Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

tja de är inte så svårt....:) han får 2.5 kg vid 05.30 . och 2 kg mitt på dagen vid lunch. 2.5 kg vid 17.30 ca samt 8 kg till natten vid 21-tiden.....2 kg hö äter han glatt på runt 1 timme..:D o han äter i normal takt ..ingen hets..kan nog äta mer hö om han fick:D men då lägger han på sig med de värdena höet har....
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

En undran......vad menar du är ett bra hö ?? vilka värden vill du ha på höet ??? Hur mycket MJ o vilken kvot ligger dina hästar på i underhåll.??

Är intressant eftersom du har de raserna du har ??
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Jag har timet det till 1½ - 2tim ta det för båda hästar att äta sig mätt på 2kg. Fjord & Varmblod 4 gånger om dagen.

Har redan förklaret hur jag utfoder den tiden jag själv körd i skågen.

Jag fick aldrig klart för mig hur dina hästar kunde få i sig 15kg. och fortfarenda hade tid att arbete hela dagen i skogen? Jag mena, 15kg! måste ta minst 6-7tim. äte tid!

i det här tråden prata vi om distans hästar där i dom längre distans kan hästen vara i gång ett par timmer innan den för vila.
Jag själv märkt när jag rid distans att hästen kunde tappa mat lust. Då var man tacksom att få i lite havre.
Så vi komma till den fråga........"när och hur ska en sån häst få i sig den mängd Mcal. den behöva utan att fälla ur på bara hö, avan av bäste kvallitit"?

"I den här tråden pratar vi om distans hästar" Nope de gör vi inte. Denna tråd handlar om hur du som hästägare tycker och tänker om det finns en möjlighet att du enbart ger dina hästar grovfoder och skipar kraftfodret helt och hållet.

Däremot så får man naturligtvis diskutera om de olika hästar och om deras behov.

Om du hade läst början av denna tråd hade du även sett att vi var inne på att man kanske kan t ex köpa in två eller flera partier grovfoder för att fulla upp hästens behov. För att just komma ifrån tänkandet som man för de mesta gör, att man fastnar på ett parti grovfoder och utgår ifrån den. Att det finns en möjlighet att "go all in" på att bara ge grovfoder till sina hästar.

Och självklart kan en häst äta 15 kg grovfoder utan som helst problem om man har en matglad häst. Ett dygn består av 24h så jag tro med en lätt helt att en häst kan få i sig allt det inom den tiden.

Själv så utgår jag alltid att ge en stor häst minst 10 kg grovfoder/dag, gärna mer om det går. Mina hästar står på 12 -13 kg grovfoder. Som en del var inne på så tro jag att det är viktigt att fulla upp hästens ät behov också. Dom är till för att äta hela tiden, vi kan inte komma ifrån det, även om vi så skulle vilja.
 
Senast ändrad:
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

örka han proppa i sig 8kg på 8½tim? det var inte dålig! 4 timmer ätt tid och 4 timmer att vila och sova.
Så han gå 10tim arbetes pass på 2kg. hö och ingen havre?
Han måste vara VRÅÅÅÅL HUNGRY när han kommer hem! I know I would :arghh:

Timotej med gott om blommer o blad :d
Jag titta på hästen inte på siffer.

Har för mig jag fråga en gång;
Vad har du för kör redskap?
Jobba du ackord eller kontrakt.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Timotej med gott om blommer o blad :d

Med blommor och blad menar du då en fullväxt timotej eller andra blommer och blad samband med timotejen?

Om det är den första så kan jag ge dig en funderare. Om du nån gång har haft en hage som har blivit lite sådära "igenväxt" så timotejen har växt sig till långa strån. Så kan du titta om dina hästar äter väljer äta ifrån toppen av stråent och betar neråt emot marken.(?) Jag har inte sett det i alla fall, hästarna väljer att äta ifrån marken först, där gräset är som kortas. Dom äter runt de långa timotej och sen på äter självaste timotejen. En häst fördrar att äta kortgräs och "mjukgräs". Detta har jag själv kommit på under sommaren, när jag upptäckte hur timotej såg ut när den bara hade växt 1 dm eller så. Att mina hästar åt runt den och åt heller de mjuka gräset bredvid och sen valde äta den på brist på annat i hagen. DÅ fick jag en tanke ställare på vad vi egentligen stoppar i våra hästar, vad det gäller växtarter.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Rätt så blött.
Har sett det förut där hästar vill slosha vatten med foderet när dom äter.
Inte säker värfor, ska fråga veterinär näst gång han kommer.

Om du menar att hästen äter grovfoder och sen "blöter" grovfoder i vattenhinken (?) Så har jag ett tips! Jag hade själv en sån häst för nån månad sen och fick tipset och kolla tänderna på den hästen. Och sagt och gjort fixade jag det. Och efter det så gjort hästen inte det längre. :)

Förlåt att jag "svara" dig hela tiden och att jag är en riktig törlig person, men sån är jag. Hehe...Men du kommer med dom mest intressanta frågorna och kommentarerna! Gillas skarpt!
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Om du har ett kallblod och ett varmblod måste de vara extremt små för att bli mätta på 2kg/mål (tre eller fyra gånger om dagen?)

De kanske får sina behov, men deras magar lär inte vara speciellt sysselsatta... Får det något annat att tugga på efter hö? Står de på halm?

Fjorden som är 22 nu 145cm. ligger runt 400+kg.
Varmblod, 10, 160cm. är runt 500-525kg.

Lös drift, dom gå och pila i skogen.
Nu när det börja bli kallar få dom lite mer havre, det bli 2kg. mårgon och kväll kl21. var under vinter månader.
Rakna 10kg total.

Magens sysselsättning berör på typ av foder, har det mycket fiber som Timotaj och Havre kan de malla på många timmer.
Äter du ett stor portion grott känna du inte like hungri lika fort som om du äter brod och sallad av samma mangde.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Jag vill absolut ge endast grovfoder till mina hästar.
Fri tillgång eller begränsad fri tillgång på stråfoder är en självklarhet för mig.
Att få tillräckligt med MJ i foderstaten är sällan ett problem, däremot protein, men då finns ju lusern som räcker långt.

Tyvärr har jag fått skithö senaste åren och har då fått ge några dl soja för proteinets skull, annars ger jag bara grovfoder.

Märker mycket positiva resultat på min 17-åring som jag haft i 7 år sedan han fick gå över på denna typ av foderstat (3 år sedan). Från drake vid fodring till en mycket gladare och mer harmonisk häst, som till och med äter i samma hög som andra hästar i hagen idag (tidigare behövde han en radie på 20 m till närmsta häst). Förr krökte han galler och förstörde väggar i stallen vid fodring, blev förvisad längst ner i hörnet och kunde inte ha boxgranne, nu kan han stå vart som helst i stallet och är inte sur längre. Han har alltid haft svårt att bygga en överlinje, nu har han en naturligt fin överlinje trots mindre ridning och dessutom en mindre buk.

Mitt drömhö har värdena
5-6 Mj
40-50g smrp

Viktigast av allt en kvot på ~8
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Antingen läser du det du vill eller så har du inte glasögonen på dig.:)

Var du får 10 timmars jobb från vet jag inte....han utfodras 05.30 o oftast jobbar vi från 08 ca till lunch o då får han 2 kg hö ...sen jobb till 16.30 ca...sen har han ju ätit under natten o fyllt på förråden....så inga problem..

Redskap beror vilken typ av jobb de är o hur mycket....alltifrån kälke pulka doning till självlastarvagn med parhästar.

Både kontrakt o timme beror på jobbet...
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Om du menar att hästen äter grovfoder och sen "blöter" grovfoder i vattenhinken (?) Så har jag ett tips! Jag hade själv en sån häst för nån månad sen och fick tipset och kolla tänderna på den hästen. Och sagt och gjort fixade jag det. Och efter det så gjort hästen inte det längre. :)

Förlåt att jag "svara" dig hela tiden och att jag är en riktig törlig person, men sån är jag. Hehe...Men du kommer med dom mest intressanta frågorna och kommentarerna! Gillas skarpt!

Tack för den information Tox. hade aldrig tänkt det kunde vara tander.
Som info kan jag säger att Fjordis vill gärna äta sno samtidig som hon äter hö, varmblod har inte deckat in det så han behöva dricka mer än hon så att se till han drycka är det varm vatten när det är kallt.
Hon skulle klara sig finn som vild häst, men jag tro han skulle finna det lite tuff.

Till det andra brev:
Tråden är Grovfoder V Kraftfoder.
Vi glid in i distans för jag bli lite imponerad av en häst som tävla 8mil på bara hö!
Sa du "hästens behov vid olika tillfallit"?
Valdig få av dagens hästar behov kraftfoder for dom göra ingenting "we call then HAY BURNERS THAT DON´T PULL THEIR WEIGHT!"

Med Distans/Enduranc hästar kommer vi i ett helt annan läget.
Som jag sa det är inte bara näring massig men tids masskig för dessa hästar, "dom hinner inte att äta". Jag har ridet lite endurance, och min kompis som gick bort av cancer för 3 år sen var en av Svergies top distans ryttar, vi prata mycket om utfodering.
Araber var lättest att hålla i hul men kunde vara svor att föda, som jag sa tidigar dom kunde mat vägra, då var det non typ av kraftfoder som gällda, havre eller havre baserad blanding. (oats are high in fiber and the most digestible)
www.youtube.com/watch?v=5rcAE0DH1-w
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Rätt så blött.
Har sett det förut där hästar vill slosha vatten med foderet när dom äter.
Inte säker värfor, ska fråga veterinär näst gång han kommer.

Ja, när provet är taget är det 64% men en bal som är öppnad och finhackad och dessutom plockas ner och läggs i ikeakassar torkar väldigt fort och de är absolut inget blött hösilage...

Men att han doppar i hink tror jag beror på att han tycker det är godare... Precis som vissa människor vill ha mer sås till vissa maträtter medan andra vill ha mindre...
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Till det andra brev:
Tråden är Grovfoder V Kraftfoder.
Vi glid in i distans för jag bli lite imponerad av en häst som tävla 8mil på bara hö!
Sa du "hästens behov vid olika tillfallit"?
Valdig få av dagens hästar behov kraftfoder for dom göra ingenting "we call then HAY BURNERS THAT DON´T PULL THEIR WEIGHT!"

Fortfarande är det inget konstigt så länge det grovfodret kan tillföra nödvändig näring, det kommer alltid att hänga på grovfodrets näringsinnehåll om kraftfoder är nödvändigt eller inte. Även en skogsmulle skulle kunna vara i behov av kraftfoder, i de fall grovfodret innehåller för lite näring för individen. Kruxet dock är att många inte känner till vad grovfodret tillför hästen, därför att de inte har en analys på det. Därför fodras det mycket på måfå.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Tack för den information Tox. hade aldrig tänkt det kunde vara tander.
Som info kan jag säger att Fjordis vill gärna äta sno samtidig som hon äter hö, varmblod har inte deckat in det så han behöva dricka mer än hon så att se till han drycka är det varm vatten när det är kallt.
Hon skulle klara sig finn som vild häst, men jag tro han skulle finna det lite tuff.

Till det andra brev:
Tråden är Grovfoder V Kraftfoder.
Vi glid in i distans för jag bli lite imponerad av en häst som tävla 8mil på bara hö!
Sa du "hästens behov vid olika tillfallit"?
Valdig få av dagens hästar behov kraftfoder for dom göra ingenting "we call then HAY BURNERS THAT DON´T PULL THEIR WEIGHT!"

Med Distans/Enduranc hästar kommer vi i ett helt annan läget.
Som jag sa det är inte bara näring massig men tids masskig för dessa hästar, "dom hinner inte att äta". Jag har ridet lite endurance, och min kompis som gick bort av cancer för 3 år sen var en av Svergies top distans ryttar, vi prata mycket om utfodering.
Araber var lättest att hålla i hul men kunde vara svor att föda, som jag sa tidigar dom kunde mat vägra, då var det non typ av kraftfoder som gällda, havre eller havre baserad blanding. (oats are high in fiber and the most digestible)
www.youtube.com/watch?v=5rcAE0DH1-w

Hade du frågat mig för några månader sig så hade jag säker också svara som en annan gjort "hästen gillar väl det" Men nu vet jag bättre vad det kan bero på. Men säger däremot inte att det är tänderna utan att det kan vara det.
*Keep that in mind* Så jag inte får skit för det sen om det visar sig att det inte är det, och du står med en högre veterinär räkning ;)

Ja men visst är det intressant att en del går bara på grovfoder till högpresterande häst. Jag tycker det är fantastik! :)

Visst blir det lite tokigt vad det gäller distans ridning att hästen kanske inte hinner äta ut. Men är det helt omöjligt tro (?) Men som du säger jag ser problemet och då kommer kraftfoder fram för en snabbare lösning.
Men bör tillägga att jag vet nästan ingenting om distans mer än att man rider ..länge.. typ ^^ Så jag ska inte säga för mycket om just utfodring vad det gäller distanshästar.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Fortfarande är det inget konstigt så länge det grovfodret kan tillföra nödvändig näring, det kommer alltid att hänga på grovfodrets näringsinnehåll om kraftfoder är nödvändigt eller inte. Även en skogsmulle skulle kunna vara i behov av kraftfoder, i de fall grovfodret innehåller för lite näring för individen. Kruxet dock är att många inte känner till vad grovfodret tillför hästen, därför att de inte har en analys på det. Därför fodras det mycket på måfå.

Vi har prata många du - jag och dom andra om analys och närings behov.
Du kan jobba från ett bas ekvation av en häst normal behov för sitt uppehåll, men så fort hästen sätts i bruk kommer du länge och längre utanför tabelan, du kan inte vet hur många Mcal. hästen bränner av så du kan inte vet hur mycket som ska ersättas?

Aven i det bäste hö finns det ett "närings tak", det brister i protien, fett och carbs. Att tillföra stora mängd till en hårt arbetenda häst räcker inte till non längre tid, hästen kan inte tillgodåsättar för stora mängd grovfoder, det är därför kraftfoder kommer i bilden, det bli mer mat i maten i ett mindre förpackning.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Antingen läser du det du vill eller så har du inte glasögonen på dig.:)

Var du får 10 timmars jobb från vet jag inte....han utfodras 05.30 o oftast jobbar vi från 08 ca till lunch o då får han 2 kg hö ...sen jobb till 16.30 ca...sen har han ju ätit under natten o fyllt på förråden....så inga problem..

Redskap beror vilken typ av jobb de är o hur mycket....alltifrån kälke pulka doning till självlastarvagn med parhästar.

Både kontrakt o timme beror på jobbet...

Jag räknar från när hästen tas ut och stalls in. Till o Från stallet räknas som arbetes tid.

Finna dom självlastarvagn. Fanns inte på min tid i skogen.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

vilka brister hittar du i detta höet???

MJ 9.4
SMBPR 73
CA 4,9
P 2,6
MG 1.8
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Du kommer inte längre o längre ifrån tabell . Du räknar ju med underhåll ( hästens behöver för att gå i hagen tex )

Sedan lägger du ju till för det arbete hästen ska utföra

Arbetstillägget generellt finns de ju tabeller på sedan får du ju alltid läsa av hästen givetvis eftersom inte alla hästar är tabellhästar men det är en bra grund att utgå ifrån.

tex min travare är ingen tabellhäst , han ligger på ca 140 -150 mj
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Om du menar att hästen äter grovfoder och sen "blöter" grovfoder i vattenhinken (?) Så har jag ett tips! Jag hade själv en sån häst för nån månad sen och fick tipset och kolla tänderna på den hästen. Och sagt och gjort fixade jag det. Och efter det så gjort hästen inte det längre. :)

Förlåt att jag "svara" dig hela tiden och att jag är en riktig törlig person, men sån är jag. Hehe...Men du kommer med dom mest intressanta frågorna och kommentarerna! Gillas skarpt!

Fast en del hästar gillar ju att slabba med höet utan att det är ngt knas :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 499
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 482
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp