Bukefalos 28 år!

gravid? alkohol?

Sv: gravid? alkohol?

Vet du att min allmäna uppfattning om dig utan att kolla i gamla trådar? Att du ofta kommer med helt felaktiga påståenden utan belägg eller källor och sen inte ens försvarar dina åsikter. Vad är meningen med det?

Fast här har hon inte så värst fel direkt..
 
Sv: gravid? alkohol?

What are the proven risks?

It is known that the amount of alcohol, the stage of pregnancy when the alcohol is consumed and the frequency of drinking all influence whether a baby is damaged by it (BMA 2007: 6). Damage from alcohol is not just limited to the first trimester. It can also happen later on, when the baby is growing more and the baby's brain is developing (BMA 2007: 6; RCOG 2006b).

Scientists know that drinking heavily (over six units a day) on a regular basis affects a developing baby and can result in FASD (BMA 2007:6). Women who indulge in frequent bouts of binge drinking (five or more units on one occasion) are at a greater risk of having babies with FAS than women who drink the same amount over a longer time period (BMA 2007: 6).

Experts are less sure whether drinking at lower levels is dangerous or not. Several scientific reviews of the research have found no consistent evidence of adverse affects of drinking at low (under two units per day) to moderate levels (two to five units a day) (Gray and Henderson 2006; RCOG 2006a; O'Leary 2004 cited in BMA 2007).

According to the Royal College of Obstetricians and Gynaecologists, there is no proof of harm from drinking within the limit of no more than one to two units of alcohol, no more than once or twice a week during pregnancy (RCOG 2006a).


från http://www.babycentre.co.uk/pregnancy/nutrition/foodsafety/alcohol/

Ingen har bevisat att det är farligt ens med två glas vin om dagen... Jag säger verkligen inte att man ska dricka och tycker Syrrans förslag med att byta ut vinet i flaskan mot alkoholfritt är en toppenidé om man inte vill outa att man är gravid. Jag kände inte alls för att dricka i början av min graviditet, inte heller för kaffe och andra gifter.
 
Sv: gravid? alkohol?

Först ett stort grattis! :laugh:
Och sen, skyll på magkatarr eller något, min mage är så pass känslig att jag inte kan dricka mer en någon mun alkohol åt gången och har jag magkatarr(dyspepsi) så klaras magen inte ens det.

Säg att du tog en sipp innan och att du fick jätteont, så det inte blir tyvärr inget dricka för dig ikväll.

Jag förstår att du vill hålla det hemligt så här i början innan du är säker.
Risken är at de undrar endå, men bäst är väl att vara försiktig så att du inte blir nojjig och oroar dig för hur fostret påverkats.
Vet de om att du försöker bli gravid?
Ha det så trevligt ikväll. :)

En stor varm kram, Maya

Såg att det var igår nu skulle iväg, hoppas det gick bra och att du hade kul. :)
 
Senast ändrad:
Sv: gravid? alkohol?

+1 .

Och det är skillnad på att uttrycka sig i termer att man tror något än att som nala uttrycka sig stupsäkert och inte kunna backa upp..
 
Sv: gravid? alkohol?

What are the proven risks?

It is known that the amount of alcohol, the stage of pregnancy when the alcohol is consumed and the frequency of drinking all influence whether a baby is damaged by it (BMA 2007: 6). Damage from alcohol is not just limited to the first trimester. It can also happen later on, when the baby is growing more and the baby's brain is developing (BMA 2007: 6; RCOG 2006b).

Scientists know that drinking heavily (over six units a day) on a regular basis affects a developing baby and can result in FASD (BMA 2007:6). Women who indulge in frequent bouts of binge drinking (five or more units on one occasion) are at a greater risk of having babies with FAS than women who drink the same amount over a longer time period (BMA 2007: 6).

Experts are less sure whether drinking at lower levels is dangerous or not. Several scientific reviews of the research have found no consistent evidence of adverse affects of drinking at low (under two units per day) to moderate levels (two to five units a day) (Gray and Henderson 2006; RCOG 2006a; O'Leary 2004 cited in BMA 2007).

According to the Royal College of Obstetricians and Gynaecologists, there is no proof of harm from drinking within the limit of no more than one to two units of alcohol, no more than once or twice a week during pregnancy (RCOG 2006a).


från http://www.babycentre.co.uk/pregnancy/nutrition/foodsafety/alcohol/

Ingen har bevisat att det är farligt ens med två glas vin om dagen... Jag säger verkligen inte att man ska dricka och tycker Syrrans förslag med att byta ut vinet i flaskan mot alkoholfritt är en toppenidé om man inte vill outa att man är gravid. Jag kände inte alls för att dricka i början av min graviditet, inte heller för kaffe och andra gifter.

Som jag läser så skriver de att det faktiskt är skadligt i början att dricka, kan inte tolka det på annat sätt i din text.

Däremot så är mängden avgörande för skador medan man INTE säkert kan säga att mindre mängder gör skada eller inte. För mig så läser jag att det faktiskt finns en liten risk att det kan bli skador och det gör i vart fall mig helt säker på att man inte borde dricka NÄR man VET att man är gravid!
 
Sv: gravid? alkohol?

Det finns inget som talar för skada i planeringsstadiet eller de första två veckorna. vilket min barnmorska påpekade också.

Konstigt argument av netdoktor att något ska undvikas även om det inte är bevisat farligt. I så fall skulle jag välja bort vitaminer och frukt! ;)

I alla länkar som finns om detta så är man inte säker för att säga att det inte ger skador vid LITEN mängd alkohol, vid större mängd är det säkert med skador. Så att säga att det är ok att dricka sprit tycker jag man skall vara försiktig med.

Nu är ju inte alla alkoholister dock ;)
 
Sv: gravid? alkohol?

I alla länkar som finns om detta så är man inte säker för att säga att det inte ger skador vid LITEN mängd alkohol

Man kan inte säga något alls, det saknas bevis och därför skiljer sig rekommendationerna mycket mellan olika länder. Men att stora mängder ofta i v 6 och senare kan ge skador är inte relevant i det här fallet.
 
Sv: gravid? alkohol?

Du måste läsa hela studien givetvis, allt finns inte preciserat i ett abstract.

Det räcker gått och väl att läsa det jag länkat till och även det andra som är citerat.

Finns det en endaste pytteliten chans att mitt barn skulle skadas av något så utsätter jag det inte medvetet för det..

Knappast något att diskutera
 
Sv: gravid? alkohol?

Det räcker gått och väl att läsa det jag länkat till och även det andra som är citerat.

Finns det en endaste pytteliten chans att mitt barn skulle skadas av något så utsätter jag det inte medvetet för det..

Knappast något att diskutera

Men det har inte heller med saken att göra, menar jag. Vad du skulle göra. Rekommendationer bygger sällan på forskning, och dina länkar är inte forskningsstudier, utan mer allmänna sammanfattningar. Och jag tycker att det är en väldigt intressant bidiskussion - vad vi tror är farligt och vad som faktiskt är det. Just bland råd till gravida frodas vilseledande och inte sällan helt inkorrekta budskap. Hade alkohol i tidig graviditet gett fosterskador hade vi sett det på tydligt i förlossningsstatistiken, eftersom en hög procent kvinnor inte vet om att de är gravida så tidigt och de flesta av oss dricker alkohol mer eller mindre regelbundet.
 
Sv: gravid? alkohol?

Det står att man inte kunnat bevisa att små mångder, mindre än 2 units per dag skadar embryot. Om det hade varit så att ett glas vin i v 5 hade skadat fostret hade det säkert kunnat bevisas, för det finns massor av mammor som druckit innan de vetat att de var gravida. Sverige är så jäkla överbeskyddande ibland, halvt utan belägg.

Chanser tar man hela tiden, man kör barnet en extra runda i bilen för att det ska somna, man låter det utforska världen, hälsa på hundar, öva att klippa med saxen. Allt det skulle kunna skada barnet.

Jag drack inte heller under min graviditet, men jag skulle inte döma någon som druckit innan de visstet att de var med barn.
 
Sv: gravid? alkohol?

Det står att man inte kunnat bevisa att små mångder, mindre än 2 units per dag skadar embryot. Om det hade varit så att ett glas vin i v 5 hade skadat fostret hade det säkert kunnat bevisas, för det finns massor av mammor som druckit innan de vetat att de var gravida. Sverige är så jäkla överbeskyddande ibland, halvt utan belägg.

Chanser tar man hela tiden, man kör barnet en extra runda i bilen för att det ska somna, man låter det utforska världen, hälsa på hundar, öva att klippa med saxen. Allt det skulle kunna skada barnet.

Jag drack inte heller under min graviditet, men jag skulle inte döma någon som druckit innan de visstet att de var med barn.

Fast att medvetet ta och dricka alkohol kan ju knappast jämföra med att köra bil, det är ju något du kan väldigt enkelt undvika.

Allt annat du skriver har ju med att växa upp och skall man hårddra det så finns det ju betydligt fler risker, men att jämställa dem med att "missbruka" (;)) tycker jag inte är relevant

Har sett alldeles för många alkoholskadade barn för att tycka det är ok faktiskt..
 
Sv: gravid? alkohol?

Men det har inte heller med saken att göra, menar jag. Vad du skulle göra. Rekommendationer bygger sällan på forskning, och dina länkar är inte forskningsstudier, utan mer allmänna sammanfattningar. Och jag tycker att det är en väldigt intressant bidiskussion - vad vi tror är farligt och vad som faktiskt är det. Just bland råd till gravida frodas vilseledande och inte sällan helt inkorrekta budskap. Hade alkohol i tidig graviditet gett fosterskador hade vi sett det på tydligt i förlossningsstatistiken, eftersom en hög procent kvinnor inte vet om att de är gravida så tidigt och de flesta av oss dricker alkohol mer eller mindre regelbundet.

Som sagt så vet vi ju inte hur pass utbrett det är. Men som det skriver i de länkar jag hänvisade til så är det knappast taget ur luften.

De skador som uppkommer vid alkoholförtäring tidigt repareras om man inte dricker mer, vad är det för svårt att läsa in det?

Alkohol är inte bra för kroppen vare sig för vuxna och knappast för foster heller.

Och jo jag anser att man bör avråda gravida från att dricka alkohol, som sagt det är ju svårt att avstå om man inte vet att man är gravid
 
Sv: gravid? alkohol?

Det var därför jag inte skrev köra bil. Jag skrev att köra en runda extra, något som jag gjort många gånger bara för att mitt barn ska somna.

Barn blir inte alkoholskadade för att man dricker ett eller ett par glas vin tidigt i graviditeten, barn får alkoholskador om man dricker mycket under stora delar av graviditeten. Jag tycker det värsta med alkoholskadade barn är att de behöver växa upp i en alkoholiserad miljö (ofta).

Scientists know that drinking heavily (over six units a day) on a regular basis affects a developing baby and can result in FASD (BMA 2007:6). Women who indulge in frequent bouts of binge drinking (five or more units on one occasion) are at a greater risk of having babies with FAS than women who drink the same amount over a longer time period (BMA 2007: 6)

Jag förstår att du är rädd om gravida och att alla inte förstår vad sunt förnuft är, men lets face it, ett glas vin kommer inte ge några alkoholskador på barnet.
 
Sv: gravid? alkohol?

De skador som uppkommer vid alkoholförtäring tidigt repareras om man inte dricker mer, vad är det för svårt att läsa in det?

Det tror jag inte ett dugg på - varken att skador uppkommer av så små mängder alkohol så tidigt, eller att de repareras plötsligt. Dina länkar är inte studier, netdoktor.se är ett medieföretag. Vindvisslas källor är däremot de bästa man kan tänka sig i ämnet, om man verkligen vill veta hur saker ligger till och inte bara gissa.
 
Sv: gravid? alkohol?

Alkohol är inte bra för kroppen vare sig för vuxna och knappast för foster heller.

Vuxna som dricker alkohol lever längre än de som inte gör det. Vin är en viktig beståndsdel i den hyllade sk medelhavsdieten, som minskar hjärt-kärlsjukdomar. Du är inte påläst.
 
Sv: gravid? alkohol?

Vuxna som dricker alkohol lever längre än de som inte gör det. Vin är en viktig beståndsdel i den hyllade sk medelhavsdieten, som minskar hjärt-kärlsjukdomar. Du är inte påläst.

Jisses så du jämställer all alkohol med vin :crazy: Du får tro vad du vill och jo alkohol skadar kroppen. Finns annat som man kan göra för att minska hjärt-kärlsjukdomar..
 
Sv: gravid? alkohol?

Det var därför jag inte skrev köra bil. Jag skrev att köra en runda extra, något som jag gjort många gånger bara för att mitt barn ska somna.

Barn blir inte alkoholskadade för att man dricker ett eller ett par glas vin tidigt i graviditeten, barn får alkoholskador om man dricker mycket under stora delar av graviditeten. Jag tycker det värsta med alkoholskadade barn är att de behöver växa upp i en alkoholiserad miljö (ofta).

Alkoholskadade barn växer oftast inte upp med sina föräldrar eftersom de inte fungerar just pga sina skador..

Scientists know that drinking heavily (over six units a day) on a regular basis affects a developing baby and can result in FASD (BMA 2007:6). Women who indulge in frequent bouts of binge drinking (five or more units on one occasion) are at a greater risk of having babies with FAS than women who drink the same amount over a longer time period (BMA 2007: 6)

Jag förstår att du är rädd om gravida och att alla inte förstår vad sunt förnuft är, men lets face it, ett glas vin kommer inte ge några alkoholskador på barnet.

De flesta som dricker slutar oftast inte vid ett glas..

När det kan föreligga en risk så förstår jag inte varför man väljer att ta den, att köra bil är ju en annan typ av risk knappast något att jämföra med alkohol.

Förstår faktiskt inte varför ni sitter och försvarar det :confused:

According to the Royal College of Obstetricians and Gynaecologists, there is no proof of harm from drinking within the limit of no more than one to two units of alcohol, no more than once or twice a week during pregnancy (RCOG 2006a).

Du skriver:

Ingen har bevisat att det är farligt ens med två glas vin om dagen... Jag säger verkligen inte att man ska dricka och tycker Syrrans förslag med att byta ut vinet i flaskan mot alkoholfritt är en toppenidé om man inte vill outa att man är gravid. Jag kände inte alls för att dricka i början av min graviditet, inte heller för kaffe och andra gifter.

Ser man till forskningen så säger de max ett till två glas en eller två ggr veckan. Som jag förstår det så är det konstaterat att allt över det ger skador, liksom att de inte kan bortse från att det kan ge skador
 
Sv: gravid? alkohol?

Jisses så du jämställer all alkohol med vin :crazy: Du får tro vad du vill och jo alkohol skadar kroppen. Finns annat som man kan göra för att minska hjärt-kärlsjukdomar..

Ja, det är alkoholen i sig som har den blodtryckssänkande effekten. Nykterister har kortare livslängd än de som dricker alkohol, det är sedan länge etablerade fakta.
 

Liknande trådar

Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 879
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 172
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 430
Senast: Otherside
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 638
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp