Du ser hur mycket det där liknar när någon har förhålladekriser här på buke? De skriver "våra bra stunder är bra". Någon svarar "det ska inte vara bra stunder, det ska vara en grundläggande trygghet (el dyl)". De hänger kvar, för att få de bra stunderna. De vill ha fler av dem. Slår knut på sig själva för att vara mannen till lags.
Men hur bra ÄR en bra stund som man slagit knut på sig själv för?
Jag tror på att din kollega är ett vandrande arbetsmiljöproblem. Och det kan du inte ändra på i relation till dig själv, särskilt inte när han är överordnad.
Det ganska osannolika alternativet är att ni båda är helt ok, med lite fel och brister som vi alla, och just ni är endålig matchning. I alla fall jag känner fullt vettiga personer, och jag vill tro att jag är en sådan också, som jag helt enkelt inte passar ihop med. Men på den info jag har, tror jag inte så i det här fallet. Och även om det är vad det handlar om, kvarstår att han är överordnad. Om någon, är det han som ska slå knut på sig.
Han har en del saker som gör det svårt att ha honom som chef. En sån sak är att han tenderar att hålla med den han pratar med. Det innebär att man kan diskutera ett problem och komma överens om A med honom. Sen pratar han med någon annan, och bestämmer B. Så man kan aldrig lita på att tagna beslut står sig. Naturligtvis kan det vara så att man får ny information, och inser att B är ett bättre val än A, men då tänker jag att man får återkomma till person 1 och säga ”Jag har fått ny information, jag tror att B blir bättre”. Det händer inte, utan då soloseglar han och ändrar sig t ex på sittande möte. Fast man kommit överens innan.
En annan sak är att han håller på information och inte återkopplar. Det blir ett problem särskilt när något dyker upp som kräver att han som chef löser det. Det kan t ex vara en rekrytering eller en arbetsuppgift som ska omfördelas, den kan man inte lösa som medarbetare för man har inte befogenhet. Man ber honom lösa, han ignorerar. Man frågar igen, inget verkar hända. Under tiden får man växande ångest över problemet, som ju kvarstår. Till slut försöker man lösa det själv med kollegors hjälp, för att inte allt ska gå i diket. Då uppdagas att det där hade han löst, han har bara inte berättat det. Så man har legat vaken helt i onödan, för han har inte orkat delge ens den goda nyheten.
Är det information som han tror man kommer reagera negativt på, så håller han sig undan helt och hållet. Svarar inte i telefon, jobbar hemifrån och ignorerar mail.
En tredje är att han skottar arbete nedåt, inte genom order utan att han står inför uppgiften som ska göras och antingen ignorerar eller säger ”Vojne vojne! Hur ska det här lösas?!?” tills man kliver in och fixar. Det gör att den vars uppgift det är att stötta honom, om det är en ansvarstagande person, jobbar ihjäl sig.
Dedär sakerna gör att det ofta blir konflikter med den som ska jobba nära, om det är en person som tar ansvar och är mån om att göra ett bra jobb. Han tycker inte om när folk blir arga eller kritiserar honom, så då hamnar man i frysboxen. Ingen information, ingen kontakt, uteslutning. Och så är samarbetsproblemen ett faktum. Igen.
Han skulle nog säga att det är ditt alternativ B. Vi är för olika. Fast jag skulle säga att visst, det finns olikheter, men i grunden har vi bra kemi. Vi kan utan problem prata bort en kväll över par öl, vi har i regel kul när vi jobbar på en uppgift tillsammans. Det går snabbt och brukar bli bra. Vi är sällan oense i sak, och har ganska lika åsikter om vad som är rätt och fel för verksamheten. När jag pratat med andra som lämnat så har de ledsnat långt tidigare, och inte kämpat hälften så hårt som jag. Hade vi inte passat rätt bra ihop, så hade det varit mycket enklare att gå. Då hade jag nog inte ens tackat ja i första läget.
Nära samarbeten är ofta inte helt utan komplikationer, enligt min erfarenhet. Man får se både goda och dåliga sidor hos varandra, men orkar man hänga i så kan det vara värt det. I slutänden har man en stabil grund att stå på, man vet vart man har varandra, och kan luta sig mot det. Det var dit jag hoppades att vi skulle komma, men det gick inte.