Bukefalos 28 år!

Hästpratare..

Sv: Hästpratare..

Jag kan varken säga att jag tror på dessa "hästpratare" eller inte men det är oerhört intressant....

Har själv haft två olika hästpratare till mina pållar och ingen av dem visste nåt om hästarna eller mig innan. Den ena kom hem till oss och den andra skulle man skicka kort på hästen, säga vad den hette och vilket år den var född. Vissa grejer som de båda sa stämde men vissa var så långt ifrån som det bara går...

Ja det finns nog seriösa men som nån annan skrev här i tråden finns det nog otaliga som endast försöker tjäna pengar på det.
 
Sv: Hästpratare..

Det jag tror på är att det finns dom som känner av hästar när de jobbar med dem.. Som kan förstå deras känslor.. Alltså mer än en hästmännsika.. De flesta förstår hästar på något sätt.. Men att vissa kan känna av saker från det förflutna i hästens liv.. Och hur det påverkar hästen rent generellt..
Men något annat har jag svårt att tro.:cool:
 
Sv: Hästpratare..

Till er som inte tror, så kan jag berätta en liten lustig historia om några som ville sätta en hästpratare på prov.

Hästprataren skulle åka till ett stort dressyrstall i norge med flera kända hästar. Innan hon åkte hemifrån så förmedlade hennes katt till henne att det var något lurigt med stället hon skulle till, "saker är inte vad dom ser ut att vara". Hon förstod inte vad katten menade så tänkte inte så mkt mer på det.

Väl framme hos hästarna så fick hon lite uppgifter om första hästen, namn, ålder och vad den hade för problem etc. Hon sätter sig ner i boxen med hästen ett tag.

Så säger hon plötsligt: "det är så konstigt, hästen menar att han har ett helt annat namn! Brukar ni kalla honom för ____? och han verkar annorlunda än ni beskrivit..."

Visade sig att dom hade bytt om på hästarna för att "avslöja" henne som en bluff, men tji där fick dom... :angel:
Numera är dessa kritiker flitiga kunder.. :D
 
Sv: Hästpratare..

Jag personligen tro nog inte på det, men jag tro att vissa enstaka kan ha en viss förmåga att kunna läsa av deras olika beteenden lättare än andra.Jag tro oxå att vi som växt upp eller umgåts mkt med djur och suttit och studerats deras olika betendeen kan läsa av mkt som tex, en häst som kanske borde flytta till en annan box pga att det är en mörk, stressad/arg häst brevid som granne eller lugnare/ljusare i en box nämre utgången...Det handla nog mkt av att kunna läsa av, precis som när man rider in olika hästar så måste man kunna känna efter hur man bäst träna /rider just denna hästen pga att de är olika individer med olika behov, olika känsliga för saker och ting, nu krånglade jag kanske till det, men jag tro att ni förstår vad jag menar:D ;)
 
Sv: Hästpratare..

Visade sig att dom hade bytt om på hästarna för att "avslöja" henne som en bluff, men tji där fick dom...
Numera är dessa kritiker flitiga kunder..

Hade jag varit med om ngt liknande, hade jag med trott på det;)
 
Sv: Hästpratare..

Dom jag känner läser INTE av, dom kommunicerar med bilder och känslor.

Första gången hos min häst så berättade han om en fruktansvärd olycka han varit med om som unghäst. Han visade bilder av sig själv som,en grå liten unghäst i en stor flock, sen en kaj, något som såg ut som containers, en lastbil, starkt ljus, ett fruktansvärt metallisk ljud, och känslan av att sitta fast och ha ont och en panisk rädsla. :(

Jag kände inte till det öht. Kollade upp det och det visade sig att lastbilen som transporterat honom och en handfull andra unghästar till landet hade kraschat och vält... :eek:

Det förklarade en hel del saker i hans beteende kan jag ju säga..
 
Senast ändrad:
Sv: Hästpratare..

har läst en bok angående detta..

herregud säger ja bara . författaren beskriev en händelse där hästen hade sagt åt en person att den ville byta namn till Tussilago . säkert ! :D

Var det möjligen Carola Linds bok "Konsten att tala med hästar"? :)
 
Sv: Hästpratare..

Det förstår jag:smirk:

Skulle vara kul att testa, men jag tro att de flesta är en bluff:eek: ;)
 
Sv: Hästpratare..

:eek: Den människan vill jag också träffa!

Jag vill så gärna veta vad 17 min häst har varit med om, så "knäpp" som hon kan bli ibland :crazy:
 
Sv: Hästpratare..

En kompis till mig ville veta vad hästen varit med om (argsint gammal ponny som bits, sparkas och attackerar etc) så hon ringde en som var "healer" här. Han vägrade dock tala med hästen eftersom hon hade ett sånt tungt sinne och det skulle bli alldeles för jobbigt för gubben och (över telefon) förklarade exakt hur hon betedde sig mot folk (utan att ha sett/träffat henne förr) och lite varför. Han vet jag är riktig i det han gör för det kan många intyga. Däremot åker han inte ut och talar med djur alls för det vill han inte ha och göra med :( synd- hade velat veta hur mycket min häst avskyr mig :rofl: )
 
Sv: Hästpratare..

gud va hemskt...sålde du utan kontrakt?? ingen adress?
:cry: :cry:

Nä då.. vi skrev även in att jag hade förköpsrätten på henne.. Du ska bara veta vad mycket grejer jag skickade med henne. En hel uppsättning!! jo men om jag inte minns helt fel så stämmde inte adressen!!:cry:

Gud va mycket jag tänkt på den hästen!!!

hon va född 85 så hon lär nog vara borta nu..:confused:
 
Sv: Hästpratare..

Man ska aldrig sälja hästen så billigt till nån som man inte känner!
Finns så mycket idioter här i världen (som den kvinnan :mad: )

Hoppas hästen har det bra nu.. :(


Det va ganska många år sedan, jag var nog runt 14-15 år och mina föräldrar kunde inte häst å så..
Men jag var så godtrogen när jag var yngre (lr ganska mkt fortfarande) men man har ju lärt sig av det, tyvärr!!

Jag lovar att fick jag tag på kvinnan som lurade mig så.... och hade det varit i detta läge nu så hade jag polisanmält henne.:mad:
 
Sv: Hästpratare..

ja de var det :Dhehe.

Förreten har det undersökt en hel del inom detta området, att kommunicera med döda osv.

forskare har utlovat en stor summa pengar till den som bevisar att de har förmågan (just för att locka till sig så många som möjligt)
ännu har ingen kunnat bevisa ett skvatt.

sen är det väldigt enkelt att kolla upp en hästs namn,ålder,resultat, bakgrund osv på internet.

så att de kan briljera om sådana saker är inte så värstimponerande..

så är dessa människor ofta bra på att få en att dras med, samma sak gäller de som spår folk. de säger ex"för några veckor sen hade du ett litet problem"eller ännu bättre "en tid sedan"och så ser de menande ut. och när man börjar tänka efter , vem har inte haft ett "litet problem för en liten tid sedan"?
 
Sv: Hästpratare..

Hästprataren skulle åka till ett stort dressyrstall i norge med flera kända hästar. Innan hon åkte hemifrån så förmedlade hennes katt till henne att det var något lurigt med stället hon skulle till, "saker är inte vad dom ser ut att vara". Hon förstod inte vad katten menade så tänkte inte så mkt mer på det.

hur i helsike skulle hennes katt veta avnågot sådant . det där låter väldigt absurt.

sen att det var kända hästar gör ju saken betydligt bättre.
om det handlar om kända hästar så har du i ett tjo kollat upp vad hästarna heter,hur de ser ut på internet...

ack så lätt det är att bli lurad
 
Sv: Hästpratare..

Jag har inte läst tråden så jag vet inte vad andra svarat, jag går endast efter egna erfarenheter.
Jag har alltid varit lite skeptisk till sånt här men beslöt mig ändå för att låta en sk. hästpratare (välkänd o rekommenderad av många)göra ett försök med min d-ponny för några år sedan. Hästen var tydligen villig till o berätta om sitt liv hos förra ägaren o att hon saknade den bruna blötlagda fodret (betfor)hon fick hos förra ägaren o att hon saknade sin mamma väldig mkt, upprörande kan man tycka, men nu är det så att jag är uppfödare till denna häst, hon får betfor dagligen och desutom stog hennes mamma i boxen brevid, dessutom hade ponnyn bara stått i det stallet så det fanns inget som hästen kunde blandat ihop det med.

Slutsats: Jag tycker det bara är kvacksalveri.
 
Sv: Hästpratare..

jag säger inte att de finns eller inte men vad är poängen med häst pratare...?????'

försår inte varför jag ska betala nån kärring som kommer ut till mitt stall och säger att min häst gillar morötter och när han var föl lekte han med ett annat föl... å så gillar han inte blåa bilar och så vidare....

jag lägger heldre dom pengarna på träningar eller en semester i sommar.....:angel:

:bow: :bow:
 
Sv: Hästpratare..

Så... Genom att ha haft EN hästpratare ute dömer du en hel yrkesgrupp? Det låter ju, hm, logiskt.

Jag har haft kontakt med en djurtolk här på buke, till våra två hästar. Allt hon sade stämde, personligheterna, små egenheter, ALLT. Jag tror absolut att man kan tala med djur, men så finns det naturligtvis de som endast gör det för att tjäna pengar utan att veta vad de pysslar med.
 
Sv: Hästpratare..

Så... Genom att ha haft EN hästpratare ute dömer du en hel yrkesgrupp? Det låter ju, hm, logiskt.

Man får väl ha sin egna åsikt om saker o ting. Jag dömmer ingen som tror på detta, likadant hoppas jag bli accepterad även om jag inte tror på sånt här. Jag var redan skeptisk innan jag provade men gav det en chans, det blev för oss en flopp, ingenting stämde o det spär ju på min skeptiska inställning. Jag har min tro på detta o alla andra får ha sin.

Jag lägger hellre dom pengarna på nåt annat för mina hästar
 
Sv: Hästpratare..

*kl*

Den som har 500 - 1000 kr över att blåsa på nonsens kan ju anlita en hästpratare. Eller så går det ju spola ner pengarna på toaletten också ... Du får väl samma valuta för dom ...


Själv skulle jag hellre lägga pengarna på något som hästen hade bättre nytta av. Som på massage eller equiterapeut... Eller något jag hade nytta av som nytt täcke eller nytt schabrak eller träns ... :)

Norrland
 

Liknande trådar

Gnägg "Hästpratare" Har du haft nån som kommunicerat/pratat med din häst? Hur tyckte du att det var? Kunde du få reda på nånting du inte...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 700
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 643
Senast: Stereo
·
Relationer Jag träffade en granne på ICA idag. Vi ska träffas några stycken med barn och grilla whamburgare på söndag och jag sa till grannen att...
2
Svar
32
· Visningar
3 708
Senast: Pratsch
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 247
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp