Bukefalos 28 år!

Gudföräldrar/faddrar

AraSlei

Trådstartare
Jag och sambon har blivit tillfrågade om vi vill bli gudföräldrar till ett av våra bästa kompispars fina dotter :love:
Vi känner oss hedrade och en smula förvånade, vi hade inte ens tänkt tanken eftersom det finns flera syskon på bådas sidor som vi nog förväntat oss skulle komma i första hand.

Vi har pratat lite med dem om vad som förväntas av oss som gudföräldrar och de har svarat att bara vi tycker om henne och stöttar henne om hon vill ha hjälp eller undrar något under sin uppväxt så är de mer än nöjda.

Har ni gjort något särskilt för era gudbarn?
Vad förväntas man göra under t ex dopet?
Är det något särskilt man ska tänka på?

Är medveten om att det inte är som förr i tiden att det var ett sätt att trygga att barnet hade ett nytt hem och någon som tog hand om det om båda föräldrarna dog.
Jag tror inte att föräldrarna förväntar sig mer än något av det ovan, men vi känner att vi gärna vill göra något lite extra som kan vara kul för flickan att ha när hon blir äldre.
Vi har inte planerat för egna barn än på några år, och kan mer än gärna tänka oss att lägga lite extra kärlek på guddottern i stället :)
 
Vi är gudföräldrar till kompisars bägge barn.
Vi gör inte så mycket mer än att de får julklappar och födelsedagspresenter av oss
Vid dopet stod vi framme i kyrkan
 
Jag har gudföräldrar, och mina syskon har det, men de har inte gjort något speciellt för oss direkt. Bara bra kompisar med mina föräldrar. ;)
 
Jag har två gudbarn!

Har ni gjort något särskilt för era gudbarn?
Njaej, egentligen inte. Nu är de visserligen såpass små att de knappast skulle märka av om jag gjorde något speciellt... Men, en extra liten present vid födelsedag/namnsdag har hänt.

Vad förväntas man göra under t ex dopet?
Vid båda dopen så höll jag barnet halva ceremonin och gudfadern andra halvan (föräldrarna stod bredvid). Vid dop nr 1 läste jag ett bibelcitat (som prästen tilldelat) och gudfadern läste en dikt han valt själv. Vid andra dopet gjordes inget speciellt (mer än att vi stod där framme och höll barnet alltså).

Är det något särskilt man ska tänka på?
Vid ett utav dopen så var det en sådan himla bra präst som pratade med oss gudföräldrar innan ceremonin - och hens ord fastnade verkligen hos mig! Hen beskrev hur det förr i tiden var meningen att gudföräldrarna skulle leda sitt gudbarn in i den kristna tron, men att det inte riktigt är applicerbart på dagens samhälle. I dagens samhälle ska gudföräldern (enligt prästen) istället fungera som en "extra" vuxen; någon som ringer upp efter första dagen i skolan och frågar hur det gått, tar sig lite extra tid att se hur personen mår och vad som händer i dennes liv osv - ett extra litet stöd med andra ord. Personligen så tyckte jag verkligen om det synsättet, och det är så jag planerar att 'utföra' mitt gudföräldraskap.
 
Jag och min make har tillsammans 3 gudbarn. Det är våra bästa vänners barn. Jag är gudmor åt den äldsta, 8år, och den yngsta, 7 månader. Maken är gudfar åt mellersta, 6år och åt yngsta.

Vid dopen har vi stått framme vid altaret. På första och andra dopet läste vi dikter som vi valt. På sista dopet "slapp" vi :D
I doppresenter har de fått en sak att leka med och pengar till sitt sparkonto.

Vi är deras extrafamilj kan man säga. Och de är vår även om våra barn inte är döpta. De har tagit vår stora när vi åkte akut till BB med för tidiga värkar. Vi tog hand om deras två stora när lillebror föddes med hjärtfel. Vi är liksom varandras trygga tillvaro. Våra två barn och deras tre är som syskon. De kallar varandra för kusiner. Vi ringer FaceTime till varandra och håller kontakt. Ses typ två gånger i månaden.

Vi har även den ärofyllda uppgiften att prata blommor och bin med barnen :cautious: :D Hur nu det gick till!!! :confused:

Mvh Miks
 
Jag är fadder åt min systerson (trots att jag inte är döpt själv :D) och jag hittade fadderbrevet här för nåt år sen. Där stod att det är min uppgift att värna om barnets kristna uppfostran :up: :grin: :D I själva verket är jag inget annat än en vanlig moster, men han och jag har ändå något speciellt band :love: fast det tror jag inte har speciellt mycket med dopet att göra :D
 
Tack för era svar! :)

Min moster är min gudmor, och vi hade nog haft ett nära band oavsett.

@elisen Vilken bra beskrivning av prästen! Det ska jag absolut ta till mig, det låter som att det ligger nära hur vi vill göra också :)

@Miks Vad härligt det låter! Vi är också väldigt nära med dem, och jag hoppas att vi kommer fortsätta att vara det i framtiden.
Är inte så orolig över att få ta blommor och bin-snacket, modern är en väldigt öppen människa som nog inte har några problem att ta det snacket själv :D

@Ninnurur Lite så känner jag med min moster/gudmor också :D Att vi hade nog stått varandra nära även om hon inte varit min gudmor.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 021
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 676
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 316
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mindre kombi?
  • Sommartoffel
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp