Häst som hotar i hagen

Tror det är extremt svårt att hitta något bättre än att gå i hagen och äta gräs med sin flock för en häst. Jag tänker att hästen nog får lära sig gilla läget - även om man helst vill stå kvar och äta får man vackert pallra sig iväg om människorna vill hämta en.
Nej inte alls. Mina är grästokiga men kommer alltid springande så snart de ser/hör mig och det trots att de bara går på gräs några timmar/dag och så har alla mina hästar gjort. Det handlar som alltid om att bygga en relation, att göra sig själv till en resurs, till någon hästarna vill vara med och ser som bättre än allt annat.
 
Fast att det är övergående vet man ju inte. Skillnaden på att kräva godis och på att ta på grimman och släppa igen är ju att det första infångandet kräver godis, det andra förändrar ingenting i själva fångandet.

Vi kommer inte göra oss beroende av godis för att hästen inte ska attackera oss.
Om du inte vill bygga en positiv relation till din häst så kommer problemet finnas kvar.
Att ta med en bit morot och ge när du hämtar henne från betet som beröm för att hon kommer och vill vara med dig kan räcka när relationen är etablerad och hästen ser dig som en resurs men vill du inte bygga någon relation alls så vill du inte men förvänta dig då inte att hästen ska vilja vara med dig heller. Hästar söker harmoni och de vet vad de behöver i form av resurser och följer den som kan ge tillgång till de resurserna. Du har allt att vinna och inget att förlora på att bli den resursen. Att bli någon som är så positivt betingad att hästen vill vara med dig oavsett vad alternativet är.
Att börja slå och veva när en häst försöker prata med en är ett mycket effektivt sätt att få hästen att trappa upp. Det är en farlig väg du har valt för hästen kan skada dig ordentligt om det vill sig illa. Har du tur flyr hästen. Har du otur svarar hästen upp och slår tillbaka.
 
Nu blir inte min aggressiv, men högst ovillig att bli hämtad från kompisarna på betet. Kommer jag utan grimma kommer hon fram direkt O myser, har jag grimma i handen vänder hon o går åt andra hållet när hon ser mig.
Jag har löst det med att alltid ha godis med. En när jag kommer fram och en när jag tar på grimma. Tycker inte det är något fel alls, och hästen kommer mer o mer fram även med grimma. Muta behöver inte vara nederlag :)
 
Några jag red hos hade en regel att det alltid skulle finnas något i krubban när hästen kommer in i sin box. Just för att hästen alltid ska vara positiv till att bli hämtad. Morot, en näve kraftfoder eller nåt annat. Det kanske kan vara nåt du är villig att prova? Men då måste du ju först få in henne några gånger så hon lär sig det.
 
Nej inte alls. Mina är grästokiga men kommer alltid springande så snart de ser/hör mig och det trots att de bara går på gräs några timmar/dag och så har alla mina hästar gjort. Det handlar som alltid om att bygga en relation, att göra sig själv till en resurs, till någon hästarna vill vara med och ser som bättre än allt annat.
Jag skulle säga att det beror på hästen. Det finns hästar där inget i världen kan konkurrera med mat, och det finns hästar som gillar såpass mycket att hänga med människor att det känns som ett kul alternativ. Du kanske tenderar att köpa den senare sortens hästar?

Jag tror man ska vara försiktig med att slå sig för bröstet och säga att om man har en tillräckligt bra relation med sin häst, så kommer den lämna maten och komma springande när man kommer. Hästar är olika. En kompis till mig skulle köpa en häst hos en uppfödare, hon hade två till salu, men den ena var redan tingad när de kom fram. Den som var kvar hade inte velat bli fångad i hagen, så då valde de den andre. Hon köpte den svårfångade, som sen levde ett långt och lyckligt liv i familjen som högt älskad, de hade en jättebra relation. Men hela livet var hon notoriskt svårfångad i hagen. Inte rädd eller så, bara otroligt road av att leka tafatt. Det bara lyste om henne när hon travade iväg med svansen i vädret just när man nästan lyckats få tag på henne, hon stod still tills man var en millimeter från grimman, sen drog hon. Inget i världen var lika kul som den leken för henne. Uppfödaren sa att hon alltid varit sån.

Nu var ju det en väldigt speciell häst, men såna hästar finns också. Och så finns det andra som helst skulle krypa upp i knäet på en när man kommer.
 
Hästmänniskor förr hade alltid några sockerbitar i fickan. Jag ser det inte som en muta utan som flera redan skrivit ett sätt att bygga en bra relation och egentligen fungerar det på liknande sätt mellan människor också.

Men hellre en bit morot eller något annat som är nyttigare än sockerbitar och godis.
 
Fast att det är övergående vet man ju inte. Skillnaden på att kräva godis och på att ta på grimman och släppa igen är ju att det första infångandet kräver godis, det andra förändrar ingenting i själva fångandet.

Vi kommer inte göra oss beroende av godis för att hästen inte ska attackera oss.
Men dagens lösning är ju inte en lösning så det kan ju vara rätt bra att prova något nytt, något som andra fått positivt resultat av.
 
Jag hade haft långpisk med mig i hagen för att skydda mig själv,
Och vad i hela fridens dar ska TS använda långpisken till? Hästen skiter ju i om den "får stryk" av grimskaftet skaftet så hur löser en långpisk problemet?
Menar du på fullaste allvar att TS ska försöka försvara sig med en pisk mot en häst med stenhårt huvud? Den matchen lär TS förlora, förhoppningsvis utan att hästen tar död på henom. Den typ av häst som TS beskriver backar troligen inte för pisken utan lackar ur och går till attack. När hästen är nära och försöker döda så är en långpisk det sista hjälpmedel jag skulle vilja ha i näven. Den är totalt oanvändbar på nära håll och snarast ivägen då man försöker fly ur hagen.
 
Hur länge har hästen gått på bete? Hade en som de första veckorna på betet försökte göra sig okontaktbar och utstrålade "stör mig inte jag har semester". Gick man på henne på fel sätt kunde hon också bli hotfull för att försvara sig.

Jag tänker att man alltid ska se till att det blir positivt för hästen att komma ur hagen. Genom åren har jag sett stor skillnad i benägenheten på att bli intagen på hästar som direkt ställs upp på gången och får på utrustning och de som får komma in i boxen en liten stund, kissa och hitta något gott i krubban.

I TS situation hade jag börjat med att belöna hästen med en bit morot eller liknande varje gång hästen gått ut ur hagen. När hästen fattat det hade jag befäst detta under cirka en vecka. Eftersom jag avskyr hästar som tigger ur händer så hade jag därefter flyttat morotsbiten till krubban, så att belöningen blir för hela vägen från infångning till på plats i stallet och möjlighet att få kissa inne.
 
För att jag tycker det känns helt ohållbart och farligt att acceptera att en häst ska jaga oss och hota att attackera oss med sparkar om det inte finns godis tillhands.

Jag tänker att det borde vara ett övergående problem. Hon visar osäkerhet IOM att tas ifrån betet och hotar då.
Om man forsätter med de som fungerar, godis och låter det ta tid så kommer hon inse att hon alltid kommer tillbaka till betet.
 
Och vad i hela fridens dar ska TS använda långpisken till? Hästen skiter ju i om den "får stryk" av grimskaftet skaftet så hur löser en långpisk problemet?
Menar du på fullaste allvar att TS ska försöka försvara sig med en pisk mot en häst med stenhårt huvud? Den matchen lär TS förlora, förhoppningsvis utan att hästen tar död på henom. Den typ av häst som TS beskriver backar troligen inte för pisken utan lackar ur och går till attack. När hästen är nära och försöker döda så är en långpisk det sista hjälpmedel jag skulle vilja ha i näven. Den är totalt oanvändbar på nära håll och snarast ivägen då man försöker fly ur hagen.

Att markera med givetvis. Många såna hästar skiter i grimskaftet men stannar upp av långpisk. Tror knappast att hästen är ute efter att döda ts. Känner du hästen eller endast överdriver? 🤔
 
Att markera med givetvis. Många såna hästar skiter i grimskaftet men stannar upp av långpisk.
Det finns ju inte någon anledning att trappa upp konflikten genom att hota med långpisk. Att ryta i för att markera att det där beteendet gillas inte räcker gott.

En häst som går undan kan en driva framför sig ett tag för att behålla initiativet, men en häst som hotar är bättre att bryta med en hink godsaker. Och som sagts tidigare; så småningom märker hon att hon får komma tillbaka till det goda betet igen.
 
Det finns ju inte någon anledning att trappa upp konflikten genom att hota med långpisk. Att ryta i för att markera att det där beteendet gillas inte räcker gott.

En häst som går undan kan en driva framför sig ett tag för att behålla initiativet, men en häst som hotar är bättre att bryta med en hink godsaker. Och som sagts tidigare; så småningom märker hon att hon får komma tillbaka till det goda betet igen.

Om du läser igen så har jag skrivit att långpisken är för att skydda en själv och för att användas till markering om hästen gör utfall. Ingenstans att den ska användas som hot att slå hästen med.
Jag håller inte med dig att man ska belöna en häst som beter sig sådär med godsaker om det är i hagen du menar. Var ska ts ta vägen om godsakerna tar slut och hästen bestämmer sig för att visa sitt missnöje? Då om ngt står ts väl i skottläge tex för en spark..
Hästen ska vilja komma till en utan hinkar med godis.
 
Och?
Din häst är väl inte ts häst? Ts har inte skrivit någonstans att hästen försöker döda henne. Du överreagerar och överdriver pga du har dålig erfarenhet.
Min häst försökte aldrig döda mig heller så min erfarenhet är enbart att det där tramset som sprids om att hästar aldrig svarar upp är just trams.
Ska jag vara ärlig så blir jag förbannad på den typ av inlägg som du gjorde. Du känner inte TS häst alls vilket inte jag heller gör utan vi får bägge utgå ifrån det TS skriver. Det som beskrivs är en häst som är snäll och go tills dess att det inte passar längre. Det som beskrivs är en häst som går över gränsen väldigt lätt. Tycker du på allvar att det är lämpligt att trappa upp fysiskt mot en så kapabel varelse som en häst som redan visat att den lackar ur och förföljer människan för att kunna hota gång på gång. En häst som citat: "Hon bryr sig inte ett dugg om att man försöker hålla henne på avstånd med ett grimskaft eller ett spö, hon är väldigt orädd och hård i huvudet och ett vevande grimskaft går hon bara rakt in i, rycker inte ens till av det."
Visst det kan gå bra. TS häst kan vara en av de 999 som backar men för mig låter det som om hon mycket väl kan vara nummer 1000 iom att hon inte backar för spö. Vill du riskera ditt liv är det en sak men att ge ogenomtänkta råd som riskerar någon annans liv är en helt annan sak.
Den här typen av hästar ska man definitivt inte ge den typen av råd som du gav över nätet. Den här typen av häst måste man känna in i minsta detalj för att veta hur den reagerar innan man rekommenderar en upptrappning (sen är ju frågan varför en upptrappning är bra alls :confused:)
 
Om du läser igen så har jag skrivit att långpisken är för att skydda en själv och för att användas till markering om hästen gör utfall. Ingenstans att den ska användas som hot att slå hästen med.
Och hur skyddar du dig själv med en pisk utan att slå med den :confused:
Jag håller inte med dig att man ska belöna en häst som beter sig sådär med godsaker om det är i hagen du menar. Var ska ts ta vägen om godsakerna tar slut och hästen bestämmer sig för att visa sitt missnöje? Då om ngt står ts väl i skottläge tex för en spark..
Hästen ska vilja komma till en utan hinkar med godis.
Jag läste en sak i en skönlitterär bok en gång som jag tyckte var väldigt bra. Fritt citerat stod det "så småningom kommer godiset och den som kommer med godiset att bli lika eftertraktat"
Angående att inte belöna beteendet. De flesta ser till att inte trigga beteendet innan de ger godisen. Givetvis ska godisen fram innan hästen vänder röven till och ska sparka.
Varför är det så oerhört farligt om hästen kommer för att den får något gott. Varför är just godis så vedervärdigt? Är det lika illa om hästen kommer för att du är en resurs iom att du kliar den på dess kliande bromsbett? Ja mina hästar kommer till mig för att de ser mig som en resurs. Tar jag fram hästtransporten så är jag inte en resurs då får jag jaga den ena. I vanliga fall räcker det att jag ropar (eller visar mig) för de vet att de får något gott, lite kli, en ridtur eller något annat kul. Det är knappast mig som varelse de kommer till utan mig som just en resurs. På samma sätt så har jag mina vänner för att de är resurser, de är trevliga, jag skrattar med dem, jag för intressanta diskussioner med dem osv osv. Jag är inte vän med mina vänner för att de bara existerar som levande väsen.
Om hästen är så farlig som du beskriver på slutet så är det en häst som ska hanteras av proffs och jag känner i nuläget endast till ett proffs här på Buke som kan lösa den typen av situationer. Den personen är inte du.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 165
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 318
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 295
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp