Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Jag kommer fram till siffrorna genom att lägga till för det arbete hästen utför, då använder man sig av en foderstat som ligger till grund för hästens vanliga vardag och 4-5 dagar före en tävling ökas energi intaget på samma sätt som en maratonlöpare hade toppat sitt matintag genom att äta energirik mat dagarna före en tävling.

Det är ju inte möjligt för samma häst att äta 200-250 Mj i vanliga fall, det kommer den inte att förbruka och således kommer hästen då att bli fet.

Vadå för tävling?
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Jag har sett och hört en hel del under livets gång och finna det svor att bli imponerad ibland:
Att ett par bukes säjer att deras hästar kan gå, dag ut - dag in i bruk på låg octon utan lite booster är utanför mitt erfarenhet.......och det skulle vara värt ett studie besök att se :)

Jag förstår inte vad du menar? Gå dag ut och dag in på låg octon utan lite booster?
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

:D grattis...kastar in handduken...

Du är en fascinerande människa måste jag tillstå. Vet inte om du inte vill förstå eller inte kan.

Världen går framåt även vad de gäller hästars utfodring.
Du förkastar en hel vetenskapskår o ett antal människor här med stor kunskap om hästars väl o ve.

Kör du på de du vill när de gäller dina hästar men ge inga råd om utfodring som är adekvata till nybörjare , snälla.:)

varför inte ägna vinterkvällarna åt att uppdatera kunskaperna. Man blir aldrig för gammal o lära sig nytt..
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Jag är helt fasinerad av den nya utfodering sätt Timmer Man.
Jag kan se ett bra fördel:
Man behöva inte tanke på korsryggsförlamning eller det vi kalla för Söndags Sjukan :up:
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Jag är helt fasinerad av den nya utfodering sätt Timmer Man.
Jag kan se ett bra fördel:
Man behöva inte tanke på korsryggsförlamning eller det vi kalla för Söndags Sjukan :up:

Vad är det för någon ny utfodrings metod?
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Nja, jag vill kunna ge bara grovfoder men våra blir för smala då, trots fri tillgång på hösilage.

Men fri tillgång på grovfoder och så kraftfoder för att hålla muskler och vikt.

Det är två tävlingsponnysar som tävlar väldigt intensivt i hoppning och fälttävlan. Så förbränner väl en hel del.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

15kg hö för ett hårt arbeteda häst.
13kg som hästen ska processa i 12tim innan nästa pass.

Lite annalunda utfodering än det jag och dom andra skogs gubber körd med.

Du vet väl att grovfoder kan innehålla olika näringsvärden?

Man kan inte säga att ex. en 500kgs häst i hårtarbete "ska ha" 15kg hö.
Vad händer om höt innehåller väldigt mycket mer näring eller mycket mindre? Vad händer om mineralkvoten är helt åt skogen eller om hästen får en mineralbrist?

Överskott gör hästen tjock; underskott gör hästen smal -lätt att "se" och där kan man fodra med ögat ganska bra..

Men om kvoten är för låg/hög eller om hästen har en brist på mineralerna resulterar det i ex. skelettsvaghet som du inte "ser" först hästen är riktigt dålig!

DÄRFÖR ska man ta analys på grovfodret och räkna foderstat: för att FÖREBYGGA skador och sjukdomar INNAN hästen blir dålig.

Ang. hullet är det ju trevligt om hästen alltid kan vara i "normalhull" och att man slipper ändra om foderstaten för att hästen blev lite för tjock/smal.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 500
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 482
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp