Bukefalos 28 år!

Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Tja, hängmörad ungnötsbiff tycker jag inte är att skära ner på kvaliten. Tyvärr var potatisen slut hemma så jag körde på det som fanns. I detta fall frysta grönsaker.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

I min värld är det inte livskvalitet att äta aldrig så hängmörad ungnötsbiff om man inte har mer tid att tillreda måltiden än att på tio minuter slänga biffen i stekpannan och snabbvärma lite frysgrönsaker. Mat är ju inte bara råvarorna, utan vad man har tid och möjlighet att göra av dem.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Det var ett exempel på vad som har varit. Eftersom "mecka" med bilen verkar vara att byta däck och tanka. Klart bilen inte är trasig tre kvällar i veckan, då kanske vi skulle överväga en annan bil.
Ja den kräver en del, saker sslits på gamla bilar, men det kanske handlar om varannan månad. En del saker byts ju i förebyggande för att bilen inte ska gå sönder knall och fall när man är ute och kör.

Om bilen och huset tar lika mycket tid i anspråk att sköta och underhålla som att ta hand om hela hushållet (mat, städning, tvätt), barn och djur, så kan det ju inte gärna handla om att fixa nån pryl varannan månad. Förhoppningsvis äter ni ju mat lite mer ofta än så, exempelvis.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Fortfarande så är nu större delen av huset färdigt och det innebär inte konstant bygge. Han har under de åren vi bott här (och Visst jag med till en liten del) renoverat det mesta.Under dessa år har han lagt i snitt ca en halvtid i veckan, räkna med helger och semestrar på huset. Nu kanske det handlar om ett par timmar i veckan.

Ifall ni läser lite mer ordentligt så har vi fortfarande bott i huset i 6 år och renoverat den mesta tiden, barnet är inte ens 2 år gammalt så han har inte renoverat bort all tid från henne. När vi upptäckte att jag var gravid blev det snabba ryck i renoveringen för att få klart det mesta.
Sen vi fick barn har 80% av huset varit klart. Då har det varit mera sätta lister och måla, bygga skafferi , skorsten och mera finlir. Inte regla upp golv och lägga golvvärme.
När barnet kom servade han mig den första tiden (var hemma ca 6 veckor med oss i början) fixade mat, hjälpte till och sondmata henne på natten för att jag skulle få sova. Hade henne på bröstet större tiden av de tre veckorna vi var på sjukhuset för att hon skulle få kroppskontakt.

Det är ni som verkar tycka att vi lever extremt. Vi lever nog som de flesta gör. När han var hemma och sjuk i två veckor hade han barnet mesta tiden, då jag avbokade våran barnvakt eftersom han var hemma. Jag kunde ut och rida på dagtid om jag ville de dagar jag inte hade skola.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Men nu får det räcka med hackandet. :mad:

Så oförskämt rent ut sagt att uttala dig om macken22s livskvalitet utifrån att hon äter biff med frysta grönsaker. Alla är inte som du som har matlagning som jättestort intresse och prioriterar att stå och laga sechuankyckling mitt i veckan.

I detta hushållet serveras det såväl fiskpinnar och falukorv som spenat, ärter och majs i fryst form och min livskvalitet är utmärkt.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag har förstått att du har lite mer avancerad matlagning än vad jag har. Men betänk att jag kommer ifrån ett hem där jag kunde ta fram en färdigmat ur frysen ifall jag ville ha middag när jag var tonåring så kanske jag inte lärt mig så avancerade saker. För oss kan biff bli likställt med att värma på falukorv och koka makaroner, för vi har hela frysen full av det. Måste äta upp fjolårets kött innan vi tar årets.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Men nu får det räcka med hackandet. :mad:

Så oförskämt rent ut sagt att uttala dig om macken22s livskvalitet utifrån att hon äter biff med frysta grönsaker. Alla är inte som du som har matlagning som jättestort intresse och prioriterar att stå och laga sechuankyckling mitt i veckan.

I detta hushållet serveras det såväl fiskpinnar och falukorv som spenat, ärter och majs i fryst form och min livskvalitet är utmärkt.

Jag har inte heller tid att stå och laga avancerad mat alla dagar i veckan. Det händer att min middag består av en macka när jag kommer hem från jobbet klockan elva, men inte tänker jag när jag sitter med min macka att "mmh, det här är livskvalitet minsann!". Utan snarare "Tja, det här var väl inte världens roligaste middag, men så blir det ibland givet småbarn och heltidsjobb". Man kan ju inte få allt, och då offrar jag de trevliga middagarna för att kunna ha barn och jobb istället.


Min poäng är att allt har ett pris, om man väljer att bo och leva så att bilens och husets skötsel tar såpass mycket tid i anspråk så kostar det. I det här fallet kostar det pappans tid med sitt barn, jämställdheten i relationen och kosthållningen.

Sen kan man ju tycka att det är värt det, eller att det är ett för högt pris. Oavsett vilket så är det ju ett val man har gjort.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Att båda är nöjda är knappast ett bra mått på jämställdhet, det finns säkert de som är nöjda även i extremt ojämlika förhållanden, där hon i princip är ensam ansvarig för hem och barn, och han satsar på annat (hobbies och yrkesliv).

Läser i tråden och funderar och jämför med mig själv.

Detta som du skriver är intressant.
Jag läste för en tid sen en artikel i någon dagstidning (minns tyvärr ej var) där man intervjuade en familjerådgivare. Hon menade att det i princip aldrig kom par till dem där man levde väldigt traditionellt. Par som (i mina och många andras ögon) lever som på 40-50talet vad gäller könsroller är i regel fostrade så och VILL leva så. De går inte till familjerådgivning utan är nöjda med det de har. De par som kom var i regel par som VILL leva jämställt, men inte lyckas (när barnen kommit).
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag beskrev EN middag och på den kan du basera hela våran kosthållning! Wow!

Jag skulle mycket väl kunna baka eget bröd, safta och sylta. Men det ligger inte i mitt intresse. Då umgås jag heller med mitt barn. Min man träffar och umgås med sitt barn. Han skulle aldrig säga nej till att vara med henne. Han hade gärna tagit ut alla sina pappadagar, men då han är den som tjänar de mesta pengarna skulle vi inte gå runt. Han kan tyvärr inte gå ner i arbetstid och ta ut föräldrapeng resten av tiden då han har ett jobb som innebär att han skulle få göra samma saker, fast på kortare tid och sämre betalt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag har förstått din poäng. Och jag är övertygad om att ifall du ville så skulle du kunna framföra den utan taskiga anmärkningar om Macken22s middag.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Vad lustigt, jag har för mig att jag har läst något som i princip skulle kunna vara motsatsen. Att förhållanden där man medvetet strävar mot jämställdhet, och alltså gör en konkret arbetsfördelning i hemmet, mindre ofta slutar i skilsmässa än förhållanden som inte gör det.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Det har jag också läst men jag tycker inte att det säger emot vad Björk säger. Att man går i familjerådgivning behöver ju inte betyda att man förhållandet slutar i separation!
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

ifall han kommer hem mellan 18-19och hon lägger sig 20-21 så brukar han inte börja förrens hon lagt sig.

Hur tänkte han när han skaffade barn :confused:
Att träffa sitt barn 1-2 timmar om dygnet, det är ju mindre tid än de flesta lägger på en hund eller ett tvprogram:crazy:.
Speciellt uppseendeväckande är det att han oftast röjer istället för att lägga barnet...

Snacka om att ha underliga prioriteringar här i livet...
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag beskrev EN middag och på den kan du basera hela våran kosthållning! Wow!

Jag skulle mycket väl kunna baka eget bröd, safta och sylta. Men det ligger inte i mitt intresse. Då umgås jag heller med mitt barn. Min man träffar och umgås med sitt barn. Han skulle aldrig säga nej till att vara med henne. Han hade gärna tagit ut alla sina pappadagar, men då han är den som tjänar de mesta pengarna skulle vi inte gå runt. Han kan tyvärr inte gå ner i arbetstid och ta ut föräldrapeng resten av tiden då han har ett jobb som innebär att han skulle få göra samma saker, fast på kortare tid och sämre betalt.

Men det vore kanske värt det för att faktiskt vara pappa och inte bara en spermadonator och bank?
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Dessutom visar forskning att fäder som har lagt ner mer tid på sina barn och varit föräldralediga håller en bättre kontakt med barnen efter en separation. Sannolikheten för att tappa kontakten med sina barn efter en separation är större ju mindre tid man lagt ner på dem.

Men jag tror att en förklaring till sambandet mellan typ av arbetsfördelning och behov av parterapi som Björk skriver om är att det ÄR svårare att dela upp arbetet när man inte följer traditionen. Man har inga givna mallar för hur det ska fungera och man kan inte använda sin egen uppväxt som en förebild.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag är impad att du orkar fortsätta skriva i den här tråden, för vad du än skriver så vänds det emot dig och din man.

Till er andra:
Märkligt att det liv som ni lever är det ultimata & perfekta (förutsätter jag), medans när någon lever på ett annat sätt så är det fel.
Om nu Macken22 och hennes man har valt detta, de trivs och mår bra. Varför ska man då ändra på det? För det är väl det ni är ute efter?
Och dessutom att kalla pappan för spermadonator och bank är väl om något att överdriva??? Om han nu umgås 1-2 timmar och verkligen är med barnet så är väl det kvalitetstid om nåt, för både honom och barn. Jag tror det finns många som inte gör det utan räknar tiden som man är hemma=finns för barnet, men sen att man inte gör något tillsammans med barnet glöms bort.
Och bor man i stan får man göra avkall på andra livskvaliteér, för oss är det att kunna gå ut i trädgården och vara ute mycket i naturen. Och för jag avskydde att sitta och pendla till stallet som jag fick göra när jag bodde i stan. Vi har lyxen att sonens dagis har stora utrymmen och fin stor utegård och det är endast 6 barn där just nu, finns inte ett dagis i stan som har en sån liten avdelning.
Och VAD exakt är jämställdhet? ÄR det verkligen att dela exakt lika på hushållssysslorna, är det bara det som räknas? Verkar som det om man läser den här tråden.
ÄR det fel att den som är föräldraledig och hemma gör lite mer av hushållssysslorna, än den som jobbar? Om det är mindre att göra när den som jobbar kommer hem, får ju den mer tid till barnet....
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Vad lustigt, jag har för mig att jag har läst något som i princip skulle kunna vara motsatsen. Att förhållanden där man medvetet strävar mot jämställdhet, och alltså gör en konkret arbetsfördelning i hemmet, mindre ofta slutar i skilsmässa än förhållanden som inte gör det.

Ja, fast då har jag uttryckt mig luddigt. Familjerådgivaren menade att fler par som VILL leva jämställt kommer till dem; som har som mål att förändra/förbättra relationen. Det betyder ju inte att de har just gjort konkreta arbetsfördelningar; det kanske är där det brister. Men MÅLET för dem är att leva jämställt. Kanske kan det också tolkas som att jämställda par faktiskt söker hjälp innan någon skilsmässa är ett faktum. Att söka familjerådgivning innebär ju inte per automatik att man slutar i skilsmässa (hoppas jag!). ;)

Kanske är det så att familjerådgivaren aldrig träffar de par som är ojämställda alls så att säga. De är "nöjda" med sina liv rent ytligt sett. Och/eller så får den onöjda parten (gissar: kvinnan) inte med sig den andra (gissar: mannen) till någon rådgivning, "för allt är ju bra". De är "nöjda", men ojämställda.

När normen var "mannen jobbar, kvinnan sköter barn och hushåll" så var ju skilsmässorna färre. Men frågan är om kvinnorna verkligen var så himla "nöjda" egentligen. De var väl liksom ofta mer eller mindre tvungna att finna sig i livets lott bara..... skilsmässa var ett sånt otroligt nederlag och dessutom en ekonomisk omöjlighet. :crazy:
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Men jag tror att en förklaring till sambandet mellan typ av arbetsfördelning och behov av parterapi som Björk skriver om är att det ÄR svårare att dela upp arbetet när man inte följer traditionen. Man har inga givna mallar för hur det ska fungera och man kan inte använda sin egen uppväxt som en förebild.
Ja, det tror jag också är en förklaring.
När inget längre är "givet" så krävs ju på något sätt fler initiativ och insikter från båda parter. Och ändå fastnar många i "fällorna" stup i kvarten ändå. Det är svårt att bryta normer/mönster/roller.
Det finns ju också hela tiden en omgivning som påminner paret om vad som är "det rätta". Som häromdagen när svärfar kom hit och talade med min sambo om vårt pågående bygge (gissa vilka som bygger...:grin:). När de talat en stund och han skulle gå ut så sa han:
- Oj, nu blev det jätteblött på golvet här Björk!
- Nu blev det blött Björk, kommenterade jag till sambon.
- Ja... eller NN.... , sa svärfar (han fattade piken).

Det händer ju rätt ofta att svärföräldrar eller andra "påminner" om vem som ansvarar för vad.
-Oj, nu har jag stökat till i köket för dig, Björk.
-Vilka snygga kuddfodral du skaffat, Björk.
- Hur gick det att elda med veden ni köpte, NN.

Och jag faller själv i samma fälla. Ofta. Jag måste bara någon gång testa experimentet att "fråga fel person" fler gånger. Helst hos någon av dem som är "värst" i vår omgivning. :D
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Och VAD exakt är jämställdhet? ÄR det verkligen att dela exakt lika på hushållssysslorna, är det bara det som räknas? Verkar som det om man läser den här tråden.
ÄR det fel att den som är föräldraledig och hemma gör lite mer av hushållssysslorna, än den som jobbar? Om det är mindre att göra när den som jobbar kommer hem, får ju den mer tid till barnet....

Nej, det är det väl inte? Mabuse skrev väl rätt bra tidigare om det; att dela så att båda får lika mycket tid till det de tycker är roligt. Ungefär.

För övrigt ser jag dock att ett sätt att skapa mer jämställdhet är att dela på de flesta sysslor; där ingår hushållet som en del. Och; det som diskuterats i allra högsta grad är ju föräldraskapet/föräldraansvaret. Att dela på DET ger lååååååångt fler vinster än "lika mängd fritid" - det ger vinster för både föräldrar, barn, samhälle och förmodligen också framtida generationer!
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Det har jag också läst men jag tycker inte att det säger emot vad Björk säger. Att man går i familjerådgivning behöver ju inte betyda att man förhållandet slutar i separation!

+Björk

Ja, jag kom på det just när jag hade skickat - att min tankegång förutsätter att parterapin leder till skilsmässa. Och det tror jag nog att den oftast gör, men jag har ingen som helst grund för den tron utan det är en ren gissning.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 450
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
743
Senast: valy
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp