Häststöld eller vad anser ni?

M

mizz_perfect

Måste bara fråga vad ni anser om detta som hände i natt hos fodervärden till min ena shettis. Jag och fodervärden diskuterade detta som hänt senare under dagen och vad jag anser så blev hästen stulen under natten..

Ponnyn, en shettishingst går i sin hage bredvid två kompisar med bra stängsel. Han är normalt ingen rymmare och jag tror inte han skulle få för sig att gå under tråden bara så där. På det "högsta" stället där han skulle haft lättast chans att rymma är vid grinden. men för att sedan komma lös måste han gå genom en spiraltråd också som han verkligen har respekt för. Ganska uteslutet med andra ord. Det finns inga skador på staketet och dom andra hästarna gick kvar i hagen bredvid. Frågan är om shettisen skulle lämna sina kompisar och bege sig iväg till ett ställe han aldrig varit på innan?
Det finns dessutom flera hästar i en hage inte så långt bort som han ofta har passerat.

I morse var det då en som kom och frågade fodervärden om hon hade en svartvit shettis som nu gick i deras hage. Mycke riktigt så befann han sig i deras hage. Detta är inget stall han någonsin varit på eller passerat innan och det är deffenetivt inte synligt från hans hage eftersom det ligger en bra bit bort. Deras hage var också felfri så hur hästen kom in där går inte ihop för mig. Måste varit en spökhäst som går oskadd och inte lämnar spår på stängslet på två hagar!!

Familjen shettisen "hamnade" hos hade en shettistjej dom inte var sen på att berätta att dom inte hade något emot alls om hon skulle ha blivit dräktig. Dessutom hade dom stängt in min hingst och deras sto separat i en hage.

Jag tycker att det verkar som om min shettis "plötsligt" hamnade i deras hage med flit och att dom tagit honom! För mig går det inte ihop hur han först skulle kunna komma lös och sen springa iväg från sina kompisar och inte till grannstallet utan till ett helt främmande ställe han inte visste fanns! Smart häst eller elakt folk??

Vad anser ni??

Och några följdfrågor... Vem åker på att ta ansvar för ev kommande föl och kostnader runt om kring det. Och vem äger egentligen rätt till fölet om dom tagit hingsten, vilket dom självklart inte skulle erkänna. Dom har ju isåfall på detta sätt skaffat sig en fribetäckning!


Kommentarer??
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

Var stoet brunstigt? Isf är det ju inte omöjligt att han har smitit utan att lämna ett spår, dom är ju som sagt smarta som få när det väl gäller :D

Om hon var brunstig och resultatet blir en bulle i ugnen så vet jag faktiskt inte riktigt vem som får "äganderätt" på fölet. Halva borde ju tillhöra dig eftersom du har hingsten och halva borde tillhöra dem eftersom dom har stoet. Sen tror jag att det är anorlunda om hingsten är stamboksförd och i avel för då har det väl med språngavgift och sånt att göra. Rätta mig gärna om jag har fel :D

Hur som helst, vad skulle dom vinna på att "låna" din häst över en natt? Föl innebär ju en hel del utgifter. Är han så pass vänligt inställd till människor att han hade följt med en okänd människa mitt i natten till en annan gård?

Låter i vilket fall som helst lite skumt :crazy:
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

jag har ingen koll på om stoet var brunstig eller inte. Låter för mig ändå väldigt konstigt att han skulle dra dit ändå..

vad dom skulle vinna? ja, ett gratis föl kanske. dom var ju inte sen på att stänga in stoet dom ville ha föl på i samma hage och ta ut dom andra hästarna dom inte ville ha korsningsföl på! Dessutom ska dom också ha sagt att han gärna fick komma tillbaka!:eek:

Och ja, han skulle deffenitivt kunna följa med någon annan mitt i natten. Jättesnäll häst, kan inte påstå att han är svår att ta heller i hagen.
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

Som hingstägare är man skyldig att se till så att hingsten inte kan ta sig ut, och att ston inte kan ta sig in till hingsten.
Nej du äger inte fölet om din hingst tjuvbetäcker, det är stoägaren. Vad värre är att du kan få komma att stå för ev uppkomna oönskade kostnader, om stoägaren inte vill behålla fölet i de fall stoet blivit dräktigt.

Om hingsten har blivit flyttad kan ju vara svårt att bevisa, om du hade haft ett staket som var knallsäkert så hade du ju vetat med större säkerhet. Ett säkrare staket för hingst innebär både fast del samt el tråd.
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

finns staket som är knallsäkra?? knappast!

Som tidigare nämnt så står inte hästen hemma hos mig utan hos sin fodervärd!

Visst det är jättesvårt att bevisa detta men om bevis av någon anledning skulle komma fram räknas det fortfarande som tjuvbetäckning?

om vi säger att stoägaren helt plötsligt trots att dom avsiktligt stängt in stoet ensam med hingsten efter upptäckten inte vill ha föl. Är det då mitt ansvar som ägare att stå för eventuella kostnader eller är det fodervärdens ansvar?
detta är ju direkt inget man skriver in i något kontrakt.
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

Nej men självklart inte, då har ju handlingen varit avsiktlig. Nu pratar jag om en tjuvbetäckning, där hingsten gått in till stoet eller viceversa.

Hingststaket har en speciell utformning, och är baserad på bla hästens mankhöjd. Den skall ha fasta delar tillika el tråd, samt en påbyggnad in i hagen som förhindrar hingsten att hoppa ut samt att ston inte kan hoppa in.
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

Det finns ingen ingen lag som reglerar exakt hur ett hingststaket ska se ut.

/KT
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

på dom ställen jag jobbat och med dom hingstar jag själv haft, så har vi ALLTID tagit in hingstarna på kvällen. dom har aldrig stått "helt obevakade" just för att man vet alldrig vad dom kan hitta på. vi har haft trästaket med eltråd innanför, imellan och över.

minns jag inte helt tokigt så är det hingst ägarens/hållarens ansvar att se till att den inte rymmer och betäcker. jag vet ett fall där en hingst rymt och tjuvbetäckt, den ägaren fick betala abortsprutan och även dom komplikationer som följde.

är ni rädda för att ponnyn fått hjälp ut så är det nog bättre att hålla den inne nattetid eller ha en grind som inte går att öppna tex. utan att slå av strömmen (förutsatt att aggregatet sitter så till att ingen annan kan komma åt det)
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

visserligen så finns det säkert någon möjlighet att han skulle kommit dit av sig själv även om jag anser det rätt osanolikt utan att ha haft sönder något stängsel någonstans..

men om då stoägaren avsiktligt fortsätter att ha hingsten instängd med stoet och skiljer av dom andra hästarna. då kan det väl knappast räknas som tjuvbetäckning? snarare planerad, utnyttja situationen betäckning...?
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

:angel: Vissa små ponnyn kan ta sig ur hagarna hur lätt som helst, utan att det syns:crazy: min lille plutt gör det, fast jag har tre trådar och regält med ström, den nedesta tråden är 25-30 cm från backen, helt plötsligt när man titta ut så går han i hagen bredvid och jag begriper inte hur han bär sig åt:confused: :D tur att han är så liten mot de andre hästarna, men till våren ska jag snickra in honom med staket, då är det fädigrymt:D :bow: Jag tro att hingstar kan känna på ganska långt avstånd om något sto i närheten är brunstigt, så han kan ju ha rymt oxå:(

De andra frågorna har ju Boj svarat på;)
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

knapplån

Okej de flesta verkar ense om att små hästar är väääääldigt bra på att smita ur hagar å dessutom omärkt !

Men följdfrågan är ju ändå klockren.
Grannen har alltså tagit in ALLA ANDRA hästar utom den som grannen vill ha betäckt... Dvs oavsett om hingsten rymt dit själv eller med hjälp så har grannen inte gjort NÅT för att förhindra en eventuell betäckning. Just denna grej (som sagt oavsett hjälp att komma in i hagen eller inte) tycker iaf jag är jättefult !
Om grannen nu velat ha ett föl hade väl denna bara kunnat fråga ?
Och även om de nu var en "smitning" och grannen ändå "uppmuntrar" tilltaget genom att låta hingsten få gå med ett sto så kan man väl knappast belasta hingstägaren ?

Däremot håller jag med om att man kanske inte ska låta en hingst gå ute på nätterna om man inte är 110 säker på att staketet verkligen håller den innanför. Och i detta fallet kan jag varken säga bu eller bä om det eftersom jag inte sett hagen...
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

Till Trådskaparen ! Tog på fel knapp som vanligt:o (Förlåt Corsette)

Vad är trådskaparen ute efter Pengar för en ev betäckning???
Eller tror du allvarligt att man hämtat din ponny och släpp in den till stoet för en *gratisbetäckning* i Oktober ;)


Miaa
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

Det stämmer, men juridiskt sett är man skyldig som hingstägare om någon kommer ut eller in i hingsthagen. Om det sedan är hagen som är reglerad enligt juridiken kvittar, dyrt kan det bli ändå.
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

självklart är jag inte ute efter pengar från eventuell betäckning. Jag anser bara att det är väldigt fel att inte ens försöka skilja hästarna åt och sen kunna stå där och påstå att det skulle vara kul med ett föl! Det tycker jag är fel. Det är enligt mig i samma klass som att skäla ett föl isåfall oavsett om hästen kom dit med flit eller om den rymde. så tycker inte jag att man gör! ville dom så gärna ha ett föl så kunde man frågat först och diskuterat detta. iofs skulle jag inte gått med på det vilket fall som helst eftersom han inte är godkänd.

underligare saker än att hästar blivit dräktiga i okteber har hänt! Visar stoet tecken på brunst så finns det väl ingen anledning till att det inte skulle kunna ta sig!

Det som är underligt är hur han skulle ha kunna tagit sig ut på två ställen och sen in på ett ytterligare utan minsta skada på stängslet.
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

Oktoberbrunster/höstbrunster är väl inget ovanligt :angel:

Hur tror du annars att föl födda mellan september och december är tillverkade :smirk:

Jag har själv som stoägare blivit tillfrågad om dom kunde få låta sina unghingstar gå tillsammans med mitt sto, för dom ville ha en avkomma :confused: :crazy:

Senaste gången tog det inte mer än 2 dagar så gick det en unghingst i hagen utan mitt tillstånd... :devil:
När jag sen bad ägren genast hämta hem hingsten flinade han bara och sa att han gärna tog tillbaka fölet :mad:
Som tur var så var inte mitt sto brunstigt just då, annars hade hingstägaren fått bekosta aborten m.m.
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

Oktoberbrunster/höstbrunster är väl inget ovanligt :angel:

Hur tror du annars att föl födda mellan september och december är tillverkade :smirk:

Jag har själv som stoägare blivit tillfrågad om dom kunde få låta sina unghingstar gå tillsammans med mitt sto, för dom ville ha en avkomma :confused: :crazy:

Senaste gången tog det inte mer än 2 dagar så gick det en unghingst i hagen utan mitt tillstånd... :devil:
När jag sen bad ägren genast hämta hem hingsten flinade han bara och sa att han gärna tog tillbaka fölet :mad:
Som tur var så var inte mitt sto brunstigt just då, annars hade hingstägaren fått bekosta aborten m.m.

VEM har sagt att inte Oktoberbrunster INTE finns Inte JAG :devil:

Däremot att man skulle ta en hingst som det spekulerats om till ett sto i Oktober då skulle dom väll iallafall sett till att fått ditt hinsten innan:D

Miaa
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

Det är hos mig hästen i fråga står.

Hagen är stabil och har el med breda band. Hästen i fråga har gått där sen i början på maj, ute dygnet runt. Har ALDRIG gått genom ellr rört tråden. Ska man öppna grinden så flyger han flera meter åt motsatt håll.
Sen när han tagit sig ut från sin hage så måste han ut genom en grind med fjädergrindar, och inget var ändrat eller trasigt.

Han har även gått där utan sällskap kortare tid i somras och det har gått jätte bra. Ingen tendens till att rymma.

De kom till mig strax efter 10, då sa det att de hade en häst för mycket i hagen, och beskrev honom.
Då hade de varit upp mycket tidigare och fodrat mm, och då sett att det var en häst för mycket i hagen. Då hade de stängt in honom och stoet i en hage för de stora var så på.
"Men det gjorde ju inget att han var där,"" de skulle vara kul med ett föl igen"" han får gärna komma tillbaka igen"" vem vet han kanske får tjej sällskap en natt"" du var en jätte söt kille och skule passa jätte bra med våran tjej" det gör inget alls, hon har ingen stam men det gör inget". Detta var några av de uttryck som de sa.

Varför då inte komma och säga till på en gång stället för att vänta??
 
Senast ändrad:
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

då hade jag definitivt inte lämnat hingsten ute om natten igen :eek:
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

Hmm är det SÅÅ man ska göra som stoägare? fan att ajg inte har kommit på de innan..Låter mkt billiare att OJ då din snygga hingst är i min hage med mitt brunstiga sto:angel:
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

ja, och med argumentet att - ja, ge mig språngpapper så behöver du inte betala abortsprutan :angel: :idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 198
Senast: Sirap
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 694
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 020
Senast: Fiorano
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 526
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp