Lång historia kort eftersom det du egentligen frågar efter är tips på hur man blir sig själv igen.
I mitt fall var det en chef och det pågick i fem år. Kortfattat sågs han utifrån som snäll, mjuk, varm, glad, trevlig. För mig och kollegor under honom var han kall, obehaglig, orättvis, märklig, oförutsägbar. Jag har räknat det till att 6 personer slutade pga honom. En person kollapsade på jobbet och var sjukskriven i ett år.
Mot mig var han nästan alltid kall. Gillade att ställa sig lite för nära och titta på mig och andas på ett speciellt sätt, i kanske 30 sekunder - en minut och sedan gå. Kunde komma och säga att man skulle komma med in på hans kontor utan att berätta vad han ville. Hotade vid 3 tillfällen om att han skulle skriva upp arbetsvägran från mig för helt orimliga anledningar. Fick andra kollegor att tro konstiga saker om mig. Jag fick inte maila någon utan att först maila honom så han fick godkänna det. Listan kan göras väldigt lång men jag väljer att stanna där.
Jag slogs med näbbar och klor i 3-4 år för att få någon att reagera och förstå vad han var. Jag fick väldigt lite reaktioner från de som faktiskt hade makten att göra något, tyvärr. Halvhjärtade försök till samtal som alltid slutade i att han lyckades manipulera den andra parten till att tänka att jag var problemet och att han var gudasnäll och försökte komma överrens och underlätta för mig.
Jag försökte få hjälp av företagshälsan men det är så idiotiskt att chefen måste godkänna att man går till företagshälsan - och han godkände inte det för mig för "Är det mig du har problem med eller? Är det inte bättre att du bara säger det då..."
Han fick till slut sluta pga "arbetsbrist". Jag är ganska övertygad dock om att hans beteende helt enkelt inte längre gick att blunda för - han började ge sig på lärare och fasaden rämnade.
Nu i efterhand inser jag att jag kanske skulle lyssnat på buke som sa att jag skulle hitta ett annat jobb. Nu när han är borta är jag kluven, för jag trivs superbra nu.
Men, jag har fortfarande problem med alla saker jag gjorde då. Tänk om det bara var jag som var hysterisk? OMG egentligen mobbade jag ju honom? Hur kunde jag vara så elak? med mera.
Nu till frågan tips på hur man blir sig själv. Med reservation för att jag inte är som du och lever för att jobba. Det är ett år sedan jag blev av med honom.
- Jag använde mig av Mindler och gick tre gånger, redan innan han försvann. Jag fick en gotländsk underbar tjej som ofta sa "De e inte di di e fel påu". Den frasen använder jag fortfarande när min hjärna går in i "Tänk om det var jag som var dum?" - mode.
- Min mamma hjälpte en del. Bara att prata av sig med någon kändes bra.
- Tid hjälper, vet inte hur länge sedan det är för dig men tid hjälper, som sagt har jag nu haft ett år på mig och jag börjar först nu komma in i gängorna igen.
- Buke hjälpte, jag är inte stolt över alla gånger jag skrev på buke för att typ "känsloreglera" för att jag var så obekväm av alla känslor i mig, men det hjälpte.
- Sov. Med det menar jag att se till att försöka få så bra sömn du kan, gå och lägg dig tidigt om du behöver. Om du är som jag och måste göra något hela tiden - försök låta dig själv ligga på soffan en timme utan att göra något. Jag har inga tankar (tänker aldrig) men däremot känslor - och när jag låg där och kände känslor komma som berodde på den här människan blundade jag och rörde ögonen medan jag räknade ner från 20. Upp 20. Ner 19. Höger 18. Vänster 17. Upp 16... Lärde mig det från min mormor när jag var liten. För mig hjälpte det att bryta av lite och hindra att känslorna slog upp för stort, borde kanske funka på tankar också.
- Glöm inte bort motion. Alla de gånger jag var så frustrerad och arg och ledsen att jag kände att jag skulle gå i bitar och jag gick ut och sprang så snabbt jag bara kunde och fulgrät - de var ganska förlösande.
- Glöm inte bort mat. Ät något gott och näringsrikt som du känner att "åh detta gillade min kropp att äta och det kommer göra mig stark och ge energi". Det är pissejobbigt för kroppen att vara i den här situationen också.
- Behöver du vila i stället för att tvätta fönster/gå på promenad med kompis eller whatever gör det.
- Gör slut med personen du var då. Vad jag menar med det är att ett tag efter, kanske 6 månader eller så, märkte jag lite att jag hela tiden ville ta mig tillbaka till hur jag var då. Jag letade på något vis efter något att bli upprörd över, konstant. Hände något stressande använde jag det lite som en anledning till att tillåta mig att gå tillbaka till samma typ av reaktion jag hade haft då - helt orimligt. Jag bestämde mig för att göra slut med henne, för hon är inte jag. Lättare sagt än gjort men det blev en brytpunkt för mig.
- Gör en lista mentalt eller skriv ner på allt du gillade att göra, vad som gjorde dig glad innan och framförallt hur du var innan. Försök påminna dig om någon punkt på den listan när du ramlar ner i ett hål, och försök verkligen leva dig in i vad det än är du minns att du gillade/hur du var.
- Om du gymmar. När du lyfter tungt. Tänk dig att det är honom du lyfter. Min favorit är ball slam och att tänka mig att det är hans huvud jag slänger ner i marken. Eller när jag behöver gräva på sommarstugan, är det givetvis hans grav jag gräver. Klipper jag gräs med trimmern är det hans fingrar jag massakrerar

- Lyssna på mycket "fyfan vad dum du är", "Jag har det så mycket bättre nu utan dig", "Fuck you din patetiska lilla skit" låtar. För fuck honom.