hästskötare

Sv: hästskötare

Av de stallar du nämner ingår faktiskt motionering av hästarna, särskilt på ridskolorna ingår ju tillridning och motionering av de svårare hästarna, det ingår alltså i stalltjänsten (jag vet, jag har jobbat på ridskola). Det finns nog extremt få stallar - om några! - som är intresserade av att betala lön till någon som bara gör delar av tjänsten. Då tar man hellre någon som kan hjälpa till med ALLA uppgifter som förekommer för tjänsten.

Om jag ska betala strax över 20 000 kr/månad (tillkommer 12 % semesterersättning och 32 % arbetsgivaravgift - alltså DYRT) så tar jag självklart någon som kan vara till hjälp, inte bara göra utvalda delar som de tycker är roligt/acceptabelt. Och oftast är det ju inte ens en full tjänst om man inte har ridning/motionering av hästarna som ingår.

på min förra ridskola fanns där 2 stycken som mockade, fixade in och utsläpp samt fodring av hästarna.(endast 15 hästar) och fixade lite annat smått runt omkring.
Den som red till hästarna som behövdes ridas till var faktiskt ridlärarna själva :grin: eller dom duktigare eleverna som kunde rida hästarna i form osv.
Så visst kan man få jobb som bara stall"dräng" i ridskolstall.
 
Sv: hästskötare

Uppenbarligen finns ju dessa ridskolor - ts är ju på en. Men hur vanligt är det att ha personal som man inte kan använda fullt ut för att de inte kan/vill göra vissa uppgifter?
 
Sv: hästskötare

Det finns inte många hästskötare som har kunskap nog att rida till hästar, på en hästskötare finns inte heller såna kompetenskrav. En ridlärare måste däremot kunna rida bra och då blir det också ridläraren som får rida till hästarna om det skulle finnas hästar på ridskolan som behöver tillridning.
 
Sv: hästskötare

Det finns inte många hästskötare som INTE har kunskap nog att rida till hästar.

Men det verkar som om du och resten av oss lever i lite olika världar..
 
Sv: hästskötare

Men så som ja uppfattat det är dom som går på ridskolorna och mockar och sopar utan krav på sig arbetslösa som ridskolan får bidrag för att ha.
 
Sv: hästskötare

Jag maste faktiskt erkanna att aven pa min "gamla" ridskola red inte hastskotarna sarskilt mkt.
Den ena var en aldre herre som garanterat aldrig suttit i en sadel och tjejen skrittade garna igang avstallda hastar men inte mer an sa. Ridlararna red de som behovde ridas men de var inte sarskilt manga. Riktigt olampliga/svara hastar lamnades ut pa foder till duktigare/mer korkade elever som fixade jobbet gratis. Hogst tvivelaktigt satt men antagligen fruktansvart smidigt.
Vill du inte rida /kora kan man komma till USA och jobba med travhastar. De har oftast "riders" anstallda men innan du gor det sa ta dig en titt pa mitt schema + andratranare som tycker om att stoppa handen i BHn, hastar pa hormoner och hogst tvivelaktiga metoder i manga stallar. (Observera detta inte galler alla stallen men jag har sett exempel pa ovan flertalet ganger.)
 
Sv: hästskötare

Under min uppväxt fungerade det så på ridskolorna, numera vill man ha personal som går att använda till mer än just mockning och sopning.
 
Sv: hästskötare

Som sagt: lycka till att hitta ett jobb som matchar din kravspec.

Håller med, vore det inte bättre för dig att ha hästarna som hobby?

Undvik bara jobb inom vård eller restaurang - kanske inte fullt så jobbigt som hästskötare, men tunga lyft, knepiga arbetstider och dålig lön hör till det normala.
 
Sv: hästskötare

Det finns inte många hästskötare som har kunskap nog att rida till hästar, på en hästskötare finns inte heller såna kompetenskrav. En ridlärare måste däremot kunna rida bra och då blir det också ridläraren som får rida till hästarna om det skulle finnas hästar på ridskolan som behöver tillridning.

fel, fel, fel. Har man tagit hästskötarexamen så ska man kunna det till viss del, det ingår ett ridprov i examen.
 
Sv: hästskötare

fel, fel, fel. Har man tagit hästskötarexamen så ska man kunna det till viss del, det ingår ett ridprov i examen.

Jag har tagit hästskötarexamen för snart 2 år sen man ska inte bara kunna rida till viss del utan man ska kunna rida i princip alla hästar i en bra form, vara i balans osv för att klara av ridprovet, man får dessutom slumpmässigt byta hästar. :) så rida måste man kunna inte bara åka med.

men att rida TILL hästar tror jag inte man måste kunna faktiskt. Det sa dom inget om men att motion rida olika hästar skulle man kunna.
 
Senast ändrad:
Sv: hästskötare

Nu måste jag hålla med dig igen!;)
Att jobba med hästar är ingen dans på rosor många gånger utan att man för den sakens skull ska utnyttja unga tjejer så de jobbar ihjäl sig... Men det är tufft! Man kan inte välja att det inte ska hända något under icke arbetstid, det händer ändå och måste lösas.
Jag har ett skräckexempel på en tjej jag anställde, vi har ca 15 hästar. Hon hade fast arbetstid mån-fre 7-16.00, var det något som hände på andra tider fick hon kompensation och ledighet andra dagar. Jag har själv ett halvtidsjobb natt utöver hästarna och behöver hjälp pga dålig rygg och mycket unghästar, som man ju ibland behöver vara två för att fixa med. Hon fick boende, två hästar (en fölunge) inackorderade + 5000 kr/månad i lön.

Allt gick fint i början, men sen kom problemen...
Hon ville inte köra och hämta silagebalar "för man kan ju möta en bil på grusvägen"( hon hade högsta betyg då hon tagit traktorkort), hon ville inte rida mina unghästar "för den ena bockar ju och den andra går inte att styra än, den tredje....." Hon ville inte jobba själv för att det var för tungt (10 boxar, tre dagar i veckan).... Det slutade med att hon hjälpte till att mocka på morgonen (när vi var två tog det ca 1.5 h...) red sin häst tillsammans med mig då jag red av mina (det var ok för min del) och vi hjälptes åt vid insläpp. Var jag på jobbet satt hon och kollade på TV hon ville inte ens longera en häst eller hålla snyggt i stallet.
Detta resulterade i att jag jobbade typ 250 % per vecka och hon bara gnällde och gnällde. Jag konfronterade henne 2 gånger innan jag sa att det nog inte skulle fungera, men hon förstod verkligen inte!
Kom igen, man kan inte vara en sådan person och jobba med hästar. Jag tyckte att jag gav schyssta villkor och ansträngde mig verkligen för att hjälpa henne så mycket jag kunde men det blev löjligt till slut!
Nu har jag en superduktig tjej som älskar mina hästar, har en son och 11 mils bilväg hit.... Hon gör lite mindre stalljobb eftersom hon inte bor här, men vissa dagar är hon själv och det är inget gnäll där inte. Kärlek till henne!
 
Sv: hästskötare

Jag har tagit hästskötarexamen för snart 2 år sen man ska inte bara kunna rida till viss del utan man ska kunna rida i princip alla hästar i en bra form, vara i balans osv för att klara av ridprovet, man får dessutom slumpmässigt byta hästar. :) så rida måste man kunna inte bara åka med.

men att rida TILL hästar tror jag inte man måste kunna faktiskt. Det sa dom inget om men att motion rida olika hästar skulle man kunna.

Tack för lite mer input :) Jag har inte tagit hästskötarexamen själv, men flera av mina klasskamrater gjorde det.
 
Sv: hästskötare

Usch, ja förstår inte folk som medvetet gör sitt jobb dåligt. Jag skäms bara ja är lite trött och inte klarar ge 110% på jobbet.
Tur att du hittat en bra tjej!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 982
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
995
Senast: tott
·
Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 772
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 392
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp