hästskötare

Sv: hästskötare

Av de stallar du nämner ingår faktiskt motionering av hästarna, särskilt på ridskolorna ingår ju tillridning och motionering av de svårare hästarna, det ingår alltså i stalltjänsten (jag vet, jag har jobbat på ridskola). Det finns nog extremt få stallar - om några! - som är intresserade av att betala lön till någon som bara gör delar av tjänsten. Då tar man hellre någon som kan hjälpa till med ALLA uppgifter som förekommer för tjänsten.

Om jag ska betala strax över 20 000 kr/månad (tillkommer 12 % semesterersättning och 32 % arbetsgivaravgift - alltså DYRT) så tar jag självklart någon som kan vara till hjälp, inte bara göra utvalda delar som de tycker är roligt/acceptabelt. Och oftast är det ju inte ens en full tjänst om man inte har ridning/motionering av hästarna som ingår.
 
Sv: hästskötare

Av de stallar du nämner ingår faktiskt motionering av hästarna, särskilt på ridskolorna ingår ju tillridning och motionering av de svårare hästarna, det ingår alltså i stalltjänsten (jag vet, jag har jobbat på ridskola). Det finns nog extremt få stallar - om några! - som är intresserade av att betala lön till någon som bara gör delar av tjänsten. Då tar man hellre någon som kan hjälpa till med ALLA uppgifter som förekommer för tjänsten.

Om jag ska betala strax över 20 000 kr/månad (tillkommer 12 % semesterersättning och 32 % arbetsgivaravgift - alltså DYRT) så tar jag självklart någon som kan vara till hjälp, inte bara göra utvalda delar som de tycker är roligt/acceptabelt. Och oftast är det ju inte ens en full tjänst om man inte har ridning/motionering av hästarna som ingår.

Jag har också arbetat på en ridskola i över 1 år. Där mockade stallpersonalen boxar, matade hästarna och förde dom in och ut, ingen ridning hästarna gick ju lektioner. Och det var full tjänst.
 
Sv: hästskötare

Ja, då får du gå klart din utbildning och hoppas att just den ridskolan vill anställa dig, för med den kravspec du har kommer det inte att vara lätt att hitta ett vitt, hederligt jobb.
 
Sv: hästskötare

Ja, då får du gå klart din utbildning och hoppas att just den ridskolan vill anställa dig, för med den kravspec du har kommer det inte att vara lätt att hitta ett vitt, hederligt jobb.

Vet du vad jag tror. Att en hästskötare i Sverige har högre krav på sig och måste kunna mer eftersom Finland ligger efter Sverige i allt som handlar om hästar. En hästskötare i Finland kan inte lika mycket eftersom ridsporten är på en lägre nivå. Detta innebär att en hästskötare som arbetar på en ridskola här inte behöver kunna mer än att sköta hästarna. Alltså ingen ridning.
 
Sv: hästskötare

Hästskötare från Finland som jag träffat har ridningen som sin starka sida. Om man nu får dra alla över en kam efter att bara träffat ett fåtal, så tycker jag att dom finska skötarna är bäst med hästarna, och sämre på att få mockning mm gjort på ett snabbt och effektivt sätt.
Du måste kunna sitta upp och rida iaf skritt och trav på en svår häst inom de flesta hästjobb, så är det bara. Man behöver inte rida bra men man ska kunna hantera alla sorters hästar från både marken och sadeln, eller i ett travstall, kärran.
 
Sv: hästskötare

Jag ar medveten om att det finns regler och att dessa tyvarr valdigt sallan efterlevs. Men vad ska jag gora? Saga at sambon att jag jobbat atta timmar sa nu kan han ta de andra 16 av mina + sina egna??
Nej, jag ar inte anstalld i egentlig mening men det hade nog inte gjort ngn storre skillnad. Jobbet maste goras vare sig man vill eller ej. Antingen ger man upper eller ocksa biter man ihop. Mitt mal ar att hastarna gar sa bra att vi kan salja de felsta och behalla ett par - tre stycken. Tills dess ar det bara att slita arslet av sig och jag tror att de flesta som forsoker leva pa hastar av en eller annan anledning haller med.

Inte så konstigt att hästskötare är ett genomgångsjobb, ingen orkar hålla på så i längden.
 
Sv: hästskötare

Måste bara säga att jag aldrig varit på någon ridskola där dom haft en enda svårriden häst.
 
Sv: hästskötare

Då har du haft turen att ngn annan redan ridit till de hästar som krånglat. Jobbar du på en ridskola och en häst börjar krångla blir du den "ngn annan" som får ta tag i problemet och rida till hästen så att ridskoleryttarna kan säga att dom aldrig varit på en ridskola där hästarna krånglat. Eftersom dom aldrig märkt när hästen krånglat, och så ska det ju också vara.
En ridskola är ju en affärsrörelse, och alla problem med hästarna hålls hemliga, för man får ju inga elever med svårridna hästar.
 
Sv: hästskötare

Fast en häst som är inriden och utbildad blir inte krånglig mer möjligtvis kan den bli lat, skänkeldöd och hård i munnen men svårriden blir den definitivt inte.
 
Sv: hästskötare

Kan man rida är det inte alls många hästar som är svårridna. Är man nybörjare är en skänkeldöv häst svårriden.
 
Sv: hästskötare

Men det är väl klart att även en perfekt utbildad häst kan bli svårriden? Om den hanteras för mkt av okunniga ridskoleelever kan hästen komma på att den kan göra saker lite som den vill och har lust, eller om hästen är med om ngn form av olycka/trauma. Tex om en ryttare glömmer spänna gjorden och sadeln snurrar runt och hamnar under hästens mage. Då kanske hästen skenar en massa rundor i ridhuset med sadeln på magen och skrämmer livet ur sig själv och sen blir nervös att rida. Eller en häst som får tandproblem och får jätteont av bettet, även om problemet rättas kanske hästen är rädd för att söka stöd på bettet eftersom det brukade göra ont. Har man otur och hästen inte har så starka nerver kan den i sina försök att komma undan bettet båda stegra och hoppa.

Du kommer aldrig ifrån problemhästar om du vill jobba med hästar, så är det bara. Jobbar du med hästar är du ett "proffs" och "proffsen" tar hand om dom största problemen eftersom "proffsen" kan. "Proffs" är just "proffs" eftersom dom kan hantera alla hästar, annars får man inget jobb och faller bort.
 
Sv: hästskötare

TS först och främst ska du tänka på hur du uttrycker dig, att döma ett helt land med befolkning pga en praktik är inte vettigt och för den delen ganska dumförklarande av dig som person (inget illa ment bara en "heads up")

Kan dessutom gissa var du får dina "fakta" ifrån.. :idea:
Kan det vara detta:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=480720&page=2

Det var därför jag bara var några veckor i england och skottland, ena stället fick man inte mocka med grep, man skulle använda händerna!!!! Nä tack. Andra stället fanns det bara två hästar, det skulle finnas åtta, skulle jag bara gå och skrota hela dagarna?

Ser ut som det handlade om ENGLAND eller möjligtvis SKOTTLAND :o:eek:;)
 
Sv: hästskötare

KL

för info kan jag tala om att det är vanligt att mocka med händerna speciellt i engelska galoppstall.
 
Sv: hästskötare

Okej, lagar är alltså till för att inte följas i stall. Andra branscher måste följa dom men hästbranschen är alltså ett undantag och man har inte heller rätt att få någon lön. Man ska också kunna rida hästar som bockar och stegrar sig annars är man en helt värdelös hästskötare. Jag kommer då aldrig att åka till Sverige som hästskötare igen det är då ett som är säkert, mycket stort misstag från min sida, jag gör ALDRIG om det!!

Tänk vad jobbigt du kommer att få det om du förkastar ett helt land så fort du träffar på någon från det landet som är en skitstövel. Nästa gång kanske det är en finsk skitstövel och du måste ta och emigrera.
Så skaffa ett hästjobb på den nivån du klarar (oavsett land) med en bra arbetsgivare (oavsett land).
 
Sv: hästskötare

Var inte så sur, det finns ju hobbystall, ridskolor, uppfödning, travstall man behöver inte kunna rida bra i alla stall som hästskötare. Däremot är ju jobbet tungt och inte så lönsamt så man får nog vara beredd att jobba mer än 8 timmar men några gränser får det ändå finnas. :laugh:

Tycker ärligt talat hela diskussionen börjar te sig väldigt löjlig... Har du ingen verklighetsuppfattning alls?

Hobbystall - Hur många gånger behöver dessa anställa folk? Inte särskilt ofta...
Ridskolor - Som sagt, många hästar behöver ridas till, behöver då en kunnig ryttare.
Uppfödning- Kommer du aldrig att kunna jobba inom, det är stenhårt arbete betydligt mer än 8 timmar om dagen med fölvak, veterinär, stress o.s.v o.s.v.
Travstall - Behöver inte kunna rida bra??? Vad lever du i för värld? Vet du vad jobb i ett travstall går ut på? Vet du hur heta många travhästar kan vara i både vagn och sadel? Vet du hur många hästar som testar att slå och skena när de blir tillräckligt tuffa för att försöka efter inkörningen? Vet du hur hetsiga en hel del hästar som ridtränas är??? Tydligen inte...

Frågade för övrigt min bekant som jobbar i ett travstall i Finland vad hon har för arbetstider, hon fodrar vid 5.45 och slutar i bästa fall runt 17, är det lopp så åker hon på dem... Och enligt henne var det helt normalt hos er... Och dessa tider är normalt hos oss också. Kasta inte sten i galshus:grin:
 
Sv: hästskötare

Fast en häst som är inriden och utbildad blir inte krånglig mer möjligtvis kan den bli lat, skänkeldöd och hård i munnen men svårriden blir den definitivt inte.

Vad för ridskolor har du varit på. Många jag har haft kontakt med har definitivt haft svårridan hästar. Jag har både fått lära mig hanter bockningar och "skenande" hästar och det har hört till det normala att vissa hästar inte gått med annatt än vana ryttare.

Numera rider jag islandshästar och har stött på väldigt få bockande sådana men svårridna hästerfinns det fortfarande.

Har ni bara hästar som sävligt lunkar kring med nybörjare i Finland?
 
Sv: hästskötare

Du kanske kan satsa på att rida in gunghästar eller dalahästar.
Garanterat sävliga och kräver minimal skötsel:rofl:
 
Sv: hästskötare

Måste bara säga att jag aldrig varit på någon ridskola där dom haft en enda svårriden häst.

Antingen är du faktiskt så naiv som du framstår här och ser inte vad som försigår, eller så är samtliga hästar på den ridskola du har kännedom från halvdöda allihop.

ALLA ridskolor får nu och då en häst som behöver ridas till för att passa verksamheten. Alternativt har man en väldigt dålig hästkvalité där enda krävan är att de är lugna.

Hur många ridskolor känner du till (ordentligt) och hur hög nivå är det på hästarna (utbildningsmässigt)?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 982
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
995
Senast: tott
·
Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 772
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 392
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp