Ser att det är en del bönder som vill sälja rapshalm.
Men rapshalm är väl egentligen inget som är så användbart för häst.
Eller har någon erfarenhet av att använda det?
Jag hade nog räknat det om strö och inte foder. Min morfar fodrade med raps men den skördades när den fortfarande var grön och lades i stuka, korna älskade det men jag vet inte hur det är att fodra med grön raps till häst. Tröskad har den nog inget värde alls om de ens äter den.
 
Idag hämtas 20 storbalar hösilage, så nu är vintern säkrad trots två hästar som fick flytta in i stallet akut. Kostnadsmässigt så ligger balarna på runt 600:-/balen.

Rekordet innehar dock kaninernas hö. Köpte motsvarande knappt en hel småbal igår - för 250:-...
 
Hur är det egentligen med återväxten nu. Jag har i tredje hand hört att flera bönder i omgivningarna gett upp andraskörden helt. Jag förstår inte riktigt varför. På gärden som har grönskat efter att de blev slagna men sedan stannat av i växten måste väl en andraskörd fortfarande vara möjlig när vi nu fått endel regn. Att man ger upp de sönderbrända gärdena förstår jag men resten?
 
Hur är det egentligen med återväxten nu. Jag har i tredje hand hört att flera bönder i omgivningarna gett upp andraskörden helt. Jag förstår inte riktigt varför. På gärden som har grönskat efter att de blev slagna men sedan stannat av i växten måste väl en andraskörd fortfarande vara möjlig när vi nu fått endel regn. Att man ger upp de sönderbrända gärdena förstår jag men resten?
Det beror väl kanske på hur långt gräset har hunnit bli? Min bonde hade en återväxt på vissa ställen på ca 15 cm, men det funkade visst inte att skörda när det var så kort för då skulle han bara tappa hälften, sa han.
 
Hur är det egentligen med återväxten nu. Jag har i tredje hand hört att flera bönder i omgivningarna gett upp andraskörden helt. Jag förstår inte riktigt varför. På gärden som har grönskat efter att de blev slagna men sedan stannat av i växten måste väl en andraskörd fortfarande vara möjlig när vi nu fått endel regn. Att man ger upp de sönderbrända gärdena förstår jag men resten?
Här har man redan tagit den lilla andraskörd som fanns. Kanske blir det en sen tredjeskörd, man kan alltid hoppas :)
 
Hur är det egentligen med återväxten nu. Jag har i tredje hand hört att flera bönder i omgivningarna gett upp andraskörden helt. Jag förstår inte riktigt varför. På gärden som har grönskat efter att de blev slagna men sedan stannat av i växten måste väl en andraskörd fortfarande vara möjlig när vi nu fått endel regn. Att man ger upp de sönderbrända gärdena förstår jag men resten?
Här har man tagit andra skörd och såg att de var ute och gödslade så de hoppas nog på en ordentlig skörd till. En stor höproducent häromkring skrev på sin FB att han satsade på att ta in en skörd i slutet av september. Har de gödslat och det kommer regn så kommer det nog bli en bättre skörd. Här har redan regnat för ett par dagar sedan.
 
Här gödslades det inför regnet som kom vid midsommar, efter förstaskörden. De slog dessa vallar nu igår igen efter 13 mm regn i veckan. Svårt att uppskatta men blev nog ingen imponerande andraskörd, men det blev något iaf. Får se om de gödslar igen och lever på hoppet.
 
Alltså fy bubblan för att vara bonde och höproducent i år :( . Det måste vara SÅ jobbigt att oroa sig både för sig själv och för sina kunder. Och allt det hänger på är det nyckfulla vädret.... :crazy: Jag känner med "min" bonde och uppskattar verkligen allt han gör för att försöka lösa situationen :up: !
 
Idag hämtas 20 storbalar hösilage, så nu är vintern säkrad trots två hästar som fick flytta in i stallet akut. Kostnadsmässigt så ligger balarna på runt 600:-/balen.

Rekordet innehar dock kaninernas hö. Köpte motsvarande knappt en hel småbal igår - för 250:-...
Har du speciellt hö till kaninerna?
 
Åkte en sväng nu i em och såg öde fält med några få halmbalar glest utspridda, det kommer inte ens att gå att få tag på halm att dryga ut med. :(
 
Lycka är när en av bönderna i byn erbjuder oss en liten åker att slå, som han inte vågar sig in på med slåtterkrossen. Det brukar vara lite sönderbökat av grisar och risken är ju att slåtterkrossen slås sönder.
Vi har ju vår lilla slåtterbalk, som är betydligt mindre känslig för ojämnheter och sånt...

1532096958117.png

Att det är överblommat får vi kompensera med kraftfoder, men det är nog lika mycket gräs där som vi hittills har skördat! Med lite tur har vi räddat hela årets åtgång med detta. :bow::bump::banana:
Och sen får vi hålla alla tummar vi har, att det inte blir en fuktig höst så att allt hö möglar sönder....
 
Jag hade nog räknat det om strö och inte foder. Min morfar fodrade med raps men den skördades när den fortfarande var grön och lades i stuka, korna älskade det men jag vet inte hur det är att fodra med grön raps till häst. Tröskad har den nog inget värde alls om de ens äter den.
Kan det verkligen vara lämpligt som strö? Det är ju ganska hårt och pinnigt. Behöver man inte mangla eller hacka först?
 
Kan det verkligen vara lämpligt som strö? Det är ju ganska hårt och pinnigt. Behöver man inte mangla eller hacka först?
Jag har ingen aning alls hur den ser ut efter den passerat tröskan, här har de alltid haft tröskorna så de slår sönder halmen men såg jag faktiskt i veckan att de ställt om tröskorna så de tar reda på halmen efter säd. :up:
 
Lycka är när en av bönderna i byn erbjuder oss en liten åker att slå, som han inte vågar sig in på med slåtterkrossen. Det brukar vara lite sönderbökat av grisar och risken är ju att slåtterkrossen slås sönder.
Vi har ju vår lilla slåtterbalk, som är betydligt mindre känslig för ojämnheter och sånt...

Visa bifogad fil 17392
Att det är överblommat får vi kompensera med kraftfoder, men det är nog lika mycket gräs där som vi hittills har skördat! Med lite tur har vi räddat hela årets åtgång med detta. :bow::bump::banana:
Och sen får vi hålla alla tummar vi har, att det inte blir en fuktig höst så att allt hö möglar sönder....
Det enda smolket i den här glädjebägaren :meh: är att markägaren (granne) och arrendatorn (annan granne, som erbjöd oss att slå åkern) tycker att vi ska vänta till att slå det tills det kommit en regnskur. För brandriskens skull...
Och det har de ju egentligen alldeles rätt i... :up:
Det skulle ha regnat en skvätt här i fredags - fast det höll sig ett par km härifrån, så vi fick inget den här gången. Alltså blir det att vänta ut kommande veckas värmebölja och hoppas att nästa helgs regnskvätt blir av. (och att det antingen blir torkväder efter det, eller också en hel veckas hällregn, så att det växer ordentligt och blir en till skörd i trakten...)
 
Det kom 10 mm regn idag. På mitt torra hö på slag. Kan inte ens vara ledsen över det. Regn!
(Vid stallet regnade det inte en droppe. Inte gjort sen början på maj. Stallägaren funderar på att marknadsföra byn som resort med solgaranti nästa år.... solsäkraste platsen i länet.)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 382
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 066
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 897
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 896
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp