Hästen satte sig på mötande bil

Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Och jag kan tänka mig ett scenario där bilisten har stannat ute på en mjuk kant (grusvägar har ofta sådana) och upptäcker att det nog inte var ett så bra ställe trots allt att stanna på, utan väljer att flytta sin bil.
Alternativt så börjar hästen titta och kanske blåsa upp sig inför den stillastående bilen varpå den (hästvane enligt dig) jägaren tror att den blir mindre uppjagad om bilen rör på sig, många hästar reagerar faktiskt mer på stillastående bilar än bilar i rörelse.

Det är klart att man kan konstruera några scenarier som ursäktar bilistens beteenden. I TS fall så fallerar ju dina scenarier p.g.a. att jägaren sa att han flyttat bilen för att ge mera plats. Jag har lite svårt att köpa en sådan förklaring eftersom jägaren körde upp på vägen från vägrenen. Hade jägaren agerat som du föreslår så hade han väl sagt det som ursäkt istället för det han nu sa.



Jag har faktiskt ingenstans försvarat bilisten. Däremot kan jag tänka mig in i olika möjliga scenarion. Och inget av dessa bygger på att bilisten skulle vara en elak människa.

Jag tycker nog att du försvarar bilisten. Jag har väl sagt att bilisten antingen är elak eller korkad. Med det menar jag att ifall han gjorde det av välvilja så var det ett så otroligt korkat beslut så att personen ifråga med det omdömet inte borde ha körkort.



Själv är jag dock väldigt nyfiken på varför du försvarar ryttarens självklara rätt att ge sig ut på trafikerad väg med en för denne obekant häst?

TS beskriver vägen så här:

Det är ingen trafikerad väg. En liten liten grusväg som leder ut i skogen där inga hus finns. Det var mycket mycket ovanligt att det kör bilar där. Just då var det några jägare som skulle lägga ut foder till viltet.
Hästen fungerar bra i trafik och har ridits längs denna väg i hela sitt liv. Den rids bara ut och är van vid trafik. Men här blev hästen mycket trängd iom den lilla vägen med höga murar plus att bilen får sladd och sprutar grus precis vid mötet. Är det så idiotiskt?


Hästen beskrivs också som trafikvan. Menar du allvar med att man inte ska kunna rida på en sådan väg i TS situation? När man läser ditt inlägg så undrar man ifall du har någon erfarenhet av hästar.


Tänk på alla ställen som ordnar turridning med t.ex. islandshästar. De rider i princip alltid på vägar av den typ som det handlade om i TS fall.



Jag undrar också om du var med när det hände eftersom du är så bergsäker på vad var och en gjorde?

Jag har bara utgått från vad TS skrivit.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Nå men en trafikvan häst behöver nödvändigtvis inte vara det med för dem en okänd ryttare, jag har trafikvana hästar men en av dem kan säkert dumma sig med nya ryttare eftersom det är hans sätt att kolla hur landet ligger.
Jag tycker inte att man ska se saker och ting så självklara när man har med djur att göra, problemet är sällan deras utan vårt eget då vi ser saker så självklara men ut vårt eget perspektiv och inte hästens.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Fast som händelsen beskrivits är jag säker på att en normalt trafiksäker häst med sin vanliga ryttare skulle kunnat reagera på samma sätt.

En bil som på en smal skogsväg på några meters avstånd plötsligt kör upp på vägen från vägerenen med grus sprutande kring däcken skulle nog kunna få en polishäst att reagera.

Jag kan ju säga att jag som gående på grusvägen antagligen blivit rejält uppskrämd i motsvarande situation.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

En bil som på en smal skogsväg på några meters avstånd plötsligt kör upp på vägen från vägerenen med grus sprutande kring däcken skulle nog kunna få en polishäst att reagera.

Jag kan ju säga att jag som gående på grusvägen antagligen blivit rejält uppskrämd i motsvarande situation.

Nej det får inte en polishäst att reagera, i varje fall inte med sin ordinarie ryttare på. Möjligen med en främmande, men eftersom du själv drog upp det så har vi ju polishästar som fått stå och ta emot både stenar, glasflaskor och annat som kastats på dem utan att de rört en fena. Medan samma häst sedan kan drabbas av full panik med en person de är mindre vana vid. Så mycket står ryttaren också för, många gånger omedvetet.

Hade du själv blivit skrämd så är du nog väldigt lättskrämd om man får säga så.;)
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

ot men en polishäst reagerar såklart på stenskott, men ryttaren får hästen att stå kvar ändå(man kan inte få en häst att helt sluta reagera på oväntade saker lika lite som att du inte kan undvika att hoppa till när en ballong smäller). har varit med på många polishäst träningar och det kräver mycket av ryttarna för att få hästarna att lita på dem så mycket att dom står kvar eller gå rakt förbi skrikande flaxande demonstrant/fotbolls fantaster/knäppa stallskötare. det var dock en häst som dom hade som var super trygg med vem som helst och världens snällaste, gick avslappnat med petflaskor hängandes i svansen över fladdrande pressenning men småbarn på ryggen :love:.
hästar är flyktdjur och kommer alltid att reagera på oväntade saker med att fly, det är då ryttarens uppgift att snabbt ta tillbaka hästen och reda ut situationen så hästen blir trygg med det.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

KL
Jag är förvånad att vissa ens kan tänka att en häst och ryttare ska betala en bilist försäkring i detta läget!!!?
Det är självklart att en bilist ska ta tillräcklig hänsyn och beräkna risker när djur eller barn befinner sig på vägen så ingen olycka händer. Inte hade väl någon tyckt att det hade varit rätt av bilföraren om det gällt ett barn på vägen, och inte hade han försökt kräva en älg på pengar om han kört för nära den.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Fortfarande så undrar jag hur du kan anse att vem som helst ska ge sig ut på trafikerade vägar med obekanta hästar? Och, nej, jag anser inte att en häst som beter så som beskrivits i tråden är säker tillsammans med ryttaren ifråga.

Sedan kan du gärna skippa dina sarkasmer och försök att förminska mig som person, försök acceptera att andra kan ha åsikter motsatta dina egna istället.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Fortfarande så undrar jag hur du kan anse att vem som helst ska ge sig ut på trafikerade vägar med obekanta hästar?

Det handlar inte om att köra på E4an. TS skrev att det var en skogsväg med inga hus längs vägen. Så jag tycker inte det är något konstigt att en ridvan person rider på en normalt trafiksäker obekant häst på en sådan väg.

Tänk på alla ställen som ordnat ridturer. Det handlar ofta om rena nybörjare som aldrig träffat hästen innan och de rider i de allra flesta fall på just den typen av vägar.



Och, nej, jag anser inte att en häst som beter så som beskrivits i tråden är säker tillsammans med ryttaren ifråga.

Där har vi olika åsikter. Jag tror dock att min åsikt är betydligt vanligare än din. Hade din åsikt varit vanlig hade ju turridningar på häst för turister i princip varit förbjudet om man någonsin var på en liten grusväg.


Sedan kan du gärna skippa dina sarkasmer och försök att förminska mig som person, försök acceptera att andra kan ha åsikter motsatta dina egna istället.

Har vad jag vet inte medvetet försökt förminska dig. Är det något speciellt du tänker på så peka gärna ut det så att jag kan bemöta ditt påstående.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Tänk på alla ställen som ordnat ridturer. Det handlar ofta om rena nybörjare som aldrig träffat hästen innan och de rider i de allra flesta fall på just den typen av vägar.


Där har vi olika åsikter. Jag tror dock att min åsikt är betydligt vanligare än din. Hade din åsikt varit vanlig hade ju turridningar på häst för turister i princip varit förbjudet om man någonsin var på en liten grusväg.

Nu är du inne på något som jag har arbetat med i många år, turridning. :D
Och att turridningar ger sig inte ut på vägar om det absolut inte måste, det är nog det dummaste man kan göra. Du anar inte vilka människor man kan ha med sig ibland och de som är vana kan faktiskt värst.:crazy:
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Nu är du inne på något som jag har arbetat med i många år, turridning. :D
Och att turridningar ger sig inte ut på vägar om det absolut inte måste, det är nog det dummaste man kan göra. Du anar inte vilka människor man kan ha med sig ibland och de som är vana kan faktiskt värst.:crazy:


Jag har varit på ganska många turridningar genom åren. Och jag har aldrig varit på någon där man inte rider vissa sträckor på små grusvägar. Dessa grusvägar kan nog ofta jämföras med vägen i TS fall.


Menar du att du i din turridningsverksamhet aldrig rider på grusvägar där det kan dyka upp något oväntat fordon? T.ex. en markägare som är på väg att inspektera sin skog.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Svart eller vitt, E4 eller grusväg....
Man kan inte förvänta sig att slippa bilar om man rider på en grusväg. I det här fallet var inte hästen tillräckligt säker med den nya obekanta ryttare den hade på ryggen eftersom den reagerade så kraftigt som den gjorde. Kanske hade den blivit rädd även med sin vanliga ryttare, men inte flytt till skogs.

Sedan vet jag inte vad du är ute efter, tävlar du i konsten att tycka lika som de allra flesta? Och om man inte tycker lika som dig, har man ingen erfarenhet då? När har man fått erfarenhet då tycker du?
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Svart eller vitt, E4 eller grusväg....
Man kan inte förvänta sig att slippa bilar om man rider på en grusväg. I det här fallet var inte hästen tillräckligt säker med den nya obekanta ryttare den hade på ryggen eftersom den reagerade så kraftigt som den gjorde. Kanske hade den blivit rädd även med sin vanliga ryttare, men inte flytt till skogs.

Men nu gällde det ju en grusväg som nästan aldrig någon körde på. Att kalla det en trafikerad väg tycker jag inte är helt korrekt.
Sen, hur kan du veta att inte hästen reagerat likadant ifall den haft sin vanliga ryttare? Med tanke på hur incidenten beskrevs så kan jag mycket väl tänka mig att det gått likadant med vanliga ryttaren. Ingen av oss kan dock veta det, men du verkar tvärsäker på det.


Sedan vet jag inte vad du är ute efter, tävlar du i konsten att tycka lika som de allra flesta? Och om man inte tycker lika som dig, har man ingen erfarenhet då? När har man fått erfarenhet då tycker du?

Nu, blir alltså jag anklagad att bara försöka tycka lika som alla andra. Du pratade om förminskande av andra tidigare. Det där var väl i så fall ett sätt att förminska mig. Lite förvirrande faktiskt.

Kommentaren där jag ifrågasatte din hästerfarenhet kom av att jag faktiskt har svårt att tro att en person som är erfaren ryttare inte skulle tycka att det var ok att rida med någon ut på en i princip öde skogsväg bara för att man aldrig ridit på den trafikvane islandshästen före.

Normalt sätts folk som knappt ridit en häst förr upp på islandshäsar och rider ut i grupp på sådana vägar. Så gott som varje turridningsfirma med islandshästar gör så. Om det skulle vara så tokigt som du säger så hade väl det knappast varit tillåtet.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

En häst är en häst är en häst...
Min häst är väldigt trafiksäker, är ofta ute och rider på hyfsat trafikerade grusvägar utan några som helst problem. Men! Han är en häst!!! Vissa dagar är han mer på tårna och reagerar då lättare på saker runtomkring. Självklart då ännu mer med en ny ryttare.
Tyvärr så har det många så att de måste rida på grusvägar för att komma iväg till skog eller liknande. Ska de då låsas in på stallplan?

Efter vad jag läst tycker jag bilisten har gjort fel, är han jägare borde han ha mer koll på hur djur beter sig. I en liknande situation skulle jag inte betalat något som ryttare.

Jag hade en kompis som red ut på en större asfaltsväg med sin nya häst. Hästen fick frispel och den förare som hamnade i vägen fick betala allt. Och då menar jag allt! Utrustning, veterinär, rehabilitering, stallplats för vila i flera månader osv osv. Att ta i kan jag tycka men lagen ser ut som lagen ser ut...

Jag tror inte många har tid/kunskap/ork att träna sina hästar till polishästar...
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Jag kan tänka mig in i ett antal möjliga scenarios. Kallar du det att vara tvärsäker?
Är det någon som är tvärsäker här så är det du själv med dina påståenden om vad som hände och bilistens personliga egenskaper. Var du där?

För övrigt så, nej, jag tycker inte att man ska ge sig ut på en trafikerad väg med en häst man inte känner. En grusväg kan inte kallas "öde".

Och så var det alltså som jag trodde, att jag tycker annorlunda än dig gör att du kallar mig helt oerfaren. Tack för den! Som upplysning kan jag tala om att jag ridit i 35 år och har nu en häst med vida långt mer reaktionssnabbhet än en isis. Och, ja, jag har alldeles utmärkt koll på henne där vi dagligen måste beblanda oss med bilar. Och har heller inte haft några problem med bilister. Ömsesidig hänsyn, du vet.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Jag kan tänka mig in i ett antal möjliga scenarios. Kallar du det att vara tvärsäker?
Är det någon som är tvärsäker här så är det du själv med dina påståenden om vad som hände och bilistens personliga egenskaper. Var du där?

Nej, jag var inte där. Jag bygger mitt resonemang på vad TS skrivit, inget annat. Det intressanta är ju att vi kommer till så olika slutsatser från att ha läst samma relativt lilla textmängd.



För övrigt så, nej, jag tycker inte att man ska ge sig ut på en trafikerad väg med en häst man inte känner. En grusväg kan inte kallas "öde".

Jag skulle inte kalla vägen trafikerad. Med ditt sätt att resonera så är ju en traktorväg ut till en åker en trafikerad väg bara för att det väldigt sällan körs en traktor på den.



Och så var det alltså som jag trodde, att jag tycker annorlunda än dig gör att du kallar mig helt oerfaren. Tack för den! Som upplysning kan jag tala om att jag ridit i 35 år och har nu en häst med vida långt mer reaktionssnabbhet än en isis. Och, ja, jag har alldeles utmärkt koll på henne där vi dagligen måste beblanda oss med bilar. Och har heller inte haft några problem med bilister. Ömsesidig hänsyn, du vet.


Anledningen att jag ifrågasatte din hästerfarenhet var den jag skrev innan. Det var inte p.g.a. att vi tyckte olika.

Är du verkligen säker på att din häst inte reagerat likadant som i TS fall ifall du råkat ut för denne bilföraren?


En fråga. Tycker du att turridningsverksamhet ska förbjudas ifall man på turen rider en bit på en skogsväg liknande den i TS fall?
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Kan ta en annan sak som inte har med bilar att göra, men häst på väg.
Pappa kör vår treåring förbi grannarna. I en kurva finns ett bestånd av ungranar vilt växande.
Precis när pappa är mitt för granarna drar gr
annen igång motorsågen( han såg inte pappa), hästen blir rädd kastar sig över diket och pappa ramlar ur vagnen
Skulle pappa struntat i att köra på vägen då?
Har ett exempel där bilar kunnat bli skadade ska ta det strax
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

*****raderat******
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Om en fotgängare vinkar att det är ok för dig som bilist att köra, vid exemeplvis ett övergångsställe utan rödljus, och detta förorsakar en olycka står du skyldig som bilist. Detta tog de upp när jag tog körkort.

Anlendingen är att man inte kan lita på att fotgängaren vinkar till dig eller att den har koll på att det inte kommer någon person från något annat håll. Du är skyldig till att framföra ditt fordon på ett säkert sätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 337
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
2 974
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 252
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 442
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp