Grundvaccingering

Wysiwyg

Trådstartare
Ridsportförbundets hemsida står det ;

Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd bör hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccinering - minst 21 dagar och högst 92 dagar efter första vaccineringen.

Och jag har fått "lära mig" att man ger spruta, väntar 4-6 veckor, och sedan ger man en till. Ska man först grundvaccinera som tidigare nämt, och sen en till grundvaccinering (dvs man ger en till spruta, väntar 4 veckor och sen en till) för att det ska vara en fullgod grundvaccinering, eller är det bara en spruta som gäller vid 2a tillfället?

Och när man därefter ska vaccinera hästen en gång per år, ska man räkna från sista sprutan eller första i grundvaccineringen?

Är mitt i en "hästköparsväng", och buke är fantastiskt bra när det gäller grejjer som man aldrig var involverad i som medryttare/skötare/ridskoleelev men som man måste ha koll på som hästägare :bow: :bow:

EDIT; såg nu att jag stavat fel i rubriken :o

Senast ändrad:
Sv: Grundvaccingering

Hej

Hästen får först en vaccinerings spruta, efter max 92 dagar får den en till spruta, därefter är hästen grundvaccinerad!

Observera att det måste gå ett visst antal dagar efter spruta två innan du får tävla.

Nästa gång du skall vaccinera din häst så skall det göras före datum för spruta två. Dvs om din häst får spruta 2 första augusti 2007 så skall den få sin vaccination före den 1 augusti 2008.

Om du skulle missa datumet så måste du grundvaccinera hästen på nytt ( dvs 2 sprutor med vist mellanrum)

Hästen bör få tetanusvaccin( stelkramp) vart 3-4 år utöver hästinfluensa vaccinet. Då får den ett kombinerat vaccin av veterinären så det är fortfarande bara en spruta.

Hoppas detta var till någon hjälp
mvh dudden:idea:

Hmm, då hade jag fått för mig någonting helt annat :o Men nu klarnade det :idea:

Tack så jättemycket :bow: :bow:

Har läst runt lite och "fått reda på" följande;

"Man grundvaccinerar mot stelkramp genom att ge två sprutor med 4-6 veckors mellanrum. Därefter ges en spruta ungefär 6 månader efter den andra sprutan. Hästen ska därefter vaccineras mot stelkramp vart tredje år."

Är det hästinfluensa man ger 2 sprutor med 21-92 dagars mellanrum?

:confused:

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad... 71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
81 300
Senast: turbofling
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och... 52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
42 599
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: MalanMjöl
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 594
Senast: Ewelina02
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka