Bukefalos 28 år!

Häst/ponnyras!

Sv: Häst/ponnyras!

Jag måste ju säga att den häst du söker låter på pricken som en welsh cob.
Pigg, snäll, lyhörd, orädd, finns i "alla" storlekar, ställer upp på allt från skogsmullepromenader och barnpassning till träning/tävling i alla dicipliner på hyggligt hög nivå och är dessutom en superb körhäst.
/TC inbiten fullblodstok som insett att welsh cobben inte ligger långt efter fullbloden!
 
Sv: Häst/ponnyras!

vi är fler som rekomenderat cob, vad gör att du inte intresserar dig för dem?

min Flash, 154cm o Pippi 10år 35kilo.

0710044.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Häst/ponnyras!

Haflingern brukar vara en jättebra häst att både köra och rida, och hur snälla som helst! Dessutom är de inte lika starka och envisa som tex fjordingar. :)
 
Sv: Häst/ponnyras!

Jag tror att det är idé att titta på fler raser inkl korsningar och hitta en individ som kan passa. Det finns säkert passande hästar av alla raser som nämnts men det är också helt säkert att det finns andra individer av samma ras som inte är lämpliga.

Tror dock fortfarande att det mest prisvärda är att köpa en trygg och välutbildad fjording eller viktbärande korsning.
 
Sv: Häst/ponnyras!

vi är fler som rekomenderat cob, vad gör att du inte intresserar dig för dem?

min Flash, 154cm o Pippi 10år 35kilo.

0710044.jpg

:o För att jag helt ärligt trodde att welsch cob var en högre modell av welsch men att de var lika smäckra och därmed inte så viktbärande. Har även fått pm där det trycks för welsch coben.

Så när jag nu inser att jag haft helt fel så ska jag givetvis se till att titta närmare på denna ras också och läs på om den och besöka en uppfödare elelr ägare så jag får se i verkligheten hur dessa hästar är.
Vill även säga att din Flash ser otroligt trevlig ut och din dotter ser inte alls liten ut även fast hästen ser klart rejäl ut.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Även jag rekommenderar så klart en Welsh Cob eller en Welshponny av Cobtyp (om du vill ha en C-ponny) :)

Fungerar utmärkt både som rid- och körponnyer/hästar!

Var in på din hemsida och titta lite.
Yngsta sonen som då även är mest intresserad blev helt förälskad i er Oliver Twist och när han såg Cayti så fråga han om det skulle bli hans häst.

Måste säga att alla såg väldigt kloka ut och jag blev själv förtjust i Donna :love: (?) hoppas jag minns rätt namn nu.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Welscharna är mycket trevliga (och inte minst vackra! :love:)

Har endast träffat på en welsch cob livs levande i hela mitt liv,en mycket vacker dam,och inte minst klok! Såg ut att vara en dröm att rida med för den delen! :D

Ska se om jag hittar kort på henne!


edit:

Hittade ett ynka kort,och direkt ingen bra bild heller,men det är iallafall hästen längst bort,inte mycket man ser,men,men..

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/021.jpg?t=1207241598
 
Senast ändrad:
Sv: Häst/ponnyras!

Googla lite på welshar över lag och blev lite fundersam. Får man ta en welsh cob och korsa med en welsh av annan sort och det blir ändå en renrasig?
 
Sv: Häst/ponnyras!

Ja det får man. Welshponny (sektion B) kan dock anses som icke "rumsrent" att korsa med de övriga sektionerna.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Nästan i alla fall. Det sägs att man ska kunna ställa en Welsh Mountain, en Welshponny av Cobyp och en Welsh Cob på samma fält med Mountain:en längst fram och Welsh Coben längst bak, och alla ska då se likadana ut.

Welshponnyn skiljer sig däremot från de övriga då den är ädlare och har en annan typ av gångarter.

Här finns mer info om Welshraserna:

http://www.swf.nu/rasstandard.htm
 
Sv: Häst/ponnyras!

jo det är verkligen tevliga hästar, jag är ingen liten speta o han bär upp mig gott o väl, tävlar både hoppnig o dressyr med honom. Han är väldigt lyhörd o känslig, men på ett bra sätt vill göra rätt o lyssnar väldigt mkt på sina ryttare, men blir intr stirrig o man gör fel utan är samtidigt väldigt förlåtande = perfekt att lära sig på.
Tyvärr har han haft det lite rörigt tidigare i livet o är väldigt reserverad på backen bilket gör honom mindre lämplig för barn.
Så kolla absolut på cobbarna, sen är de ju väldigt snygga att se på :love:

Pippi är inte min dotter ;)
 
Sv: Häst/ponnyras!

:o Oj sorry! Men Pippi ser inte så lite ut på honom i alla fall. Vet du på ett ungefär hur lång hon är?
 
Sv: Häst/ponnyras!

Vad är det för egentlig skillnad på welsh cob och welsh partbreed? Det såg ut somd e hade samma storlekar så därför undrar jag givetvis.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Welsh cob är REN welsh medan partbreed egentligen är alla hästar som har minst 12,5% welshblod, de kan alltså vara korsade med i princip vilken anna ras som helst.
 
Sv: Häst/ponnyras!

hon är nog mellan 130 o 140cm lång, o har inga problem att rida o inverka rätt på honom då han är såpass lyhörd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 243
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 794
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 361
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp