Hämta ut körkort...

pepp

Trådstartare
Mitt körkort är spårlöst försvunnet, har förlustanmält det och måste fixa ett nytt.
Men hur fan hämtar jag ut mitt nya om jag inte har nåt att identifiera mig med?

Har ett pass, men det gick ut i maj 2021...
Är ju inte jättesugen på förnya det.
 
Det enklaste är att först fixa ett nytt pass. Min sambo satt i samma sits för ett par år sedan när han glömde förnya körkortet i tid. För att göra körkortet kunde han ta med sin mamma som vittne (efter att han fyllt i någon blankett och skickat in till trafikverket vill jag minnas), men inte för att hämta ut det på posten.
 
Det enklaste är att först fixa ett nytt pass. Min sambo satt i samma sits för ett par år sedan när han glömde förnya körkortet i tid. För att göra körkortet kunde han ta med sin mamma som vittne (efter att han fyllt i någon blankett och skickat in till trafikverket vill jag minnas), men inte för att hämta ut det på posten.

Känns så onödigt med pass.. såg att man kunde göra en ID handling också... frågan är vilket som är billigast?
Okej, det kostade lika mycket. Då är det väl lika att ta ett pass ändå :)
 
Det löns att ringa och kolla. Jag ska gifta mig och kommer byta namn. Passet har gått ut, men jag måste identifiera mig med pass/id-kort vid vigseln. Jag kollade med magistraten och fick fixat undantag så att jag INTE behöver skaffa nytt pass nu och sedan göra ett nytt pass i juli då jag byter namn. Jag tar med mitt gamla pass samt vittne helt enkelt.
 
Med reservation att det var ett par år sedan, mycket har ju hänt med elektronisk identifikation sedan dess.

Det känns som en jäkla djungel, jag har inte energi till detta :D
Pratade med mamma och hon kunde iallafall följa med och identifiera att jag är jag, om det nu funkar.
 
Känns så onödigt med pass.. såg att man kunde göra en ID handling också... frågan är vilket som är billigast?
Okej, det kostade lika mycket. Då är det väl lika att ta ett pass ändå :)
Väldigt lång väntetid på pass på många ställen nu.
 
Det känns som en jäkla djungel, jag har inte energi till detta :D
Pratade med mamma och hon kunde iallafall följa med och identifiera att jag är jag, om det nu funkar.
Det funkar inte. Du måste hämta ut körkortet personligen, bud och fullmakt fungerar inte. Så du måste skaffa ett nytt pass och där tar du med din mamma som intygar att du är du. När du fått passet använder du det till att hämta ut körkortet. Jag gjorde detta senast i vintras när jag inte fick ut mitt Secret Santa paket pga borttappat körkort :p
 
Det funkar inte. Du måste hämta ut körkortet personligen, bud och fullmakt fungerar inte. Så du måste skaffa ett nytt pass och där tar du med din mamma som intygar att du är du. När du fått passet använder du det till att hämta ut körkortet. Jag gjorde detta senast i vintras när jag inte fick ut mitt Secret Santa paket pga borttappat körkort :p

Jag tänkte faktiskt på dig när jag skrev tråden :D
Varför ska det vara så besvärligt, haha.
 
Ha med nån som kan verifiera vem du ät
Det måste vara en nära släkting (förälder, syskon, barn) eller en myndighetsperson som känner en, räcker inte med en vän.
När mitt id-kort gick ut en gång var min syster tvungen att beställa papper från skatteverket och resa 100 mil x2 för att hjälpa mig beställa nytt … iofs hade hon nog tänkt komma hit ändå. Sen dess ser jag till att göra nytt id OCH pass innan de gamla går ut.
Har passet i reserv ifall jag tappar id-kortet.
 
Jag tänkte faktiskt på dig när jag skrev tråden :D
Varför ska det vara så besvärligt, haha.
För mig var det ännu besvärligare för att paketet från @Sel låg och väntade på mig hos ombudet och jag absolut inte ville att det kulle hinna skickas tillbaka till UK. Så det blev en massa fix och pappersarbete för att få liggetiden förlängd, men allt löste sig till slut :p
 
Men funkar det inte med bankid när man ska hämta ut körkortet? Verkar ju otroligt dumt om man måste skaffa pass bara för att kunna hämta ut körkortet :down:
 
Tänker till och från att jag borde skaffa ett extra ID ifall det skulle hända något med körkortet. Bara för att det skulle bli så krångligt att kunna ordna en godkänd intygsgivare som kan vara på plats. Men det känns som för mycket pengar för något jag bara ska ha till att ligga i en byrålåda hemma.
OM det inte händer något då... :crazy:
 
Mitt körkort är spårlöst försvunnet, har förlustanmält det och måste fixa ett nytt.
Men hur fan hämtar jag ut mitt nya om jag inte har nåt att identifiera mig med?

Har ett pass, men det gick ut i maj 2021...
Är ju inte jättesugen på förnya det.
Ring till Transportstyrelsen så hjälper de dig.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 626
Senast: Zpunk
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 672
Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 866
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 625
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp