Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Om du utgår ifrån det grovfoder som gubbtjyv redovisar här, skulle hästen äta 15 kg av detta vilket inte alls är omöjligt för många hästar att klara av. Då har den plockat i sig 141 Mj av de 140-150 Mj som den tydligen behöver, utöver det har den fått i sig 1095 smrp vilket är ett klart överskott men eftersom det kommer av grovfoder så är det ingen fara och kan omvandlas till mj.

Magnesium får den 27 gram av men behöver egentligen bara 15 av dessa 27.
Den får i sig 73,5 gr kalcium och behovet ligger på 40 per dag, för fosfor gäller 29 i behov men får 39. Kvoten kalsium/fosfor är helt ok trots ett överskott så är ju det helt ok.

En distans häst gör av med mellan 200-250 Mj under en dag med ett lopp i kroppen, vilket i sig inte innebär att den måste fodras på så sätt dagligen eftersom man inte tränar 80 km dagligen. Däremot måste den kanske toppas med extra intag av energi dagarna innan en tävling, och det är lätt att åtgärda och då är det främst energi hästen behöver.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Om du läser på lite om hästen energiförbrukning (Det finns forskning som visar att en häst gör av med ett viss mängd MJ / dag för att överleva, precis som en människa behöver ett visst antal Kalorier för att överleva utan att gå upp eller ner i vikt)

Du är stenhård med att dina hästar äter sig mätta på 2kg/mål, en häst känner sällan mättnadskänsla, så är deras system uppbyggt, de ska äta 16-18timmar/dygn....
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Mättnadskänsla har de väl visst? Men inte som vi att de känner att magsäcken är full utan den går snarare på antalet tuggningar väl?
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Det finns siffror för både hästens underhållsbehov och för träningsbehov.
Det finns alltså siffror för hur många MJ en medelhäst gör av med i skritt, trav o galopp (även olika hastigheter).

Distanshästen springer på maten den fick dagarna innan tävling. Så maten under tävling är till för att hålla matsmältningen igång.
Därför går det utmärkt att hålla en distanshäst på bara grovfoder. Sen finns det alltid individer som behöver mer.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Fast en del hästar gillar ju att slabba med höet utan att det är ngt knas :)

Det är mycket möjligt att en del hästar gör det ^^ Man ska nog inte utesluta helt. En del hästar har ju sina personligheter.

Det vara bara ett litet tips som jag fick lära mig men som jag sa innebär inte att alla hästar går under den teorin. ^^
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Det finns siffror för både hästens underhållsbehov och för träningsbehov.
Det finns alltså siffror för hur många MJ en medelhäst gör av med i skritt, trav o galopp (även olika hastigheter).

Distanshästen springer på maten den fick dagarna innan tävling. Så maten under tävling är till för att hålla matsmältningen igång.
Därför går det utmärkt att hålla en distanshäst på bara grovfoder. Sen finns det alltid individer som behöver mer.

Värt finns dessa siffror om förbränning? för då kan du hjälpa mig:
Jag bruka ta ut båda hästar 2-4tim. En sadel - En hand häst,
Hur mycket cal. har dom bränt av?
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

finns ett mycket bra häfte utgivit av SLU ...utfodringsrekommendationer för häst.....tror de kostar 150 . Där har du allt du behöver ..alla tabeller o värden , men alla tabeller o rekommendationer öär ju värdelösa om du inte har ett analyserat hö .

Allt baseras ju på att du vet hur mycket o vad grovfodret innehåller av de olka sakerna. Annars fins de inget att rökna på.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

finns ett mycket bra häfte utgivit av SLU ...utfodringsrekommendationer för häst.....tror de kostar 150 . Där har du allt du behöver ..alla tabeller o värden , men alla tabeller o rekommendationer öär ju värdelösa om du inte har ett analyserat hö .

Allt baseras ju på att du vet hur mycket o vad grovfodret innehåller av de olka sakerna. Annars fins de inget att rökna på.

That´s not what I asked Timber Man!

Jag fråga:
HUR MÅNGE Mcal FÖRBRÄNNA MINA HÄSTER NÄR VI ÄR PÅ SPÅRET??

Eller vi kan göra det enkelt, hur mycket förbränna din häst under sitt arbetes pass?
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Man kan göra en grov uppskattning där en Elittränad häst gör av med avsevärt mycket mer energi och protein n en häst som amatörtränas, oavsett disciplin...

Men man måste ju någonstans börja räkna på en foderstat (Eller det kanske är helt onödigt enligt dig?) därför finns det studier på hur mycket en häst generellt sett gör av med under olika förhållanden, för att man ska kunna hålla den i rätt hull

Ett halvblod på 550kg som bara strosar i hagen behöver ca 60MJ och 358g SmbRp för att inte gå upp eller ner i vikt.
Men om halvblodet skulle gå upp i hårdare träning där den ska tävlas i, låt säga, hoppning/dressyr skulle den ju kräva ännu mer för att hålla hull, bygga muskler och orka prestera. Då skulle hästen behöva ca 90-100MJ och ca 560 SmbRp...

Detta VET man alltså för att det har studerats på just ämnet, någon länkade till bra material där du kan läsa mer om det...
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Och precis som vanligt så utgår man ju från tabellen första året med en ny häst och justerar efter behov. Det finns siffror på hur mycket hästen gör av med när den rids i skritt, trav o galopp också om man hellre räknar ut det än tar standardtillägg "lätt arbete" osv.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

ja alltså liknelsen med bil är inte så dum:) om du vill veta din bils förbrukning kör du en viss sträcka i en viss fart o mäter bensinförbrukningen....

hästen räknar du grundfoderstat på , lägger till enligt tabell för förväntat jobb...avläser resultat o justerar .

Efter ett tag har du lärt dig din hästs behov vid olika jobb precis som du lär dig hur mycket din bil drar vid olika typer av körning....mjukt aggressivt hög låg fart tex.....
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

hur mycket dina hästar förbränner kan ingen svara på eftersom inte ens du vet hur många mj du öser in i hästen eftersom du inte har någon analys på grovfodret.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Wi prata om Working Horses!

Jag kommer fram till siffrorna genom att lägga till för det arbete hästen utför, då använder man sig av en foderstat som ligger till grund för hästens vanliga vardag och 4-5 dagar före en tävling ökas energi intaget på samma sätt som en maratonlöpare hade toppat sitt matintag genom att äta energirik mat dagarna före en tävling.

Det är ju inte möjligt för samma häst att äta 200-250 Mj i vanliga fall, det kommer den inte att förbruka och således kommer hästen då att bli fet.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Precis, utfodering och förbränning är ingen exakt science man kan sätta på en tabel med foder analys siffer.
Vi arbete ifrån Guide Lines, om det kommer från gammle Lantbruk Husdjur boker, Bengtssons ABC Om Hästar, eller på bak siden av ett krafft packet.
Man lära sig att "Fodra Med Öget"!

Jag har sett och hört en hel del under livets gång och finna det svor att bli imponerad ibland:
Att ett par bukes säjer att deras hästar kan gå, dag ut - dag in i bruk på låg octon utan lite booster är utanför mitt erfarenhet.......och det skulle vara värt ett studie besök att se :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 519
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 173
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp