Häst/ponnyras!

Sv: Häst/ponnyras!

Jag kan ju inte annat än att rekommendera basjkirhästen åt er! Den är en perfekt familje-/allroundhäst, trevlig och lätt att ha att göra med och dessutom så pass högpresterande att den, mer än vad folk kanske tror, passar i alla sorters tränings- och tävlingssammanhang. (Tack förresten, sörflickan lisa, för länktipset till min sida!)

Som sagt, basjkiren är som klippt och skuren för era behov. Den är oftast så förståndig att den är mycket trygg och pålitlig för barn som ännu bara "åker häst", men kan samtidigt vara en tuff och rejäl ridhäst med god framåtanda för en vuxen och kunnig ryttare som vill ha ut lite mer av den.

Om ni inte har träffat någon basjkir, eller har erfarenhet av rasen, så skulle jag rekommendera att ni åker och hälsar på någon basjkirägare. Det är ett tips som förstås även gäller vid val av andra häst/ponnyraser med. Det kan vara svårt att bedöma huruvida det är en lämplig häst i storlek, modell och lynne innan man ser den i verkligheten. Med vissa individer säger det ju bara "klick" vid första mötet, oavsett ras.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Då kan jag passa på att berömma dig här för en jättebra sida du har! :bow::bow:

Kan hålla med dig i allt,basjkiren är det perfekta hästen för TS,kolungn,så man behöver inte vara rädd när barnen "åker häst",riktigt samarbetsmöjlig,och vill gärna arbeta,när den mer erfarne sitter på! En mångsidig häst som kan både köras,och ridas utan problem,både skogsmulle,western,dressyr och hoppning.

Finns i storlekar från allt mellan 135 till 160,bara att välja och vraka! :D
 
Sv: Häst/ponnyras!

Haflinger och welsh cob röstar jag för. Eller en kraftigare connemara, men tycker nog att welsh cob är bättre.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Det låter som om du söker en häst för hela familjen och som kan vara med många år framöver.
Kan verkligen rekommendera Fjordhästen.
Rida, köra, leka, dra ved, lära sig rida, hoppning, dressyr och naturligtvis skogsluffa.
Mycket bra inköpspriser, mycket billiga i drift jämfört med många andra hästar och så har dom sitt alldeles eget utseende med klippt man. Grafiskt vackert:love:
Vill du veta så kan du läsa mer på
http://www.fjordhasten.se/ eller http://www.ostergotlandsfjord.eu/
eller på fjordtrådarna här på Buke.
Finns många fina fjordhästar i Småland.
Och det allra bästa, vi fjordmänniskor hjälps åt och har kul tillsammans. Tack vare Internet kan vi numera vardagsprata från Norr till Söder så ofta vi vill.
 
Sv: Häst/ponnyras!

*kl*

Tack alla!

Basjkirlisa jag kanske kan komma och träffa dina? Bor inte långt från dig!

Just nu lutar det åt fjording eller Basjkir.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Frågan är hur bra det är för (nästan) helt oruttinerade barn att sätta sig på en envis fjording.

Fjordingarna har mycket egen vilja och väl bestämda åsikter,och envisa.

Visst går det att få tag på en väldigt väluppfostrad fjording,men är det värt besväret?

JAG har inte träffat på en endaste fjording som inte är full med bus och envishet,har delat stall med sammanlagt fyra fjordingar vid 3 olika tillfällen,(förutom det så har man träffat på ett antal fjordingar genom åren),och dom var buffliga,starka som synden,pigga,och envisa.

När jag letade häst så ville jag så gärna ha en fjording,men vart avrådd hela tiden,då var jag 11 år (nyss fyllda) och hade ridit regelbundet i ca 1-2 år,och lite till och från på halvsysterns russ.
Alla sa att den inte var nån nybörjar häst..

Jag tycker fjordingar är väldigt vackra hästar,och skulle inte ha nått emot att äga en själv,men att rekomendera dom till en som har barn som vill rida men som inte har så mycket erfarenhet av ridning,skulle jag nog inte göra!
 
Senast ändrad:
Sv: Häst/ponnyras!

Jag avråder från islandshäst om barnen bara kan åka häst. De måste kunna känna någorlunda skillnad på gångarter och ha bra balanserad sits. Många islänningar är mycket pigga. Däremot är de ljuvliga i temperamentet och går även att köra, vissa hoppar också skapligt. Visst kan det fungera, men lättast är nog ändå att lära sig grunderna i ridning på en tregångare först. Jag skulle välja en viktbärande C-ponny så barnen har en chans att nå upp till hästen för att sköta den o s v.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Jag avråder från islandshäst om barnen bara kan åka häst. De måste kunna känna någorlunda skillnad på gångarter och ha bra balanserad sits. Många islänningar är mycket pigga. Däremot är de ljuvliga i temperamentet och går även att köra, vissa hoppar också skapligt. Visst kan det fungera, men lättast är nog ändå att lära sig grunderna i ridning på en tregångare först. Jag skulle välja en viktbärande C-ponny så barnen har en chans att nå upp till hästen för att sköta den o s v.

Vad rekommenderar du för ras då?
 
Sv: Häst/ponnyras!

Även jag rekommenderar så klart en Welsh Cob eller en Welshponny av Cobtyp (om du vill ha en C-ponny) :)

Fungerar utmärkt både som rid- och körponnyer/hästar!
 
Sv: Häst/ponnyras!

Tala gärna varmt om den sorts häst du själv vill ha, men undvik att prata smörja om andra, det ställer enbart dig själv i dålig dager. Jag talar varmt om fjordhästen för att mina erfarenheter av egna och andras fjordhästar är mycket goda. Självklart ställer alla hästar krav på sin ägare när det gäller uppfostran och skolning, fjordhästar inte undantagna. När det brister i hanteringen är det inte alltid rättvist att skylla på hästen.
Fjordhästen har funnits i Sverige sedan 1600-talet och har förändrats mycket litet på den tiden. Det är en stabil, frisk och stark häst. De egenskaperna är viktiga i en familj med olika önskemål för vad man vill göra tillsammans med hästen.
 
Sv: Häst/ponnyras!

*kl*

Jag känner att jag måste poängtera att även om det ska vara en familjeponny som alla ska kunna ha kul med så kommer det vara jag som står för huvudansvaret både vad det gäller skötsel och uppfostran.

Dessa viktiga delar vill jag absolut inte slumpa ut åt någon av mina stackars okunniga familjemedlemmar. Så ponnyn kommer inte lämnas vind för våg ihop med någon annan i familjen utan jag kommer vara där med ett vakande öga på dem bra länge.

Även om mina barn lär sig rida ordentligt så kommer de ändå inte få rida själva utan vuxen översyn förrän de verkligen kan rida.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Precis det kände jag i magtrakten när jag läste din tråd. Du känns som en mycket ansvarsfull person och jag är övertygad om att du kommer att göra ett bra val i slutändan.
Varmt lycka till!
 
Sv: Häst/ponnyras!

Fast det beror nog på, tror jag. Alla hästar - även inom samma ras - har ju trots allt sin egen personlighet.

Jag hade tills för bara ett par månader sedan en fjording; D, född 83, och hon är utan tvekan en av de absolut snällaste hästarna jag har mött i hela mitt liv. :love: Jag var 13 (och hon 18) när jag - nästintill helt utan hjälp av vuxna, hästkunniga personer - började rida och sköta henne, och jag kan ärligt säga att det är tack vare henne jag överhuvudtaget har kvar mitt hästintresse idag. Innan jag träffade henne red jag en varmblodstravare och p.g.a. olika anledningar och missförstånd så slutade det hela med att jag blev total livrädd för hästar. D hjälpte mig dock att komma över rädslan - med råge. För även innan jag blev hästrädd så var jag väldigt "mesig" med hästar. Jag vågade inte riktigt säga ifrån om det behövdes (jag vet inte många hästmänniskor som har suttit på en envis liten ponny i en timme utan få den att ta ett enda steg framåt, för att man inte vågar säga till den att röra på sig? :o) men D fick mig verkligen att slappna av och våga. Hon gav mig med andra ord betydligt mer, på dubbelt så kort tid, som någon annan häst eller ridlärare lyckats med före henne.

Jag kan dock inte säga annat än att hon visst är en väldigt stark och envis häst, och i början hände det t.o.m. att jag satt i skogen och grät av ilska när hon inte ville gå åt samma håll som jag ville. Men å andra sidan kan jag idag se även det som något väldigt lärorikt. För vad lär man sig egentligen av en häst som går som en klocka hela tiden? D var aldrig någonsin elak eller farlig mot mig, men nog fasen talade hon med all önskvärd tydlighet om för mig att hon är en häst och inte någon jäkla robot! Detta samtidigt som hon antagligen stod ut med och ställde upp på mer saker än vad den genomsnittsliga hästen skulle göra. Jag nästan skäms när jag tänker på en del saker jag har gjort med henne, om man ska se det ur ren säkerhetssynpunkt. :o

Men hon förvandlade mig - från en liten hästrädd tjej, till en tjej med skinn på näsan. Och hon tog hand om mig - hon hjälpte mig när jag fattade fel galopp, hon hjälpte mig över hindren och fick mig t.o.m. att tycka att hoppning är någonting roligt, o.s.v. o.s.v.

Kort sagt: jag kunde inte ha fått en bättre lärare än D. Jag är henne evigt tacksam för allt hon har lärt mig, och för alla fantastiska minnen hon har gett mig.

Samtidigt så har förstås även jag stött på (och t.o.m. haft en själv) fjordingar som antagligen skulle tagit överhanden ganska snabbt om ett barn eller en annan lite mer osäker person var ensam skötare. Dock tror jag faktiskt inte att det skulle vara några större problem om det bara finns en HÄSTKUNNIG vuxen med i bilden. En vuxen som bl.a. kan hjälpa till att hålla igång hästen, så att den är och förblir välriden och välhanterad, trots att barnen kanske inte kan så mycket. Och om jag har fattat rätt så är det just så det skulle se ut Mysaans fall, och då tror jag absolut att en fjording skulle kunna vara den perfekta förstahästen/barnhästen. Men det gäller förstås också att hitta RÄTT fjording (kanske - som i mitt fall - en lite äldre läromästare), men så är det ju alltid, oavsett vilken ras man vill ha på sin häst.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Vill du inte ha islänning pga gångarterna så vill du inte ha en baskjir heller. De kan ha upp till 6 gångarter ;)
skritt, tölt, trav, någon slags extra kosack trav, galopp och pass.

Personligen föredrar jag haflinger framför fjording, men kallblod är inte riktigt min stil, rent mentalt. Kanske en viktbärande korsningsponny kan fungera likaväl.
 
Sv: Häst/ponnyras!

*kl*

Tack alla!

Basjkirlisa jag kanske kan komma och träffa dina? Bor inte långt från dig!

Just nu lutar det åt fjording eller Basjkir.

Du är välkommen hit när du vill! :) Hoppas att du inte blir förvirrad av alla svar och åsikter från alla här. Lita på magkänslan när du väljer häst. Själv har jag ju som sagt bara bra erfarenheter av basjkiren, en häst med en ofta stark integritet och egen vilja, men med ett gott hjärta i allt den gör.

Angående gångarter, så har basjkiren olika lätt att falla in i andra gångarter än vad islänningen har, beroende på individ. Vissa använder bara de vanliga tre, MEN alla basjkirer kan tränas till alla gångarter om man är en duktig gångartsryttare. En basjkirhäst måste alltså inte ridas i olika gångarter trots att den skulle kunna det. Den väljer oftast det som är enklast och bekvämast för både den själv och ryttaren och är extremt bekväm att sitta på i alla gångarter.
 
Sv: Häst/ponnyras!

*kl*

Återigen tack för alla svar. Genomgående så verkar det som ni rekommenderar islänningar, fjordingar, flingor och basjkirhästar. Eftersom detta är en framtidsplan som alltså inte kommer hända förrän om kanske 1-2 år så har jag gott om tid på mig att besöka raserna och lära mig mer om raserna. Och sedan givtevis ska det inte köpas första bästa häst av den rasen utan jag ska söka ordentligt efter den rätta och det får ta den tid det tar. Eftersom jag vill att mina barn ändå ska få en positiv inställning till hästar så är det viktigt med en individ som är lugn när barnen rider och pysslar.

Angående att jag är lite avvaktande vad det gäller islänning men inte Basjkir är för att jag har fått en uppfattning av att islänningar oftare rids i alla 4-5 gångarter medans Basjkirer oftast använder sina tre "vanliga" gångarter. Men där kan jag ha fel.

Sedan är det det där med exem. Islänningar varkar vara ganska drabbade av detta och de som inte har exem verakr kosta upp mut 70-80000 kr vilket jag tycker är onödigt dyrt. Men nu har jag iofs inte kollat så mycket annonser på dem så även här kan jag ha fel.

Men jag ska absolut undersöka alla alternativ och titta på alla raser.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Jusst därför poängterade jag att de fjordningar JAG träffat på varit väldigt envisa m.m.

Även som en annan här i tråden berättade att hon kunde sitta och grina ute skogen för att hästen inte gick åt det håll som hon ville,och återligen så är det så JAG har upplevt fjordingarna.

Och jag skrev även att jag skulle kunna tänka mig att ha en fjording en vacker dag,för dom är väldigt vackra hästar,och att det kan vara charmigt att dom är så pass envisa,att dom verkligen visar att dom är en egen person med egen vilja,men frågan är ju om barnen kommer tycka att det är kul?

Halvsystrarna har hafft en fjording när dom var små,långt innan jag fanns,och den kunde tvärnita,och sen vägra förflytta sig,eller köra ner huvudet i gräset,och traska iväg.

Min nordsvensk är lika dan,envis med mycket vilja,och skulle inte låta nån nybörjare sätta sig på henne,oavsett om jag gick brevid eller inte.

Så jag vill absolut inte klanka ner på dom,tvärt om,men frågan är om BARNEN uppskattar fjordingens egna vilja.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Även som en annan här i tråden berättade att hon kunde sitta och grina ute skogen för att hästen inte gick åt det håll som hon ville,och återligen så är det så JAG har upplevt fjordingarna.

Fast i mitt fall så var det antagligen för att jag var helt ensam och osäker. D.v.s. jag hade ingen hästkunnig vuxen som hjälpte mig att rida hästen så att den förblev välriden, och heller ingen (hästkunnig) vuxen som var med mig när jag red. Men i takt med att jag tuffade till mig, tack vare hästen, så kom vi över dessa problem. (Problem som jag som sagt också ser som något otroligt lärorikt, i alla fall så här i efterhand. ;))

Och jag har sedan ett antal gånger satt upp små barn (d.v.s. på två-tre år, som inte ens nått ner till stigbyglarna) på hästen, och gått ut i skogen, och det har aldrig varit några problem whatsoever. Barnen har varit glada, och hästen snäll och lugn som en filbunke.

Det jag menar är alltså, precis som jag skrev i slutet av mitt förra inlägg, att de flesta fjordingar antagligen behöver en fast hand. Att en lite äldre/vuxen person, som vet vad h*n gör, hela tiden är med och regelbundet sköter och rider hästen. Då tror jag faktiskt inte alls att det skulle uppstå några problem. Det är ju inte för inte som fjordingar är extremt vanliga till handikappridning, t.ex. :)


Men nåväl, oavsett vilken slags häst/ponny det blir som får flytta in hos Mysaan till slut, så är jag säker på att det kommer vara rätt häst för Mysaan m. familj. Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 473
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 890
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 491
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 658
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Min sambo mår dåligt av hunden
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp