Häst utan motor...

V

venkan

Jag visste inte var jag skulle placera denna tråd men har den hamnat fel så får den väl flyttas :crazy:

Jag har en halvblods valack på 1,70. Han är väldigt välriden och trevlig men problemet är att han inte har så mycket motor.
Han rör på sig och trampar under men är...ja slö!

Det foder han får om dagen är 12 kg hö, 2 kg krafft grund, 1 kg havre, soja och mineraler.

Han är inte tjock utan fin i hullet.
Konditionen på honom är bra men han verkar bara tycka det blir tråkigt att jobba efter ett tag. Första 10 minuterna brukar han gå fram ganska bra men sedan är det som att han bara dör.

Vad ska jag göra för att få fram lite aktion i honom???:bump:
 
Sv: Häst utan motor...

Glömde att han får 1 kg pelletrerad lucern också.
 
Sv: Häst utan motor...

nej det är bara på ridbanan och i ridhuset som han känns trög och slö. Han är iof sig lite bättre på ridbanan men inte så pass som jag skulle vilja. Jag vill inte behöva sitta och driva fram honom hela tiden.
 
Sv: Häst utan motor...

Jag har exakt samma problem...
Måste sitta och driva hela tiden.
Ibland känns det så meningslöst! Ingen arbetarglöd alls...
Eller ja, förutom när man hoppar då! :angel: :p
 
Sv: Häst utan motor...

Jag har exakt samma problem...
Måste sitta och driva hela tiden.
Ibland känns det så meningslöst! Ingen arbetarglöd alls...
Eller ja, förutom när man hoppar då! :angel: :p

PREEECIS.
Jag blir så trött. Vad fodrar du din häst med?
 
Sv: Häst utan motor...

Nu vet jag ju inte hur du brukar träna och arbeta din häst, men jag skulle föreslå variation.
Tycker han det är tråkigt på ridbanan så ut i skogen. Strunta i form m m och bara ha kul. Ingen seriös träning på en vecka eller så.
Testa att göra lite annorlunda saker, t ex lite miljöträning som att gå förbi "farliga" saker, eller gör någon lättare westerninpirerad trailbana.
Variera med t ex tömkörning, eller att bara gå en promenad och leda hästen.
Hoppa studs, lek med markbommar, löshoppa.
 
Sv: Häst utan motor...

vi har en liknande häst i stallet... i skogen är han helt "normal", men på banan är han segsegseg, han står mest på stället och kickar och tjurar, dvs kommer knappt framåt!! Variation i ridningen får han! Jag tror helt enkelt att han är lat och har lärt sig att ridhus = jobbigt och det vill han inte! Han tycker det är rätt kul att hoppa så om dom tar något skutt i början av ridpasset och ibland mitt i så går det bättre....
är inte avundsjuk på dom!!!!
 
Sv: Häst utan motor...

Problemet är nog vad du gör i ridhuset, inte ridhuset som sådant.
Samma jobb varje gång är själsdödande för hästen.
Hästar är inte så intelligenta att de är lata med vilje på utvalda platser, utan snarare förknippar han ridhuset med negativa upplevelser.
Variera arbetet, var inte så intensiv i ridningen, begär lagom och beröm ordentligt varje gång han gör rätt. Uppmuntra, uppmuntra!!

Lycka till!
 
Sv: Häst utan motor...

nej det är bara på ridbanan och i ridhuset som han känns trög och slö. Han är iof sig lite bättre på ridbanan men inte så pass som jag skulle vilja. Jag vill inte behöva sitta och driva fram honom hela tiden.

Vissa hästar vill inte automatiskt jobba i ridhuset eller på ridbanan. De vill kanske ha mer "action" för att bli intresserade helt enkelt.

Då får du göra jobbet intressant i ridhuset:idea:

Vi har haft en valack som var rätt mycket sån. Det gällde att aktivera honom även i huvudet, annars gick han och segade och funderade ut hörn att skygga för istället:angel:

Att hoppa först, eller rida ut först osv fungerade lite men var ingen bra väg. Intresset svalnade så fort han insåg att det var vanliga trista dressyren.

Med mer aktiv ridning, blev det bättre. Det innefattade bättre sits,
i balans, utan att störa i onödan. Det här var en häst som hade rätt höga krav för att gå med på att göra sitt bästa.

Omväxlande rörelser, inte nöta för länge med samma sak. Hålla hjärnan aktiverad, pass på, nu kommer något nytt! Halvhalter förstås. Rida oväntade vägar.

Dessutom gärna börja passet med galopp som var lättare för honom. Dvs rida fram mer i galopp än i trav.

Samt en rätt bestämd attityd, kräva gå fram, annars använda spö, en gång, bara som en markering. Beröm så fort han går fram. Inte smådutta eller hacka med sporren oavbrutet. Bättre en kraftigare markering och beröm direkt. Acceptera inte segandet.

Och det viktigaste, att inte ryttaren inverkar negativt med handen eller sätet, som sitter o kniper eller tjuvhåller, så att det blir obeagligt för hästen att röra sig framåt. Avslappnad ryttare alltså.

Du kan också träna ute på en bra åker eller likn ande ibland om du får mer energi där.
 
Sv: Häst utan motor...

nej det är bara på ridbanan och i ridhuset som han känns trög och slö. Han är iof sig lite bättre på ridbanan men inte så pass som jag skulle vilja. Jag vill inte behöva sitta och driva fram honom hela tiden.
Han har fått nog av harvandet på ridplanen - uttråkad - så problemet sitter inte i foder , utan i brist på stimulans. Om du inte ändrar på ridandet så "stänger" han av till slut - och blir apatisk, en levande död häst. Ut i skogen på lång tygel med er!
 
Sv: Häst utan motor...

PREEECIS.
Jag blir så trött. Vad fodrar du din häst med?

Han får sammanlagt 1kg havre/ dag...

men jag tror inte att det BARA ligger i fodret, även o en hel del gör det.. man måste variera ridningen helt enkelt.
Och jag vet hur svårt det är med sådna hästar.. säger bara
SUCK...:smirk:
Men det kommer...;)
 
Sv: Häst utan motor...

Opps.. glömde att han får 9 dl betfor också...:p
Och ungefär 7,5-8 kg hösilage.

Rejält med mat alltså!:d
 
Sv: Häst utan motor...

apropå variationen i ridandet så kan jag bara säga att det får han och mycket dessutom. Det är först för ca en vecka sen som vi åter började ta oss in i ridhuset pga regnet och mörkret. Han är fälttävlanshäst och gillar när det händer mycket. Miljöträning känns knappt lönt eftersom det inte finns några farliga saker i hans tycke. förutom möjligen kor då. Han är verkligen världens coolaste i alla lägen. Någon nämnde något om att stå och kicka och tjura och det gör han absolut inte. Han går fram men inte så pass som jag skulle vilja. Han gillar att arbeta men känns ändå lite trög.
Kan kanske tilläggas att detta är en herre som helst vill gå och lunka i alla lägen. Han är väl kanske bara en trötter ;)
 
Sv: Häst utan motor...

Han har fått nog av harvandet på ridplanen - uttråkad - så problemet sitter inte i foder , utan i brist på stimulans. Om du inte ändrar på ridandet så "stänger" han av till slut - och blir apatisk, en levande död häst. Ut i skogen på lång tygel med er!

Hur kan du veta av ett inlägg hur jag rider min häst??? :confused: som sagt, jag sitter aldrig och harvar rundor på ridbanan och jag rider mycket i skog och mark på lång tygel och med bus. Så det beror inte på det!
 
Sv: Häst utan motor...

Öka på mängden havre. Krafft grund kan du kanske ta bort.
Min nordsvensk är också lite slö av sig men havre gör henne mycket piggare.
 
Sv: Häst utan motor...

Du kan börja med att fokusera på ditt eget energiflöde och din andning. När du kan höja din enegei på ett harmoniskt sätt genom andningen så påverkar du hästen på samma vis. Men det förutsätter att hästens kropp har ett bra energiflöde.
:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 615
Senast: ufot
·
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 256
Foder & Strö Har en valack på 14 år som blir tunn på sommaren. Tunn och tråkig överlinje framförallt. Nu ser han ok ut i hullet men jag tror att han...
Svar
8
· Visningar
2 519
Senast: fourlegs
·
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 691
Senast: Mimsan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp