Hästar ömtåligare nu?

Det handlar nog om att vi delvis inte växer upp i djurmiljö längre, växer man upp på en bondgård lär msn sig från barnsben hur djur fungerar och risken är mindre att msn förmänskligar dem. Sen bryr vi oss väldigt mycket om våra djur vilket är bra, men eftersom vi saknar förmågan att se saker ur djurens förutsättningar så ser vi dem ur våra = djuren tilldelas mänskliga känslor och behov.

Sen har vi pengar och resurser att tillgodose dessa behov med. Och det blur desdutom bekvämt för oss och det ser bra ut. Att göra saker är ett kvitto på att man bryr sig, dvs är en bra djurägare.
 
@Yrja delvis håller jag med dig, men det är ju inte så att majoriteten av folk växte upp på bondgård tidigare heller liksom, om vi pratar ”nutid” senaste 50 åren.

Ang att tilldela djuren mänskliga känslor osv så visst gör en del det, men ffa handlar det väl om att folk INTE gör det SAMTIDIGT som de inte är insatta i djurets basala naturliga behov (om det nu är en häst eller ngt annat djur) känner jag.
Många människors kaniner har det fö ”bättre” i sin stora hästbox i stallet , samt större utebur på gräsmattan sommartid, än mångas hästar som står i en grusad ruta själv 5 timmar/dag och sen motioneras någon timma max ovanpå det.
Många har ju dessutom sina hästar så trots att deras egna scheman gör att de tullar på vistelsen i hagrutan dvs rider under tiden hästen annars är ute.
 
Runt mig fordras det betydligt mindre kraftfoder än boken från 80 talet jag har som rekommenderar att underhållsbehovet bör täckas med grovfoder och tillägget för arbete med kraftfoder.

Det är väldigt olika har jag märkt i min omgiving. De som fodrar mest med kraftfoder och de som föredrar stråfoder först. Är olika på kunskap och hur länge de haft häst verkar det som här i kring.
 
@mackan
Ja kanske har jag fel i det. Men min uppfattning är att man många gånger försvarar sina hästars onaturliga omständigheter med att hästen vill ha det så. Man tillskriver dem behov som man dragit slutsatsen att dom har utifrån sina egna mänskliga känslor.

Jag förstår vad du menar och visst ser man även sånt tyvärr.
 
Ett urklipp om Annas flytt till Springfield farm

"Men framför allt får hästarna det bra, det finns lösdrift och planer på att utveckla den delen än mer."

Ft är en bland dom grenar som kräver mest, mycket blod i hästarna och tävlas ofta i hopp och dressyr under vintern.

Så undanflykter om att högpresterande inte passar på lösdrift går bort lika så att hästar högt i blod inte passar och det sista med att det blir problem om hästen ska vara igång under vintern.
 
Det finns säkerligen många bra lösdrifter men jag har även sett lösdrifter som är misskötta med för många hästar på för liten yta. Jag har också haft fyra hästar i min närhet som har haft kolik men där det tyvärr inte upptäcktes på ett tidigt stadium eftersom ägaren inte hade samma koll på om hästen hade druckit, bajsat eller ätit upp sin mat som om hästen hade stått på box. Tre av dessa hästar dog, den fjärde lyckades de rädda efter fyra dagar på klinik. Lösdrift är jättebra för vissa hästar men inte för alla.
Min häst går på lösdrift och jag brukar hjälpa till i stallet nu som då. Även om jag inte hanterar de andra hästarna dagligen så ser man på deras beteende om de inte mår bra. Jag tycker det är väldigt intressant att studera dynamiken i flocken så något som avviker från mönstret märker man. Våra hästar ses till åtminstone tre gånger om dagen då de får foder, plus att det kommer och går folk som ska ta hand om sina hästar. Det känns tryggt för mej som hästägare att veta, ifall något händer min häst lär det inte ta nån längre tid innan det upptäcks. Vi är ett väldigt omtänksamt gäng i stallet som hjälper till med varandras hästar.
 
Senast ändrad:
Detta är ju sant, kruxet är ju att 90% av hästar som i storstäderna (och f.ö en hel del andra ställen med) är hobbyhästar som ägs av en ryttare och dessa utför inte hårt arbete, utan rids någon timma om dagen ca 5-6 dagar i veckan. Jag ser en STOR missuppfattning bland många sådana ryttare vilken nivå av arbete deras häst arbetar på. Många resonerar som så att ”de har en tävlingshäst” och då resoneras det att det ”sunt/normalt” att den står i fyrkantsruta 5 timmar/dag och sen rids någon timma max varje dag.

Tycker just att denna typ av hästhållning är så pass vanlig bland vanliga hobbyryttare, är en rätt bekymmersam aspekt.
Håller med dig helt. Lika illa som de som anser att deras hästar bara behöver ridas en kort stund eftersom de får motion i hagen. (Finns förstås många hästar som mår bra utan att ridas alls, tänker på hobbytävlingshästar)
 
Hage för motion, måste vara en häst i riktigt dåligt skick för att bli tal om någon form av motion av att gå i hage.

Som du är inne på finns täcken för frusna hästar och även för att slippa ta in blöt eller lerig häst (ja jag har inte all tid i värden och själv inte sugen på att stå i ett moln av lerdamm när leran ska bort).

Att arbeta ordentligt 1tim eller kanse för ovanlighetens skull 2tim skulle kunna kompensera för övriga timmar på dygnet som stillastående är det nog bara någon med ingen kunskap om muskler, leder, senor och andra organ som har.

Att hästar med mycket blod skulle passa sämre ute på lösdrift tycks vara en seglevad myt, har själv rent fullblod till hästar med mycket fullblod i på lösdrift.
Har tyvärr stött på dem som anser att de inte behöver rida så mycket eftersom hästen går i hage hela dagen.
Jag menar inte att fullblod inte passar på lösdrift, men min uppfattning är att de oftare behöver täcke än t ex äldre typer av halvblod och äldre ponnyraser (om de inte klipps).
Om lösdrift eller uppstallning passar bäst beror på individerna (människorna och hästarna), men de flesta tror jag klarar båda, förutsatt att hästarna har en harmonisk flock att gå i.
 
När jag växte upp i slutet av 80 början 90-talet så hängde jag i i ett stall där det fanns ca 12 hästar.

Alla dessa gick i samma hage, från morgon (innan jobbet så runt 6/7) tills folk slutat på kvällen runt 5/6.

Hagarna var stooora kuperade, visst de var leriga i öppningarna men resterande del var bra.
De hade täcken vid behov och inte pga ägaren frös.
De åt hö som bas och sen ev kraftfoder vid behov.

De var friska, mådde bra, var i gott hull.

Nu när jag har eget stall så kör jag efter samma principer och har även nu friska och sunda hästar.

Hade aldrig stallat in där de inte får vara hästar.
 
@mamman ang fullblod så är det nog även det lite av en ”myt” att alla pga rasen är så känsliga .

Jag har haft fullblod i decennier som både klipps och rids och tränas och stått uppstallade med övriga halvblod och ponnyer osv under exakt samma förhållanden som dessa.

Jag har många gånger under åren konstaterat att mina och andra vänners fullblod har betydligt mindre täcken i tjocklek än merparten övriga hästar . Ändå har de varit i betydligt högre kondition än många andras hästar under samma förhållanden och aldrig frusit/varit spända i kroppen pga kyla och brist på tjockare täcken än andra osv.
 
Hage för motion, måste vara en häst i riktigt dåligt skick för att bli tal om någon form av motion av att gå i hage.

Som du är inne på finns täcken för frusna hästar och även för att slippa ta in blöt eller lerig häst (ja jag har inte all tid i värden och själv inte sugen på att stå i ett moln av lerdamm när leran ska bort).

Att arbeta ordentligt 1tim eller kanse för ovanlighetens skull 2tim skulle kunna kompensera för övriga timmar på dygnet som stillastående är det nog bara någon med ingen kunskap om muskler, leder, senor och andra organ som har.

Att hästar med mycket blod skulle passa sämre ute på lösdrift tycks vara en seglevad myt, har själv rent fullblod till hästar med mycket fullblod i på lösdrift.

Håller helt med om att hästar som är högre i blod fungerar utmärkt på lösdrift. Visst att halvbloden inte väljer att lägga sig och sova ute i snön som islänningarna kan få för sig men de har ju en ligghall som de gärna sover i istället. Tittar man på moderna halvblodsstammar är det också betydligt ovanligare med fullblod i närmaste leden på ridhästar än det var för tjugo-trettio år sen, inte vanligare. Så även det verkar vara en myt.
 
Detta är ju sant, kruxet är ju att 90% av hästar som i storstäderna (och f.ö en hel del andra ställen med) är hobbyhästar som ägs av en ryttare och dessa utför inte hårt arbete, utan rids någon timma om dagen ca 5-6 dagar i veckan. Jag ser en STOR missuppfattning bland många sådana ryttare vilken nivå av arbete deras häst arbetar på. Många resonerar som så att ”de har en tävlingshäst” och då resoneras det att det ”sunt/normalt” att den står i fyrkantsruta 5 timmar/dag och sen rids någon timma max varje dag.

Tycker just att denna typ av hästhållning är så pass vanlig bland vanliga hobbyryttare, är en rätt bekymmersam aspekt.
@mamman ang fullblod så är det nog även det lite av en ”myt” att alla pga rasen är så känsliga .

Jag har haft fullblod i decennier som både klipps och rids och tränas och står uppstallad med övriga halvbloden och ponnyerna osv under exakt samma förhållanden som dessa.

Jag har många gånger under åren konstaterat att mina och andra vänners fullblod har betydligt mindre täcken i tjocklek än merparten övriga hästar . Ändå har de varit i betydligt högre kondition än många andras hästar under samma förhållanden .
Jag menar inte att (alla) fullblod är känsligare än (alla) andra hästar. Men att hästarna är mer höga i blod och klipps kan vara en generell förklaring till att fler hästar behöver täcken idag än förr (med det menar jag 60-70-tal när det inte var så vanligt, i a f inte i de hästvärldar där jag befann mig). Om konditionen påverkar hur frusna de är har jag inte funderat på, tycker mer att det har varierat mellan individer, inte hur vältränade de varit för tillfället. De har frusit mest av regn (och blåst).
 
@mamman fast pratar vi täckning är det nog en egen tråd i sig (som det iof finns hundra av redan) 😅

Jag har faktiskt aldrig upplevt att fullblod i sig , eller hästar av ”ädlare sort” behöver mer täcken än någon annan häst pga sin ras.

Snarare var det just det jag funderade runt när jag svarade tidigare - jag erfar att många mycket mindre ”ädla” hästar - klippta eller ej osv, ändå hålls täckade mycket mer än mina och andras i jämförelse av sina ägare.
 
Det avlas mycket för prestation på högre nivå och inte för ” vanligt” hobby folk. Så många hästar är för proffs och endel hobby ryttare klarar inte av och har inte kunskapen om hur man hanterar dehar kanske ridit några terminer på riskola och köper häst. De har en viss tendens att bli väääldigt duktiga 😉på nån månad i hästhantering mm det är skrämmade!

Stallen är många gånger förstora med tankte på att det inte finns hagar så det räcker för hala dagen utevistelse för alla. Då blir det uppdämd energi i stället hos hästen.

Det fodras mycket mer med kraftfoder nu, de kan ju bli tjocka av hö är inte ovanligt attman kan höra. täcke även om behovet inte finns.

Och upplagrade energin hos häste får bara utlopp till och från hage och några få timmar i grusruta som inte stimulerar alls och ev kort borsting man ryktar inte längre och vet nog inte vsrför man ska rykta heller tror jag. Sen ridning i ridhuset. Då blir även den trevligaste individ på tårna och kan bli farlig. Är hästen avlad för prestera och står högt i blod kan det bli rikgtigt tokigt.

Jag vill nog säga att kunskapen minskat ordentligt hos de som köper häst och de ska ha samma som toppryttare både i hästamning och utrusting och foder för de vil bli något. Det är inte alltid så bra combo
Fodrades det mindre kraftfoder förr?
I min 'Hästen som hobby', tryck 1964 står följande under kapitlet Fodring:
"En vanlig varmblodig ridhäst, som går i normalt arbete, bör ha en ration om 5 kg havre, 5 kg hö samt 5 kg halm. ....
Vanligt utfodringsschema:
Havre på morgonen
Hö efter förmiddagens arbete
Havre ca kl 12
Havre efter rykten på eftermiddagen
Nattfoder, hö."
Denna foderstat och utfodringsschema ligger rätt långt från vad som är vanligt i de flesta inackorderingsstall med hobbyhästar idag. Tror jag.
 
Det avlas mycket för prestation på högre nivå och inte för ” vanligt” hobby folk. Så många hästar är för proffs och endel hobby ryttare klarar inte av och har inte kunskapen om hur man hanterar dehar kanske ridit några terminer på riskola och köper häst. De har en viss tendens att bli väääldigt duktiga 😉på nån månad i hästhantering mm det är skrämmade!

Stallen är många gånger förstora med tankte på att det inte finns hagar så det räcker för hala dagen utevistelse för alla. Då blir det uppdämd energi i stället hos hästen.

Det fodras mycket mer med kraftfoder nu, de kan ju bli tjocka av hö är inte ovanligt attman kan höra. täcke även om behovet inte finns.

Och upplagrade energin hos häste får bara utlopp till och från hage och några få timmar i grusruta som inte stimulerar alls och ev kort borsting man ryktar inte längre och vet nog inte vsrför man ska rykta heller tror jag. Sen ridning i ridhuset. Då blir även den trevligaste individ på tårna och kan bli farlig. Är hästen avlad för prestera och står högt i blod kan det bli rikgtigt tokigt.

Jag vill nog säga att kunskapen minskat ordentligt hos de som köper häst och de ska ha samma som toppryttare både i hästamning och utrusting och foder för de vil bli något. Det är inte alltid så bra combo
Fodrades det mindre kraftforder förr?
I min 'Hästen som hobby', tryckt 1964, står följande i kapitel Fodring:
" En vanlig varmblodig ridhäst, som går i normalt arbete, bör ha en ration om 5 kg havre, 5 kg hö samt 5 kg halm.
...
Vanligt utfodringsschema:
Havre på morgonen
Hö efter förmiddagens arbet
Havre ca kl 12
Havre efter rykten på eftermiddagen
Nattfoder, hö."
Jag tycker nog att de flesta hobbyhästar jag känner till idag har en mer grovfoderbaserad foderstat än så.
 
Håller med om att det märks på en gång.
Tex ansiktsuttryck, kroppshållning mm som för övrigt täcken på att något inte står rätt till långt innan att sluta äta och dricka.

Inte nödvändigtvis. Har dock inte med lösdrift eller stall att göra direkt men kompisens häst fick tarmvred innan jul. Och det fick från helt normal till svåra plågor på mindre än 2 h. Ren tur vi var kvar när det hände.

Om ingen varit där så hade lösdrift eller box varit egalt förutom sett ur perspektivet ”hur lång tid hade det kommit tills någon sett”?

Min fick njursvikt. Hade INTE märkts på lösdrift. Att en av 5 hästar börjar dricka mer och kissa mer hade inte märkts. På box märktes det omedelbart.

Jag är för lösdrift men små sådana med 2-3 hästar. Då märker man snabbt nog men kan ändå få fördelen av lösdrift.
 
Inte nödvändigtvis. Har dock inte med lösdrift eller stall att göra direkt men kompisens häst fick tarmvred innan jul. Och det fick från helt normal till svåra plågor på mindre än 2 h. Ren tur vi var kvar när det hände.

Om ingen varit där så hade lösdrift eller box varit egalt förutom sett ur perspektivet ”hur lång tid hade det kommit tills någon sett”?

Min fick njursvikt. Hade INTE märkts på lösdrift. Att en av 5 hästar börjar dricka mer och kissa mer hade inte märkts. På box märktes det omedelbart.

Jag är för lösdrift men små sådana med 2-3 hästar. Då märker man snabbt nog men kan ändå få fördelen av lösdrift.

Beror lite på var du har lösdriften.Jag är hemma om dagarna.Har lösdriften så jag ser den genom köksfönstret , går förbi den ett x antal gånger under dagen, kollar upp mot den flertalet gånger när jag donar ute på gården.Om en häst plötsligt börjar dricka mkt hade jag nog märkt det genom att se den gå o dricka mycket.Tarmvred kan tyvärr ha snabbt förlopp det hade man kunnat missat på Box också men förhoppningsvis inte
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 968
Hästhantering Min häst kom till oss för 3 veckor sedan. Hon är 5 år och uppfödd på Irland. Problemet är att hon är väldigt orolig i stallet, i boxen...
Svar
3
· Visningar
1 492
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp