gravid? alkohol?

Sv: gravid? alkohol?

En orsak till att studierna oftast görs på just vin är attdet är enklare att få anslag då.

Förstår faktiskt inte varför ni försvarar alkoholkonsumtion öht, är totalt ofattbart.. :crazy:

Alkohol skadar betydligt mer än det gör nytta, du har ju alla de oerhört "positiva" effekterna..

Cirka 2-4 procent av all cancer tros vara orsakad direkt eller indirekt av alkohol

Leverskador

Hjärnskador

Alkoholkonsumtion ökar risken för missfall och missbildningar under graviditeten. I vetenskapligt sammanhang uppmärksammades problemet på allvar 1973 då Lemoine och medarbetare rapporterade 127 fall i Frankrike. Trots detta så fortsätter var 10:e kvinna att dricka alkohol under graviditeten.

Fetalt alkoholsyndrom är en sjukdom med permanenta fosterskador som uppstått efter att mamman druckit alkohol under graviditeten. Det är okänt hur mängd, frekvens och tidpunkt som alkoholintaget äger rum spelar in på allvarlighets graden av missbildningarna och därför är rekommendationen att helt avhålla sig från alkoholen under graviditeten. Alkoholen passerar placentan och skadar därigenom det växande fostret; vikt och tillväxt drabbas liksom ansiktsförändringar, skador på nervsystemet vilket kan skapa mentala, psykiska eller beteendemässiga problem.

Detta ovan räcker för mig plus att jag själv fått träffa alkoholskadade barn. Tycker inte att det finns en enda orsak till att utsätta sitt foster för en risk oavsett om den är väldigt liten, när det gäller något så oerhört banalt som att låta bli att dricka alkohol.

Tycker det är ganska makalöst att man tycker att denna risken är värd att ta för att man skall för sitt eget nöjes skull dricka alkohol.
 
Sv: gravid? alkohol?

Cirka 2-4 procent av all cancer tros vara orsakad direkt eller indirekt av alkohol

Leverskador

Hjärnskador

Alkoholkonsumtion ökar risken för missfall och missbildningar under graviditeten. I vetenskapligt sammanhang uppmärksammades problemet på allvar 1973 då Lemoine och medarbetare rapporterade 127 fall i Frankrike. Trots detta så fortsätter var 10:e kvinna att dricka alkohol under graviditeten.

Fetalt alkoholsyndrom är en sjukdom med permanenta fosterskador som uppstått efter att mamman druckit alkohol under graviditeten. Det är okänt hur mängd, frekvens och tidpunkt som alkoholintaget äger rum spelar in på allvarlighets graden av missbildningarna och därför är rekommendationen att helt avhålla sig från alkoholen under graviditeten. Alkoholen passerar placentan och skadar därigenom det växande fostret; vikt och tillväxt drabbas liksom ansiktsförändringar, skador på nervsystemet vilket kan skapa mentala, psykiska eller beteendemässiga problem.
[min rödmarkering]
Precis, alkohol passerar placenta. TS embryo delar inte blod och påverkas därmed inte heller. Missförstå mig inte, jag förespråkar inte alkoholintag undergraviditet, men att skuldbelägga kvinnor medelst moralpanik finner jag rent kontraproduktivt.

De fakta du redovisar här, kommer de alla från Lemoine 1973? Annars är det på sin plats att du redovisar källa för påståenden, det är lite oklart.
 
Sv: gravid? alkohol?

Frågan är om det skadar tidigt eller inte..

Njaej, dels det och dels vilka mängder som krävs. När jag var gravid (20 år sedan) såg jag någonstans att mamman skulle dricka 33 cl sprit/dag för att det skulle finnas påvisbara samband mellan drickandet och skador hos barn. Nu betyder ju inte det att man kan dricka 32 cl/dag, så är allt lugnt, och det finns ju fler skäl än risk för fosterskador att dricka betydligt mindre än så.

Men grejen är att bara för att något är skadligt i vissa mängder eller koncentrationer, så är det inte skadligt i minimala mängder eller koncentrationer. Som Hiddeous försökt förklara är alkohol i måttliga mängder bättre än ingen alkohol alls, tex. Och även vatten är toxiskt i stora mängder, men ingen tycker ju att gravida ska avstå från vatten.

Jag säger det igen bokstavsdiagnoserna har ökat, orsaken till det vet man ju inte men att det har är ju ganska klart..

Det vet du inte. Det enda vi vet är att antalet diagnosticerade har ökat.

Min mamma drack inget liksom hennes väninnor inte heller gjorde när de var gravida så jag vet inte var du får det ifrån??

Jag pratade inte om missbruk, utan måttlighetskonsumtion. Min mamma råddes att dricka lite rödvin när hon var gravid, för järnvärdena.

Och en enhet i veckan gör nog kanske vare sig till eller från men det är också ganska långt ifrån att rek gravida till att dricka alkohol då väldigt många idag nog dricker betydligt mer än vad du gjorde om man ansåg det som ok och då har man kanske inte turen att få ett friskt barn

Fast diskussionen på buke och den diskussion du för handlar ju snarast om nolltolerans, i moralistiska ordalag. Ingen rekommenderade mig att dricka alkohol, tvärtom såg barnmorskan skräckslagen ut när jag berättade om min policy.

Hiddeous:

Kul det där om wendelatjejerna, det var exakt det jag hoppades att du skulle göra! :D
 
Senast ändrad:
Sv: gravid? alkohol?

Alkoholkonsumtion är inget hälsoproblem – förrän man dricker för mycket. Det är samma sak med det mesta, inklusive energirik mat.

Tror du verkligen på detta själv? Alkohol ställer till väldigt mkt i samhället hur kan du missa det?
 
Sv: gravid? alkohol?

Tror du verkligen på detta själv? Alkohol ställer till väldigt mkt i samhället hur kan du missa det?

Det är väl när man dricker för mycket som alkohol ställer till det, som Hiddeous skriver? Varför skulle hon inte tro på det? Dricker man måttligt och behärskat (och med fördel köper sina alkoholprodukter via lagliga kanaler etc så att man inte gynnar någon brottslighet), har jag inte märkt att det får några direkta följder som påverkar samhället.
 
Sv: gravid? alkohol?

Är det bevisat att paprika inte ger ADHD?

Spelar det någon roll i sakfrågan?



Alkohol är en grund till den diagnosen, men det är väl självklart att andra saker även kan ge skador. När det finns forskning som visar på att det finns en risk så tycket inte jag att det är försvarbart att utsätta sitt foster för det
 
Sv: gravid? alkohol?

Tror du verkligen på detta själv? Alkohol ställer till väldigt mkt i samhället hur kan du missa det?

Jag rekommenderar att du läser vad professor Nyström (invärtes medicin) vid Linköpings uni. har sagt i frågan. Han är extremt kunnig när det gäller hjärt-kärlsjukdomar, diabetes mm och kost. Han är en av dem som just vänt sig emot moraliserandet i brist på forskning. Jag tycker att han har en del poänger.
 
Sv: gravid? alkohol?

[min rödmarkering]
Precis, alkohol passerar placenta. TS embryo delar inte blod och påverkas därmed inte heller. Missförstå mig inte, jag förespråkar inte alkoholintag undergraviditet, men att skuldbelägga kvinnor medelst moralpanik finner jag rent kontraproduktivt.

De fakta du redovisar här, kommer de alla från Lemoine 1973? Annars är det på sin plats att du redovisar källa för påståenden, det är lite oklart.

Tycker det är stor skillnad på att fått i sig alkohol innan man vet och medvetet dricka när man vet.

Har inget med att skuldbelägga någon utan att jag tycker att det är bra att man avråder gravida att dricka, sedan är det upp till var och en vad de vill göra. Personligen gjorde jag det inte vare sig när vi tillverkade eller undet grav
 
Sv: gravid? alkohol?

Spelar det någon roll [om paprika är bevisat ofarligt] i sakfrågan?
Ja. Ett svar på den frågan skulle ta diskussionen ett snäpp till. Eftersom denna diskussion inte längre rör just TS utan alkohol kontra graviditet i allmänhet kan det vara av intresse att veta vad mer blivande mödrar ska undvika bara för att det inte är bevisat ofarligt.

Alkohol är en grund till den diagnosen [ADHD]
Var kan jag läsa mer om detta?

Kan du tänka dig att svara på frågan jag ställde: De fakta du redovisar här, kommer de alla från Lemoine 1973?

Har inget med att skuldbelägga någon [...]
Givetvis är det en faktor, vare sig du ser det så eller ej.
 
Senast ändrad:
Sv: gravid? alkohol?

Lite KL, men ganska mkt till Olga-Klara: Lugna ner er ett par hekto brudar o inse att det är en Jä....a skillnad på att smutta på ett vinglas på ett kalas för att ingen ska behöva fundera på om man kanske är gravid jämfört med att dricka sig onykter. Det måste väl ändå alla inse!?
 
Sv: gravid? alkohol?

Lite KL, men ganska mkt till Olga-Klara: Lugna ner er ett par hekto brudar o inse att det är en Jä....a skillnad på att smutta på ett vinglas på ett kalas för att ingen ska behöva fundera på om man kanske är gravid jämfört med att dricka sig onykter. Det måste väl ändå alla inse!?

Har jag inte skrivit något om alls..

Jag opponerar mig mot de som inte tycker att man skall avråda från att dricka alkohol.

Och eftersom jag haft mkt med alkoholskadade barn att göra tycker jag att det är skrämmande att man sätter sitt eget behov först..

Jag lägger ner denna diskussion och konstaterar att det är rätt skrämmande att man har den inställning till alkohol som uppvisas här i tråden :(
 
Sv: gravid? alkohol?

Fast om du löser andra trådar om alkohol och graviditet kommer du att se att de flesta inte på något sätt tycker att man ska dricka under graviditet, och om du läser den här tråden utan "färgade glasögon" så tror jag att du se det samma även här - det är väl INGEN som tycker att det är bra/ok att dricka under grav, det är bara det att vissa tycker att det är lite mindre hemskt äns vad du tycker att få i sig en liten mängd alkohol i tidig grav. Debatten om alkoholskadade barn hör knappast hemma här - TS fall handlade det ju om en mycket liten mängd vid ett separat tillfälle, dessutom i mkt tidigt skede av grav, när embryot fortfarande lever på gulkroppen.

AKO, som självklart var alkoholfri under sin grav (och dricker 1-2 glas vin i månaden normalt sett), med undantag av en middag i början då ett glas vin slank ner eftersom grav inte var planerad o jag inget visste.
 
Sv: gravid? alkohol?

Källan finns redan i tråden..
Lemoine?

Du inser inte att samhället inte drabbas av elände om jag tar ett glas vin till maten som icke-gravid? Du verkar ha personliga aversioner mot alkohol i allmänhet, men jag ska inte psykologisera. Du kan dock inte framföra dina personliga åsikter som vore de fakta, utan att backa upp dem med något av substans (nej, netdoktor och vårdguiden funkar inte).
 

Liknande trådar

Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 774
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 131
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 317
Senast: Otherside
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 576
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp