Häst som hotar i hagen

Det går oftast att fånga henne om man är snabb när hon får godis. Men det känns jobbigt att behöva muta in henne varje gång. Och problemet kvarstår ju ändå: Utan godis så är aggressiviteten tillbaka igen.

Vi får kanske börja med att inte gå iväg/arbeta henne varje gång hon fångas in. Kanske bara fånga henne, gå utanför hagen, ge godis och gå in och släppa henne igen? De får inget kraftfoder på bete, så enda gången vi kommer med grimman är när hon ska arbetas eller när hela gänget får gå hem till stallet pga. oväder och dyl.
Jag hade nog låtit henne vila från arbetet helt en period helt enkelt, bara in och klappa och umgås osv och kolla över henne. Att bara ta in en häst för arbete och inget annat är som bäddat för att hästen tillslut ska vända sig emot en. Det är viktigt att även umgås med hästen utan krav från den hela tiden.

Däremot alltid alltid alltid viktigt att ta sin plats, inte låta hästen tränga sig på oavsett. Och tränga sig på är vad hästen gör även om den kommer med öronen framåt och ska gosa/vill ha godis osv, vissa hästar måste man lära att vänta med att komma fram tills man bjudit in dom, vissa individer tar för sig för mycket och respekten försvinner för människor tillslut. Allting ska heller inte vara enbart på hästens villkor, det är ju en ömsesidig respekt man vill ha.

Ha tålamod, var runt omkring hästen och få hästen att bli nyfiken på dig. Vissa hästar fixar inte att man bara går fram till dom och tar dom helt enkelt. Ibland får man lägga ner arbetet och bygga upp relationen först och främst.
 
Senast ändrad:
Hästmänniskor förr hade alltid några sockerbitar i fickan. Jag ser det inte som en muta utan som flera redan skrivit ett sätt att bygga en bra relation och egentligen fungerar det på liknande sätt mellan människor också.

Men hellre en bit morot eller något annat som är nyttigare än sockerbitar och godis.
Det beror helt på individ huruvida det är bra eller inte med godis, jag har träffat på hästar som blir fruktansvärt odrägliga och näst intill farliga när godiset är slut. Vissa hästar klarar inte av godis helt enkelt utan att bli för på. Alla hästar fungerar ju olika, vissa klarar av att hantera godis medans vissa inte gör det.

Godis bygger inte en bra relation med en häst, det är trygghet och ömsesidig respekt som bygger en bra relation med en häst. Godis kan man dock när man har en okej relation förstärka vissa beteenden med osv men i början så är inte godis alltid det bästa i alla lägen. Även om det såklart fungerar att muta många men relationen blir inte per automatik bättre pga godiset.
 
Kan du fånga någon/alla de andra hästarna och därefter den här hästen?
Vara kreativ oh ta hjälp av hästens flock.

Bara vara i hagen, dvs man går in snabbt och klappar alla och ut igen.
Godis som belöning-ej muta är väl jättebra om det fungerar.

Det du vill göra är att bryta det här beteendet, ju fler gånger hon, krasst nu, får tillåtelse att bete sej såhär så befästs det bara ännu mer.

Funkar godis, använd då det. Funkar det med en klapp på halsen så är väl det lika bra.

Ta på en grimma, gå ut nån timme senare och ta av den igen.
Använd slitna grimmor som snart går sönder eller ’kardborregrimma’ tills vidare.
Jag hade absolut låtit den vara på. Du har ett betydligt bättre läge att utgå ifrån och du slipper en liten del av konflikterna du vill bli av med.


Min häst svarade upp när jag fick den, när den skulle fångas. Det tog t r e månader innan den kunde fångas normalt i hagen öht. Om jag kopplade de andra hästarna först.
Dock kunde jag omvända från att svara upp till att vika undan. Men det problemet är betydligt roligare att hantera, tycker jag.
 
Min häst var farlig när han var på bete. Han verkligen anföll och sparkade folk när de skulle hämta honom. Hästarna togs in för natten och jag varnade alla för honom. Godis var ointressant. Han ville stanna i hagen och äta gräs. Om jag lät honom rasta av sig i ridhuset fick jag vara väldigt vaksam på honom när jag ville fånga in honom igen för att inte bli skadad. I början kunde man inte hantera honom i boxen om han hade mat men det blev bättre med tiden.
Så jag skulle nog ställa av din häst en tid. Låt henne få sin semester på gräs.
 
Det är svårt att veta hur du TS gör när du beskriver viftande grimskaft osv. Försöker ni liksom bara hålla hästen borta/vifta bort den eller har ni gått på den ordentligt?
Jag hade aldrig i livet accepterat att min häst vände rumpan till sådär. Då hade jag fan jagat den i hagen rejält med pisk eller en kvast. Och inte bara vifta lite utan faktiskt gått på hästen ordentligt tills den springer bort från mig istället. Det är få hästar som inte springer iväg då, men man måste såklart känna hästen.
En del hästmänniskor liksom ”duttar” eller gör något halvmesigt när de ska tillrättavisa hästen och det hjälper ju inte.

Sen hade jag parallellt OCKSÅ använt godis för att förstärka korrekt beteende. Jag hade nog i ert läge inte ens tagit ut hästen från hagen utan bara klappat, gett godis, visat att jag har mer godis, visat grimman, gett godis. Förknippa grimman med godis. När det funkar så sätt på grimman och ge sen godis osv. Men sekunden då hästen vänder upp och hotar hade jag blivit vansinnig.

Hästen kommer nog snabbt förstå vilket beteende som är önskvärt och inte.
 
Vi får kanske börja med att inte gå iväg/arbeta henne varje gång hon fångas in. Kanske bara fånga henne, gå utanför hagen, ge godis och gå in och släppa henne igen? De får inget kraftfoder på bete, så enda gången vi kommer med grimman är när hon ska arbetas eller när hela gänget får gå hem till stallet pga. oväder och dyl.

Det tycker jag låter klokt. Uppenbarligen vill hon inte som det är nu, och situationen blir dessutom farlig.

Jag hade gått väldigt varligt fram. Kliat, gett godis, tagit på och av grimman när hon är lugn och försökt undvika konflikt. Testat att ta det steg för steg.
 
Om du läser igen så har jag skrivit att långpisken är för att skydda en själv och för att användas till markering om hästen gör utfall. Ingenstans att den ska användas som hot att slå hästen med.
Jag håller inte med dig att man ska belöna en häst som beter sig sådär med godsaker om det är i hagen du menar. Var ska ts ta vägen om godsakerna tar slut och hästen bestämmer sig för att visa sitt missnöje? Då om ngt står ts väl i skottläge tex för en spark..
Hästen ska vilja komma till en utan hinkar med godis.
Var tar du vägen om hästen inte bryr sig om att en fjuttig människa försöker hålla hästen på avstånd med ett spö.

Du ger inte godisen efter hästen har vänt och sparkat utan innan hästen gör det, hästen ska inte sträcka från hals/ huvud och ta godis utan människan ska ta fram handen så godisen hamnar under mulen på hästen/ ponnyn.
 
Jag skulle säga att det beror på hästen. Det finns hästar där inget i världen kan konkurrera med mat, och det finns hästar som gillar såpass mycket att hänga med människor att det känns som ett kul alternativ. Du kanske tenderar att köpa den senare sortens hästar?

Jag tror man ska vara försiktig med att slå sig för bröstet och säga att om man har en tillräckligt bra relation med sin häst, så kommer den lämna maten och komma springande när man kommer. Hästar är olika. En kompis till mig skulle köpa en häst hos en uppfödare, hon hade två till salu, men den ena var redan tingad när de kom fram. Den som var kvar hade inte velat bli fångad i hagen, så då valde de den andre. Hon köpte den svårfångade, som sen levde ett långt och lyckligt liv i familjen som högt älskad, de hade en jättebra relation. Men hela livet var hon notoriskt svårfångad i hagen. Inte rädd eller så, bara otroligt road av att leka tafatt. Det bara lyste om henne när hon travade iväg med svansen i vädret just när man nästan lyckats få tag på henne, hon stod still tills man var en millimeter från grimman, sen drog hon. Inget i världen var lika kul som den leken för henne. Uppfödaren sa att hon alltid varit sån.

Nu var ju det en väldigt speciell häst, men såna hästar finns också. Och så finns det andra som helst skulle krypa upp i knäet på en när man kommer.
Jag klappar mig inte på bröstet men jag anser att för att hästen ska vilja vara med en så får man göra sig till en resurs och man måste lyssna på hästen. Jag har inte för vana att köpa hästar som alltid har varit sådana att de alltid kommer fram eller vill sitta i knät. Snarare tvärtom faktiskt, jag har aldrig haft någon sådan utan har en vana att köpa de där hästarna som ingen vill ha. De som ses som dumma och/eller svåra, som är ohanterade trots att de är eller nästan är vuxna, de som inget kan eller som inte förstår vad människorna vill, de som varit misshandlade eller "bara" illa behandlade. När de har kommit hit visar de efter olika lång alltid sitt sanna jag och det har alltid stämt med det jag har sett i deras ögon. Här får de lära sig att jag jagar aldrig, jag går aldrig efter utan vill man vara med så kommer man till mig och att vara med mig ska alltid alltid vara roligt. Jag tillbringar mycket tid med mina hästar och det är bara jag som hanterar dem i princip. Det är jag som tar in och ut, jag som fodrar, jag som vattnar och bara det är en enorm fördel när det handlar om att bli en resurs.
 
Jag klappar mig inte på bröstet men jag anser att för att hästen ska vilja vara med en så får man göra sig till en resurs och man måste lyssna på hästen. Jag har inte för vana att köpa hästar som alltid har varit sådana att de alltid kommer fram eller vill sitta i knät. Snarare tvärtom faktiskt, jag har aldrig haft någon sådan utan har en vana att köpa de där hästarna som ingen vill ha. De som ses som dumma och/eller svåra, som är ohanterade trots att de är eller nästan är vuxna, de som inget kan eller som inte förstår vad människorna vill, de som varit misshandlade eller "bara" illa behandlade. När de har kommit hit visar de efter olika lång alltid sitt sanna jag och det har alltid stämt med det jag har sett i deras ögon. Här får de lära sig att jag jagar aldrig, jag går aldrig efter utan vill man vara med så kommer man till mig och att vara med mig ska alltid alltid vara roligt. Jag tillbringar mycket tid med mina hästar och det är bara jag som hanterar dem i princip. Det är jag som tar in och ut, jag som fodrar, jag som vattnar och bara det är en enorm fördel när det handlar om att bli en resurs.
Det är ju ett väldigt speciellt sätt att ha häst, som i princip kräver att man har hästarna hemma. Är man ensam om att hantera dem, så kan man säkert på ett annat sätt få in dem i sitt system. Men, många har ju hästarna uppstallade, och då kommer man inte vara den enda som hanterar dem, ensam sköta alla fodringar, osv. Det går ju bra det med, att ha hästen uppstallad. Jag tror inte förutsättningarna för att kunna ta en häst i hagen utan att riskera att bli nersparkad är att man är den enda människa de träffar. Jag tror inte det handlar så mycket om hästens sanna jag och vad man kan se i deras ögon, som att hästen har rutiner och vet vad som förväntas av den. Alla hästar jag har träffat har tyckt om att vara i ett system, där man vet vad som kommer att hända och vad som förväntas. Det viktiga är kanske mindre vilket system det är (där får man väl välja ett som passar en själv), än att det är ett system, och att det är begripligt för hästen. Det brukar de flesta hästar förr eller senare landa i, och bli nöjda med, så att de blir någotsånär trevliga att hantera.
 
Det är ju ett väldigt speciellt sätt att ha häst, som i princip kräver att man har hästarna hemma. Är man ensam om att hantera dem, så kan man säkert på ett annat sätt få in dem i sitt system. Men, många har ju hästarna uppstallade, och då kommer man inte vara den enda som hanterar dem, ensam sköta alla fodringar, osv. Det går ju bra det med, att ha hästen uppstallad. Jag tror inte förutsättningarna för att kunna ta en häst i hagen utan att riskera att bli nersparkad är att man är den enda människa de träffar. Jag tror inte det handlar så mycket om hästens sanna jag och vad man kan se i deras ögon, som att hästen har rutiner och vet vad som förväntas av den. Alla hästar jag har träffat har tyckt om att vara i ett system, där man vet vad som kommer att hända och vad som förväntas. Det viktiga är kanske mindre vilket system det är (där får man väl välja ett som passar en själv), än att det är ett system, och att det är begripligt för hästen. Det brukar de flesta hästar förr eller senare landa i, och bli nöjda med, så att de blir någotsånär trevliga att hantera.
Skulle snarare påstå att det krävs ett intresse om inlärning och psykisk, inte bara ridning.
Helst ett intresse som inte stannar vid Schjelderup-Ebbe studier eller annan dominans dravel.
 
Problemet med att använda tryck/kraft mot en häst är ju att ju tuffare man själv pressar, fysiskt som psykiskt, desto större blir en eventuell retur. En häst som går emot, svara upp, får man en retur på. Klämmer vi i med mycket tryck måste vi kunna möta och matcha den returen.
På en lös häst som attackerar så kan det bli väldigt svårstyrt. Det är rätt många som läser lite fel och blir skadade.

Det går att göra sig till resurs utan godis. Jag är själv lite anti godis på samma vis som jag är anti att bli beroende av utrustning. Jag vill kunna jobba med djuren även om jag hamnar i lägen där det saknas av olika skäl.
Man kan ju då exempelvis lägga tid på att vifta bort flugor, klia, massera eller liknande om man vill jobba belöningsbaserat utan godis/matande.

Och ska man börja flytta på dem och driva bort/jobba med att få bort att de går emot så kan det ju med fördel göras i grimma med grimskaft så man kan styra framdelen och inte bli skadad av att de vänder upp och slår.
 
Idag gav vi genne godis, släppte lös igen och gick för att hämta en annan häst. Hon följde efter och tiggde godis. När det stod klart för henne att hon inte skulle få mer travade hon framför oss, vände rumpan till och slog. Inte hotade, slog. Vi fick springa ifrån henne och hon slutade inte trava efter, vända rumpan åt och slå förrän vi närmade oss öppningen på hagen. Då gick hon tillbaka till flocken.

Det blir alltså inget mer godis någonsin.
 
Idag gav vi genne godis, släppte lös igen och gick för att hämta en annan häst. Hon följde efter och tiggde godis. När det stod klart för henne att hon inte skulle få mer travade hon framför oss, vände rumpan till och slog. Inte hotade, slog. Vi fick springa ifrån henne och hon slutade inte trava efter, vända rumpan åt och slå förrän vi närmade oss öppningen på hagen. Då gick hon tillbaka till flocken.

Det blir alltså inget mer godis någonsin.
Jag tycker ni måste ta hjälp av någon som jobbar med problemhästar och problemlösning. Jag tycker detta är en situation som kan eskalera och bli riktigt farlig.
 
Idag gav vi genne godis, släppte lös igen och gick för att hämta en annan häst. Hon följde efter och tiggde godis. När det stod klart för henne att hon inte skulle få mer travade hon framför oss, vände rumpan till och slog. Inte hotade, slog. Vi fick springa ifrån henne och hon slutade inte trava efter, vända rumpan åt och slå förrän vi närmade oss öppningen på hagen. Då gick hon tillbaka till flocken.

Det blir alltså inget mer godis någonsin.

Det finns folk som jobbar med sånt. Ta hjälp!
Det blir livsfarligt när sånt där får fortgå.
Jag har varit med om många som gjort som ni och försökt mata bort problemet eller driva bort en sån häst och då fått en känga.
En sån häst tar man i grimma och grimskaft och jobbar så i hagen. Med att både kunna klia och bli positiv och kunna styra fronten så de inte vänder baken till och kan skada en. Man lär in signal för flytt av kroppsdelar som sen kan funka löst med.
 
Jo, vi får nog inse att vi behöver hjälp av någon som kan det här på ett annat sätt än vi. Jag har haft hand om vassa hästar förr, men inga som agerat så här. I sådana fall kommer vi att ta hit någon. Tror inte det hjälper att skicka bort hästen. Den enda haken är att jag är milt skeptisk mot klassiska "NH-tränare" då jag ofta tycker att slutmålet verkar vara att få en häst som alltid ber om lov innan den uttrycker eller gör något, vilket inte är något vi eftersträvar. Vill inte ha en robot som följer varje vink. Vi får försöka gräva och se om någon i vår närhet verkar bra.
 
Jo, vi får nog inse att vi behöver hjälp av någon som kan det här på ett annat sätt än vi. Jag har haft hand om vassa hästar förr, men inga som agerat så här. I sådana fall kommer vi att ta hit någon. Tror inte det hjälper att skicka bort hästen. Den enda haken är att jag är milt skeptisk mot klassiska "NH-tränare" då jag ofta tycker att slutmålet verkar vara att få en häst som alltid ber om lov innan den uttrycker eller gör något, vilket inte är något vi eftersträvar. Vill inte ha en robot som följer varje vink. Vi får försöka gräva och se om någon i vår närhet verkar bra.
Men om man tänker till litegrann. Relationen med en häst ska vara ömsesidig. Likadant som vi inte ska invadera hästens space hur som helst så ska heller inte hästen få klampa på hur som helst. Precis som hästen ska fråga om det är okej att komma nära så ska även vi visa och fråga om vi kan komma nära dom. Det fungerar aldrig när det bara går åt ett håll. Hästar behöver också gränser, vissa mer än andra. Sådana här hästar som är så skarpa måste man ibland vara mer noga med än andra när det gäller det där med vad dom får och inte får göra.

Det handlar inte om att få en robot, det handlar om att hästen ska visa respekt precis som vi gör mot den. Vissa hästar måste man inse är för mycket åt det skarpa hållet för att få lov att göra vad dom vill när dom vill. Sen när relationen är mer satt så kan man ge efter mera på vad dom får och inte får göra.

Jag tänker oftast att hästar ska få ha frihet under ansvar, dom får ha åsikter och dom får uttrycka vad dom vill men gränsen går när dom blir farliga och då måste vi människor sätta gränser för annars kan dom faktiskt bli farliga. Vissa hästar behöver väldigt väldigt tydliga riktlinjer för vad som är okej och inte.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 160
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 293
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp