Hästtjuvarna identifierade

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Vem har pratat om allt de gör!? Om du läser det inlägg jag skrev ordentligt så ser du vad det var för saker jag pratade om!

Kicki :laugh:

Ja jag pratade också precis om det du skrev om.
Hur kan du vara så säker på att du vet allt de gör?
Bara för att de inte blivit påkommna/anmälda?
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Ja jag pratade också precis om det du skrev om.
Hur kan du vara så säker på att du vet allt de gör?
Bara för att de inte blivit påkommna/anmälda?

De måste ju ha möjlighet och tillfälle, samt röra sig mer på "vibredda" och inte vara hemma i stallet största delen av sin lediga tid eller på byns fotbollsplan. Sedan så känner jag mina barn väl och vet deras värderingar och synsett. Så rörande de saker som jag nämner här i tråden så är jag säker! Är kanske svårt för dig att förstå, vilket inte är så konstigt då du varken känner mig mina, barn eller vet något om oss överhuvudtaget.

Kicki :laugh:
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

De måste ju ha möjlighet och tillfälle, samt röra sig mer på "vibredda" och inte vara hemma i stallet största delen av sin lediga tid eller på byns fotbollsplan.
I skolan har de all möjlighet att mobba eller frysa ut andra personer.

Sedan så känner jag mina barn väl och vet deras värderingar och synsett. Så rörande de saker som jag nämner här i tråden så är jag säker!
Lika säker som alla andra föräldrar som älskar sina barn är?
Alla andra föräldrar som blir 100%igt förvånade om de nångång får ett samtal om att deras barn har mobbat eller snattat?
Nu vet jag ju inte vilken ålder dina barn är i - de kanske fortfarande är väldigt små?!

Men är de i 10 plus åldern och dessutom tjejer så har jag väldigt svårt att tro att just dina barn är små änglar, faktiskt.
Och jag är övertygad om att om du frågar dem om 20 år så kommer du få höra en annan historia än den du tror att du vet nu.. ;)
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Ni som tycker att det är helt okej med tjuvridning och ev häststöld för de finns inte en enda här som har belägg för att det bara handlade om TJUVRIDNING ni kan inte ha egna hästar som ni bryr er om! Ni tycker alltså att dessa tjejer ska gå ostraffade för att dom är "barn", dom är kanske barn vad man nu klassar som barn, dom var tydligen vuxna nog att begå brott, dom är gamla nog att ha sex och få barn i lagens ögon, men dom är inte gamla nog att staffas för brott, vilket kanon samhälle vi lever i alltså!!

JA jag anser att om man som förälder inte kan lära sina barn skillanden på DITT och MITT, RÄTT och FEL då är man inte lämpad att vara förälder! Dessa tjejer behöver uppenbarligen uppfostras!

Jag förespråkar straff för ALLA förbrytare!
Hårdare och bättre straff i sverige vore inte dumt, vi lever med fängelser som är bättre än många hotell/motell!

Hade det varit min häst så hade jag inte nöjt mig med att fya tjejerna och skälla på dom, dom har begått en mängd brott i samband med att dom tog ut hästen ur hagen, varför ska dom inte straffas för det??! Varför ska det vara okej för "barn" att begå brott?

Vi kan vända på det, om dom nu gett sig ut i en hage med en "folkilsken" häst och blivit skadade, vem tror ni då hade fått betala skadestånd, jo hästägaren hade fått betala skadestånd till någon som överhuvudtaget inte hade i den hagen att göra från början för att hästägarens häst försvarat sig och sitt revir!

Löjligt att skydda ungdommar från lagen!!
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Ni som tycker att det är helt okej med tjuvridning och ev häststöld för de finns inte en enda här som har belägg för att det bara handlade om TJUVRIDNING ni kan inte ha egna hästar som ni bryr er om.........QUOTE]

Några ändringar i orginaltexten

Ni som tycker att det är helt okej med tjuvridning och ev häststöld för de finns inte en enda här som har belägg för att det bara handlade om TJUVRIDNING ni kan inte ha egna hästar som ni bryr er om! Ni tycker alltså att dessa tjejer ska gå ostraffade för att dom är "barn", dom är kanske barn vad man nu klassar som barn, dom var tydligen vuxna nog att begå brott, dom är gamla nog att ha sex och få barn i lagens ögon, men dom är inte gamla nog att staffas för brott, vilket kanon samhälle vi lever i alltså!!

JA jag anser att om man som förälder inte kan lära sina barn skillanden på DITT och MITT, RÄTT och FEL då är man inte lämpad att vara förälder! Dessa tjejer behöver uppenbarligen uppfostras!

Jag förespråkar straff för ALLA förbrytare! Givetvis inte för BARN, men barn räknar jag inte 13+ till, dom är ungdommar, tonåringar och BÖR begripa bättre än dom som är 7-8år.
Hårdare och bättre straff i sverige vore inte dumt, vi lever med fängelser som är bättre än många hotell/motell!
Om inte fängelser så böter och regäla sådanna!

Hade det varit min häst så hade jag inte nöjt mig med att fya tjejerna och skälla på dom, dom har begått en mängd brott i samband med att dom tog ut hästen ur hagen, varför ska dom inte straffas för det??! Varför ska det vara okej för "barn" att begå brott?

Vi kan vända på det, om dom nu gett sig ut i en hage med en "folkilsken" häst och blivit skadade, vem tror ni då hade fått betala skadestånd, jo hästägaren hade fått betala skadestånd till någon som överhuvudtaget inte hade i den hagen att göra från början för att hästägarens häst försvarat sig och sitt revir!

Det är väl både beundransvärt och beklagligt att hästägaren i detta fallet kan ta så lätt på saken. Att den ena tjejen bett om ursäkt är klart ett steg i rätt riktning för hennes del men hon ska inte unslippa att vara skylldig till de brott hon begått och bör staffas för det på passande sätt som sagt om inte ungdomsanstalt/fängelse eller rehabiliterings hem för ungdommar som hamnat snett i samhället så vore ju böter ett vettigt allternativ 20-30dagsböter eller så vore ju bra. DOM ska i alla fall inte gå OSTRAFFAD!! Det ska vara otrevligt och kostsamt att begå brott även som UNG!

Löjligt att skydda ungdommar från lagen och verkligheten!!
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Ni som tycker att det är helt okej med tjuvridning och ev häststöld för de finns inte en enda här som har belägg för att det bara handlade om TJUVRIDNING ni kan inte ha egna hästar som ni bryr er om! Ni tycker alltså att dessa tjejer ska gå ostraffade för att dom är "barn", dom är kanske barn vad man nu klassar som barn, dom var tydligen vuxna nog att begå brott, dom är gamla nog att ha sex och få barn i lagens ögon, men dom är inte gamla nog att staffas för brott, vilket kanon samhälle vi lever i alltså!!

JA jag anser att om man som förälder inte kan lära sina barn skillanden på DITT och MITT, RÄTT och FEL då är man inte lämpad att vara förälder! Dessa tjejer behöver uppenbarligen uppfostras!

Jag förespråkar straff för ALLA förbrytare!
Hårdare och bättre straff i sverige vore inte dumt, vi lever med fängelser som är bättre än många hotell/motell!

Hade det varit min häst så hade jag inte nöjt mig med att fya tjejerna och skälla på dom, dom har begått en mängd brott i samband med att dom tog ut hästen ur hagen, varför ska dom inte straffas för det??! Varför ska det vara okej för "barn" att begå brott?

Vi kan vända på det, om dom nu gett sig ut i en hage med en "folkilsken" häst och blivit skadade, vem tror ni då hade fått betala skadestånd, jo hästägaren hade fått betala skadestånd till någon som överhuvudtaget inte hade i den hagen att göra från början för att hästägarens häst försvarat sig och sitt revir!

Löjligt att skydda ungdommar från lagen!!



Kan inte se att jag, eller någon annan för den delen, någonstans har tyckt att det vare sig är ok med tjuvridning eller att de inte ska ha ett straff. MEN att slå någon eller sätta underåriga i fängelse anser jag inte är speciellt bra sätt att fostra någon på!

Kicki :laugh:
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

I skolan har de all möjlighet att mobba eller frysa ut andra personer.


Lika säker som alla andra föräldrar som älskar sina barn är?
Alla andra föräldrar som blir 100%igt förvånade om de nångång får ett samtal om att deras barn har mobbat eller snattat?
Nu vet jag ju inte vilken ålder dina barn är i - de kanske fortfarande är väldigt små?!

Men är de i 10 plus åldern och dessutom tjejer så har jag väldigt svårt att tro att just dina barn är små änglar, faktiskt.
Och jag är övertygad om att om du frågar dem om 20 år så kommer du få höra en annan historia än den du tror att du vet nu.. ;)

Ja det har de, men gör det inte. Med det inte sagt att de älskar alla och är positivt inställda till varenda individ, men har inget behov av att mobba någon.

Och jag har aldrig någonstans påstått att mina barn är små änglar, var få du det ifrån!? Men du har som sagt ingen som helst inblick utan gör generella antaganden eftersom du inte känner oss. Mina barn är 17 och 12 år om det nu gör någon skillnad.

Vad som står för andra föräldrar lägger jag ingen åsikt på, jag talar för mig själv och inget annat.

Kicki :laugh:
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Ni som tycker att det är helt okej med tjuvridning och ev häststöld för de finns inte en enda här som har belägg för att det bara handlade om TJUVRIDNING ni kan inte ha egna hästar som ni bryr er om.......

Jag tror ingen här har skrivit att det är okej.

JA jag anser att om man som förälder inte kan lära sina barn skillanden på DITT och MITT, RÄTT och FEL då är man inte lämpad att vara förälder! Dessa tjejer behöver uppenbarligen uppfostras!

Jag förespråkar straff för ALLA förbrytare! Givetvis inte för BARN, men barn räknar jag inte 13+ till, dom är ungdommar, tonåringar och BÖR begripa bättre än dom som är 7-8år.
Hårdare och bättre straff i sverige vore inte dumt, vi lever med fängelser som är bättre än många hotell/motell!
Om inte fängelser så böter och regäla sådanna!

I USA där dem har väldigt hårda straff och t.o.m. dödstraff är brottsligheten rekordhög. Hårdare straff leder ofta till ökad brottslighet för att människorna som begår brotten sjunker ännu djupare ner i den när de sitter på usla fängelser utan tillgång till psykolog och med cellkamrater som också är kriminella.
Fast jag kan tycka det är hemskt att fängelserna ofta har bättre mat än den gängse skolmaten. De inuti fängelset kan nog gott leva med skolmats-standard.

Hade det varit min häst så hade jag inte nöjt mig med att fya tjejerna och skälla på dom, dom har begått en mängd brott i samband med att dom tog ut hästen ur hagen, varför ska dom inte straffas för det??! Varför ska det vara okej för "barn" att begå brott?

Jag tycker inte det ska gå obemärkt förbi. Samhällstjänst vore något, de kunde få jobba åt hästägaren (om hon vill) i stallet och lära sig djurvett. Om de däremot skulle tas ifrån sina föräldrar eller sättas i fängelse kan jag lova dig att vi snart har två tjejer som kommer fortsätta med betydligt grövre saker.
Dagsböter som du föreslog är också ett bra straff, det i kombination med stallarbete är ganska lämpligt och kontakt med socialen som får prata med dem och se hur deras familjesituation ser ut.

Vi kan vända på det, om dom nu gett sig ut i en hage med en "folkilsken" häst och blivit skadade, vem tror ni då hade fått betala skadestånd, jo hästägaren hade fått betala skadestånd till någon som överhuvudtaget inte hade i den hagen att göra från början för att hästägarens häst försvarat sig och sitt revir!

Om man har en folkilsken häst i sin hage tycker jag det är ens skyldighet att sätta upp skyltar utanför hagen på flera ställen.
Jag tror inte man mår så gott eller tänker att den lilla flickan som ville ge den söta ponnyn ett äpple fick skylla sig själv när hon ligger ihjälsparkad på marken. Jag för min del tycker att det öht är ett oskick att ha sådana djur i livet, vilka hundar skulle få bete sig folkilsket och ursäktas med att de försvarade revir?
Hästen kan trots allt komma lös utanför hagen också.

Det är väl både beundransvärt och beklagligt att hästägaren i detta fallet kan ta så lätt på saken. Att den ena tjejen bett om ursäkt är klart ett steg i rätt riktning för hennes del men hon ska inte unslippa att vara skylldig till de brott hon begått och bör staffas för det på passande sätt som sagt om inte ungdomsanstalt/fängelse eller rehabiliterings hem för ungdommar som hamnat snett i samhället så vore ju böter ett vettigt allternativ 20-30dagsböter eller så vore ju bra. DOM ska i alla fall inte gå OSTRAFFAD!! Det ska vara otrevligt och kostsamt att begå brott även som UNG!

Löjligt att skydda ungdommar från lagen och verkligheten!!

Håller med.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Jag är fortfarande nyfiken på HUR du kan vara så bergsäker på det där, om du inte är med dem varje dag eller har dem under 100%ig övervakning.

Att du "känner dem" räknar jag faktiskt inte som en säker grej iom att de som sagt garanterat har hemligheter för dig (Dvs de KAN mkt väl mobba någon, ha snattat något eller vad som)
Folk som mobbar har inte nödvändigtvis ett "behov" att fylla, det kan ha sitt ursprung från ren osämja.
Eller grupptryck. (Vet du allt om dina barns kamrater också då?!)

Jag gör antaganden från verkligheten. Antalet tonåringar i världen som låter sina föräldrar veta ALLT går nog att räkna på en hand.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Ni som tycker att det är helt okej med tjuvridning och ev häststöld för de finns inte en enda här som har belägg för att det bara handlade om TJUVRIDNING ni kan inte ha egna hästar som ni bryr er om! Ni tycker alltså att dessa tjejer ska gå ostraffade för att dom är "barn", dom är kanske barn vad man nu klassar som barn, dom var tydligen vuxna nog att begå brott, dom är gamla nog att ha sex och få barn i lagens ögon, men dom är inte gamla nog att staffas för brott, vilket kanon samhälle vi lever i alltså!!
:bow:
I den åldern bör man ju ha NÅGOT innanför pannbenet.

JA jag anser att om man som förälder inte kan lära sina barn skillanden på DITT och MITT, RÄTT och FEL då är man inte lämpad att vara förälder! Dessa tjejer behöver uppenbarligen uppfostras!
Fast tyvärr så kan man ju hamna i fel umgänge också, så skyll inte allt på föräldrarna.
Nu är det väl dock skillnad på när två tjejer bestämmer sig för att sno en häst och en tjej i ett gäng "måste" sno en godispåse, men ändå.

Jag förespråkar straff för ALLA förbrytare! Givetvis inte för BARN, men barn räknar jag inte 13+ till, dom är ungdommar, tonåringar och BÖR begripa bättre än dom som är 7-8år.
Hårdare och bättre straff i sverige vore inte dumt, vi lever med fängelser som är bättre än många hotell/motell!
Om inte fängelser så böter och regäla sådanna!
Håller helt med! Straffen i sverige är skrattretande. Vadå mord? Ja sitt du i 10 år så får du komma ut sen igen.

Tycker också att det i den åldern (12,13,14) är lämpligt att få någon sorts straff.
Är lite tveksam till om jag tycker ungdomsfängelse är så bra, men å andra sidan blir man ju knappast en dålig människa av att få utegångsförbud. Att sitta en månad i fängelse gör nog inte ungarna sämre.

Vi kan vända på det, om dom nu gett sig ut i en hage med en "folkilsken" häst och blivit skadade, vem tror ni då hade fått betala skadestånd, jo hästägaren hade fått betala skadestånd till någon som överhuvudtaget inte hade i den hagen att göra från början för att hästägarens häst försvarat sig och sitt revir!
Exakt. :crazy:
Helt sjukt. Det hade ju räckt om hästen bara varit lite "svår" och ungen satt sig på så hade det ju kunnat hända en fruktansvärd olycka.
Fast till viss del är det synd att ingen av dem åtminstonde bröt en arm. :angel:
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

JA jag anser att om man som förälder inte kan lära sina barn skillanden på DITT och MITT, RÄTT och FEL då är man inte lämpad att vara förälder! Dessa tjejer behöver uppenbarligen uppfostras!

Jag förespråkar straff för ALLA förbrytare! Givetvis inte för BARN, men barn räknar jag inte 13+ till, dom är ungdommar, tonåringar och BÖR begripa bättre än dom som är 7-8år.
Hårdare och bättre straff i sverige vore inte dumt, vi lever med fängelser som är bättre än många hotell/motell!
Om inte fängelser så böter och regäla sådanna!


Är inte en gång ingen gång vid ett tillfälle som detta?
Jag tycker det räcker med polisanmälan och samtal,soc, föräldrar, annars, tror du verkligen någon blir en bättre människa i långa loppet av att straffas?
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Jag är fortfarande nyfiken på HUR du kan vara så bergsäker på det där, om du inte är med dem varje dag eller har dem under 100%ig övervakning.

Att du "känner dem" räknar jag faktiskt inte som en säker grej iom att de som sagt garanterat har hemligheter för dig (Dvs de KAN mkt väl mobba någon, ha snattat något eller vad som)
Folk som mobbar har inte nödvändigtvis ett "behov" att fylla, det kan ha sitt ursprung från ren osämja.
Eller grupptryck. (Vet du allt om dina barns kamrater också då?!)

Jag gör antaganden från verkligheten. Antalet tonåringar i världen som låter sina föräldrar veta ALLT går nog att räkna på en hand.


Det är möjligt att du är, men du får nöja dig med de svar jag givit dig då jag inte närmare tänker diskutera mina barn på ett internetforum!

Jag behöver inte veta ALLT om mina barns kompisar, det räcker att jag känner mina barn!

Kicki :laugh:
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Jaja vill du vara så naiv så får du väl vara det.

Vi får se om 10-20 år när barnen berättar om sin vilda ungdom, hur rätt du har nu. ;)
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Jaja vill du vara så naiv så får du väl vara det.

Vi får se om 10-20 år när barnen berättar om sin vilda ungdom, hur rätt du har nu. ;)


Ja du får kalla det vad du vill, helt upp till dig. Och bara för att man inte sitter hemma och stickar i soffhörnet så är det inte liktydigt med att man begår brott. Man kan ju faktist det även om du inte tror det låta bli, det finns ju mycket därimellan. Men vet inte vad du har för referensramar i livet, så det får stå för dig.

Tror nog inte att det finns några "vi" om 10-20 år, är ju inte så att jag då kommer att återknyta och referera i den här tråden! ;)

Kicki :laugh:
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

bow:
I den åldern bör man ju ha NÅGOT innanför pannbenet.

Ja man tycker ju det, men i det här fallet var det visst en bristvara med vett i skallen.

----
Fast tyvärr så kan man ju hamna i fel umgänge också, så skyll inte allt på föräldrarna.
Nu är det väl dock skillnad på när två tjejer bestämmer sig för att sno en häst och en tjej i ett gäng "måste" sno en godispåse, men ändå.


Visst kan det vara så, men som föräldrer har man ändå ansvar för sina barn. Lite koll bör man väl ändå ha på vilka ens barn umgås med och inte, annars kan du ju umgås med vilken mördare som helst utan att föräldrarna vet något eller ens bryr sig om det.

----
Håller helt med! Straffen i sverige är skrattretande. Vadå mord? Ja sitt du i 10 år så får du komma ut sen igen.

Ja visst, 10år är ju ingenting om du har tagit en annan människans liv, livstid i sverige är 20år, jag menar hallå LIVSTID skall väl vara LIVSTID och inte tidsbestämt till 20år. Blir du dömt till livstid som 20-30åring så är du alltså ute igen som 40-50åring och fullt kapabel att begå samma brott igen. Löjligt och mycket oroväckande!

---
Tycker också att det i den åldern (12,13,14) är lämpligt att få någon sorts straff.
Är lite tveksam till om jag tycker ungdomsfängelse är så bra, men å andra sidan blir man ju knappast en dålig människa av att få utegångsförbud. Att sitta en månad i fängelse gör nog inte ungarna sämre.


Ne alltså det som oroar mig i detta fallet är att det inte ens är obehagligt, otrevligt eller kostsamt för "barnen" att begå ett sådant här brott. Nej dom få i stället gå med ryggen fria och möjligen en utskällning i bagaget men vad gör det för skillnad egentligen?
En månad på någon ungdomsvårds anstallt eller som jag sa ett rehabiliterings hem för dom som hamnat snett i samhället (Typ Hassela på Gottland) vore nog ganska nyttigt för dom.

---
Exakt. :crazy:
Helt sjukt. Det hade ju räckt om hästen bara varit lite "svår" och ungen satt sig på så hade det ju kunnat hända en fruktansvärd olycka.
Fast till viss del är det synd att ingen av dem åtminstonde bröt en arm. :angel:


Ja precis, nu var ju denna häst tydligen oridbar av olika anledningar.
Men säg att dom hoppat upp på hingsten som finns i det stallet jag står och tagit honom lite för hårt i munnen då kan jag säga att dom hade råkat ut för bra mycke mer än en bruten arm vilket kanske vore förbannat nyttigt i detta sammanhang, nu menar jag inte att dom skulle bryta nacken, men det vore inte synd om dom om du brutit bäckenbenet eller lårbenet för det har dom gjort sig förtjänta av om dom snor/tjuvrider någon annans häst!
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Är inte en gång ingen gång vid ett tillfälle som detta?
Jag tycker det räcker med polisanmälan och samtal,soc, föräldrar, annars, tror du verkligen någon blir en bättre människa i långa loppet av att straffas?

Jag tror definitivt inte dom blir bättre människor av att INTE staffas.
Det finns lagar av en anledning, dom ska följas även av BARN/UNGDOMMAR annars kan dom ju begå hur mycke brott som helst bara för att dom är "barn".

Om dom bränner ner ditt hus skulle du se lika dant på staff då?
"Ne men de gör inget att dom brände ner mitt hus och i samband med det gav mig och min familj röksador, bränskador, förlust av ägodelar och att min katt blev innebränd, dom är ju bara barn"

Det är LÖJLIGT att skydda barn och ungdommar från lagen, samhället och VERKLIGHETEN!!!

Dom ska straffas som någon föreslog samhällstjänst + dagsböter vore optimalt, det ska vara kostsamt och otrevligt att begå brott oavsett ålder!
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Det är LÖJLIGT att skydda barn och ungdommar från lagen, samhället och VERKLIGHETEN!!!

Dom ska straffas som någon föreslog samhällstjänst + dagsböter vore optimalt, det ska vara kostsamt och otrevligt att begå brott oavsett ålder!



Nu skrev jag "är inte en gång ingen gång i ett fall som detta", är det inte då lite löjligt av dig då att jämföra med en tilltänkt mordbrand?

Och jag tycker det verkar som du förordar ungdomsvårdsskola eller något liknande?

Vad tror du själv det blir för dagsböter på barn som inte arbetar, angående att du tyckte straffet skulle vara kännbart?
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Nu skrev jag "är inte en gång ingen gång i ett fall som detta", är det inte då lite löjligt av dig då att jämföra med en tilltänkt mordbrand?

Och jag tycker det verkar som du förordar ungdomsvårdsskola eller något liknande?

Vad tror du själv det blir för dagsböter på barn som inte arbetar, angående att du tyckte straffet skulle vara kännbart?

Saken är den att jag tycker inte man ska säga "är inte en gång ingen gång" i något typ av brott, ett brott är ett brott oavsett om det handlar om mordbrand eller snatteri det är olagligt vilket som och båda skall straffas med i fallet lämpliga straff!
Vad lär vi våra barn för varderinga om vi säger åt dom att vissa brott kan man säga "en gång är ingen gång", brott är brott punkt slut!

Jag tycker absolut att barn/ungdommar som begår brott bör få "hjälp" i form av typ då Hassela eller liknande som kan "rehabilitera" och hjälpa ungdommar som hamnat snett i samhället och samhällstjänst och indraget studiebidrag/barnbidrag vore väl lämpligt här då eftersom tjejerna inte har någon annan form av inkomst antagligen.

studiebidraget/barnbidraget är ju trotts allt över 1000kr i månaden som dom kanske i vanliga fall spenderar på kläder, smink e.t.c
Låt dom vara utan sitt studiebidrag/barnbidraget, inga nya kläder och inget nytt smink förrän dom avtjänat sitt straff, inga övriga "lyxigheter" heller så kanske dom lär sig en nyttig läxa!
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

På tal om detta!

En bekants fång häst blev "busriden", man vet vilka det är och föräldrarna är kontaktade, detta ledde dock till att hästen åter började halta (efter en lååång tids tillfrisknande) kan man kräva dessa "busridare" på erstättning för veterinär kostnad?
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Ja hon kan kräva skadestånd om hon klart kan visa att tjuvridningen ledde till extra kostnader.
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
875
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter Under gårdagskvällen hände det omöjliga – i samband med ett misslyckat inbrott i Pengabingen där Björnligan försökte sno åt sig några...
45 46 47
Svar
923
· Visningar
40 557
Senast: Mistimed
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Har man vunnit dressyrtävlingen i Stockholms International Horseshow fem gånger, varav tre i rad, har man förstås högt ställda...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Att fotografera hästar är knepigt. Det är sällan de står stilla och poserar tills bilden är tagen. Så Johanna Sarkar, 14-årig...
Svar
1
· Visningar
761
Senast: Kellog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp