Bukefalos 28 år!

"Hästräddningen" - seriös organisation?

Kettlas

Trådstartare
Var nyss inne på Hästnet och tittade på annonserna under "Hästar köpes". Där finns en annons från rubricerad organisation/företag. Inget telefonnummer, ingen web-adress, inga namn. Någon som känner till dem? Jag kände inte igen namnet (är själv medlem i Svenska Hästars Värn men det är ju något helt annat), googlade lite och fick inga träffar överhuvudtaget.
Fick direkt onda aningar, skulle kännas bra om någon känner till dem och vet att de är justa...
 
Det finns ett antal privatpersoner som sysslar med något som de kallar räddningsverksamhet, finansierat bland annat med att folk skänker prylar till dem som de sen säljer för att kunna köpa foder till djuren.
Jag vet inte om hästräddningen är en sådan eller någon annan typ av organisation.

Däremot vet jag att vi inte ska diskutera huruvida en organisation (eller privatperson) är seriös här på buke. Så, som moderator upplyser jag nu om att vi i den här tråden kan diskutera dessa hästräddningsverksamheter i generella ordalag. Men INTE diskutera några namngivna organisationer eller personer!
 
Min avsikt var endast att få svaret från någon att ja, en sådan organisation existerar, och i så fall är ju allt frid och fröjd och ämnet avslutat (och det är väl så jag skall förstå ditt svar hoppas jag). Är inte alls ute efter att namnge varken privatpersoner eller företag, vill bara inte att utsatta hästar och människor skall råka illa ut.
 
Såg annonsen men allt jag har att säga är att det gäller samma sak som med folk som lämnar namn som "sto" eller "häst", jag ser alla som oseriösa. ;)
Försökte ringa något "sto" någon gång, men kom aldrig fram. Är man seriös lämnar man korrekta kontaktuppgifter. En annan person som hittar nya hem åt hästar och håller till i västra götaland är dock väldigt seriös och bra. Hon har dock lämnat ut alla sina uppgifter och har ett företag. :)
 
Är det "riktiga" organisationer bär de väl vara registrerade någon stans?
Eller blandar jag ihop med hur man får ett organisationsnummer?

Annars håller jag med @Aionee , oavsett vad man säljer/söker bör en "seriös" annons ha ett riktig namn på en person/företagets namn och mail/tel. nr synligt.
 
Vi får ju inte skriva om namngivna org men för att, från mitt synsätt, vara en seriös organisation ska ledningen i organisationen arbeta för att hästar ska ha det bra. Informationskampanjer osv. De kan också hjälpa till när ägare hör av sig och inte vet vad de ska göra.
 
Vi får ju inte skriva om namngivna org men för att, från mitt synsätt, vara en seriös organisation ska ledningen i organisationen arbeta för att hästar ska ha det bra. Informationskampanjer osv. De kan också hjälpa till när ägare hör av sig och inte vet vad de ska göra.
Med andra ord så finns det bra organisationer i sverige. Dock så kan dom ju inte ta hand om alla hästar som ägare inte längre kan ta, det är ju främst hästar som far illa som dom räddar. Inte ta hand om hästar ägare inte kan ha kvar.
 
De kan också hjälpa till när ägare hör av sig och inte vet vad de ska göra.

Min uppfattning är att det finns det inte resurser till i organisationerna. Utan det ansvaret får respektive ägare ta. Däremot vet jag fall där organisationer hjälpt till vid hästar som mått riktigt dåligt och farit illa.
 
Med andra ord så finns det bra organisationer i sverige. Dock så kan dom ju inte ta hand om alla hästar som ägare inte längre kan ta, det är ju främst hästar som far illa som dom räddar. Inte ta hand om hästar ägare inte kan ha kvar.[/QU

Haha.. Du hade visst svarat nästan identiskt som mig redan såg jag nu..
 
Vi får ju inte skriva om namngivna org men för att, från mitt synsätt, vara en seriös organisation ska ledningen i organisationen arbeta för att hästar ska ha det bra. Informationskampanjer osv. De kan också hjälpa till när ägare hör av sig och inte vet vad de ska göra.
Det gör väl SHV i allra högsta grad ....
 
Jag står för det jag skriver, jag vet ingen organisation i Sverge som står för det jag skriver. SHV gör verkligen inte det (om vi nu ska nämna namn). SHV har så mycket ruttet bakom sig och än idag håller de på med metoder som för mig inte är förenliga med god hästhållning/moral/etik.
 
Jag står för det jag skriver, jag vet ingen organisation i Sverge som står för det jag skriver. SHV gör verkligen inte det (om vi nu ska nämna namn). SHV har så mycket ruttet bakom sig och än idag håller de på med metoder som för mig inte är förenliga med god hästhållning/moral/etik.
Därför jag frågade vad är det tex dom skulle behöva ändra på för att duga? Enligt mig gör dom ett jättejobb. Sen är det mycket alla typer av organisationer har bakom sig, det finns alltid fel alla organisationer har gjort, ingen organisation är perfekt. Men nu gör dom ändå ett jättejobb och lägger mycket pengar på att få tillbaka hästar i ett bra skick. Det är trots allt mycket som ska passa och det är svårt med hästar. Hitta bra akuthem osv. Du får nog vara mera konkret i vad som är fel isåfall.
 
Var medlem i SHV förut men gick ur när jag såg hur de alltid till varje pris ville hålla liv i hästkrakar som uppenbarligen aldrig skulle kunna få ett värdigt liv igen. Orkar inte med sånt. Naturligtvis gör de massa bra saker men just den biten tyckte jag stämde så illa ihop med mina värderingar så då får mina pengar gå till annat.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska sälja min dator nu då jag har fått en iPad i gåva som jag använder och därför ligger bara datorn i ett hörn och samlar damm nu...
Svar
8
· Visningar
1 380
Senast: elfi
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 427
H
Hästmänniskan Jag mailade på en häst som visade sig stå i utlandet. Intresset trappades då av väldigt fort. Hur som helst så var jag lite nyfiken på...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
20 183
Senast: vallhund
·
  • Låst
Övr. Barn Här kommer hela historien. Jag och mitt ex, alltså mamman till barnet det hela handlar om, separerade i december när hon fortfarande...
13 14 15
Svar
297
· Visningar
24 564
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp