Häststöld eller vad anser ni?

Sv: Häststöld eller vad anser ni?

haha ska vi betäcka haoba?? leta upp nån snygg GODKÄND hingst i närheten så åker vi dit på studiebesök med henne. "oj, mitt sto tog sig in till din hingst, har du dåligt staket?"

för att slippa betala abort så kräver vi papper på betäckningen istället:idea:
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

Hmm är det SÅÅ man ska göra som stoägare? fan att ajg inte har kommit på de innan..Låter mkt billiare att OJ då din snygga hingst är i min hage med mitt brunstiga sto:angel:


Perfekt :idea: Blir det fööör uppenbart att det var med avsikt om jag kör ner mitt sto till dalarna tro? Finns en hingst där som gärna fick dejta henne :p Jag kanske kan säga att vi skulle på träning nånstans, åsså slet hon sig och galopperade iväg till hingsten :idea:
:crazy:
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

Nu var det väll INTE stoet som kom in i hingstens hage utan *hingsten* som kom in till stoet:)
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

för att slippa betala abort så kräver vi papper på betäckningen istället:idea:
Tänkte på det: om det nu inte handlar om pengar, så varför inte få denna stoägare att skriva på nåt avtal som avsäger ditt/fodervärdens ansvar för ev. avkomma/abort osv. Om det nu är en "genuin" tjuvbetäckning och stoägaren inte har nåt emot ett ev. föl, borde ju inte detta vara nåt problem. Om h*n protesterar mot det kan man ju börja undra hur seriös historien egentligen är!

För övrigt är det väl absolut inget ovanligt att hästar smiter obemärkt ur hagar, oavsett storlek. Vad gör man inte för en kärleksstund! ;) :D
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

Nejnej, men i mitt fall blir det för uppenbart att hämta hingsten från dalarna en mörk natt och släppa honom till mitt sto och sedan låtsas som att han rymt hela den vägen :angel:

Jag tycker som ovanstående sagt, se till att stoägaren skriver på avtal där du blir friskriven som hingstägare. Oavsett om hingsten smet eller inte så skiljde de ju inte på stoet och hingsten direkt, vilket måste göra dem minst medskyldiga.
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

Om grannen nu velat ha ett föl hade väl denna bara kunnat fråga ?

Håller med dig om det så, fruktansvärt fullt gjort i så fall:crazy:
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

En kort kommentar om ansvar och kostnader av fölet.
Om ni erbjuder er att betala en abortspruta borde ni inte behöva betala ev, kostnader om hon är dräktig och de väljer att behålla ev föl.
Om de inte vill att hon ska få en sån spruta, be dom skriva på ett papper där de avsäger sig all rätt att kräva er på pengar.
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

Mitt sto brunstade för 2 veckor sen och vi bor i norrland, så att stoet brunstade nu är definitivt inte omöjligt.


Ang staket och ansvar.

Hur är det, jag läste någonstanns att det är stallägaren i första hand som ansvarar ifall hingsten rymmer och om det regleras med ett avtal är det hingstägaren som ansvarar.
Oavsett om ett sto hoppar in eller hingsten hoppar ut.
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

VEM har sagt att inte Oktoberbrunster INTE finns Inte JAG :devil:

Däremot att man skulle ta en hingst som det spekulerats om till ett sto i Oktober då skulle dom väll iallafall sett till att fått ditt hinsten innan:D

Miaa


Nja om det nu är så att de verkligen stulit hingsten och lett honom till stoet, inte separerat stoet från hingsten (fast det kanske var för sent hur som helst med tanke på att han kan ha stått där sen natten), och sedan säger att man gärna vill ha ett föl, vad säger att man ens har en susning om hur och när en betäckning skall gå till?

De kanske inte ens vet att det bör ske vår/sommar, eller så kanske de inte bryr sig...
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

Jag har funderat mycket på detta och blir mer och mer fundersam på hur det har gått till.

Han har gått där hela sommaren, själv kortare stunder då de stora varit på bete i olika omgångar.
De sa att deras 2 arabston (vet ej om det gällde shettisen också) hade gått där och brunstat hela sommaren (gör även nu). Varför skulle han då helt plötsligt reagera på det nu?????
Har aldrig gått eller kört med honom åt det hållet.

När man tar in och ut honom från hagen så står han typ alltid grimskaftet längd ifrån staketet tills man öppnat och han får springa igenom, och sen stå på långt avstånd igen när man stänger. Har som jag skrev tidigare aldrig gått igenom det staketet. Varför nu??
Han har aldrig rymt förut och då har han varit här snart 1 år.

Han och den andra hingsten har sina åsikter, varför gick han på honom i så fall eftersom de gick i hagen bredvid????

Hans hage var inte trasig, inte extra grinden heller som han måste igenom och inte deras hage heller. Visst att de kan de små liven, men det förbryllar mig lite ändå, eftersom han har en väldig respekt för tråden. Detta tsaket kommer från hans ägare och där gick han heller aldrig igenom fast det stod ston nästan bredvid honom då.

Det är några av de frågor jag ställer mig.

Sen att de sa att de "så gärna ville ha ett föl igen", att det gjorde inget att han kom på besök", " Kan gärna få komma fler gånger", "om det blev något så vore det kul om det blev något, de är jus å söta tillsammans". Några kommentarer som de sa.

Lite mystiskt är det alltid.
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

Jag tycker det låter uppenbart att dom plockat med sig hingsten hem för att få sitt sto "tjuvbetäckt". Låter helt absurt, men det finns konstiga människor....
Men vad är det ni, ägare och fodervärd vill?? Vill ni bli avskrivna från allt ansvar, vill ni anmäla dom som tog hingsten, vad vill ni komma med detta??
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

Det var mest en förfrågan om vad ni tyckte då vi kände att allt lät så skumt.

Sen blir man ju lite misstänksam eftersom man har en till hingst hemma, som man inte vill aks bli "lånad" en natt.
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

En kort kommentar om ansvar och kostnader av fölet.
Om ni erbjuder er att betala en abortspruta borde ni inte behöva betala ev, kostnader om hon är dräktig och de väljer att behålla ev föl.
Om de inte vill att hon ska få en sån spruta, be dom skriva på ett papper där de avsäger sig all rätt att kräva er på pengar.

Eftersom en abortspruta INTE är helt riskfri, ston har efter en sådan faktiskt blivit sterila. Hade det handlat om mitt sto som hingsten hade kommit in till, hon är avelsbedömd en inte allt för lite kostnad. Hade jag avkrävt HELA hästen livbelopp om hon hade blivit steril, kan jag det. Jo du tro mig, vi hade hingstbesök i hagen och ägaren till hingsten blev tvungen att skriva på papper som en advokat skrev ut. Bl a handlade det om hela livbeloppet om abortspruta användes, samt att stoet efter den blev steril. Så visst är det juridiskt bindande, att få en stoägare att skriva på något annat kan gå om de inte har informerat sig om ansvarsfrågan.
 
Sv: Häststöld eller vad anser ni?

Jag kan åka till strömsolm och OJ råkade denna snygga hingst komma in i MITT stos hage?
nämen så de akn gååå då:angel:

Låter mkt billigar än att lägga ut 20.000 på en bätäckning som det sist kostade mig:crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 208
Senast: Sirap
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 694
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 021
Senast: Fiorano
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 526
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp