Häst på försäljning! LÅNGT

Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

jag hade kört tillbaka hästen omedelbart. hde inte gått med på de alls.
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

Jag hade bett henne hämta sin häst innom 24 timmar. Om hästen inte är borta då så hade jag sagt till henne att jag anlitar en transpotör som hon får betala.

Alternativ 2

ställ hästen på lösdrift med "normal" skötsel (har du ingen lösdrift, fixa till en lite snabbt) meddela hästägaren som då genast borde inse att en lurvig oriden häst är osäljbar ... = Hästen borde hämtas omg genom hennes egen försörjning... Eller så kostar den inte dej såååå mkt i foder och omkostnader under den tiden iaf + att du ändå sörjer för att hästen får god "Hästvård"...
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

Hade också skickat tillbaka hästen via transportör som hon får betala. Hade inte själv transporterat den, eftersom du säkerligen inte får tillbaka pengarna för transporten. Som många andra har skrivit gäller även muntliga avtal så försök med det också om du inte skulle få några pengar/hon vägrar betala. Som sagt akta dig också för att få en saftig räkning från juristen ang. tvisten som ni har, satt själv i den sitsen igång då motparten tyckte jag skulle betala hennes räkning för rådgivning hos jurist/advokat... :devil:
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

medela att hon har som tigare sagt 24 timmar på sig att hämta hästen, sedan skriv faktura och om hon inte betalar efter 2 påminelser elelr nått kan du kanske anmäla till kronofogden
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

Skulle behöva lite tips från er. Jag brukar ta emot lite hästar på in-/tillridning och försäljning i liten skala obs har inget företag.

Nu till mitt lilla bekymmer jag var och hämtade en häst för två veckor sedan hos fodervärd ca 10 mil från mig. Tanken var att ägaren skulle komma samma vecka och skriva på kontrakt samt ge mig en månadshyra + ersättning för att jag hämtat hästen. Tanken är att hästen ska finnas hos mig på försäljning men samtidigt tillridning. I normala fall skriver jag alltid papper och får första hyran samtidigt som hästen anländer men nu blev det ju andra omständigheter. Ägaren har under dessa två veckor varit svår att nå och har varit enligt mitt tycke ganska dålig på att höra av sig. Så nu i onsdags hade jag fått lite nog några pengar hade fortfarande inte dykt upp. Efter att ägaren inte svarat när jag ringde skickade jag ett SMS där jag förklarade att jag fortfarande inte fått några pengar och får jag dom inte innan imorgon slutar jag rida och påbörjar heller inte ngn annonsering. Får då ett svar strax därpå där hon skriver att hon minsann inte betalar ngt förän kontraktet är skrivet. Lite förvånad blev jag över att hon kan skicka iväg en häst till en vilt främmande människa men inte betala en hyra. Jag fortsätter att försöka nå henne även under torsdagen utan resultat. På fredagen får jag ett samtal från hennes jurist som säger att hon vill kolla på kontraktet innan det skrivs på. Fine jag skickar det till henne i lördags.

Idag får jag tillbaka kontraktet med vissa ändringar dels tycker ägaren att jag ska stå för krafft till hästen vilket jag klart och tydligt sagt från början att havre betfor och mineraler ingår INGET annat.
Den största ändringen som gör mig mest upprörd är: Om hästen inte är såld inom tre månader skall jag betala tillbaka 1500/mån som ngt sorts straff för att sätta press på mig. Vill hästägaren fortsätta ha hästen hos mig efter tre månader skall hon få reducerad hyra med 1500/mån. Till saken hör att jag tjänar inte ens 1500 per månad efter att stallhyra m.m är betalt så jag ska alltså BETALA för att får rida till hennes häst. Jag höll på att tappa hakan när jag läste det.

Så ni som har hästar på försäljning vad gäller hos er om hästen inte blir såld inom en viss period?

Självklart vill jag ha sålt hästen så fort som möjligt för det tjänar ju jag mest på så jag tjänar inget på att ha hästen stående hos mig hur länge som helst.

Jag har nu meddelat juristen att jag inte tänker gå med på dessa ändringar utan ägaren kan snällt komma och hämta hästen isf så nu väntar jag på ytterligare besked.
Man har iaf lärt sig att alltid skriva papprena INNAN.

Hur hade ni gjort?

Kör tillbaka hästen så fort du bara kan...vi hade häst här på träning under ett års tid...vi har inte fått full betalning ännu...till sist lämnade vi hästen åter till ägaren då det kostade oss varje dag att ha den här...detta trots att vi ej fått betalt...Vi kunde fortsatt ha hästen här på vår bekostnad och drivit det hela till tingsrätt...men det kan dröja..länge!!
Vi beslutade att återlämna hästen då ägaren ändå är skyldig oss pengar...över 40.000:- kvar på den skulden som nu ligger hos KF..
Så mitt råd är att gå hellre mindre pengar back och återlämna hästen än att förlora massor...lycka till!!
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 404
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 494
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 069
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 657
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp