Bukefalos 28 år!

hästskötare

Sv: hästskötare

Men du kan inte döma hela Sverige efter vad du sett i ett stall och läst på internet. Vi är mängder med hyggligt ärligt folk i det här landet som jobbar och anställer vitt och riktigt.
Du behandlar alla svenskar som sköter sig (99%) mycket respektlöst när du skriver sånt. Missförhållanden är inte vanliga överhuvudtaget.
Ska vi börja döma alla som kommer i från ditt land (danmark gissade ngn) efter hur du beter dig? I så fall är alla danskar dömande lata personer som aldrig tar tag i och ordnar någonting utan bara väntar på att ngn annan ska göra allt åt dom. Ja precis så är alla danskar. Ett sånt fruktansvärt land, hur kan ni vara så hemska människor???

Men om missförhållanden inte är vanliga överhuvudtaget varifrån kommer då alla dom horribla berättelserna som skrivs överallt på nätet om hästskötare som lever på luft och aldrig sover osv.
Sverige är ett land med hyggliga, ärliga människor, det var precis det jag också tyckte innan jag hamnade i ett stall där. Och det tycker jag nog fortfarande men inte lika hundraprocentigt som tidigare. Kanske är det så att alla dom som inte har ett stall fullt med hästar dom inte hinner sköta är hyggliga människor. :)
 
Senast ändrad:
Sv: hästskötare

Du kan googla fram allt du vill hitta. Klart att det finns historier, eftersom inte alla arbetsgivare sköter sig. Men det finns lika många historier i alla andra länder.
Det är synd, eftersom det straffar dem som sköter sig när folk pratar skit och hästbranchen.
Men sen är nästan alla de historier som finns skrivna ur den drabbades perspektiv, och vem vet hur många drabbade som faktiskt blivit illa behandlade?
Det kan lika gärna vara ngn lat bortskämd person som trodde jobbet skulle vara ngt helt annat än vad det är som har skrivit historien. Någon som blev missnöjd och ville prata skit, utan att arbetsgivaren gjort fel. Man får ta allt som skrivs på internet med en nypa salt.
 
Sv: hästskötare

Jag får helt enkelt inse att det finns vuxna människor i Sverige som inte har fått lära sig skillnaden mellan rätt och fel, nånting mer kan jag inte göra. Annat än att tycka att det är helt horribelt, men så är det!! :o

Välkommen till verkligheten. Skitstövlar finns överallt, tror du verkligen att de bara finns i Sverige? Och bara inom hästverksamheter?

Du har fått konkreta förslag på vad du kan göra. Om du i stället väljer att skriva på ett forum om hur gräsligt du blev behandlad av den här kvinnan är du medskyldig till att hon kan fortsätta behandla sina praktikanter som skit.

Intressant för övrigt hur du dömer ut en helt lands hästverksamhet pga en misslyckad praktik. :devil:
 
Sv: hästskötare

Välkommen till verkligheten. Skitstövlar finns överallt, tror du verkligen att de bara finns i Sverige? Och bara inom hästverksamheter?

Du har fått konkreta förslag på vad du kan göra. Om du i stället väljer att skriva på ett forum om hur gräsligt du blev behandlad av den här kvinnan är du medskyldig till att hon kan fortsätta behandla sina praktikanter som skit.

Intressant för övrigt hur du dömer ut en helt lands hästverksamhet pga en misslyckad praktik. :devil:

Ta det lugnt, inte dömmer jag ut hela landets verksamhet pga det här. Men tyvärr kvinnan på praktikplatsen är helt ärligt den STÖRSTA skitstövel jag någon gång råkat ut för eller träffat, vilket såklart har påverkat min inställning till Sverige, tyvärr. :crazy:
 
Sv: hästskötare

Det förstår inte jag heller varför ni gör i Sverige. Sluta göra det!!!

svenskar anser att en hästskötare ska kunna rida alla hästar oberoende hur rädd man är annars kan man inte vara hästskötare.

Men jag är glad att jag inte bor i Sverige för det verkar vara helt sjukt hur det får gå till.

Jag kan tycka att svenskar totalt saknar känsla för vad som är rätt och fel.

Så du påstår att du inte dömmer ut landets verksamhet?
 
Sv: hästskötare

Ta det lugnt, inte dömmer jag ut hela landets verksamhet pga det här. Men tyvärr kvinnan på praktikplatsen är helt ärligt den STÖRSTA skitstövel jag någon gång råkat ut för eller träffat, vilket såklart har påverkat min inställning till Sverige, tyvärr. :crazy:

Då är det nog dags att växa upp, om man dömer ut ett land utifrån hur en människa beter sig så har man mycket att lära.

Jag jobbade förresten som hästskötare i Danmark, utifrån min erfarenhet är alla danskar knepiga, betalar inte ut lön, skyller sina anställda för allt som går fel även när de bevisligen inte är så och så fodrar de inte hästarna ordentligt + att säljer hästar med problem som friska och felfria.
 
Sv: hästskötare

Jag jobbade förresten som hästskötare i Danmark, utifrån min erfarenhet är alla danskar knepiga, betalar inte ut lön, skyller sina anställda för allt som går fel även när de bevisligen inte är så och så fodrar de inte hästarna ordentligt + att säljer hästar med problem som friska och felfria.

Nu har jag aldrig varit till Danmark så ja kan inte uttala mig om hur dom är där.
 
Sv: hästskötare

Nu vet jag inte varifrån du kommer, men med tanke på hur mycket skit som förekommer vad gäller träningsmetoder i Danmark, och för den delen doping i Norge och Tyskland (hästsportrelaterat) så är det ju knappast bättre där. Och vad gäller Finland ska vi inte ens börja tala om djurhållning...
 
Sv: hästskötare

Har följt tråden och eftersom du återkommer till det hela tiden så måste jag kommentera: Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan tvinga någon att rida en häst öht. Binder man fast ryttaren i sadeln då?
 
Sv: hästskötare

Jag har riktiga skräckhistorier från kompisar som jobbat med hästar i Finland. Främst vad gäller vidrig hästhållning och djursyn, men också skrämmande syn på arbetskraft. Ska jag dra alla finnar över den kammen, och passa på att dra parallellen att alla finnar bär kniv?!
 
Sv: hästskötare

Jag har riktiga skräckhistorier från kompisar som jobbat med hästar i Finland. Främst vad gäller vidrig hästhållning och djursyn, men också skrämmande syn på arbetskraft. Ska jag dra alla finnar över den kammen, och passa på att dra parallellen att alla finnar bär kniv?!

På vilket sätt skrämmande syn på arbetskraft?
 
Sv: hästskötare

Jag känner flera finska tjejer som jobbar som hästskötare i Europa och när man hör deras historier om varför dom inte jobbar i finland så låter det en hel del värre än många timmars jobb och dåligt betalt. Man förstår varför dom har sökt sig till andra länder utanför finland.


*knapplån*

Så du ska nog inte kasta sten i glashus.
 
Sv: hästskötare

Jag har haft ett flertal anställningar inom hästverksamhet (i Sverige) med vit lön, avtal, vettiga arbetstider och så vidare.

Har aldrig hört talas om att någon ska ha blivit tvingad att rida en svår häst. Däremot har jag varit med om att folk fått sluta eftersom de inte haft den kunskap som krävs för att kunna hantera alla sorters hästar, och därför inte kunnat utföra de arbetsuppgifter de varit anställda för.
Min åsikt är nog att den som arbetar professionellt med hästar ska kunna hantera de flesta situationer utan att det blir farligt för häst eller människa.
 
Sv: hästskötare

Men herregud, skärp dig nu! Jag måste säga att för att vara finländare är du fruktansvärt patetisk! Jag kan konstatera att många travtränare och större travstuterier vill ha finsk arbetskraft... Varför? Jo, för att de säger att finskor jobbar betydligt hårdare än svenskar, de jobbar dygnet runt och tar inte fem minuter extra rast som många svenskar gör så jag måste säga att du verkar skilja dig mot mååånga av dem som verkligen vill jobba med hästar från ditt hemland:grin:

Jag har nog lika många skräckhistorier om fullkomligt lata och inkompetenta praktikanter som du har om praktikanter som fått jobba för hårt. Du har inte tänkt på att det kanske rör sig om dålig kommunikation mellan handledare/praktikant, och det har väl båda ansvar för? Eller?

Tror du tillhör de lata människor som är konflikträdda och inte vågar säga ifrån. Hästjobb är hårt. Oavsett var man jobbar. Sök en annan bransch, fortsätt rid ridskolehästarna, tror det passar dig betydligt bättre.
 
Sv: hästskötare

Jag känner flera finska tjejer som jobbar som hästskötare i Europa och när man hör deras historier om varför dom inte jobbar i finland så låter det en hel del värre än många timmars jobb och dåligt betalt. Man förstår varför dom har sökt sig till andra länder utanför finland.


*knapplån*

Så du ska nog inte kasta sten i glashus.

Vad är det då för historier som du hört?
 
Sv: hästskötare

Men herregud, skärp dig nu! Jag måste säga att för att vara finländare är du fruktansvärt patetisk! Jag kan konstatera att många travtränare och större travstuterier vill ha finsk arbetskraft... Varför? Jo, för att de säger att finskor jobbar betydligt hårdare än svenskar, de jobbar dygnet runt och tar inte fem minuter extra rast som många svenskar gör så jag måste säga att du verkar skilja dig mot mååånga av dem som verkligen vill jobba med hästar från ditt hemland:grin:

Jag kan också jobba hårt om jag är anställd och får betalt för det jag gör. Men en praktikant ska fortfarande inte ha 15 h arbetsdagar, punkt.
 
Sv: hästskötare

Men då är det ju bara att gå efter dina 8 timmar! Dom kommer ju fortfarande inte kedja fast dig i stallet!

Tar man en lugn och sansad diskussion med sin praktikvärd så kommer h*n knappast slänga dig i en fängelsehåla för att du vill ha de reglerna som gäller för en praktikant. Och du däremot går runt och är lat, inte gör vad du ska, är grinig och sur och inte sammarbetsvillig så kan nog bemötandet vara helt annat.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
 
Sv: hästskötare

Min åsikt är nog att den som arbetar professionellt med hästar ska kunna hantera de flesta situationer utan att det blir farligt för häst eller människa.

Helt min åsikt. Och då duger det inte att vara rädd för hästar, eftersom det är typ den enda känsla som är riktigt farlig ihop med hästar. Då får man söka annan bransch.
 

Liknande trådar

Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 717
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 993
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 092
Senast: tott
·
Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 816
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp