Bukefalos 28 år!

Häst/ponnyras!

Mysaan

Trådstartare
Detta är en framtidsplan men vill ändå börja kolla redan nu.
Vi söker alltså en ponny som ska vara kanske c-ponny eventuellt d-ponny. Den ska/bör vara så pass viktbärande så jag och sambon ska kunna rida den. Hästen bör alltså kunna bär upp mot ca 80 kg någon gång ibland men upp mot 75 kg regelbundet.

Det ska alltså vara en trevlig familjehäst. Tänkte c/d-ponny eftersom ungarna ändå är ganska långa. Och innan de kan rida mer själva så är det lagom långa för c-ponny i alla fall.

Så tips på raser.

Om tråden ligger fel får ni flytta den.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Funderade på islänning men är inte mycket för det där med flera gångarter eftersom jag ändå inte kan utveckla det. Vill gärna ha en allsidig ponny som man kanske både kan rida dressyr och hoppa på eftersom jag vill att pojkarna ska kunna utvecklas på det hållet de vill.
 
Sv: Häst/ponnyras!

En trevlig familjehäst är ju förstås fjording som är en stark och viktbärande ras. Lite kallblodaktiga (envisa) har jag förstått men trevliga och allsidiga hästar. Andra bra viktbärande raser är Tinker, Connemara och Haflinger. Tinker och haflinger är mer åt kallblodshållet (lite hårdare, envisare) och connemaran mer åt det vanliga ridhästhållet i psyket (vissa kan vara nerviga, andra stencoola). Väljer ni connemara så ska ni välja den kraftigare typen med tanke på viktbärande aspekter. Visst fixar en nättare modell också tyngre personer, men det är bättre för hästen att satsa på en grövre variant. Alla dessa raser kan bli utmärkta allroundhästar inom både körning och ridning. D-ponny eller liten stor häst är i min mening absolut lämpligast för vuxna ryttare och långa barn. Vi har d-ponny (146 cm) som passar perfekt till dottern på 162 cm lång. Hon är av den viktbärande modellen av connemaror och bar med lätthet mig när jag vägde ca 75 kilo.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Connemara funderade jag på. hade själv en mara när jag var liten. Men fundera på just den viktbärande aspekten. Vill ju ha en jätte heller eftersom vi fortfarande pratar barn som bara är ca 130 cm långa. Vet inte om 146 hästar blir för stora då.

Fjording har jag funderat på också sambon är mest inne på fjording eller islänning.

Någon som vet hur Basjkirerna är? Blev lite nyfiken på dem och de är ju ännu i alla fall en ganska ovanlig ras i sverige. Eller så är det bara jag som inte hänger med.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst/ponnyras!

Har bara en 50%-ig baskjir hemma,men han är då världens lugnaste och snällaste häst som går i ett par skor! Köpte han som ettåring,han blir tre nu,och en enda gång så har han stressat upp sig,det var när det var snöstorm ute,och jag tog in han sist av alla hästar eftersom han var lugnast,han lyfte lite i frambenen när blåsten tog tag i en plåt så det small,sen var det inget mer sen.

Basjkirerna är kända för sitt lugn,och även att allergiker kan klara av att umgås med dom.
 
Sv: Häst/ponnyras!

http://www.basjkirhast.se/

Finns mycket info där! Och nej,den är inte så himla vanlig,sökte lite för ca ett år sen kanske och fick då upp att det fanns runt 350 basjkirhästar i sverige,hur det ser ut har jag ingen aning om...
 
Sv: Häst/ponnyras!

Basjkirer ska ju vara lugna och trevliga.
Verkar dock vara en del eksem på dem, och de jag har träffat är ganska stora, då kunde man hellre skaffa en lättare bruksnordis som är rejält mycket billigare.
Basjkirer har också flera gångarter, men där vet jag inte hur vanligt det är att man tar fram dem. Även en islänning kan man ju strunta i tölten på, om man vill.
Vi har själva köpt en korsning island(50%)welsh(25%)russ(25%) som mest ser ut som en isis til min man. Just den här ser mest ut som en isis, men har nog långt till tölten även om den säkert går att ta fram.
Även islandshästar har ju en del problem med eksem.
Nordlandshästen har jag inte hört något om att de har mycket problem med eksem.
Googla på nordlandshest och lyngshest så hittar du en massa info.
 
Sv: Häst/ponnyras!

welsh cob, islänning eller fjording skulle jag inte rekomendera om ungarna vill utvecklas i dressyr o hoppning.
Welsh cob är en hrlig allsidig ras, tuff o tålig som ofta är väldigt snälla o tålmodiga men samtidigt har bra ridbarhet, inga problem för vuxna att rida.
 
Sv: Häst/ponnyras!

welsh cob, islänning eller fjording skulle jag inte rekomendera om ungarna vill utvecklas i dressyr o hoppning.
Welsh cob är en hrlig allsidig ras, tuff o tålig som ofta är väldigt snälla o tålmodiga men samtidigt har bra ridbarhet, inga problem för vuxna att rida.

NJa utvecklas och utvecklas. Ännu så länge kan de knappt rida alls utan åker häst. Tanken var att de om de vill ska kunna tävla någon klubbtävling med skapliga resultat och att det ska vara en ponny som de kan växa i lite och ha kul med på lägre nivå oavsett vad de vill hålla på med.
 
Sv: Häst/ponnyras!

En riktig Tinker Cob kanske skulle kunna vara något.
alltså ingen av den där sportmodellen som de har börjat avla fram.
de är både starka, lättridna och trevliga
 
Sv: Häst/ponnyras!

Nån korsning av något slag annars då?

Hur mycket har ni tänkt att lägga ner på ponnyn/hästen i inköpspris? Enbart till ridning eller även körning?
 
Sv: Häst/ponnyras!

o jag tycker fortfarande inte islänning är ngt alternativ, har sett väldigt få lättridna o välridna hästar o de som är det kostar oxå därefter, är man inte så van känns det inte läge att börja med en häst med extra gångarter, risken är stor att det blir grisepass, sken galop o pannkaka av alltihop.
Fjordingar kan vara trevliga men är gäörna envisa o tar gärna över om de inte passas.

Min cob är 154cm o reds lite av en tio årig liten tjej på 35 kilo förra stallet, hon hoppade 1 meter på honom o red honom enkelt i alla gångarter. Sen är han svår på andra sätt men ridmässigt fungerarde det väldigt väldigt bra.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Låter lite svårt att ett barn på 130 cm skall samsas med vuxna på 80 kg om samma häst och den skall passa alla. Det ända jag kan tänka mig är en välutbildad och välmusklad fjordning men den blir väl antagligen för stor och stark för barnen.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Håller med om welsh cob, trevliga hästar som även vuxna kan rida.
Tinker skulle jag inte rekommendera då de ofta har en jäkla massa behåring på benen = mycket jobb och många har problem med skabb och liknande där...
Islänningar är som sagt inga vidare barnhästar de flesta, och de som är det.. de är jäkligt dyra om man hittar någon..
 
Sv: Häst/ponnyras!

Tack för alla svar!

Några svar på era frågor:

Anledningen till att vi vill ha en häst som fungerar på alla eller åtminstone barnen och en vuxen på ca 70 kg är för att jag vet att annars får inte hästen den motion den behöver. Jag behöver alltså kunna rida den regelbundet. Det är en fördel om den någon gång ibland kan skrittas av en vuxen på närmare 80 kg också men nu snackar vi kanske 2 ggr i månaden max.

Som det känns så vill jag kanske inte lägga mer än kanske 40-50 000 på hästen men det är givetvis en fråga vi måste fundera på. Priset har vi inte diskuterat. Skulle vi hitta något billigare är vi inte ledsna för det.

Barnen kan alltså inte rida ännu utan åker häst ibland. Mina förhoppningar är att de ska vilja rida men jag vet inte hur stort intresset kommer vara. Därför vill jag gärna ha en ponny som även jag kan rida.

Om ponnyn är körbar är det bara ett plus eftersom ajg vet att ena sonen skulle tycka det var roligare och då är kravet på att den är viktbärande inte lika stor utan då räcker det om den kan bära 70 kg någon gång i månaden så den slipper bli motionerad framför vagn jämt. Och då räcker det om den klarar några skrittrundor.

Glömde skriva att jag är absolut inte negativt inställd till en trevlig korsning.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Fjording, Haflinger eller en islänning som ni rider som tregångare?

Det finns islänningar där tölten aldrig är tränad och som alltid är ridna som 3gångare, de brukar inte vara så dyra vad jag har sett.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Haflinger verkar vara en trevlig ponny också. Ska kolla lite närmare på den. :)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Har haft häst i många år men tog paus för ett par år sedan. Har då haft hopphästar och alltså inga billiga försäkringar. Går i...
Svar
4
· Visningar
1 130
Senast: Kiwifrukt
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 811
Senast: Mia_R
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 743
Senast: Mia_R
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp