Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Jag ger bara mina hästar grovfoder. Dvs hö, halm och lucern.
Inget kraftfoder.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Har tre arabvalacker i stallet, 5, 8 och 8 år. Två av dem, 5 åringen och en av 8 åringarna, får bara hö och mineraler. Den andra 8 åringen behöver havre mm. Båda 8 åringarna tävlas i distans, inget problem att klara det på bara hö för den ena. Jätteglad att bara ha en som behöver kraftfoder.

Vilket distans prata vi om?
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Min häst äter för tillfället lite kraftfoder då han har svårt att bygga muskler annars (och väntar fortfarande på foderanalysen). Men målet är givetvis att i största mån utesluta kraftfoder och endast ha lusern för att blanda ut tillskotten med.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

80 kms nivån för den utan kraftfoder. Tyvärr bara 50 kms nivån i år för den med kraftfoder pga skada i vintras.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

fodrar gärna med bara grovfoder om värdena tillåter. Dock får han alltid e-vitamin och selen som tillskott eftersom det finns dåligt i de svenska markerna.

Stod en kort period i ett stall där jag dels blev utskälld när hästarna inte fick kraftfodret prick prick (det skulle vara EXAKT 12 timmar mellan givorna annars...) och dels var det synd om min häst som inte fick något kraftfoder. Blev inte långvarig där.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

jag ger bara grovfoder, dock inga högpresterande hästar! Om de inte klarade sig på fri tillgång på ett bra hö skulle jag lägga till ett kraftfoder, helst ren råvara d.v.s. inte pellets/müsli. Det behöver inte vara negativt med kraftfoder men jag tror att hästens mage/tarm, tuggbehov mår bättre på så mycket hö som möjligt, även våra plånböcker ;)
tanken är absolut god, de är ju gjorde för grovfoder!
men nej kraftfoder behöver inte vara en bov med rätt foderkunskaper!
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

:up::bow:underbart att alla med högpresterande hästar inte proppar dem fulla med div kraftfoder som de inte behöver!
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Jag har haft svårt att hålla hull på mina under vintern, trots bra värden och fri tillgång. Ingen av dem är matvrak och de tokäter inte, även om de får hur mycket de vill, men så länge de håller hullet så är det grovfoder som gäller.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

"ALLA?"
Högst ovanlig att en häst kan gå en såpass långa arbetes pass utan non typ av kraftfoder koncentrat.

Är det ovanligt? På vad sätt?

Har man tillgång till ett bra grovfoder, med värden som täcker hästens behov för det arbete den utför. Så finns ju inget behov av kraftfoder, den har ju redan fått sina behov tillgodosedda. Skulle man i det läget gå in och fodra mer näring, trots att hästen redan fått vad den behöver så pratar vi om överutfodring.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Mina hästar rids inte särskilt mycket numera, så de klarar sig alldeles utmärkt på bara grovfoder. De får lite krubbskrammel när de går in - de går lösa in - för att de ska stanna på sina platser tills jag stängt in dem. Men det har ingen större betydelse som näringstillskott.

OM jag skulle ha häst som tränar hårt nu så skulle den få fortsätta gå på fri tillgång till grovfoder, som helt enkelt får kompletteras upp med lämpligt kraftfoder efter behov. Hästen ska ha tillräckligt mycket mat för att hålla ett bra hull och orka med det arbete jag begär av den.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Ja självklart, jag hade ett grovfoder ett tag med en kvot av över 8. 10, 3 Mj samt 89 smrp. Hade man givit det till ett tränade halvblod så hade de kunnat träna mycket på det, jag gav det till vår gammelman 7 kg per dag.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Det har nog inte främst med hästens behov att göra, snarare med ägaren/ryttarens föreställning om vad man "måste" fodra med.

Hur många har provat, och är det tillräckligt för att utgöra ett pålitligt underlag?
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

kl .. går utmärkt o bara ha hästen på grovfoder...problemet som jag ser det är att många hästägare inte vet vilket behov deras hästar har .

Vet man behovet ligger jobbet i att leta reda på ett hö som har de värden som uppfyller behoven vilket kan vara lite svårt men brukar gå.

Det här raderar ju med automatik allt hö som inte har analys. Tyvärr måste nog hästägare bli mer noga med att efterfråga analys . öka kraven på producenten så att säga...
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Är det ovanligt? På vad sätt?

Har man tillgång till ett bra grovfoder, med värden som täcker hästens behov för det arbete den utför. Så finns ju inget behov av kraftfoder, den har ju redan fått sina behov tillgodosedda. Skulle man i det läget gå in och fodra mer näring, trots att hästen redan fått vad den behöver så pratar vi om överutfodring.

Vet du hur mycket det krävs i träning bara för att hästen ska komma upp till en 8mil kondis?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 572
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 506
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 028
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp