Bukefalos 28 år!

hästskötare

Sv: hästskötare

Kan du inte skriva hur en typisk arbetsdag var på detta stället? Då kanske vi förstår lite bättre..
 
Sv: hästskötare

Tvingas köra bil utan körkort, tvingas till tveksamma metoder med hästarna, 48 timnmars arbetspass vid tävlingar för att nämna några.
 
Sv: hästskötare

Helt min åsikt. Och då duger det inte att vara rädd för hästar, eftersom det är typ den enda känsla som är riktigt farlig ihop med hästar. Då får man söka annan bransch.

Men ska man tvinga praktikanter till att göra saker dom inte klarar, är det inte bättre att låta praktikanten slippa det då?! För så gör vi i Finland. Man låter ju såklart praktikanten rida hästar dom klarar av och tvingar inte in dom i obehagliga situationer. Tänker inte ni så?
 
Sv: hästskötare

Nu far du med osanning, för det finns praktikanter "hos er" som behandlas fel. Kasta inte sten när du sitter i glashus. Man kan inte döma efter sånt man själv upplever, världen är lite större än det du har erfarenhet av.
 
Sv: hästskötare

Men ska man tvinga praktikanter till att göra saker dom inte klarar, är det inte bättre att låta praktikanten slippa det då?! För så gör vi i Finland. Man låter ju såklart praktikanten rida hästar dom klarar av och tvingar inte in dom i obehagliga situationer. Tänker inte ni så?

Jo, de får slippa det eftersom jag är rädd om både dem och hästarna. Men då är det också dags för dem att åka hem och skulle det hända här skulle jag kontakta skolan och berätta för dem att praktikanten de skickat är fullständigt olämplig för yrket i nuvarande skick. Det brukar alltid vara så att vi som praktikplats lämnar betyg och omdöme för praktikanterna till skolan. Nu pratar jag just om att vara rädd för hästar i hanteringen. Det finns ju andra saker som praktikanten måste ha en hel del stöd i innan man klarar av det, beroende på hur långt man tagit sig i utbildningen.

Jag skulle aldrig tvinga någon till något.
 
Sv: hästskötare

Jo, de får slippa det eftersom jag är rädd om både dem och hästarna. Men då är det också dags för dem att åka hem och skulle det hända här skulle jag kontakta skolan och berätta för dem att praktikanten de skickat är fullständigt olämplig för yrket i nuvarande skick. Det brukar alltid vara så att vi som praktikplats lämnar betyg och omdöme för praktikanterna till skolan. Nu pratar jag just om att vara rädd för hästar i hanteringen. Det finns ju andra saker som praktikanten måste ha en hel del stöd i innan man klarar av det, beroende på hur långt man tagit sig i utbildningen.

Jag skulle aldrig tvinga någon till något.

Jag menar att vara rädd för hästar i ridningen, inte hanteringen så det är ju lite skillnad.
 
Sv: hästskötare

Är man rädd för att rida så ska man inte ta plats på en hästutbildning. Den bör lämnas till någon seriös sökande som har förutsättningar att klara sig i yrket, tycker jag.
 
Sv: hästskötare

Är man rädd för att rida så ska man inte ta plats på en hästutbildning. Den bör lämnas till någon seriös sökande som har förutsättningar att klara sig i yrket, tycker jag.

Men förstår du inte skillnaden mellan att klara av att rida snälla hästar och svårridna. En hästskötare är väl ändå ingen jockey eller unghästutbildare
 
Sv: hästskötare

Jag kan också jobba hårt om jag är anställd och får betalt för det jag gör. Men en praktikant ska fortfarande inte ha 15 h arbetsdagar, punkt.

Jag kan ju konstatera att dessa stuterier och travtränare (har själv jobbat på två ställen av dem, en finsk stor travtränare bosatt i Sverige och ett större stuteri) har finska praktikanter från lantbruksskolor som jobbar lika hårt som de som är anställd, så det där är bullshit. Dessa praktikanter säger dessutom att det är betydligt bättre att göra praktiken i Sverige än i Finland. Trots jobb under fölsäsong dygnet runt och enbart mockning som är huvuddelen av arbetsdagen på ett stuteri. Varför de säger det har jag dock ingen aning om...

Om du inte vill jobba 15 timmar förstår jag, men hur svårt är det att säga ifrån? Skaffa dig lite skinn på näsan innan du ger dig ut nästa gång så går det säkert bra... Sedan får man väl väga för och nackdelar, de praktikanter som varit på de ställen jag jobbat hos och som har visat framfötterna, de har också fått jobb efter skolan... Något som säkert betyder en hel del för dem, men om man inte vill ha jobb så är det ju helt ok att dra fötterna efter sig och skita i att jobba... Det är liksom lite upp till en själv också.
 
Sv: hästskötare

Ingår det att rida hästar som arbetsuppgifter i det stall där man hamnar så kan man inte neka, då passar man självklart inte för det jobbet:grin:
 
Sv: hästskötare

Det finns inga hästjobb där man bara får handskas med snälla hästar, om det är en förutsättning för att man ska kunna jobba med hästar får man nog ta av de rosa solbrillorna.
 
Sv: hästskötare

Du vill alltså såsmåningom jobba på ett ställe där du inte får rida, alternativt bara har snälla och lugna hästar. Lycka till...
 
Sv: hästskötare

Tycker uppenbarligen inte arbetsgivarna:grin: åtminstone inte där du har varit... Sök då i så fall till ett stuteri, där ingår ingen ridning...
 
Sv: hästskötare

Jag kan ju konstatera att dessa stuterier och travtränare (har själv jobbat på två ställen av dem, en finsk stor travtränare bosatt i Sverige och ett större stuteri) har finska praktikanter från lantbruksskolor som jobbar lika hårt som de som är anställd, så det där är bullshit. Dessa praktikanter säger dessutom att det är betydligt bättre att göra praktiken i Sverige än i Finland. Trots jobb under fölsäsong dygnet runt och enbart mockning som är huvuddelen av arbetsdagen på ett stuteri. Varför de säger det har jag dock ingen aning om...

Jag hade också gärna mockat boxar hela dagarna om jag sluppit rida farliga hästar, det hade definitivt varit mycket bättre och dessutom säkrare.
 
Sv: hästskötare

Men lär dig då av dina misstag istället, sök nästa gång till ett travstuteri eller nåt, de behöver folk, åtminstone under högsäsong, för där ingår det garanterat ingen ridning utan bara fölvak (visserligen dygnet runt) mockning och hantering av ston som ska plockas in och ut från hagar som visserligen kan ligga flera kilometer från seminen...

Det är ju bättre då att söka såna jobb än att gå på praktik där det ingår ridning om man inte vill rida. Faktum är ju att de flesta praktikanter vill rida, och kanske har du inte sagt ifrån då tillräckligt högt, arbetsgivare är ju inga tankeläsare oftast.
 

Liknande trådar

Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 724
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 995
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 093
Senast: tott
·
Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 816
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp