Hästfysioterapeut

Sv: Hästfysioterapeut

Vad innebär den nya lagen?

Se inlägg 91, 92 och 98. Men man vill starkt begränsa vilka det är som arbetar med djurrehabilitering eller djurtandvård. Detta skall i stort sett vara förbehållet Veterinärer och de som igenom högskoleutbildning har en legitimation inom humanmedicinen (tandläkare och sjukgymnaster) och till det har en vidareutbildning inom djur. Detta för att behandlingarna skall vara evidensbaserade.

I så fall kommer man också att kunna tillskriva behandlarna ett större skadestånds ansvar för felaktiga behandlingar. Idag får djurägaren skylla sig själv om man har släppt en person nära sitt djur som inte är en veterinär.
 
Sv: Hästfysioterapeut

Eftersom denna tråden startades för lääänge sedan så måste ju ett antal av er som skrivit i tråden påbörjat/avslutat utbildningen...?

Funderar på att gå den i Kalmar till våren...

Hur har ni haft användning av er utbildning?
Startat eget?
Extraknäcker?



jag ska också ev. gå den till våren, vore kul att höra av dom som redan går hur det är. kommer söka till kalmar om jag får lös pengar sitter och väntar på besked om jag får ett stipendium och sen ska jag söka tjänstledigt i såfall *s*
 
Sv: Hästfysioterapeut

*kl*

För er som tvekar pga den nya lagen:

"Nya lagen om Verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård
Den nya lagen ((2009:302)träder i kraft den 1 januari 2010. Det har varit mycket skriverier och åsikter om hur denna lag
påverkar oss terapeuter och mycket av det som har skrivits är baserat på felaktiga tolkningar av lagen eller rena gissningar.
De delar av lagen som berör oss terapeuter återfinns i 4 kapitlet som handlar om begränsningar i rätten att vidta hälso- och
sjukvårdande åtgärder på djur. Här följer lagtexten med kommentarer:
1 § Den som utan att tillhöra djurhälsopersonalen yrkesmässigt utövar verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård får inte:
1. behandla djur som det finns anledning att misstänka har angripits av sjukdom på vilken epizootilagen (1999:657)
eller zoonoslagen (1999:658) är tillämplig,
Kommentar: Detta är inget nytt för vår del. EquiCare ger eleverna kunskap om epizootilagen, zoonoslagen samt smittskydd. I
de utbildningar som EquiCare erbjuder ingår en basmedicinsk utbildningsom omfattar bland annat immunförsvar och smitta.
2. utföra operativa ingrepp på eller ge injektioner till djur eller utföra annan behandling som kan orsaka ett lidande som
inte är obetydligt, eller
3. behandla djur under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion.
Kommentar: Både punkt 2 och 3 hamnar utanför det område som vi utbildar inom. Våra häst- och hundfysioterapeuter arbetar
med lindra lidande och att hjälpa djuret tillbaka till ett normalt och smärtfritt liv. Alltså omfattas inte vi av punkt 2. Att behandla
djur som står under medicinering är kontraindicerat i våra utbildningar. Om det bedöms som nödvändigt att genomföra ett
terapeutiskt arbete med ett djur som står under medicinering så ska det alltid göras i samråd med behandlande veterinär.
Terapeuter riskerar böter eller fängelse
Nytt är förslaget att den yrkesutövare som tillfogar ett djur lidande eller skada, oavsett om skadan eller faran orsakats av
olämplig behandling eller genom avbrott i eller dröjsmål med veterinär vård, kan dömas till böter eller fängelse i högst ett år.
Det här ställer naturligtvis högre krav på samarbete över "gränserna"."

Infon finns på equicare hemsida
 
Sv: Hästfysioterapeut

Hänger på Pilots fråga.

Någon som gått och vad tyckte ni. (Jag undrar om jag ska gå denna utbildning nämligen:) )
Får man tillräckligt med kunskap om anatomi och biomekanik?
Får man tillräckligt även i felsökning och diagnostik och lära sig se rörelsestörningar hos hästar?

Det är ju jätteviktiga bitar och det är ju inte så många träffar de har för att få den praktiska kunskapen som är så viktig för någon som arbetar med djur.
 
Sv: Hästfysioterapeut

*KL*

Jag puttar upp den här tråden :D

Är det någon som gått färdig och hur har det gått för alla som började studera? :)
 
Sv: Hästfysioterapeut

Undrar också var alla tog vägen som skulle gå denna utbildning, tappade ni stinget eller ;).
 
Sv: Hästfysioterapeut

jag går den utbildningen sen september och jag tycker den är toppen. Jag går Equicares utbildning och den är verkligen anpassad efter hästägare. Distans och kortare träffar med onlinemöten emellanåt.Mycker kunniga lärare med bra föreläsningar.
 
Sv: Hästfysioterapeut

Nu har inte jag kommit så långt men man får ganska så omfattande kunskaper om biomekanik och anatomi, plus att man lär sig hitta och se störningar i rörelser och efter ett tag kan man även spåra vartifrån störningen kommer med hjälp av den kunskap man har fått om hästens kropp och funktioner.
 
Sv: Hästfysioterapeut

;)Jag ska börja Hästfysioterapeut utb hos Equicare nu i mars. Är det någon annan från Skåne som ska gå? Då kanske man kan samåka till praktikträffarna!:bump:
 
Sv: Hästfysioterapeut

Jag tänkte hoppa på hästfysioterapeut-utbildningen först men marknaden kändes så otroligt mättad inom det området med tanke på alla equiterapeuter, hästfysioterapeuter, hästmassörer m.m. som redan finns. Slutade med att jag läste till hundfysioterapeut istället, lyckades inte finna någon sådan inom 40 mils radie :).
 
Sv: Hästfysioterapeut

Hej!!

Ni som går hästfysioterapeut utbildningen i Växsjö!!!! Jag ska börja utbildningen på måndag, och undrar.....hur långt innan fick ni besked om hur och när, informaton plus föreläsningarna på nätet funkar...????? Jag tycker man får väldigt lite info, överhuvudtaget.
 
Sv: Hästfysioterapeut

När jag väl hade betalat anmälningsavgiften så gick det ganska fort tyckte jag. Just nu vet jag dock att de nyligen har varit utomlands och jobbat. Vi har fått mejl om att det kan vara lite krångligt att nå dem under dessa veckor så det kanske är därför du inte har fått någon info. Upplever du att du får dåligt med info tycker jag att du ska ringa dem och prata med dem.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 978
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 655
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
577
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp