Hästen blev påkörd av en bil…

Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Ja, jag kan fatta att vi inte får rida på gång/cykelvägar!

Om VI inte vill rida bland bilar, för att VÅR HÄST kan bli rädd och det då är vi och hästen som skadas värst - varför ska då de ännu mera oskyddade gående och cyklande, kanske småbarn, hellre drabbas av skadorna för att vår häst blir rädd??? Tänk er att möta en dagmamma med 4 - 5 gående barn 1 -5 år, eller ett gäng cyklande 7-åringar!

Jag skulle också gärna ha tillåtelse att rida på gång/cykelvägar, om jag någon gång skulle vistas i sådan miljö, men jag förstår varför regeln finns om att vi inte får vara där!

Bra lösning att vid speciella tillfällen få tillstånd från polisen. Det är ju också olika hur lämpade cykelvägarna är, ibland finns det gott om plats att gå åt sidan vid såna möten jag beskriver ovan, ibland kan det vara riktigt trångt!

För övrigt - vad hemskt med din olycka, Maja! Hoppas du klarade dig utan större skador, det kanske är värre med rädslan?

Hemma är de flesta trafikanter hänsynsfulla, kommer jag körande med nordsvensk och vagn får jag många glada leenden och vinkningar. Sen finns det ju dom man ser fara igenom byn, och då är man väldigt glad att man inte var på vägen just då..... Oftast är det folk på genomfart!

Lotta
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Fast jag tycker der är mycket värre att möta eller bli omkörd av alla dessa ungar på mopeder som kör i 70-90 km på cykelvägarna...
Och det är lika förbjudet för dom också att köra där....
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

shampiz skrev:
Stackare, vad hemskt och vad jobbigt för dig. Hände detta nyligen?

Kramar från Monica och Diakon

För två veckor sedan.

Hälsning Maja
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Det är alltid bilförarens fel om bilföraren finns på plats. Även om bilen står still, har jag hört. Men det är som du säger om bilen är parkerad, ur vägen, då är det inte bilägarens fel.

Hälsning Maja
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Dexdemonia skrev:
När jag tog mitt körkort (2½ år sedan) så talade vi just om hästar i trafiken och jag nämnde då att hänsynen ute i verkliga livet är annat än vad de lär ut. Det blev en lång diskussion om detta på en av teorilektionerna och alla närvarande var överens om att det borde bli bättre.

Så min trafikskola sa själva att de ska vara mycket noggrannare och påpeka extra för sina elever om vad de ska tänka på om de ska köra om eller möter en hästekipage.

Hästar är ju inte som en cykel utan kan bli rädda för saker som ju vi eller bilföraren inte ser...ibland spelar det ingen roll hur rutinerad man är eller hur väl man känner sin häst, den kan ändå hoppa till åt fel håll i fel ögonblick eller skygga för saker som vi ju inte ser.
Men jag är glad att åtminstone trafikskolan jag gick på tar detta på allvar och utbildar sina elever lite extra! :bow: Helst som Göteborg är väldigt hästtätt och deras elever antagligen kommer träffa på hästar då och då!

Så om även vi är bättre på att tala med folk om detta och påpeka det när vi kan och om vi kommer i kontakt med körskolor osv så kanske det blir bättre med tiden. Senast igår (vet inte om det var helgtidningen eller faktiskt gårdagens) läste jag en insändare i GP om liknande saker. Så det är bra att det även kommer ut i media där fler ser problemet!

Så rätt. Min döda häst var en helt "trafiksäker" häst, vilket ju betyder att den inte är rädd för bilar. Vilket också betyder att den inte värjer sig när bilen är på väg att köra på. Den tror ju då bara att det skall svischa lite otäckt som det alltid gör och inget annat. Den häst som förstår att bilar är farliga kan aldrig bli en trafiksäker häst. Därför är det så viktigt att den aldrig skräms så att den lyder ryttaren. I mitt fall, lydde hästen mig så att åtminstone jag lyckades rädda mitt skinn. Fast att gå ner i diket, var inget han förstod var nödvändigt, diket var ju djupt och han litade hellre på sitt eget omdöme då.

Hälsning Maja
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Var polisen eller försäkringsbolag inblandade, eller gjorde ni bara upp i godo för att ni trodde att ni skulle betala?

Idag fick jag klartecken från bilförarens trafikförsäkring att alla mina kostnader och hästens värde ersätts mig, direkt in på mitt pg konto.

Hälsning Maja
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Diskussionen om att man skall rida på cykelbanor trots att det är förbjudet, tycker jag inte alls om. Man skall följa de lagar som finns. Det är sådant som ger ryttare dåligt rykte. Vandringsleder skall man definitivt hålla sig borta från.

Sedan att man kan ha en dialog med kommuner om lämpliga ridvägar när sådana saknas det är en annan sak. Kanske behövs det göras speciella ridvägar i hästrika kommuner.

Hälsning Maja
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Men jag kan parkera bilen på en parkeringsplats, sätta mig och fika och du kommer förbi med hästen efter flera timmar... Hästen får tuppjuck och sparkar till min bil, och jag är den som blir den som får stå för kalaset...
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Carolus skrev:
Men jag kan parkera bilen på en parkeringsplats, sätta mig och fika och du kommer förbi med hästen efter flera timmar... Hästen får tuppjuck och sparkar till min bil, och jag är den som blir den som får stå för kalaset...

Du har tydligen inte läst vad jag skrivit. Jag har förlorat en häst pga av en fortkörande bil, så varför denna kommentar när du inte ens läst det som står här?

Hälsning Maja
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Dexdemonia skrev:
Kommer från Tjörn från början. Vet att många trots att man inte får rider på gångbanor och vandringsleder där. Vissa vägar är för mjuka för ridning och blir förstörda vilket gör att man såklart inte ska rida på dessa om skyltar finns att det är förbjudet.
Däremot på asfaltsgångvägar...ärligt, rider ni inte på dessa? Har jag gjort i hela mitt liv och aldrig nånsin blivit tillsagd varken på Tjörn eller i Göteborg. En självklarhet är dock att om hästen skiter på vägen så hoppar man av och sparkar det åt sidan så ingen behöver trampa eller cykla i det. :bow:
Och om det är bommar man måste gå igenom så har det inte varit några problem för mig och min häst iaf...det är faktiskt väldigt bra träning. Blir ju som att rida i ett smalt U. Faktiskt lättare att göra sittandes på hästen än att försöka leda igenom. Oftast kan man knö sig förbi på sidorna med.

Hoppas ni får igenom ert förslag då! På Hisingen finns anlagda ridvägar i många kilometer, det är härligt det!
Synd att alla småvägar med grus börjar försvinna på Tjörn med...finns ju inga av de gamla fina ridvägarna kvar...

Det är ett jäkla tjöt om ridvägarna här nu. De har precis gjort en lång cykelbana genom hela ön och där får vi såklart inte rida. Men vem bryr sig? Det verkar som att de flesta tycker de tär bättre att vi ride rdär än att vi är bland bilarna. Jag har aldrig fått en sur min när jag varit ute med min häst. Tjörns hästintresseförening har sagt till oss att hålla oss på cykelbanorna och om nån säger till så ska vi hoppa av och leda hästen, för det är tydligen okej. Der asfalterar det mesta här nu känns det som, hästovänligare kommun får man leta efter :mad: Men tydligen ska de ha planerna klara för ridvägar 2010 eller något sånt...
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Stopek skrev:
Men det är som du säger om bilen är parkerad, ur vägen, då är det inte bilägarens fel.

Hälsning Maja
Jag kan parkera bilen, lämna platsen och du kan komma förbi och det blir mitt fel...
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

nja, vet inte om det är en generell regel. däremot vet jag att om man parkerar bilen bredvid ridskolan eller i närheten av ex.vis en ridled så blir man antagligen ansvarig om något händer.
(logik=du borde ha insett riskerna eftersom du kan se att det förekommer hästar i området.)
om du däremot parkerar på åhlens parkering så måste risken för en "hästattack" anses ganska obefintlig.
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

kan tillägga att även jag kommit undan med blotta förskräckelsen vid ett antal gånger.

det finns problem med lagen också. när den skrevs så var automobilerna morrande monster som rusade fram i landskapet i svindlande hastigheter (ca 15-25 km/tim :eek: ) o skrämde både boskap o folk. det var bilföraren SKYLDIGHET att, om hästen blev skrämd, kliva ur bilen och hjälpa till att leda hästen förbi.

vilken bilförare av idag vågar leda en stegrande, bockande häst? :crazy:
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

???!!??? LÄS det citatet från mig som du klistrade in.

Hälsning Maja
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

jag har läst det. det är därför jag skriver som jag gör. jag försöker helt enkelt förklara att VISST du kan bli ansvarig fast bilen är parkerad. MEN det beror till viss del på VAR bilen är parkerad.

om du parkerat den nära en ridled eller ridskola så åker du som bilägare dit. men om du parkerat bilen på ARLANDA då är jag tveksam till att någon anser att du borde förutsatt att en häst skulle skena rakt över din bil!

förstår du skillnaden?! :smirk:
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Hästen räknas som viltdjur i det fallet... Var längesedan jag läste om detta och kommer inte ihåg var jag hittar det nu, men jag vet att det var som så att var jag som bilägare än är parkerade så är det liksom jag som får skylla mig själv..
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

hmmm väldigt tråkigt det här med din häst, och jag håller både med och emot att rida på gång och cykelvägar där jag bor har vi ca en meter på höger sida på eljusspåret då hästar får vara (rida) men där stallet är hävdar dom att vi inte ens får sätta en hov på spåret trors att det inte är någon som använder det och det är ett brett spår och vi har föreslått i kommundelen att göra likadant som min del där jag bor men det gick inte, och sen får vi inte heller bada i sjön för det kan komma hästsvett i vattnet ...men det spelar ingen roll för vi kommer inte förbi utan att rida på badplatsen men det får man väl inte....
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

Med en ny häst hagen är det dags för mig att lägga de hela bakom mig och denna tråd. Vill någon starta en tråd och diskutera var man får, bör få rida sin häst och så vidare, så varsågod. Denna tråd handlade om att bilförare skall tänka till när de möter hästar.

Hälsning Maja
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

rocki skrev:
Har ansökt om skyltar som varna för häst på väg, överklagade och fick igenom det, men nu överklaga vägverket i sin tur, förstår inte hur dem tänker....:( så nu tar det ett halvår till innan nytt beslut fattas.....J

Men det förstår du väl att du inte kan få en skylt fören det har hänt en allvarlig olycka. elelr två. eller flera. :smirk:

Har hört det många gånger att folk inte fått nån skylt bara för att det inte har hänt nån olycka än.. :crazy:
sinessjukt!
 
Sv: Hästen blev påkörd av en bil…

babsan skrev:
jag har läst det. det är därför jag skriver som jag gör. jag försöker helt enkelt förklara att VISST du kan bli ansvarig fast bilen är parkerad. MEN det beror till viss del på VAR bilen är parkerad.

om du parkerat den nära en ridled eller ridskola så åker du som bilägare dit. men om du parkerat bilen på ARLANDA då är jag tveksam till att någon anser att du borde förutsatt att en häst skulle skena rakt över din bil!

förstår du skillnaden?! :smirk:

Jag förstår skillnaden, men håller inte med! Jag är inte säker på att detta är till 100% rätt, men det bör i alla fall vara mindre fel!

Det är inte frågan om att bilägare ska förutse saker, bilägare är skyldiga att ha en trafikförsäkring för att överhuvudtaget tillåtas ge sig ut med bilen! Detta krävs inte av ryttare fotgängare etc. Bilens trafikförsäkring ersätter skador på ryttare häst osv, hästens försäkring ersätter aldrig skador på bilen!

För att få ersättning från trafikförsäkringen för skador på den egna bilen måste bilägeren visa att motparten var vållande till olyckan, och om hästen råkat i sken kan det ju lika gärna vara en tredje part som orsakat det...
 

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 190
Senast: Liten
·
Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 410
Senast: lady_mike
·
R
Ekonomi & Juridik Igår skulle min man och jag testrida en bekants islandshästar för att ev hjälpa henne motionsrida dessa. Vi gav oss ut på en lugn...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
10 904
Senast: CeciliaT
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 676
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp