Hästfysioterapeut

Sv: Hästfysioterapeut

Så har jag också tänkt flera gånger.
Det jag lärt mig nu (efter halva kurstiden) har kastat om hela min syn på hästhållning - till det bättre givetvis.
Känns som om jag kan dubbelt så mycket om hästar nu, mot vad jag kunde innan. Och då läste jag ändå häst på gymnasiet och har alltid haft ett stort intresse för att lära mig mer.

Ja man tänker verkligen om ibland. Inser att folk inte alltid gör rätt, fast dom hållit på i flera år och tror att dom gör rätt... Man får sig verkligen en tankeställare ibland. Och jag som inte har egen häst, vet ju mer nu när jag ska leta häst, vad man ska titta efter, mer att tänka på... Och när man sen har hästen givetvis.
Det finns så mycket dumt folk gör för att dom inte vet bättre...
 
Sv: Hästfysioterapeut

Ser verkligen framemot denna kurs :laugh:
Skall verkligen bli spännande!
 
Sv: Hästfysioterapeut

Ja man tänker verkligen om ibland. Inser att folk inte alltid gör rätt, fast dom hållit på i flera år och tror att dom gör rätt... Man får sig verkligen en tankeställare ibland. Och jag som inte har egen häst, vet ju mer nu när jag ska leta häst, vad man ska titta efter, mer att tänka på... Och när man sen har hästen givetvis.
Det finns så mycket dumt folk gör för att dom inte vet bättre...

Ursäkta, men säger lärarna att det de föreläser om är det enda rätta? Sånt gör mig livrädd, alldeles för oseriöst.

"Folk" kanske gör rätt, men "ni" gör fel? Vad vet du?
 
Sv: Hästfysioterapeut

Ursäkta, men säger lärarna att det de föreläser om är det enda rätta?

Givetvis gör dom inte det. Men det dom säger stämmer väl överrens med hur hästens inre fungerar, jämfört med "det gamla vanliga" som då i flera fall känns helt tokigt.
 
Sv: Hästfysioterapeut

Några grejer tagna ur mina anteckningar från föreläsningarna, vissa saker är mer självklara än andra:
"Vissa hästar som anses krångla, försöker egentligen bara hitta en lösning på sitt problem" (sen är frågan VAD som är problemet, ryttaren? utrustningen? låsningar? skada? vissa ryttare svarar bara att det är en olydnad, och piskar/driver sina hästar)
"Jobba dressyrhästen i 10-15min intervaller, med skrittpauser för återhämtning emellan, annars kan den ta till ”felaktiga” muskler för att orka fortsätta", Väldigt förenklat sett så finns det en grupp muskler som är rätt att använda vid dressyrridning, och en grupp som är fel. Och det går hand i hand med en annan anteckning: "En muskel som arbetar fel (med saker den inte är gjord för) blir överbelastad och skadas."
"En häst som har ont i ryggen eller använder ryggen fel vill gärna rätta till det själv, genom att sträcka ner huvudet = sträcka nackbandet så ryggen rätas ut"
"Innan du sätter fast hjälptyglar, fråga dig själv: var vill jag ha hästens huvud? Och varför? Hjälptyglarna fixar inte formen, bara huvudpositionen. Fel huvudposition ger en häst som inte kan jobba som den ska. Positionen beror på hur hästen ser ut, utbildningsgrad m.m."
"En häst som spänner sin tungmuskel begränsar frambenens rörelser"

Folk i min närhet (och då har jag bott på många olika ställen, varit i många stall och träffat många hästmänniskor) har ofta varit snabba med att slänga på hjälptyglar, sitter och tragglar i paddocken i en timme med få steg i skritt. De bråkande hästarna har fått pisk eller så har dess ryttare suttit en halvtimme extra i paddocken för att "kuva hästen". Hästar som försöker sänka huvudet (en ung häst orkar ju inte jobba i hög form, och använder därför nackbandet som hjälp) dras upp med hjälptyglar eller ryttarens egen kraft. Och bett används ofta efter vad ryttaren vill ha, inte efter hur hästens mun ser ut.
För fridens skull ska jag väl även tillägga att jag vet mycket väl att inte alla hästmänniskor är sånna, men skrämmande många är. Och när man frågar "varför?" angående något dom gör så har dom inga svar utöver "så gjorde ***" eller "så har jag alltid gjort".
Kan man inte svara på varför man gör en viss sak, då anser jag att man ska låta bli tills man har ett bra svar.
 
Sv: Hästfysioterapeut

*kl*

Den här utbildningen verkar ju hur spännande som helst, det vore kanske något i framtiden :D
Hur länge pågår den och har de fler än en kursstart per år? Hittar ingen information om detta på hemsidan..
 
Sv: Hästfysioterapeut

KL

Bara det här med att skritta fram...
jag förvånas VARJE gång någon tar ut sin häst på ridbanan och börja trava direkt :eek: ingen skritta fram alls...
och inte skrittar dom av hästen heller...
 
Sv: Hästfysioterapeut

Ja, det har man ju hört några gånger. "Men han skrittade ju i hagen" eller "men vi skrittade ju mellan stallet och hit" (när det är typ 100m). Och sen rider människan i trav och galopp i 30-45min och sen in med hästen i boxen. Inte roligt för musklerna.
 
Sv: Hästfysioterapeut

Nu lyckades jag posta mitt inlgg i fel tråd och upptäckte det för sent. Så moderatorn får gärna plocka bort samma inlägg i den andra tråden.

Jag hade för tillfället hållit mig passiv till att hoppa på en sådan utbildning. Det ligger just nu en proposition om lag om begräsningar i rätten att få utföra sjukvård och hälsobehandlingar på djur. [Prop. 2008/09:94] Nu har jag bara ögnat igenom den men om jag uppfattar det rätt så kommer rätten att utföra detta att tillskrivas veterinärer, djurvårdare och djurhälsopersonal. Till djurhälsopersonal hör:

6 § Den som har legitimation enligt lagen (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område får efter ansökan godkännas för verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård.Det kommer alltså att krävas en humanlegitimation. Vidare i samma paragraf meddelas att regeringen får meddela närmare föreskrifter inom dessa ramar. Alltså vilka med human legitimation som kan komma i åtanke och vilken specialkompetens som krävs av dessa.

Det är alltså djurhälsopersonalen som kommer att få utföra djurens hälso- och sjukvård.”Regeringen föreslår därför att begreppet definieras som åtgärder som vidtas för att medicinskt förebygga, påvisa, lindra eller bota sjukdom, skada eller därmed jämförligt tillstånd hos djur.”
"Den nya lagen ska träda i kraft den 1 januari 2010."


Nu har jag som sagt bara gjort nedslag i propositionen då jag har ont om tid.
Men om jag uppfattat propositionen rätt så kommer vissa områden fortfarande vara oreglerade så som massage. Men rätten att utföra akupunktur, laser, kiropraktik liknande metoder, typiskt tandläkar ingrepp m m att begränsas. Vad jag förstod det som så kommer även vissa titlar att skyddas, som leg djurtandläkare, fysioterapeut, djursjukgymnast m m, att omfatta dem som tillhör djurhälsopersonal. Men som sagt det här sista är jag osäker på.


Jag kan väl tillägga att en proposition är ganska långtgående planer i en lagstiftningsprocess och de brukar gå igenom regeringen lägger helt enkelt inte en proposition som de inte vet säkert att de har stöd för.
 
Sv: Hästfysioterapeut

Under titeln: "Yrkesgrupper som inte omfattas av behörighetsreglering" hittade jag lite mer.

”Gränsen för vad som är tillåtet och otillåtet kommer att förändras i takt med utvecklingen inom veterinärmedicinen och får därför lämnas till rättstillämpningen att klargöra”

”Av de skrivelser som har inkommit till Jordbruksdepartementet om equiterapeuternas yrkesutövning framgår att flera av de metoder som används faller inom kategorin alternativmedicinska behandlingsmetoder. Detta innebär bl.a. att de i vart fall inte för närvarande kan anses vara baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet. Ett grundläggande krav för ett behörighetsreglerat yrke är att det har en grund i vetenskap och beprövad erfarenhet.”

”I dagsläget är det bl.a. av dessa skäl inte möjligt att, såsom Svenska Equiterapeutförbundet m.fl. önskar, att genom legitimation behörighetsreglera yrkesgruppen equiterapeuter.”



Jag måste säga att jag tycker att lagförslaget i stort ser väldigt bra ut. Det kommer att ställa mycket högre krav på dem som behandlar djur i framtiden. Ansvaret lyfts från hästägaren till behandlaren, man ska arbeta med evidensbaserade metoder, man har tystnadsplikt... men som alla lagförslag idag så utgör det ett ramverk där närmare releringar kommer igenom bemyndigande och praxis.
 
Sv: Hästfysioterapeut

Intressant läsning!
Vart hittar man detta, har sökt på jordbruksverket men hittar inget, letar fel kanske :o

Mvh Åsa
 
Sv: Hästfysioterapeut

Jag resonerade som så att kunskap är alltid kunskap, och den kan jag alltid använda för mitt eget hästeri.
Och massagen lär nog "vem som helst" få hålla på med, eftersom det vad jag vet inte finns några sätt att bli legitimerad hästmassör?
 
Sv: Hästfysioterapeut

KL

Jag känner mig verkligen tveksam nu. Känns dumt att betala så mkt om man inte ska kunna jobba med det sen. Jag tycker också det är bra i syfte till de egna hästarna, men känns som ett dyrt pris då, eftersom det inte blir några inkomster då.

Måste nog kolla upp det närmare. Kommer vi som går denna kursen att bli leg fysioterapeuter? Får vi isåfall jobba med det? Annars inte?
 
Sv: Hästfysioterapeut

Delvis knapplån...

Precis som jag resonerar, visst är det mycket pengar för något man kanske inte kan ha nytta av i framtiden rent ekonomiskt sätt men OAVSETT leg eller inte så är det ingen som kan ta kunskapen ifrån en.
Kanske det kommer en utbildning man kan komplementera med senare...

Sen är det bara en propositon för lagändring dvs... det är INTE klubbat än...
 
Sv: Hästfysioterapeut

Loki
1) Rättsbanken is my friend. Många bibliotek har ett konto som man kan låna.
2) Nej röstningen i riksstaden har inte skett. Men ingen regering lägger en proposition som man inte är säker på går igenom. Särskilt inte när det är en mariotetsregering då finns ju redan stödet där.

Cili :bow:
Jag håller med om att kunskapen ändå kan vara guld värd för egen del. Bara man är beredd på vad man hoppar in på. Jag kommer aldrig att ångra min hästmassageutbildning.

Titti
För att få en legitimation krävs alltid en högskoleutbildning. Men jag tror att ni blir diplomerade.

Allmänt
Vad ni YRKESMÄSSIGT kommer att få göra med er diplomering lämnar lagstiftaren delvis öppet för rättväsendet att avgöra. Men lagen syftar till att djurens hälso- och sjukvård ”åtgärder som vidtas för att medicinskt förebygga, påvisa, lindra eller bota sjukdom, skada eller därmed jämförligt tillstånd hos djur.” skall utföras av veterinärer, djursjukvårdare och djurhälsopersonal. Till djurhälsopersonalen kommer vissa av de yrkesgrupper som får sin legitimation från socialstyrelsen (ffa sjukgymnaster och tandläkare), samt specialutbildat sig, höra.

Jag tror att massage, stretching och akupressur inte kommer att bli reglerade. Däremot så tror jag att akupunktur, kiropraktik liknande behandlingar, elektroterapi, laser m.m kan komma att regleras. Vad som där emot är en fullt tänkbar konsekvens på det oreglerade området är att försäkringsbolag subventionerar dessa behandlingar om det utförs av djurhälsopersonal eftersom de då får någon form av ”kvalitetsreglering”. Något som de länge har sökt för dylika behandlingar.

Men som sagt lagen utgör ett ramverk. Igenom delegering lämnar lagstiftaren möjligheter för regeringen och myndigheter att meddela mer specifika föreskrifter. Man lämnar även en del luckor för rättsväsendet att fylla.
 
Sv: Hästfysioterapeut

Ok, ja vi blir diplomerade har jag fattat det som, men frågan är ju om det räcker.
Jag vill ju verkligen ha denna kunskapen, men mina förhoppningar var att kunna jobba lite med det också, och inte bara för eget bruk, så det känns ju lite sådär nu...
 
Sv: Hästfysioterapeut

Så länge man inte kan bli legitimerad hästmassör så lär det duga gott och väl med diplomering (eller ingen utbildning alls för den delen)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 976
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 655
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
577
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp