gravid? alkohol?

Sv: gravid? alkohol?

Förstår faktiskt inte varför ni sitter och försvarar det :confused:

Du skriver:

Ser man till forskningen så säger de max ett till två glas en eller två ggr veckan. Som jag förstår det så är det konstaterat att allt över det ger skador, liksom att de inte kan bortse från att det kan ge skador

Det är din osakliga argumentation som stör mig. Plus att det kan få gravida som festat innan de känt till att de är med barn att oroa sig och skuldbelägga sig själva i onödan!
 
Sv: gravid? alkohol?

Just bland råd till gravida frodas vilseledande och inte sällan helt inkorrekta budskap. Hade alkohol i tidig graviditet gett fosterskador hade vi sett det på tydligt i förlossningsstatistiken, eftersom en hög procent kvinnor inte vet om att de är gravida så tidigt och de flesta av oss dricker alkohol mer eller mindre regelbundet.

Verkligen! Det borde skrivas och debatteras mycket mer om detta, tycker jag. Det är väldigt underligt vilka råd man får ge just gravida och nyförlösta kvinnor, med rent tyckande och fördomar som bas. En massa råd om amning i allmänhet och alkohol och amning i synnerhet, visar också detta.

Och du har ju rätt. Vore alkohol i mängderna mellan något enstaka glas till ett par rejäla fyllor under graviditetens allra första tid skadligt, skulle vi inte ha så friska nyfödingar som vi har i landet, tror jag. För att inte tala om andra länder!
 
Sv: gravid? alkohol?

Jag försvarar inte alkoholförtäring vid graviditet. Jag säger bara att det inte kan bevisas. Och jag menar att det nog är otroligt många som druckit, supit och varit fulla utan att de vetat att de var gravida, och ändå fått normala barn.

Angående sista citatet skrev jag fel, menade i veckan. Och det är inte konstaterat att allt över två glas ger skador, hade man haft någon säker gräns hade man kunnat sätta en gräns för gravida.

Förra året pratade de jättemycket om graviditeter och alkohol här, och de funderade på om man skulle kunna skriva att det var ok med ett glas vin i veckan. Men de beslutade att inte göra det för att underlätta för folk som inte förstår bättre. Gravid = ingen alkohol = lätt att fatta.
 
Sv: gravid? alkohol?

Konstigt argument av netdoktor att något ska undvikas även om det inte är bevisat farligt. I så fall skulle jag välja bort vitaminer och frukt! ;)

Ja, gode tid, ska du bara äta sådant som är bevisat ofarligt så kan du inte äta alls. Och det är bevisat farligt att inte äta!

Grattis och lycka till med graviditeten, förresten!
 
Sv: gravid? alkohol?

Det är din osakliga argumentation som stör mig. Plus att det kan få gravida som festat innan de känt till att de är med barn att oroa sig och skuldbelägga sig själva i onödan!

Fast vet man att man skall bli gravid så borde man kanske tänka till både en och två ggr på vad man stoppar i sig..

Vad är osakligt eg? Att alkohol skadar eller inte..
 
Sv: gravid? alkohol?

Ja, det är alkoholen i sig som har den blodtryckssänkande effekten. Nykterister har kortare livslängd än de som dricker alkohol, det är sedan länge etablerade fakta.

De rek 1-2 glas om dagen den studien som är gjord om grav säger max intag är ett till två glas i veckan..

2år längre säger de att man lever om man dricker vin..


Man kan få i sig de viktiga antioxidanterna på andra sätt än att pimpla vin


Jo

Den studien du hänvisar till innehåller inte mkt av det vi äter, den är bara gjord på personer från ett och samma land med samma typ av matvanor där viktiga beståndsdelar för kroppen inte äts. Väntar gärna på en sådan forskning som är gjord i tex Sverige där vi har en medellivslängd som är högre än det land man gjort forskningen på
 
Sv: gravid? alkohol?

Verkligen! Det borde skrivas och debatteras mycket mer om detta, tycker jag. Det är väldigt underligt vilka råd man får ge just gravida och nyförlösta kvinnor, med rent tyckande och fördomar som bas. En massa råd om amning i allmänhet och alkohol och amning i synnerhet, visar också detta.

Och du har ju rätt. Vore alkohol i mängderna mellan något enstaka glas till ett par rejäla fyllor under graviditetens allra första tid skadligt, skulle vi inte ha så friska nyfödingar som vi har i landet, tror jag. För att inte tala om andra länder!

Nu är det väl så att de flest tar ganska lätt på det mesta i samhället idag och ge ut rek om att alkohol inte skadar skulle ju kunna ge förödande effekter..

Jag har stora erfarenheter av alkoholskadade barn och nej det får mig att tycka det är helt rätt att avråda gravida till att inte dricka alkohol..

Och jo jag tycker inte att man skall pilla i sig en massa onödiga saker så länge man är gravid eller ammar. Det finns tid för det efter om man så önskar


Och hur vet du att vi har så friska nyfödningar eg?? Ökar inte bokstavsdiagnoserna tex och de ör ju verkligen signifikanta med alkoholskador.

http://user.tninet.se/~fxg297r/nep_fetalt_alkoholsyndrom.htm

Enligt Katarina Wittgard, ordförande i svenska FAS-föreningen, föds det i Sverige årligen åtskilliga hundra barn med skador orsakade av att de exponerats för alkohol under fostertiden, ca ett par hundra av dem beräknas uppfylla kriterierna för FAS. Det finns ett tydliga samband mellan mängden alkohol och skadornas omfattning. Ju mer alkohol desto svårare skador och ju längre tid av graviditeten missbruket pågått desto större omfattning på skadorna. Skadorna är livslånga och kan endast i liten omfattning habiliteras. Många av barnen får aldrig veta orsaken till sina svårigheter, en del får olika neuropsykiatriska symtomdiagnoser som t.ex. ADHD, DAMP eller liknande
.
 
Sv: gravid? alkohol?

Om jag har förstat det hela rätt sa är det "noll-tolerans" som gäller just för att man inte vet vid vilken mängd alkohol som fostret tar skada och att vilken mängd som kan skada varierar beroende pa vad som sker i fostrets utveckling just vid tidpunkten för alkoholintaget.

För 20-30 ar sen ansags det bara bara att dricka att glas vin/öl per dag för gravida här i Österrike. Det är inte manga i min sambos alder som det är "fel" pa för det. Men jag skulle aldrig chansa och dricka/äta/göra ngt som jag vet kan skada mitt barn (mer än nödvändliga saker som man "maste" göra)
 
Sv: gravid? alkohol?

Det är ju det jag menar. Man skall ju inte säga att något är ok när man inte vet. Därför tycker jag att det är bra om bm avråder från alkohol, ser inget problem i det.

Och som sagt vet man med sig att man skall skaffa barn så tycker jag faktiskt att det är ens skyldighet att avstå från sådant som är onödigt och kan skada fostret där alkohol och rökning är de två dominerande.

Sedan tror jag inte att de som druckit när de inte visst att de varit gravida får skadade barn men att medvetet göra det och sedan fortsätta tycker jag inte är ett sunt beteende och då kan det ju faktiskt föreligga risker för skador. Och som sagt bokstavsdiagnoserna har ju ökat markant bara sedan jag var liten
 
Sv: gravid? alkohol?

Den studien du hänvisar till innehåller inte mkt av det vi äter, den är bara gjord på personer från ett och samma land med samma typ av matvanor där viktiga beståndsdelar för kroppen inte äts. Väntar gärna på en sådan forskning som är gjord i tex Sverige där vi har en medellivslängd som är högre än det land man gjort forskningen på

Det finns massor av olika studier på alkoholens effekter på kroppen. Och massor av studier på medelhavskosten också, kom en ny för några veckor sedan. Att du får en blodtryckssänkande och muskelavslappnande effekt kan du kolla hos dig själv - och jämför med olika typer av sprit så får du se att det faktiskt är alkoholen som är orsaken!

Antioxidanter gör däremot inte att vi lever längre. Det finns det väldigt bra och kontrollerade studier på. I höga doser förkortar de livet. Gjordes förresten ett antal studier på betakaroten och effekten hos cancerpatienter, med förhoppning att de som fick kosttillskott skulle ha större överlevnad. Studien fick avbrytas i förtid för att den ansågs oetisk - folk dog som flugor! Läkaren Ben Goldacre har skrivit boken Bad Science där några av de här myterna tas upp. Jag kan rekommendera den.
 
Sv: gravid? alkohol?

Fast vet man att man skall bli gravid så borde man kanske tänka till både en och två ggr på vad man stoppar i sig..

Vad är osakligt eg? Att alkohol skadar eller inte..

Vilket Ts och de flesta nygravida gör, till överdrift. De får (inte sällan från tex sådana här inlägg) höra att ett glas vin eller två skivor grönmögelost kan skada deras blivande barn. Trots att det helt saknas belägg för det.

Ja precis. Det blir för onyanserat.
 
Sv: gravid? alkohol?

Det är ju det jag menar. Man skall ju inte säga att något är ok när man inte vet.

Fast det är i princip omöjligt att bevisa att något är ofarligt.

Och som sagt bokstavsdiagnoserna har ju ökat markant bara sedan jag var liten

Det finns ofta skäl att vara försktig när man hävdar att det finns samband mellan statiska resultat. Att två statistiska kurvor följer samma linje, betyder oftast inte att man kan påvisa ett samband mellan dem. Korrelation är riktigt svåra saker.

Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag är född i mitten på sextiotalet, och vad jag har förstått var gravida kvinnor mindre försiktiga med alkohol då än vad de är nu. Så då borde det ju enligt din teori finnas fler med bokstavsdiagnoser i min ålder.

Sen säger det där med bokstavsdiagnoser möjligen mer om en tendens att diagnosticera saker och ting, än om en ökning av olika tillstånd. Det är typiskt en sådan sak som inte riktigt låter sig visas med statistik och till synes samband. Det finns en hel del historiska faser bakom oss då man diagnosticerat många fler med än det ena än det andra tillståndet, och sedan lägger det sig igen. Hur det går med bokstavsdiagnoserna på den punkten vet vi inte ännu. Förr i tiden fanns det tex en diagnos för sådana som gillade att resa! Det finns det inte nu, men ändå reser ju fler av oss mer nu, så egentligen borde ju den diagnosen ha blivit vanligare. :D

Åh, menar du mig? Stort tack, det var väldigt rart sagt! :bow:

Klart jag menar dig! Jag hamnade i "etikettsbryderi" för jag visste inte om man "fick" gratulera redan på det här stadiet, vilket jag som du såg löste elegant genom att både gratulera och lyckönska. :D

Om du är intresserad så hade jag en policy om en enhet alkohol i veckan när jag var gravid, och sonen var perfekt i alla avseenden när han föddes. MVC gillade inte alls min policy, men jag visste ju att MVC ofta är väldigt moralistiska, och följde mitt eget omdöme.

Du vet kändisprästen Annika Borg? Som också är forskare, i teologi, tror jag. Jag träffade henne för ett tag sedan, och hon hade en massa intressanta saker att säga om det här med den moralistiska mödra- och barnavården. Det var så jäkla kul och oväntat på något vis med en präst som var arg på sådant. Jag måste ha underliga fördomar om präster. :D

Hon lovade att ta upp det i sitt radioprogram, men jag vet inte om hon har gjort det.
 
Sv: gravid? alkohol?

Det finns massor av olika studier på alkoholens effekter på kroppen. Och massor av studier på medelhavskosten också, kom en ny för några veckor sedan. Att du får en blodtryckssänkande och muskelavslappnande effekt kan du kolla hos dig själv - och jämför med olika typer av sprit så får du se att det faktiskt är alkoholen som är orsaken!


Jag har läst den NYA studien på medelhavskosten och den är gjord endast på Greker.. De äter tex inte fisk i den omfattningen eller gör skillnad på vitt eller mörkt bröd. Många parametrar som skiljer sig från vår kost..

Och man pratar om vin inte starksprit eller annan alkoholhaltig dryck..

Antioxidanter gör däremot inte att vi lever längre. Det finns det väldigt bra och kontrollerade studier på. I höga doser förkortar de livet. Gjordes förresten ett antal studier på betakaroten och effekten hos cancerpatienter, med förhoppning att de som fick kosttillskott skulle ha större överlevnad. Studien fick avbrytas i förtid för att den ansågs oetisk - folk dog som flugor! Läkaren Ben Goldacre har skrivit boken Bad Science där några av de här myterna tas upp. Jag kan rekommendera den.

Det är just antioxidanterna i vinet som man vill åt.. Helt enligt studierna du ref till
 
Sv: gravid? alkohol?

Vilket Ts och de flesta nygravida gör, till överdrift. De får (inte sällan från tex sådana här inlägg) höra att ett glas vin eller två skivor grönmögelost kan skada deras blivande barn. Trots att det helt saknas belägg för det.

Ja precis. Det blir för onyanserat.

Så länge det INTE är bevisat att det inte skadar så tycker jag inte att man skall rek folk att dricka alkohol.

Jag antar att du inte träffat på så många alkoholskadade barn :crazy:
 
Sv: gravid? alkohol?

Jag har läst den NYA studien på medelhavskosten och den är gjord endast på Greker.. De äter tex inte fisk i den omfattningen eller gör skillnad på vitt eller mörkt bröd. Många parametrar som skiljer sig från vår kost..

Och man pratar om vin inte starksprit eller annan alkoholhaltig dryck..



Det är just antioxidanterna i vinet som man vill åt.. Helt enligt studierna du ref till

Vilka är 'man'? Och på vilket sätt skulle antioxidanterna skydda mot sjukdom?
 
Sv: gravid? alkohol?

Fast det är i princip omöjligt att bevisa att något är ofarligt.

Fast det är ju bevisat att just alkohol skadar, knappast någon kan motsätta sig det förutom inbitna alkoholister!

Frågan är om det skadar tidigt eller inte..

Det finns ofta skäl att vara försktig när man hävdar att det finns samband mellan statiska resultat. Att två statistiska kurvor följer samma linje, betyder oftast inte att man kan påvisa ett samband mellan dem. Korrelation är riktigt svåra saker.

Jag säger det igen bokstavsdiagnoserna har ökat, orsaken till det vet man ju inte men att det har är ju ganska klart..

Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag är född i mitten på sextiotalet, och vad jag har förstått var gravida kvinnor mindre försiktiga med alkohol då än vad de är nu. Så då borde det ju enligt din teori finnas fler med bokstavsdiagnoser i min ålder.

Missbruk har ökat rätt mycket jämfört med när jag var liten vid samma tid som du. Har en moster som arbetar just med detta och har genom henne sett en massa skit som gör att jag inte tycker det är det minsta försvarbart att tycka det är ok att missbruka saker man absolut inte behöver när man vet att man ska bli gravid eller är gravid.

Man drack absolut inte sprit på det sättet som man gör idag och det finns det forskning på, att alkoholkonsumtionen har ökat och ffa gått ner i åldrarna.

Min mamma drack inget liksom hennes väninnor inte heller gjorde när de var gravida så jag vet inte var du får det ifrån??

Sen säger det där med bokstavsdiagnoser möjligen mer om en tendens att diagnosticera saker och ting, än om en ökning av olika tillstånd. Det är typiskt en sådan sak som inte riktigt låter sig visas med statistik och till synes samband. Det finns en hel del historiska faser bakom oss då man diagnosticerat många fler med än det ena än det andra tillståndet, och sedan lägger det sig igen. Hur det går med bokstavsdiagnoserna på den punkten vet vi inte ännu. Förr i tiden fanns det tex en diagnos för sådana som gillade att resa! Det finns det inte nu, men ändå reser ju fler av oss mer nu, så egentligen borde ju den diagnosen ha blivit vanligare. :D

Skillnaden är väl att idag kan man ställa säkrare diagnoser på just dessa diagnoser.

Och jo alkohol har med det att göra i många fall..

Om du är intresserad så hade jag en policy om en enhet alkohol i veckan när jag var gravid, och sonen var perfekt i alla avseenden när han föddes. MVC gillade inte alls min policy, men jag visste ju att MVC ofta är väldigt moralistiska, och följde mitt eget omdöme.

Grattis till att du fick en fin son. Och en enhet i veckan gör nog kanske vare sig till eller från men det är också ganska långt ifrån att rek gravida till att dricka alkohol då väldigt många idag nog dricker betydligt mer än vad du gjorde om man ansåg det som ok och då har man kanske inte turen att få ett friskt barn

Du vet kändisprästen Annika Borg? Som också är forskare, i teologi, tror jag. Jag träffade henne för ett tag sedan, och hon hade en massa intressanta saker att säga om det här med den moralistiska mödra- och barnavården. Det var så jäkla kul och oväntat på något vis med en präst som var arg på sådant. Jag måste ha underliga fördomar om präster. :D

Hon lovade att ta upp det i sitt radioprogram, men jag vet inte om hon har gjort det.

Med tanke på det jag sett så tycker jag inte att det är det minsta kul :crazy: Alkoholskadade barn är inget som borde få finnas....
 
Sv: gravid? alkohol?

Vilka är 'man'? Och på vilket sätt skulle antioxidanterna skydda mot sjukdom?

Nu läste jag om forskningen, jag vet inte hur antioxidanterna fungerar men jag vet att skadorna av alkohol är betydligt mer än fördelarna

Hittar tyvärr inte länken där forskarna uttalat sig där man pratar om vin och inte annan sprit.

Här kan du läsa om vad som ingår i den och där omnämns endast vin

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/medelhavskost-och-notter-skyddar-hjartat-1.472808
 
Sv: gravid? alkohol?

Sen säger det där med bokstavsdiagnoser möjligen mer om en tendens att diagnosticera saker och ting, än om en ökning av olika tillstånd. Det är typiskt en sådan sak som inte riktigt låter sig visas med statistik och till synes samband. Det finns en hel del historiska faser bakom oss då man diagnosticerat många fler med än det ena än det andra tillståndet, och sedan lägger det sig igen. Hur det går med bokstavsdiagnoserna på den punkten vet vi inte ännu. Förr i tiden fanns det tex en diagnos för sådana som gillade att resa! Det finns det inte nu, men ändå reser ju fler av oss mer nu, så egentligen borde ju den diagnosen ha blivit vanligare. :D

Precis. Utan dignos, ingen diagnostisering. (om man bara ska gå på statistiken sammanfaller väl 'ökningen' väl i tiden med mer stringenta råd till gravida! :D)

MVC gillade inte alls min policy, men jag visste ju att MVC ofta är väldigt moralistiska, och följde mitt eget omdöme.
Du vet kändisprästen Annika Borg? Som också är forskare, i teologi, tror jag. Jag träffade henne för ett tag sedan, och hon hade en massa intressanta saker att säga om det här med den moralistiska mödra- och barnavården. [\QUOTE]

Men vad spännande! Det där ska jag genast sätta i händerna på wendela-tjejerna. Jätteintressant, vilket bra uppslag!



Hon lovade att ta upp det i sitt radioprogram, men jag vet inte om hon har gjort det.
 
Sv: gravid? alkohol?

Nu läste jag om forskningen, jag vet inte hur antioxidanterna fungerar men jag vet att skadorna av alkohol är betydligt mer än fördelarna

Hittar tyvärr inte länken där forskarna uttalat sig där man pratar om vin och inte annan sprit.

Här kan du läsa om vad som ingår i den och där omnämns endast vin

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/medelhavskost-och-notter-skyddar-hjartat-1.472808

En orsak till att studierna oftast görs på just vin är attdet är enklare att få anslag då.
 

Liknande trådar

Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 774
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 131
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 315
Senast: Otherside
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 576
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vi som pluggar del VII
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp