bit period i mitt liv just nu, det har varit lite mycket."

Det är väl värre att låtsas dricka och sen när folk får veta att man är gravid så lägger de ihop två och två och inser att man söp som en tok när man själv visste att man var gravid!! Då anklagas man för att ha dåligt omdöme istället.
 
Sv: gravid? alkohol?

Tänkte absolut inte ge mig in i tråden igen men jag måste bara fråga om ni inte läser de länkar som läggs ut??
Det kan hända att jag missat någon, isåfall ber jag om ursäkt.

Jag menar uteslutande gravida, och jag skiter fullständigt i om du tar ett glas eller en hel flaska.
Du skrev på ett ställe att det typ var förkastligt att förespråka alkoholkonsumtion över huvud taget. Jag tolkade som att det var ett uttalande om alkohol i allmänhet. Dessutom var det du som drog upp hur mycket skada alkohol orsakar i samhället och min vinkonsumtion var ett svar på det.

Och nej alla mina citat kommer inte från Lemoine..
Tack.

Och varför fungerar inte vårdguiden?? Det är det stället man vänder sig till för att genom sjukvården få råd om sjukdomar. Eller du menar att vår vård i Sverige inte vet vad de talar om?
Jag menar att vården titt som tätt frångår sin grundprincip: att ge vård och råd enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. Speciellt när det kommer till gravida och ammande kvinnor. Så nej, vårdguiden och netdoktor duger inte som källor när man kommer med så detaljerade påståenden som du gör i tråden. Lemoine hittar jag inte, men jag har å andra sidan inte djupsökt. Däremot tror jag att forskning från 1973 riskerar vara rätt passé.
 
Senast ändrad:
Sv: gravid? alkohol?

Det är väl värre att låtsas dricka och sen när folk får veta att man är gravid så lägger de ihop två och två och inser att man söp som en tok när man själv visste att man var gravid!! Då anklagas man för att ha dåligt omdöme istället.

Äh, det är inte deras business. Det hade jag aldrig brytt mig om. Och mina vänner skulle aldrig döma, de för kloka för det.
 
Sv: gravid? alkohol?

Nu vet jag att festen redan varit, men i ärlighetens namn, hur svårt kan det vara? Vilken stor grej folk gör av allting. Det är väl bara att säga någonting i stil med:

"Vi försöker bli gravida så jag vill inte dricka. Och oavsett så behöver jag en bit period i mitt liv just nu, det har varit lite mycket."

Det är väl värre att låtsas dricka och sen när folk får veta att man är gravid så lägger de ihop två och två och inser att man söp som en tok när man själv visste att man var gravid!! Då anklagas man för att ha dåligt omdöme istället.

OM folk dömer, så låt dem hållas. Riktiga vänner kan man prata med, och de kan ju får höra att man fejkdrack.

Jag gjorde så under en koneferens med mitt jobb, där jag inte ville säga till nån att jag var gravid så tidigt. Jag hällde drinkar i blomkrukor, spillde, spädde ut, beställde enbart droggvirke i baren, med drinkpinne och allt. Hällde alkoholfritt vin i vanlig vinflaska mm mm. Sen i efterhand så la mina kompisar ihop två och två, javisst, men fattade att jag lurat dem! :D
 
Sv: gravid? alkohol?

Cirka 2-4 procent av all cancer tros vara orsakad direkt eller indirekt av alkohol

Leverskador

Hjärnskador

Alkoholkonsumtion ökar risken för missfall och missbildningar under graviditeten. I vetenskapligt sammanhang uppmärksammades problemet på allvar 1973 då Lemoine och medarbetare rapporterade 127 fall i Frankrike. Trots detta så fortsätter var 10:e kvinna att dricka alkohol under graviditeten.

Fetalt alkoholsyndrom är en sjukdom med permanenta fosterskador som uppstått efter att mamman druckit alkohol under graviditeten. Det är okänt hur mängd, frekvens och tidpunkt som alkoholintaget äger rum spelar in på allvarlighets graden av missbildningarna och därför är rekommendationen att helt avhålla sig från alkoholen under graviditeten. Alkoholen passerar placentan och skadar därigenom det växande fostret; vikt och tillväxt drabbas liksom ansiktsförändringar, skador på nervsystemet vilket kan skapa mentala, psykiska eller beteendemässiga problem.
Är det detta som är källan till att alkohol under graviditeten ger barn med ADHD?
 

Liknande trådar

Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 776
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 132
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 317
Senast: Otherside
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 576
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp