hästskötare

Sv: hästskötare

Som jag skrev tidigare, kan du inte beskriva en typiskt dag på detta praktikställe?
 
Sv: hästskötare

Men fölvak är ju väldigt, väldigt många timmar och det kan sträcka sig över tre veckor. Jag förstår inte hur din ekvation går ihop.
 
Sv: hästskötare

Fölvak blir inga problem så det så. Och jag kan visst jobba mer än 8 timmar om någon frågar mig i stället för att tvinga mig. Men inte 15 h varenda dag!!

Jisses, du tror väl inte att det BARA är fölvak? Oftast ´har man ju fölvaket UTÖVER sina andra arbetsuppgifter......
 
Sv: hästskötare

Glömde...
Fölningssäsongen sträcker sig ofta från Januari-juni om det är fullblod (kanske samma med trav som väl också vill ha tidigt födda föl?).
 
Sv: hästskötare

Jisses, du tror väl inte att det BARA är fölvak? Oftast ´har man ju fölvaket UTÖVER sina andra arbetsuppgifter......

Men fölvak förstår man ju faktiskt orsaken till, det är ju faktiskt inte samma sak som att behöva mocka och rida hur många timmar som helst om dagen heller.
 
Sv: hästskötare

Ja, det större stuteri (ett av Sveriges största stuterier) där jag jobbade hade vi fölvak var tredje natt plus full arbetsdag ( ca tio timmar) dagen före och dagen efter, detta från mars - juli. Klockan 06.00 stod veterinären och trampade för undersökningar och då var det bara att ha alla ston inne, där en del gick i hagar ett par kilometer från veterinärspiltan... Ledigheten fick man liksom ta ut på vintern under lågsäsong, fanns inte så mycket annat att välja på...

Så näe... Vill man inte jobba en hel del tid och framförallt HÅRT så är inte hästbranschen något jobb att ha.
 
Sv: hästskötare

Och du förstår inte varför du får mocka och rida så många timmar om dagen? För att det ingår i arbetet!! När du är klar med alla dina vanliga uppgifter (mockning, in och utsläpp, fodring, persedelvård, hästvård etc) så har du inga problem med fölvak?

Nä, du kan inte vara seriös i dina diskussioner.
 
Sv: hästskötare

Finns ju en till aspekt dock på lång arbetstid, som jag märkt mellan mig och sambon, och det är ju effektiviteten. Har jag stallet själv, är jag klar runt fyra tiden, då är det som ska köras kört, mockat, skött och så vidare med ett tiotal hästar. Sambon däremot tar det luuugnt. En box med lite skitsnack med de andra i stallet, tar en kaffe, tar 45 minuter på sig att sela en häst, en box till med lite skitsnack, dricker lite mer kaffe och så vidare... Lär man sig att jobba effektivt behöver man ju ofta inte jobba 15 timmar...
 
Sv: hästskötare

En hästskötare måste inte kunna rida, det räcker ju med att kunna mocka boxar och hantera hästarna tycker i alla fall jag.

nej, en hästskötare skall kunna rida. åtminstonde motinonera hästarna. En stalldräng behöver kunna mocka, sopa och kratta...
 
Sv: hästskötare

Det är inte Arbetsmiljölagen som styr arbetstiderna vilket flera i tråden verkar tro utan Arbetstidslagen. Arbetstidslagen säger att man ska ha 11 timmars dygnsvila och 36 timmars sammanhängande veckovila på en 7 dagars period. Den ordinarie veckoarbetstiden får inte överstiga 40 timmar. Mer finns att läsa här http://www.av.se/lagochratt/atl/.
Arbetsmiljölagen beskriver bl.a arbetsgivarens skyldigheter http://www.av.se/lagochratt/aml/.
Sen finns det ett antal föreskrifter som beskriver mer detaljerat de krav och skyldigheter som ställs på arbetsmiljön. Som i det här fallet tex minderåriga http://www.av.se/dokument/afs/AFS1996_01.pdf och arbete med djur http://www.av.se/dokument/afs/afs2008_17.pdf. Sen finns det fler föreskrifter som är aktuella här.
Sen vill jag säga till TS att jag tycker det är konstigt att din skola inte kontrollerat och följt upp din praktik/plats i synnerhet när du inte var hemma i Finland. Det är så att det är det landets regler som man befinner sig i som gäller.
 
Sv: hästskötare

Men vad fint det later pa en del i den har traden.
Att jobba med hastar gor man mella 0900 och 1700 fem dagar i veckan med fem veckors semester. Och ar man lite smaforkyld kan man stanna hemma ett par dagar extra.
Allvarligt talat, wake up (ni som har insett hur verkligheten inom branschen ser ut behover verkligen int eta at er och det bor inte vara sarskilt svart att se vilka dessa ar...)

En vanlig vecka har vi kval mandag morgon. Gar upp vid fyra och fodrar frukost for att aka vid halv sju tiden. Kommer hem runt tva - halv tre beroende pa antal hastar och annat runt i kring. Klockan fem lastar vi for tavlingar (mandagshasten gar oftast i sista loppet) hemma runt halv tre - tre pa natten. Stall gorat fixar man i mellan.
Upp vid sex och sedan ivag pa lopp igen vid halv ett - ett. Hemma vid sju - halv atta.
Sedan samma visa veckan ut. Vi har for tillfallet tio hastar, sex kvalade (tavlar var sjunde - tionde dag) samt vardags traning av dessa samt de ovriga.
Mockning, fyra fodringar/dag (sex/tolv/fem/tio) kora ho, fixa hagar, vatten etc etc.
Sova gor man i bilen pa vag till/fran tavling och ater gor man pa banan/mcdonken. Later kul?
Jag och sambon har haft fyra dagar ledigt sedan vi traffades for tre ar sedan. Bada semester tillfallena var tvungna att avbrytas da avbytaren inte klarade av uppgifterna.
Sjukledigt? Jag brot armen for tva ar sedan och selade hastar nasta dag.

Mina foraldrar var bonder. De jobbade i genomsnitt 14 timmar/dag och tjanade 4 kronor i timman - i 20 ar!!
 
Sv: hästskötare

Jag hänvisar till vad lagar och regler säger inte hur verkligheten ser ut. Men som arbetsgivare begår man lagbrott och kan bli dömd för detta om något händer och man inte följt dessa.
 
Sv: hästskötare

Jo, men det är väl då lite arbetarens ansvar att anmäla detta istället för att bara gå och gnälla och inte göra något åt saken? Eller ska arbetsgivaren anmäla sig själv?

Alla har ju rättigheter, men som vissa verkar glömma bort, också skyldigheter. Man får ju ta sitt ansvar, åt bägge hållen.
 
Sv: hästskötare

Jag ar medveten om att det finns regler och att dessa tyvarr valdigt sallan efterlevs. Men vad ska jag gora? Saga at sambon att jag jobbat atta timmar sa nu kan han ta de andra 16 av mina + sina egna??
Nej, jag ar inte anstalld i egentlig mening men det hade nog inte gjort ngn storre skillnad. Jobbet maste goras vare sig man vill eller ej. Antingen ger man upper eller ocksa biter man ihop. Mitt mal ar att hastarna gar sa bra att vi kan salja de felsta och behalla ett par - tre stycken. Tills dess ar det bara att slita arslet av sig och jag tror att de flesta som forsoker leva pa hastar av en eller annan anledning haller med.
 
Sv: hästskötare

Jo, men det är väl då lite arbetarens ansvar att anmäla detta istället för att bara gå och gnälla och inte göra något åt saken? Eller ska arbetsgivaren anmäla sig själv?

Alla har ju rättigheter, men som vissa verkar glömma bort, också skyldigheter. Man får ju ta sitt ansvar, åt bägge hållen.

Visst har man ett ansvar som arbetstagare, inget kommer att förändras om du inte påtalar det som är fel. Och det betyder inte att du är en dålig anställd på något sätt.

Och Corminta vilka regler som gäller för dig som egen företagare beror vilken typ av bolag du har.
 
Sv: hästskötare

Den som kan jobba hårt, jobbar också hårt oavsett arbete. Antingen är man en person som tar tag i saker och får dom gjorda, eller så är man det inte. Det finns inga ursäkter för att inte anstränga sig på jobbet när man är där. Antingen jobbar man eller så slutar man. Oavsett ålder.
 
Sv: hästskötare

Okej, lagar är alltså till för att inte följas i stall. Andra branscher måste följa dom men hästbranschen är alltså ett undantag och man har inte heller rätt att få någon lön. Man ska också kunna rida hästar som bockar och stegrar sig annars är man en helt värdelös hästskötare. Jag kommer då aldrig att åka till Sverige som hästskötare igen det är då ett som är säkert, mycket stort misstag från min sida, jag gör ALDRIG om det!!
 
Sv: hästskötare

Jag skulle gärna fortfarande veta hur man tvingar någon att rida hästar som den är rädd för?

Givetvis är lagar till för att följas i stall också, förstår inte riktigt var i erikas inlägg du läser något annat?

Klarar man inte att rida hästar som kan bocka eller stegra så nej, då ska man nog inte vara hästskötare eftersom det inte sällan ingår att motionera hästar till och från. Att det i undantagsfall finns någon häst man inte vill sitta upp på är en sak, men lite bocksprång ska man nog allt tåla.
 
Sv: hästskötare

Men jisses, en häst som bockar och stegrar sig - det gör väl de flesta hästar till och från?

Lagar och regler frångås dagligen i alla yrken, det är inte hästvärlden enkom som står för det avsteget. I övrigt håller jag med Erika vad gäller inställning. Antingen jobbar man eller så slutar man. Väljer man att jobba gillar man läget och gör det som behövs. Passar inte yrket - byt yrke.

Av det du skriver här tycker jag absolut att du ska välja ett annat yrke än hästar. Gulliga små tottisar som är snälla och rara kan man hålla på med på fritiden, men att få betalt för att gulla med små söta hästar och mocka lite och sopa en gång då och då är det nog få som vill betala dig för att göra.
 
Sv: hästskötare

Gulliga små tottisar som är snälla och rara kan man hålla på med på fritiden, men att få betalt för att gulla med små söta hästar och mocka lite och sopa en gång då och då är det nog få som vill betala dig för att göra.

Var inte så sur, det finns ju hobbystall, ridskolor, uppfödning, travstall man behöver inte kunna rida bra i alla stall som hästskötare. Däremot är ju jobbet tungt och inte så lönsamt så man får nog vara beredd att jobba mer än 8 timmar men några gränser får det ändå finnas. :laugh:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 772
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 392
Senast: Mois
·
Samhälle Tittade på en dokumentär gällande arbetsförhållandena i SHEINS klädfabriker, den finns på tv4play. Men jag börjar fundera, är andra...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Verdandi
·
  • Artikel
Dagbok Man kunde ju tycka att en månad på Teneriffa skulle hålla humör o glädje uppe ett tag åtminstone, men det gick fort åt Hälsingland med...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp