Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Vet du hur mycket det krävs i träning bara för att hästen ska komma upp till en 8mil kondis?

Självklart vet jag det, för att du kanske ska förstå. Det foder jag nämnde i ett tidigare inlägg, fodrar du med ett sådant foder till ett mindre halvblod i hoppträning säg 10 kg om dagen hur mycket plockar då hästen i sig näringsmässigt? OBS detta tar jag nu som ett exempel så vi pratar i samma termer. 10,3 Mj samt 89 smrp per kg foder.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Det har nog inte främst med hästens behov att göra, snarare med ägaren/ryttarens föreställning om vad man "måste" fodra med.

Hur många har provat, och är det tillräckligt för att utgöra ett pålitligt underlag?

Det har nog mer om hur mycket hästen öka få i sig för att ersätter den mängd energi den har bränt av.
Det är lättar for hästen att få i sig 5kg havre än 10kg. timotej som skulle vara nästan samma Mcal. mängd.

Är hästen redan i finn form med ett reserv att branna av, visst kan det nog gå att avverka ett par 8 milar, men jag har svor att tro den klara sig non längre tid på bara hö och behålla vikten och en sån prestation.
But...........seeing is believing.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Vad har du för hästar som har svårt o få i sig 10 kg hö.??? uppriktigt nyfiken.

Min nordis som går i skogsjobb vintertid dagligen käkar lätt 15 kg hö ..o med 10 mj i värde är de inga problem.

Även travaren stor sådan i träning klarar sig bra med hö med de värdena.

Gäller bara o få tag på hö med sådana värden..annars får man komplettera med kraftfoder som passar.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Självklart vet jag det, för att du kanske ska förstå. Det foder jag nämnde i ett tidigare inlägg, fodrar du med ett sådant foder till ett mindre halvblod i hoppträning säg 10 kg om dagen hur mycket plockar då hästen i sig näringsmässigt? OBS detta tar jag nu som ett exempel så vi pratar i samma termer. 10,3 Mj samt 89 smrp per kg foder.

Vi prata inte om en hopp häst Boj, vi prata om en distans häst som ska Tempo Träna i Skritt - Trav - Gallop, Skritt - Trav - Gallop i terräng flera timmer.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Jag har timet det till 1½ - 2tim ta det för båda hästar att äta sig mätt på 2kg. Fjord & Varmblod 4 gånger om dagen.

Har redan förklaret hur jag utfoder den tiden jag själv körd i skågen.

Jag fick aldrig klart för mig hur dina hästar kunde få i sig 15kg. och fortfarenda hade tid att arbete hela dagen i skogen? Jag mena, 15kg! måste ta minst 6-7tim. äte tid!

i det här tråden prata vi om distans hästar där i dom längre distans kan hästen vara i gång ett par timmer innan den för vila.
Jag själv märkt när jag rid distans att hästen kunde tappa mat lust. Då var man tacksom att få i lite havre.
Så vi komma till den fråga........"när och hur ska en sån häst få i sig den mängd Mcal. den behöva utan att fälla ur på bara hö, avan av bäste kvallitit"?
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Ja, min häst kan äta 4 kilo på mindre än en timme hahaha

Äter hästarna både ute och inne så är det väl inga konstigheter att de får i sig 15 kg?

Min får 14kg/24h. Han lämnar aldrig något hö kvar
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Ja, min häst kan äta 4 kilo på mindre än en timme hahaha

Äter hästarna både ute och inne så är det väl inga konstigheter att de får i sig 15 kg?

Min får 14kg/24h. Han lämnar aldrig något hö kvar

I would be a little worried about colic if I was you!
När varmblod först kom hem stress åt fanskapet, typisk fick han kolik på en söndag, tur jag fick ta på veterinären och vi fick det att slappa.
Verka som han lärt sig sin läxa......no problem since :up:
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Många hästägare är på tok för lata för att orka leta rätt på ett tillräckligt bra grovfoder. Tillräckligt bra för att kunna ersätta allt eller delar av kraftfodret. Sedan kostar ju kvalité lite mer, och då är det lättare att ta det närmsta, billigaste och enklaste alternativet.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Haft hästen i 4år, han har aldrig haft kolik... Han är bara väldigt bra på att äta fort... Han kastar inte i sig maten, doppar i vattenhinken, tuggar, sväljer tar en ny tugga och samma sak igen...

Numera försöker jag fodra med slowfeednät (Förkortar tiden något, men inte med mer än max 30min...)
 
Senast ändrad:
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Tycka inte priset har stiget så värst mycket dom senesta 40år. Minns jag betalat 75-80öra.kg. 1974, nu sist var det 1.80sk. kg. Timotaj hemkörd.
Till o med havre har inte gått upp så drästisk heller.
Gäller det mesta av jördbruks livsmedel produkter.

Har alltid haft bra hö, men aldrig så bra där hästarna kunde hålla sig enbart på hö med en del av den arbetes intensitit dom fick göra ibland.

Det kan vara lätt att lura sig själv på hästens bekostnad.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Haft hästen i 4år, han har aldrig haft kolik... Han är bara väldigt bra på att äta fort... Han kastar inte i sig maten, doppar i vattenhinken, tuggar, sväljer tar en ny tugga och samma sak igen...

Numera försöker jag fodra med slowfeednät (Förkortar tiden något, men inte med mer än max 30min...)

Ensilag foder?
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Och vad har då grovfodret legat på för värde?

Vi betalar strax under 3 kr/kg för grovfoder, för att få de värden vi är intresserade av. Lägre kvalité går att få billigare.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

kl .. går utmärkt o bara ha hästen på grovfoder...problemet som jag ser det är att många hästägare inte vet vilket behov deras hästar har .

Vet man behovet ligger jobbet i att leta reda på ett hö som har de värden som uppfyller behoven vilket kan vara lite svårt men brukar gå.

Det här raderar ju med automatik allt hö som inte har analys. Tyvärr måste nog hästägare bli mer noga med att efterfråga analys . öka kraven på producenten så att säga...

Mitt i prick. Fattar inte hur svårt det ska vara att förstå när man köpt ett grovfoderomvandlande djur. Borde liksom vara prio ett!
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

*kl*

Jag fodrar med grovfoder så långt det går. Min häst (fjordvalack, tränas mot distansritt och dressyr i första hand) är lättfödd och behöver en del protein för att hålla sig riktigt fin både i muskler och hull. Dessutom har han ett ganska stort tuggbehov. Melassfri lucern, i stråform, är ett bra komplement för honom. Foder med en massa stärkelse blir han bara tjock av, trots varierad och ordentlig träning.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Om du har ett kallblod och ett varmblod måste de vara extremt små för att bli mätta på 2kg/mål (tre eller fyra gånger om dagen?)

De kanske får sina behov, men deras magar lär inte vara speciellt sysselsatta... Får det något annat att tugga på efter hö? Står de på halm?
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Vi prata inte om en hopp häst Boj, vi prata om en distans häst som ska Tempo Träna i Skritt - Trav - Gallop, Skritt - Trav - Gallop i terräng flera timmer.

Ja det gör vi, VET DU då hur mycket energi respektive smrp en sådan häst behöver per dag?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 577
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 506
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 040
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp