Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Du använder inte ordet barn heller va?


Mvh

kräks på alla som är så hahahhöhöhö fantastiskt roliga och originella och drar det i särklass sämsta skämtet om att hen faktiskt höhö betyder höna på engelska.

Och jag måste säga att den här lilla trenden som helt plötsligt dykt upp där man ska skriva att man kräks så fort man inte håller med om något som någon annan skrivit är ganska otrevlig.

Jag tolkar "hen beryder höna för mig" som ett annat sätt att säga "hen i den berydelsen ni menar är för mig totalt oviktigt och icke-existerande", inte att personen i fråga inte känner till att det faktiskt finns svenska ord som gar annan betydelse på engelska.

Den diskussionstekniken kan väl diskuteras, men i jämförelse med den där folk pratar om hur de kräks så fort de är missnöjda så känns det snarare ytterst sofistikerat.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

:confused: Det är vanlig pronomen-etikett: man använder det som personen i fråga själv önskar.

Så det finns en pronomenetikett? Finns det konjunktionsetikett och adverbetikett också som frångår svenska skrivregler?

Om någon berättar för mig att de existerande "neutrala" pronomen i svenska språket inte duger för denne utan istället vill tituleras "hen" så respekterar jag naturligtvis detta. (I vilken situation nu detta skulle hända..)

Men den är ju av samma anledning som att jag såklart skulle kalla någon som heter Kalle för Bosse eller Kent-Karin om han berättade att han hellre ville det. Inte för att det skulle råda någon uttalad pronomenetikett.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Haha ja, det är helt okej det med!
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Nä, jag bryr mig inte heller. Ser inte att bilden är nåt att bli irriterad eller ens matt över.

Däremot blev jag fundersam över dina argument. Men då förstår jag hur du tänker!
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Pinuppa får mig att täcka på Astrid Lindgren och Madicken. Madicken säger ju "Pinuppa dig".

Men gu vad härligt att se att de är fler än jag som är allmänt förvirrad i denna diskussion :D pilutta dig tror jag nog hon säger
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Pinuppa får mig att täcka på Astrid Lindgren och Madicken. Madicken säger ju "Pinuppa dig".
:eek: Nej, det skulle Astrid ALDRIG ha skrivit i en barnbok.

Om hon nu hade gjort det så skulle det ALDRIG ha gått igenom alla kontroller innan tryck och dessutom borde det isf ha blivit folkstorm när boken kom ut. Å vad jag minns blev det aldrig nån folkstorm över nått Pinuppa dig
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Precis som med all annan skyltning i samhället, ge fan o titta då om det inte passar men låt dom som vill titta få titta.
Exakt Gammeln.
Dessutom skrev hon ju ett inlägg på sajten "Mittfunktionshinder" och det är tydligen många som är funktionshindrade i övre delen av kroppen, så funktionshindrade att dom inte kan se en bild utan att tolka den för sexiatisk. Att se den bilden på kartan och tolka den för sexistisk är bara så störtlöjlig, fan, skaffa ett liv istället för att snöa in på skitsaker.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Åh, efter att ha läst texten fem ggr ser jag nu att det t o m står nämnt två ggr.

Jag tycker att det blir svårt att diskutera något när inte andra ser till att ta reda på fakta.

Halva tråden går åt till att tjata om saker som blir ointressanta då det faktiskt är ett nakenbad som det handlar om.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Jag hade absolut kunnat problematisera bilden som sådan. Kvinnor i det offentliga rummet, utseendeideal, o.s.v. o.s.v. o.s.v bla bla bla. Men jag har mycket annat att tänka på just nu så jag ids faktiskt inte. Jag är inte ens säker på att jag egentligen bryr mig.

I det här fallet tog jag dock tillfället att spela djävulens advokat för att visa på att även de som skriker högt om både sexism och bilden av kvinnan i det offentliga rummet och inkludering själva bär på föreställningar om hur man är kvinna på "rätt sätt".

Ursäkta men det gjorde du mycket dåligt. Du framstod bara som en rabiat "allt-är-ok-jag-äger-inte-problemet"-person.

Du tror tydligen att genom att käfta emot och låtsas inte se problemet skulle du avslöja dålig kvinnosyn. Guess what? Jag tycker du uppvisar en trist människosyn som inte kan förstå att vissa tycker det är problem att kvinnor ska objektifieras, se ut på vissa sätt etc.
Jag struntar fullkomligt i hur tjejen ser ut, problemet är att äckliga gubbar tycker att det är kul att "pynta" en karta med en sexig tjej. Det är ett problem, det skall inte vara nakna tjejer oavsett kroppsform såvida inte det är en bH-annons eller amningskurs etc som diskuteras. Kvinnors bröst är inte något som ska exponeras på turistkartor.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Ursäkta men det gjorde du mycket dåligt. Du framstod bara som en rabiat "allt-är-ok-jag-äger-inte-problemet"-person.
Jaha, kul för dig.

Du tror tydligen att genom att käfta emot och låtsas inte se problemet skulle du avslöja dålig kvinnosyn.
Jag, som kvinna, upplever att det finns föreställningar om hur man är kvinna på "rätt sätt" - från andra kvinnors håll i största allmänhet och från de som är snabba att peka ut sexism till höger och vänster i synnerhet. Detta är naturligtvis en reell upplevelse som jag lyfter eftersom jag tycker det är viktigt.

Och det blir ännu tydligare att andra kvinnors kvinnosyn är ett reellt problem när jag anses vara problematisk för att jag inte håller med och "inte följer normen" (som helt plötsligt är så väldigt viktig).

Guess what? Jag tycker du uppvisar en trist människosyn som inte kan förstå att vissa tycker det är problem att kvinnor ska objektifieras, se ut på vissa sätt etc.
Jag tycker din argumentationsteknik är trist. Jag håller inte med dig, därför har jag "trist människosyn" och "inte kan förstå". Vad jag har för människosyn och förståelse vet du ingenting om. Gå och kamma dig.

Jag struntar fullkomligt i hur tjejen ser ut
Du har visat på flera ställen i tråden att du inte gör det.

problemet är att äckliga gubbar tycker att det är kul att "pynta" en karta med en sexig tjej
Det är en sida av problemet. Problem har sällan bara en sida. Det är det som är hela poängen. Vad som hör hemma och inte hör hemma på en turistkarta som ingen bryr sig om förrän nu är fullständigt irrelevant.

(Och vem vet, det kan ju ha varit en kvinna som valde ut kartsymbolen? Hur vet du att männen är "äckliga"? Var du där?)
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Så det finns en pronomenetikett?
Jajamän. Cis-personer kanske inte stöter på det så ofta gällande kön (däremot du/ni). Men för andra vanliga dödliga där kön inte är så självklart svartvitt är det artigast att fråga vilket könspronomen som föredras.

(Om man då av princip vägrar använda ordet hen så blir konsekvensen att man måste köna fel ibland. Och det blir ju onödigt respektlöst.)
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Jajamän. Cis-personer kanske inte stöter på det så ofta gällande kön (däremot du/ni). Men för andra vanliga dödliga där kön inte är så självklart svartvitt är det artigast att fråga vilket könspronomen som föredras.

(Om man då av princip vägrar använda ordet hen så blir konsekvensen att man måste köna fel ibland. Och det blir ju onödigt respektlöst.)

Men suck.. Då frågar man väl bara vad personen heter? Och kallar denne för namnet istället?
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Men suck.. Då frågar man väl bara vad personen heter? Och kallar denne för namnet istället?
Jag kan bara tala för mig själv, men jag hade blivit galen om jag varit tvungen att hela tiden höra mitt namn i stället för att få det uppblandat med alla de sätt på vilka man kan till- och omtala en person.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Varför sucka? Låter det så jobbigt? Visst kan man använda namn men det blir lätt lite konstlat att helt låta bli att använda han/hon/hen.

-Var är Palle?
-Palle gick till affären för Palle skulle köpa glögg innan Palle sticker till stranden.

Det verkar jobbigare och dessutom innebär det ett totalt avskaffande av personliga pronomen i singular. Eller är det bara vissa personer vi ska skippa pronomen på?
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Ursäkta men det gjorde du mycket dåligt. Du framstod bara som en rabiat "allt-är-ok-jag-äger-inte-problemet"-person.

Du tror tydligen att genom att käfta emot och låtsas inte se problemet skulle du avslöja dålig kvinnosyn. Guess what? Jag tycker du uppvisar en trist människosyn som inte kan förstå att vissa tycker det är problem att kvinnor ska objektifieras, se ut på vissa sätt etc.
Jag struntar fullkomligt i hur tjejen ser ut, problemet är att äckliga gubbar tycker att det är kul att "pynta" en karta med en sexig tjej. Det är ett problem, det skall inte vara nakna tjejer oavsett kroppsform såvida inte det är en bH-annons eller amningskurs etc som diskuteras. Kvinnors bröst är inte något som ska exponeras på turistkartor.

Hade det varit bättre med en man med bar överkropp?

Det är ju ett nakenbad, om jag inte minns fel, en bild på en halvnaken kvinna är ganska talade, mer talande än en man med bar överkropp.

Jag kunde inte bry mig mindre, och jag tycker ändå att det är så skittrist att kvinnor ses som sexobjekt som det är ok att våldta p.g.a. att hon har druckit sprit, har för kort kjol eller har en manlig vän som hon träffar ensam osv osv. Men detta är ju överdrivet.

Och storleken på brösten är väl inget att gny om, tycker jag.

Blir man en äcklig gubbe för att man tycker om en bild på en halvnaken tjej?
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Jajamän. Cis-personer kanske inte stöter på det så ofta gällande kön (däremot du/ni). Men för andra vanliga dödliga där kön inte är så självklart svartvitt är det artigast att fråga vilket könspronomen som föredras.

(Om man då av princip vägrar använda ordet hen så blir konsekvensen att man måste köna fel ibland. Och det blir ju onödigt respektlöst.)

Om du hävdar att det där är vedertagna begrepp får du nog tänka om.. Köna? En kollega gissade på att ha sex. Annars var alla lika nollställda som jag.

Så "hen" ska dels betyda "hon eller han" och dels betyda "varken det ena eller andra utan något annat". Det låter ju fantastiskt vettigt. Eller inte.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Är man van att umgås med människor som på något vis är könsöverskridande i sin identitet så är det vedertagna begrepp ja.

Jag ser inget ovettigt i det. Har du bättre förslag på vad vi ska kalla personer som inte är kvinnor eller män och som inte känner sig bekväma med han eller hon?
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Det krävs nog lite mer än så för att hävda det, och anta att folk vet vad det är. "Hen" är ju knappast heller vedertaget. Jag har aldrig hört någon använda det muntligt.

Vad vet jag var det ska vara. Men att ha samma ord för "hon eller han" som för "varken hon eller han" känns ju osedvanligt puckat.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Jag förstår att det för många kanske är väldigt ovant att tänka på kön och pronomen på det sättet (som problematiskt). Det är ju dock ingen anledning till att inte göra den lilla ansträngningen att fråga vilket pronomen som föredras. En enkel fråga som förmedlar respekt.

Varför är det så puckat att använda hen a) när kön är okänt b) när kön är irrelevant c) när könet inte är man eller kvinna och d) när han eller hon inte passar?
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Så kön finns? Trodde bukefolket ville avskaffa det med unisex hen?

Om du inte förstått vad de flesta som använder hen vill med det kan du läsa några av de trådar som handlar om det. Vet du men höhöar och halmgubbar var det sådär roligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 810
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 867
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Ni som flyttat långt..

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp