Gravid trots p-stav?? *hjälp*

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Formosus

Nu börjar jag bli allvarligt orolig här alltså...
Jag har haft p-stav sedan juni -02 och ska alltså plocka ut den innan juni -05. Vid insättningen rekommenderade de om man "hade några kilo extra på kroppen" skulle plocka ut staven tidigare och därför har jag bokat tid för att ta ut staven den här veckan.

Nu till mitt problem: Jag har sedan en vecka varit extremt trött i hela kroppen, gått i som ett vakuum. Jag har hela tiden trott att det är en influensa som ligger och gror och inte vill bryta ut. Men både igår och nu för en stund sedan kände jag ett illamående och lättare yrsel.

Hade förra veckan en mensliknande blödning, precis som sig bör, men idag verkar det komma en "skvätt" igen... :eek:

Kan det vara så att jag är gravid? Eller är det influensa på gång? Kanske det är staven som spökar, just för att gulkroppshormonet kanske inte utsöndras som det ska nu innan det är dags att plocka ur den?

Kan jag gravtesta trots att jag har p-stav, blir resultatet "rätt" eller kan det påverkas på något sätt av att jag har p-stav?

*orolig*
 
Sv: Gravid trots p-stav?? *hjälp*

Jag hade också p-stav förut, blev rekomenderad den för att jag har väldigt lätt att bli gravid. Läkarna sade till mig att det är i princip helt omöjligt att bli gravid med p-stav. Dock har jag för mig att effekten kan minska, om man väger över 70kg, men är inte säker.
Jag tycker att du skall göra ett test, om du skulle vara gravid syns det på testet oavsett preventivmedel. Men det låter mest som du drabbas av det virus, som alla verkar ha. Vår familj har varit sjuka i veckor.
Lycka till...
 
Sv: Gravid trots p-stav?? *hjälp*

Dock har jag för mig att effekten kan minska, om man väger över 70kg, men är inte säker.

Oj, oj oj, det var det där jag kom ihåg. Kan säga att jag ligger en bra bit över det så kanske effekten är slut..... *biter på naglarna*

Men då är det bara att köpa ett test, hur resultatet än blir så är det bara att acceptera förmodar jag.... :crazy: *gulp*

Tack för ditt svar!
 
Sv: Gravid trots p-stav?? *hjälp*

Till mig sade de att de inte sätter in den på kvinnor över 70kg, eller de som ligger nära den vikten, för att effekten minskar. Kanske lika bra att du köper ett test, så får du iallafall veta. Vet ju inte vad du vill att det skall vara, men jag hoppas verkligen att det löser sig till det bästa för dig.
 
Sv: Gravid trots p-stav?? *hjälp*

Till mig sade de att de inte sätter in den på kvinnor över 70kg, eller de som ligger nära den vikten,

Men herregud, varför sa de att jag kunde ha den då!!??
Jag vägde över 70 kg vid tillfället kan jag säga, en bit över t om...

Ja, jag vet inte vad jag vill egentligen. Sambon sa på skoj att det vore roligt att kunna tala om för släkten vid vårt bröllop i maj att vi ska har barn... Tänk om han får rätt nu då.... :eek:

Äh, det är väl ingen idé att ha några funderingar innan jag testat.
 
Sv: Gravid trots p-stav?? *hjälp*

Nä, herregud säger jag bara. Jag går till apoteket nu på lunchen och hugger ett ClearBlue.... Jissees, nu är jag ännu mer nervig...!
 
Sv: Gravid trots p-stav?? *hjälp*

En graviditet kan kännas som en chock, oavsett om den är planerad eller inte. Jag tror att de flesta känner så, vet att jag gjorde det iallafall.

Låter konstigt att de satte in p-stav på dig, det står ju till och med så i den där lilla broshyren som finns om den. Men du kanske hade någon annan sort?
 
Sv: Gravid trots p-stav?? *hjälp*

När jag fick mitt yngsta barn (en flicka på 8) så fick min kompis en kille. Han blev till trots p-stav. Min kompis väger en bra bit över 70 kg men fick ändå p-stav. Jag tror inte att det var någon som informerade henne om riskerna när man väger mer. Det här var iaf första gången som jag hörde talas om det. Fast jag har ju iofs aldrig använt p-stav.
 
Sv: Gravid trots p-stav?? *hjälp*

Nu var det snabba bud, har varit på apoteket, är hemma och har hunnit testa. (Tur att man har 10 min till jobbet promenadväg).

Det var ett starkt och tydligt -, inget +! *pustar ut*
Då kan den här eventuella jäkla influensan få bryta ut, jobbigt att vara så här trött.

Säger bara att det är tur att jag ska ta ur staven på fredag och ordna med minipiller istället, annars kanske det hade varit risk för graviditet senare i vår...

Anledningen att ens tanken dök upp var att de på jobbet skojat de senaste dagarna att jag kanske är gravid. Jag är i vanliga fall en pigg och glad prick på jobbet men varit otroligt trött utan anledning den senaste veckan.

Nu kan nerverna lugnar ner sig igen, ibland gäller det att inte vara för snabb i tanken och hetsa upp sig i onödan.
 
Sv: Gravid trots p-stav?? *hjälp*

Hade p-stav i ca 2½ år.. väger runt 70 kg, inga problem. Det enda var att om man vägde mer än 75, skulle man ta ut den vid 2½, istället för efter 3 år...
 
Sv: Gravid trots p-stav?? *hjälp*

Kan meddela att jag blev tvungen att ta ut min p-stav efter 2½ år, eftersom jag blödde i 2 månader (plötsligt, inga som helst biverkningar innan dess).. blev oerhört trött, samt att humörsvängningar som inte var av denna värld (stackars pojkvän).
Som om jag höll på att bli sjuk.. men jag blev d aldrig..
 
Sv: Gravid trots p-stav?? *hjälp*

Intressant att läsa vad du beskriver, precis så känns det med humör, trötthet osv. Det kan ju i och för sig vara influensa men det kan ju likväl vara samma problem som du hade.

Tack för din kommentar! :bow:
 
Sv: Gravid trots p-stav?? *hjälp*

Jag har haft P-stav i 5+2 år och har under dessa sju år pendlat från 65 kg upp till 75 kilo och har nu landat på 70 kg. Aldrig att jag fått höra att det är någon viktgräns på P-stav :eek: :o . Inte för att jag vet vad det är för märke på min sort, men det finns väl inte så himla många sorter. Hmm... det här får jag kolla upp :cool: .
 
Sv: Gravid trots p-stav?? *hjälp*

viktgränsen finns på organons (tror jag d heter).. den som sitter i i 3 år och består utav en stav. (Det finns (fanns) ju en p-stav som bestod utav 6 stavar som sattes i en cirkel i armen, dessa varade i 5 år tror jag...)
 
Sv: Gravid trots p-stav?? *hjälp*

Implanon menar du kanske... Ja, det är precis den jag har.
Kan inte ens påminna mig om att jag fick något informationsblad vid insättningen...

Nåja, nu är det histora för på fredag försvinner staven för gott!
 
Sv: Gravid trots p-stav?? *hjälp*

Jag hade den variant av P-stav som håller i 5 år, dvs Norplant som är 6 st stavar.
Jag "glömde" :o ta bort dem så de satt kvar i 10 år (!) i stället och faktum är att jag inte blev gravid ändå förrän de var bortplockade.
Och jag har nog vägt över 70 kg hela tiden jag hade dem...
 
Sv: Gravid trots p-stav?? *hjälp*

lite off-topic

Känner en mamma som har ett planerat barn, ett piller-barn och ett spiral-barn. :cool: Måste väl vara lite ovanligt !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej.. just nu tusen frågor som cirkulerar i mitt huvud. Varnar för långt inlägg men hoppas att någon som har gått igenom detta orkar...
2
Svar
20
· Visningar
6 610
M
Övr. Barn Usch, jag är orolig :( Har sedan förra söndagen haft en mensvärksliknande molande värk, varit illamående, trött (fast det har jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 628
Senast: Luden
·
E
Gravid - 1år Jag skall försöka förklara min fråga lite. Jag är 27 år och har ett barn på 6 år separerade från hans pappa då han var 1 1/2 år, satte...
Svar
4
· Visningar
6 282
Senast: Bebben
·
Gravid - 1år I slutet av juni slutade jag med mina p-piller pga att jag hade problem med underlivet som jag misstänkte berode på p-pillrena.. Har...
Svar
10
· Visningar
1 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp