Bukefalos 28 år!

Häst/ponnyras!

Sv: Häst/ponnyras!

Hur är de i psyket? Hur pass viktbärande är de?

Var observant på tempramentet. Jag har träffat många ridmässigt spända, nerviga, bakskygga och svåra cobar. Även om det självklart finns trevliga. Däremot är de jag träffat väldigt snälla att sköta om och positiva i stallet.

Hur pass viktbärande beror på typ, storlek, muskelmassa bl a. Har sett endel cobar med lång och sänkt rygg. De har inte varit viktbärande.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Var observant på tempramentet. Jag har träffat många ridmässigt spända, nerviga, bakskygga och svåra cobar. Även om det självklart finns trevliga. Däremot är de jag träffat väldigt snälla att sköta om och positiva i stallet.

Hur pass viktbärande beror på typ, storlek, muskelmassa bl a. Har sett endel cobar med lång och sänkt rygg. De har inte varit viktbärande.

Fast de frågorna du hade citerat var ställda till någon som rekommenderade New Forest om jag inte minns fel. Frågorna handlade alltså inte om Welsh Cob.
 
Sv: Häst/ponnyras!

hon är nog mellan 130 o 140cm lång, o har inga problem att rida o inverka rätt på honom då han är såpass lyhörd.

Då är hon bara 5 cm längre än min 7 åring om hon är 130 cm. Fast nu vet jag att han är lång och oftast tas för äldre pga det.

Så en lite mindre cob skulle alltså fungera bra storleksmässigt åt alla mina barn inkl mig. Jag är ju själv kort bara 163 cm så jag kan rent längdmässigt rida en d-ponny utan att känna mig stor.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Welsh cob är REN welsh medan partbreed egentligen är alla hästar som har minst 12,5% welshblod, de kan alltså vara korsade med i princip vilken anna ras som helst.

Tack för svaret då har jag blivit ännu lite klokare. Får man ha partbreeden med i den renrasiga welshavel? Borde man väl inte få när jag tänker efter.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Nej, då fortsätter det att vara partbreed. Förr eller senare borde det ju bli "ren" welsh om man bara fortsätter att avla med welsh men jag vet inte hur många generationer som krävs. Samma sak fast åt andra hållet om du blandar in annan ras, understiger du 12,5% welshblod så blir den korsningsponny eller möjligtvis ridponny.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Om du har vägarna uppåt landet är du mer än välkommen att komma förbi och träffa min tvååring. Han är en av de absolut coolaste hästar jag har haft samtidigt som han är fullblodskänslig utan att vara det minsta vek. Han är min första cob men knappast den sista och numera är min tilltänkta idealhäst 50/50 fullblod/cob!
 
Sv: Häst/ponnyras!

precis som Flash, känslig som ett fullblod men tålig som en ponny.

TS > Du är välkommen att hälsa på här o prova att rida Flash :)
 
Sv: Häst/ponnyras!

*kl*

NI är alldeles för generösa. Blir jätteglad för alla erbjudande om att träffa era hästar för att få en uppfattning om rasen/raserna.

Ska tänka lite till och läsa på lite till om de olika raserna.

Som ni skrivit tidigare så hämger det inte bara på rasen utan även individ. Kan mycket väl tänka mig en rejält äldre ponny trots att jag själv är mycket för unghästar. Jag vill ju att detta ska bli rätt för oss alla så vi alla kan njuta av ponnyn/hästen och ha kul.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Den lättare typen av Tinker är trevliga och Haflinger också!
 
Sv: Häst/ponnyras!

Tack för alla era råd och åsikter.

Vi börjar nu vackla lite här hemma och funderar i alla fall på en mindre ponny typ b-ponny. Ungarna vill så gärna redan nu så vi funderar på att ta på prov/foder en mindre istället.

Funderade på russ men de är väl väldigt egensinniga? Vad finns det mer för raser i den storleken som kan tänkas vara lämplig ponny?
 
Sv: Häst/ponnyras!

Welshponny av Cobtyp så klart! ;)
De får vara max 137,2 cm och finns som B-ponnyer.


:D Konstigt att du rekommenderar en sådan. ;) Hur är de i psyket jämnfört med en welsh mountain? För WM är väl också b-ponny?

gränsen går vid 130 cm va? Gör inget om den skulle råka vara pytteliten c-ponny iofs.
 
Sv: Häst/ponnyras!

KOm på att jag skulle fråga er kloka.

Vad är lämplig storlek tycker ni om barnen är: 124, 111 och 100 cm och de som är mest intresserad är de två kortaste?
 
Sv: Häst/ponnyras!

:D jaaa, väldigt konstigt... :angel:

WM får vara max 121,9 cm så de går som B-ponnyer. Även Welshponnyn kan vara B-ponny.

Welshponny av Cobtyp:

Karaktär: Godlynt och lättlärd. Rörlig stark, uthållig och säker på foten.
En idealisk familjeponny för både ridning och körning.


Welsh Mountain:

Karaktär: Pigg, godlynt och lättlärd. Uthållig stark och tålig. Säker på foten
och god hoppförmåga. Idealisk förstaponny.


Welshponny:

Karaktär: Pigg, godlynt och lättlärd. Uthållig stark och tålig.
Säker på foten och god hoppförmåga.
Lämpar sig väl som både hopp- och dressyrponny.
 
Sv: Häst/ponnyras!

130 - 140 cm... snäll, lydig häst som är lyhörd för hjälperna.
Men jag är ju blödig och tycker inte om att köpa häst som ska säljas vidare efter nåt år för att ryttaren är för stor.. :3 Tror inte att barnen tycker det är så roligt att mista en vän heller..
 
Sv: Häst/ponnyras!

Tack för info. Låter som att dessa ponnysar är trevliga också då.

Är så himla svårt att välja. Livrädd att göra fel val så ungar istället blir avskräckta.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Risken är väl stor att jag är den som fäster mig mest vid det lilla livet. :angel: Men så stor som 140 blir ganska stort väl?
 
Sv: Häst/ponnyras!

Strunta i ras och kolla temperament och lydighet istället. Söker du b ponny finns säkert en hel mängd shettis korsningar som är supertrevliga.
Risken med ponnyer är ju att vuxna inte kunnat rida till dem och göra de lyhörda, och barn har ju inte chans att få lika mycket erfarenhet och kroppskontroll som en vuxen som hållt på med hästar hela sitt liv.. så titta till hästen och se speciellt hur den uppför sig mot barnen.
 
Sv: Häst/ponnyras!

140 är ju egentligen bara 40cm större än minstingen (och lite större chans att ponnyn blivit välhanterad av lite mognare barn/små vuxna), så länge hästen är lyhörd för hjälperna ska den inte vara svårare att rida, tycker jag. Men visst, kanske lite väl stor.
Men köp den häst som känns bäst, en liten häst kan alltid köras när barnen är för stora, eller så hittar man en supertrevlig stor häst som är så lugn och väluppfostrad att barnen kan rida säkert.
 
Sv: Häst/ponnyras!

Strunta i ras och kolla temperament och lydighet istället. Söker du b ponny finns säkert en hel mängd shettis korsningar som är supertrevliga.
.


Sant! Lynnet är alltid viktigast. Men tanken är att jag kanske skaffar ett sto och då vill jag ha avlings möjligheter. Och då vill jag inte ha en "centralstation". :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 235
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 769
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 356
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 547
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp