Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

*kl*

På min önskelista står ett hö som kommer från en vall med typ den här blandningen som jag hittat

Käringtand
Humlelusern
Svartkämpar
Kummin
Pimpernell
Rörsvingel
Timotej Comer / Lischka
Rödsvingel Gondolin
Hundkäxing Donata


Nu har jag ingen aning om vad för näringsvärde ett sånt här grovfoder har men tror att hästen skulle uppskatta lite variation.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

skogaliten: Det jag menar med "hävdad äng" är det du kallar för slåtteräng ;).
jättefint för övrigt att du sår in flera arter!
men det är inte många som gör så, och dom som gör det säljer ju sällan vidare det dom producerar =/. det är ju tyvärr inte alla hästägare som har mark, så man är utlämnad till vad som säljs.

toxis: hmm, nä, jag ser ingen omtanke om djurens hälsa i valet att göra monokulturer av hövallarna. inte om vår egen hälsa heller, när vi gör gigantiska monokulturfält med vete etc. och definitivt ingen omtanke om vår framtid, vi håller på att förlora saker innan vi ens insett att dom är viktiga för oss... många arter håller på att försvinna pga av den "nya" sortens lantbruk. och det verkar som att alla redan glömt bort "The Dust Bowl"... men nu är vi lite off topic :).
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Min ena får bara hösilage + mineraler.

Min andra får hö + mkt kraftfoder.
Jag hade gärna bara serverat hö (min går på fri tillgång) men det räcker inte så det krävs ganska mkt kraftfoder för att hon ska hålla hull.
Men hon är ett fullblod som inte har så lätt att hålla hull och dessutom är hon inte speciellt intresserad av att äta och framförallt inte vad som helst, hon är väldigt snäv i vad hon tänker äta eller ej.
Så om jag vill slippa bli anmäld för vanvård så lär jag ju ge henne en massa kraftfoder.

Men både jag, stallkamrater och plånbok hade varit överlyckliga om det bara behövts grovfoder och slippa krånglet och knusslet med kraft.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Någon skrev tidigare om travstall som fodrade med stora mängder havre. Måste nog säga emot det, ser fler och fler stora travstall och travtränare som enbart fodrar med BRA grovfoder och endast en liten giva kraftfoder.
Tyvärr kanske jag ska säga, då jag jobbar på ett ställe som säljer kraftfoder till hästar :D

Det pågår ett intressant försök på Wången med två grupper travhästar, den ena gruppen har fått grovfoder + kraftfoder på "tradiotionellt" vis, den andra gruppen har gått på grovfoder med kompletterande mineraler/vitaminer. Tror det pågått i snart 2 år, ska bli intressant att få se resultatet. Men har fått höra att det har varit många foderproducenter som har velat lägga locket på, livrädda för sin framtida försäljning kanske?
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Fast ett nytt fält för försäljning finns ju: skräddarsydda mineralblandningar :). Folk beställer ju från Polen i nuläget...
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Skulle du enbart tänka dig att bara ge din häst grovfoder? JA - om jag har ett såpass bra grovfoder.

Hur tänker ni?
"Tanken är god eftersom att hästen är till för att bara äta grovfoder"

"Min häst måste ha kraftfoder för att jag ska överhuvudtaget kunna träna den!"

"Är verkligen kraftfoder en sorts bov med rätt foderkunskap?"

Hur går egentligen era tanker om just grovfoder?

Skulle vara kul och höra med er alla häst tokiga människor :)

Om jag har ett såpass bra grovfoder. Tyvärr har grovfodret i mitt stall de senaste åren haft dåligt med protein och även lite energi. Vilket lett till att jag gett mina hästar kraftfoder.

Min ena häst är lite mer åt det svårfödda hållet och ingen "storätare" och äter bara en begränsad mängd grovfoder hur mycket hon än får. Dvs komplettera med kraft kan vara nödvändigt för att hon ska få i sig tillräckligt. Den andra är en lättfödd ponny som iof kan äta mycket grovfoder men behöver då ett grovfoder som är låg både i protein och energi - inte lätt att kombinera dessa två hästar ;)

Bekvämligheten gör att jag inte köper in eget hö med precis det vad jag vill ha för då skulle jag lätt kunna ge bara grovfoder och ev komplettera med mineraler om det finns behov.

Kraftfoderat används med andra ord idag bara av bekvämlighet!
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

*kl
Mina betar fortfarande och de rör sig över hela hagen varje dag, det är lite olika gröda då en del är gammal odlad vall, en del är skog och en del är mycket klöver och groblad. Sen har de halm i ligghallen också. De är jättefina i pälsen!
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Här klarar sig hästarna på bra hö (tar själv på egna marker), lucern, vetekli (fosfor) och mineraler efter behov. Dom jobbas regelbundet, tränas för tävling och vardagsträningen är i alla gångarter i tuff terräng (bor vid en ravin, allt lutar).
1381877_519014874839350_790636385_n.jpg
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Någon skrev tidigare om travstall som fodrade med stora mängder havre. Måste nog säga emot det, ser fler och fler stora travstall och travtränare som enbart fodrar med BRA grovfoder och endast en liten giva kraftfoder.
Tyvärr kanske jag ska säga, då jag jobbar på ett ställe som säljer kraftfoder till hästar :D

Det pågår ett intressant försök på Wången med två grupper travhästar, den ena gruppen har fått grovfoder + kraftfoder på "tradiotionellt" vis, den andra gruppen har gått på grovfoder med kompletterande mineraler/vitaminer. Tror det pågått i snart 2 år, ska bli intressant att få se resultatet. Men har fått höra att det har varit många foderproducenter som har velat lägga locket på, livrädda för sin framtida försäljning kanske?

Hehe jag menade inte just havre utan kraftfoder ;) Visst har travtränarna blivit bättre på just foderkunskap men långt ifrån perfekt. Fortfarande står en del hästar med "för höga" kraftfodergivor. Men det är bara min åsikt.

Precis det var därför jag tog upp denna fråga just om studien som har gjort i wången. Är spännande och höra med just hästägare med hög presterande hästar om hur deras tanker går "Om det är ens möjligt att enbart ge grovfoder till en högpresterande häst?" . Jag hade tänk och haft den som följd fråga senare. Studien är delvis klart, hästarna har gått premie och det gick fintfint.
Men frågan återstår kvar "Kommer dom klara av när det blir allvar, när tempot höjd?" Det ska bli mycket intressant och se ^^
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

toxis: hmm, nä, jag ser ingen omtanke om djurens hälsa i valet att göra monokulturer av hövallarna. inte om vår egen hälsa heller, när vi gör gigantiska monokulturfält med vete etc. och definitivt ingen omtanke om vår framtid, vi håller på att förlora saker innan vi ens insett att dom är viktiga för oss... många arter håller på att försvinna pga av den "nya" sortens lantbruk. och det verkar som att alla redan glömt bort "The Dust Bowl"... men nu är vi lite off topic :).[/QUOTE]

Jag tänkte mer på när du inne på att det finns växtsorter som är nyttiga för hästen men att just dom sorterna är borttagna för att "passa" in i den moderna vallen odlingen. Och visst är vi människor för snabba på att ändra saker och ting utan att tänka på konsekvenserna. Men samtidig så kan ju jag som lantbrukare odla in andra västsorter själv men då är frågan vilka sorter då?
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Här klarar sig hästarna på bra hö (tar själv på egna marker), lucern, vetekli (fosfor) och mineraler efter behov. Dom jobbas regelbundet, tränas för tävling och vardagsträningen är i alla gångarter i tuff terräng (bor vid en ravin, allt lutar).
1381877_519014874839350_790636385_n.jpg

Ser ut och vara välmående hästar och det gillas! :)
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Antingen från färdiga ängsblandningar, eller så snokar du runt i naturen runt dig och ser vilka arter som finns och trivs i ditt område på marker som liknar din och beställer utefter det :-). Men tänk på att vissa arter inte klarar av att konkurrera med snabb- och högväxande. Länsstyrelsen kan hjälpa till med rådgivning om du har en gammal äng som du vill restaurera :-).
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Om jag har ett såpass bra grovfoder. Tyvärr har grovfodret i mitt stall de senaste åren haft dåligt med protein och även lite energi. Vilket lett till att jag gett mina hästar kraftfoder.

Min ena häst är lite mer åt det svårfödda hållet och ingen "storätare" och äter bara en begränsad mängd grovfoder hur mycket hon än får. Dvs komplettera med kraft kan vara nödvändigt för att hon ska få i sig tillräckligt. Den andra är en lättfödd ponny som iof kan äta mycket grovfoder men behöver då ett grovfoder som är låg både i protein och energi - inte lätt att kombinera dessa två hästar ;)

Bekvämligheten gör att jag inte köper in eget hö med precis det vad jag vill ha för då skulle jag lätt kunna ge bara grovfoder och ev komplettera med mineraler om det finns behov.

Kraftfoderat används med andra ord idag bara av bekvämlighet!

Jomenvisst är det så! Problemet ligger just med att det är för svårt att hitta ett bra grovfoder som kan fylla upp hela hästens behov. Och sen som vi har varit inne på lite med det att kunna köpa in flera partier grovfoder är heller inte lätt.

Vi har väldigt lätt att hamla i det bekväma, inte minst jag själv kan jag säga.
Även om jag står med två olika grovfoder som jag möjligtvis kan få ihop och sänka kraftfoder intaget på mina hästar ytligare. (Jag har inte räknat på det än men rent teoretisk så kan det funka) Men bekvämligheten sätter stop för det...
Och sen sitter jag med ett annat dilemma som jag var lite in på i ett annat svar med just effekten som blir när man väljer bort kraftfodret helt till en hög presterande häst. Att våga eller att inte våga? Det är frågan! ^^
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Antingen från färdiga ängsblandningar, eller så snokar du runt i naturen runt dig och ser vilka arter som finns och trivs i ditt område på marker som liknar din och beställer utefter det :-). Men tänk på att vissa arter inte klarar av att konkurrera med snabb- och högväxande. Länsstyrelsen kan hjälpa till med rådgivning om du har en gammal äng som du vill restaurera :-).

Yes, de kan man göra ^^ Länsstyrelsen tar jag inte ut i onödan ;) *min personliga åsikt* men det behöver vi inte gå in på här ^^
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

*kl*

På min önskelista står ett hö som kommer från en vall med typ den här blandningen som jag hittat

Käringtand
Humlelusern
Svartkämpar
Kummin
Pimpernell
Rörsvingel
Timotej Comer / Lischka
Rödsvingel Gondolin
Hundkäxing Donata


Nu har jag ingen aning om vad för näringsvärde ett sånt här grovfoder har men tror att hästen skulle uppskatta lite variation.

Jag sådde 1,5 hektar med nästan exakt den blandningen i våras, med tillägget vitklöver...
Den är riktigt vacker när det blommar och fjärilar samlar den också...

Den vallen är huvudsakligen avsedd för våra får, men den kan också fungera som alternativ till att köpa t.ex. lusernhack för att höja proteinhalten i hästarnas foderstat.

Då ger jag helt enkelt fri tillgång på utmagrat hö till hästarna (mkt lättfödda kallblod) och tar tillägget ur fårens balar. Naturligvis räknar jag på foderstaten också.
Men att göra så här kräver ju att man har möjligheter att hantera många olika partier med foder i olika "format", och den som är hänvisad till att köpa allt grovfoder, och dessutom inte kan hantera rundbalar får det mycket svårare.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Har tre arabvalacker i stallet, 5, 8 och 8 år. Två av dem, 5 åringen och en av 8 åringarna, får bara hö och mineraler. Den andra 8 åringen behöver havre mm. Båda 8 åringarna tävlas i distans, inget problem att klara det på bara hö för den ena. Jätteglad att bara ha en som behöver kraftfoder.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Jag sådde 1,5 hektar med nästan exakt den blandningen i våras, med tillägget vitklöver...
Den är riktigt vacker när det blommar och fjärilar samlar den också...

Den vallen är huvudsakligen avsedd för våra får, men den kan också fungera som alternativ till att köpa t.ex. lusernhack för att höja proteinhalten i hästarnas foderstat.

Då ger jag helt enkelt fri tillgång på utmagrat hö till hästarna (mkt lättfödda kallblod) och tar tillägget ur fårens balar. Naturligvis räknar jag på foderstaten också.
Men att göra så här kräver ju att man har möjligheter att hantera många olika partier med foder i olika "format", och den som är hänvisad till att köpa allt grovfoder, och dessutom inte kan hantera rundbalar får det mycket svårare.

Åh, vad spännande!
Blir det bra "lagom" värden på en sån vall?
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

I år blev halva vallen ny insådd och där i finns dom du skrev upp men även käringtand, vit klöver och något mer.

Tror det kan bli riktigt bra för oss här hemma.

Vi utgick från en blandning som företaget rekommenderar och gjorde några ändringar.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Jag har bra grovfoder i form av hö eller hösilage och ger endast det sedan många år tillbaka. Något år har jag fått ge extra proteiner, men oftast har det funkat med lusern då. Upplever att mina hästar mår bra, och har inte haft problem ens när de varit i full kondition. Ger mineraler också.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Det borde bli bra protein värden, men vi har ju inte tagit någon "vanlig" skörd där i år, det blev så torrt under sommaren, så vi har har bara putsat den. Men vi slog en plätt och hässjade detta, jag ville se och inte minst lukta på höet... Det luktar så där kryddigt och trevligt som man kan hoppas. Väldigt likt det "äkta" ängshöet på lukten, men något grövre i strukturen, det "äkta" ängshöet är extrem finbladigt. Fast det är ju inte så konstigt, med både gödsel och nyligen vänd jord...

Vi brukar ta en omgång "högprotein" hö eller ensilage varje år, och vissa år, när vi prickat rätt, så har de balarna värden i klass med "protein kraftfoder". Vi har ingen insådd rödklöver i vallarna, lite naturlig rödklöver blir det av sig själv, eftersom rödklöver är olämpligt för får, och onödigt till hästar.


Till kommande år tänker vi ta två skördar på den vallen. Om resultatet blir bra, så blir det en liknande blandning på en annan vall, som vi planerar att så om efter hö/ensilageskörden nästa år.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 635
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 512
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 429
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden
  • Vikten av unghästbete

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp